Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pohjois-Norjassa kalassa

Started by JaHe, July 06, 2002, 00:18:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JaHe

Eilen palasin neljän päivän reissulta Norjasta. Tuli taas todettua että Norja on ihan eri luokan paikka vapaa-ajan kalastajalle... Tällä kertaa keskityin pelkästään merikalastukseen. Turskaa ja seitä olisi tullut ihan loputtomasti. Suurin veneestä juksaamani turska oli 83 cm ja painoa n. 6kg. Lisäksi pienempää seitä ja molvaa? (lajitunnistus ei ihan varmaa) niin paljon kuin viitsi nostella. Lisäksi rannalta karkasi puolimetrinen merikissa kun en uskaltanut ottaa niskasta kiinni. Lisäksi pääsin seuraamaan paikallisten kalastajien merilohen verkkopyyntiä ihan vierestä ja kymppikiloisia jötiköitä tuli bongattua.

Seiparvet olivat juuri nousseet merestä vuonoon ja Hammerfestin lähellä Kvalsundissa näin meressä sellaisen määrän kalaa etten ole osannut moisesta edes uneksia. Salmessa virtaa voimakkaasti vuoroveden vaikutuksesta ja ilmeisesti seit pitävät siitä. Meri kohisi aika ajoin hehtaarin alalta seiden läiskyttäessä pinnassa. Loiske näytti kiinnostavan lokkejakin kohtuullisen paljon. Heittelin n. tunnin verran hopeisia ja kuparisia lusikoita Kvalsundin sillan alla ja valehtelematta joka heitolla oli kala kiinni. Että jos Hammerfestin lähellä liikutte niin sinne vaan kokeilemaan.

Ensi viikko syödään sitten turskaa ja seitä sekä katkarapuja. Ja ensi vuonna keskityn tunturivesillä kalastamiseen mikäli tulee Norjaan lähdettyä.

Karudanger

Tervehdys!
Millainen oli keli????Ajelit varmaankin Skaidin läpi joten satuitko katsomaan vesitilannetta Repparfjorelvalla?
Kvalsundista ollaan itsekin saatu hurjia määriä seitä...hauska paikka.Kummalla puolella olitte, Hammerfestin vai Skaidin???Täytyy toivoa, että vettä satelisi nyt kunnolla ja vesi lähtisi nousuun...
Saitteko muuten yli 2kg kaloja rannalta?
Hyvät kesät ja kireitä siimoja!

J-P

Kvalsundissa on tullu käytyä pari kertaa. pientä seitä sielä on uskomattoman paljon. Niitä on tietyssä vesikerroksessa niin paljon että uistinta ei meinaa saada läpi upotettua, yleensä ne ui melko pintavesissä. Niillä harvoilla kerroilla kun se onnistuu niin pohjan tuntumasta (reilut 50-100metriä syvempänä) yleensä joka kerralla saa turskan tai jonkun muun koukattua matkaan. Suuria kaloja en ole ikinä Kvalsundista tavannut. Turskat ovat yleensä 0,5-3kg ja seit alle 1kg. Mutta määrällisesti sitä on aivan SAIRAASTI. Kalat ovat sielä ylensä aika kaukana rannasta minkä vuoksi joutuu käyttämään melko järeitä vehkeitä että saa 60grammasen uistin möntin roiskastua. Kvalsund on ainaki suomalaisten suuresti suosima paikka sillä niitä sielä näkee usein monta autollista. Ite olen löytänyt monta muuta rauhallisempaa paikkaa missä käyn mielummin kalassa.
-J-P-

Anonymous

Kvalsundissa on kerran pysähdytty. 14 heittoa, 7 kalaa. Ei siinä viitsinyt enempää heitellä, kun ruokakalat oli koossa. 1,5 kilon turskasta 400 g seitiin. Parina päivänä tukeva lounas ja "leivän päälliset" koko porukalle (4 henkeä). Kaloille kelpasi mikä tahansa metallinpala ihan vaan rannalta heittäen.

JaHe

Ajelin Skaidin läpi viime ke/to -välisenä yönä. Yleensä ottaen kaikissa alueen joissa oli heikko vesitilanne, tosin ko. yönä satoi kaatamalla joten eiköhän se siitä lisäänny. Altassa asuu sukulaisia ja sanoivat että alkukesä on ollut poikkeuksellisen kuiva.

Jos mainitsemasi joki on se joka laskee Skaidista Kvalsundin suuntaan, voin sanoa että vettä oli niukasti, mutta kyllä siellä lohenkaltastajia näytti oleva. Itse en tällä reissulla rasvaeväisiä tunturivesistä jahdannut.

Anonymous

Olen kokenut.Käytiin Altassa,Hammerfestissä ja vipaa paikkaa en muista.Saatiin päivässä n. 30 kalaa.Seitiä pääasiassa.Yhet saksalaiset sai  15 kilosen turskan. ;)

lippa_mies

Minäkin olen ollut Pohjois-Norjassa kerran kalassa, jos satutte tietää joen nimeltä Stryn niin siellä minä olin. Kalaa tuli ihan kivasti: oma saldoni oli kolme taimenta isoin 3,4 kg, muut oli jotain sinttejä. Stryn on hyvä lohijoki, mutta en saanut yhtään lohta. Isäni sai 5 kiloisen. Sen reissun isoin lohi oli 8 kg, jonka sai yksi meidän tuttu. :)

edit. oikeinkirjoitus