Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mitä on hankittava talveksi?

Started by marabou, October 15, 2005, 16:39:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marabou

Niin eli mitä teillä oli tarkoitus hankkia talven pilkkitouhuja varten?
Itelläni olis ainakin nämä:
-kaira ur 4
-sakupillkki (ennen kesää oli vielä 2 mutta mites kävi)
-Ongen valmistusta varten balsaa (jo tilattu), alumiini lankaa, puolia,
kärkiä ja venelakkaa.
-morreja talven aikana tulee ostettua varmaan ainakin 30kpl
-pilkkejä jotain 5kpl
-uusi reiteen kiinnitettävä styroksinen toukkarasia (vanha on reikiätäynnä)
-siimoja n. 5-rullaa
-Toukia pitkin talvea (joka viikonloppu ainakin yksi kärpäsentoukka rasia, yksi survias rasia ja siimahännät kaivan luultavasti itse meidän mökin lähellä olevan maatalon p****kasoista).
-ja tietysti kaloja :wink:

Veikkäisin että tuo kaikki tulee maksamaan jonkun verran yli kolmesataa plus kisoihin osallistumismaksut n.100e

Walde

Mun ostos lista ei ole pitkän pitkä koska suurin osa rahoista menee vaapputarvikkeisiin mutta:
-Morrej/kirppuja (ei kovin paljoa)
-Uusi terä kairaan (hölmöilin terän keväällä käyttö kelvottomaksi)
-morri vapa
-siimaa
-pari pilkkiä

Ja tietenkin mahdollisimman pienellä budjetilla.

Hemphöö

Eipä mulla hirveästi ole hankittavaa koska tein todella paljon hankintoja viimevuonna.. Mutta jotain pientä:

- Rakennan uuden evoluutioversion pilkkijakkarastani
- uusin oikeastaan kaikki onkeni koska ovat todella huonossa kunnossa
- siimaa tietty
- Ja pilkkejä/morreja tottakai
-Ei niin pitkää yötä ettei aamu tulisi-

kaivo

Muistaakseni tulevalle jääkaudelle ei isompia investointeja tarvita. Muutama filmikärki ja volframimormuskoita pitäisi hommata. Vaatetuspuolella olisi kyllä aika saada uusi pilkkihaalari kun entinen n. 12 talvea vanha alkaa vedellä viimeisiään.

marabou

Quote from: kaivoMuistaakseni tulevalle jääkaudelle ei isompia investointeja tarvita. Muutama filmikärki ja volframimormuskoita pitäisi hommata. Vaatetuspuolella olisi kyllä aika saada uusi pilkkihaalari kun entinen n. 12 talvea vanha alkaa vedellä viimeisiään.

Suosittelen lämpimästi ostämään kaksi osaisen puvun, jossa on korkeat haalarimaiset housut ja suht pitkä takki. On minusta ainakin paljon mukavemman tuntuinen päällä.

perza

no varmaan ne jokatalviset ostokset tluee tehtyä...
Siimaa
muutama pilkki(no ei niin pakollinen)
morreja n. 50kpl(joka talvi se n.50kpl, ei hajuakaan mihin ne oikein häviää) tosin onhan meitä yleensä se 4 pilkkijääkin jotka noita käyttää...
Rukkaset
niin ja itsekkin pitäisi uusi haalari hommata...housua ja takkia en ota kun olen tuota haalaria tottunut käyttämään.
:)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

kaivo

Pilkkiasusteeksi on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa: joko yksiosainen asu (perinteinen haalari tai pelastuspuku), tai mainittu kaksiosainen takki + housut -yhdistelmä.  Valintaa ohjaa mielestäni eniten pilkinnän luonne: kuinka paljon liikutaan eli mitä kalaa pyydetään ja kuinka "tosissaan ollaan".

Jos jäällä liikutaan paljon ja pitkiä matkoja ja kairataan paljon, kaksiosainen asu on kätevä, kun liikkuminen on vapaampaa ja siirtymätaipaleiden ajaksi voi riisua takin pois päältä. Hikoilu pysyy paremmin kurissa, ja reiälle asetuttuaan kalastaja vetäisee takin päälle. Näin ajateltuna kaksiosainen pilkkiasu sopisi hyvin aktiiviseen kalastukseen, vaikkapa ahvenen kilpapilkintään. Samaten alku- ja lopputalven lauhoilla keleillä saattaa turkishaalarissa olo olla välillä hieman nahkea.

Perinteinen haalarivaihtoehto, siis yksiosainen asuste, on periaatteessa kaksiosaista lämpimämpi, koska se on tehty "yhdestä kappaleesta" eli lämpö ei karkaa asusteiden välistä ulos. Vastaavasti liikkuminen on haalarissa kankeampaa eikä istuvuus päällä ole yhtä hyvä kuin kaksiosaisissa asuissa. Tosin haalareitakin on monenlaisia, laadukkaiden mallien istuvuuttahan on parannettu henkseleillä tai vyöllä, vyötärön kiristyksillä, selkäpuolen väljemmällä leikkauksella istuma-asentoa mukavoittamaan jne.

Perinteinen haalari sopii yleisasuksi kaikenlaiseen pilkintään, jossa ei ole tarvetta reippaaseen liikuntaan, kuten harrastepilkinnässä useimmiten on. Tilava lämmin haalari on tarpeellinen myös vaikkapa kirjolohta tai madetta pilkittäessä, kun pilkinnän luonne on enemmän tai vähemmän passiivista odottelua eikä kävelyssä hikoilu ole päälimmäinen ongelma.

Pelastuspukua käytetään pilkkiasuna enimmäkseen merialueella, kun jääolosuhteet saattavat olla arvaamattomat. Omaa kokemusta ei ole, mutta epäilemättä varsinkin alku- ja lopputalvesta pelastuspuku on hyvinkin tarpeellinen valinta.

marabou

Quote from: kaivoPilkkiasusteeksi on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa: joko yksiosainen asu (perinteinen haalari tai pelastuspuku), tai mainittu kaksiosainen takki + housut -yhdistelmä.  Valintaa ohjaa mielestäni eniten pilkinnän luonne: kuinka paljon liikutaan eli mitä kalaa pyydetään ja kuinka "tosissaan ollaan".

Jos jäällä liikutaan paljon ja pitkiä matkoja ja kairataan paljon, kaksiosainen asu on kätevä, kun liikkuminen on vapaampaa ja siirtymätaipaleiden ajaksi voi riisua takin pois päältä. Hikoilu pysyy paremmin kurissa, ja reiälle asetettuaan kalastaja vetäisee takin päälle. Näin ajateltuna kaksiosainen pilkkiasu sopisi hyvin aktiiviseen kalastukseen, vaikkapa ahvenen kilpapilkintään. Samaten alku- ja lopputalven lauhoilla keleillä saattaa turkishaalarissa olo olla välillä hieman nahkea.

Perinteinen haalarivaihtoehto, siis yksiosainen asuste, on periaatteessa kaksiosaista lämpimämpi, koska se on tehty "yhdestä kappaleesta" eli lämpö ei karkaa asusteiden välistä ulos. Vastaavasti liikkuminen on haalarissa kankeampaa eikä istuvuus päällä ole yhtä hyvä kuin kaksiosaisissa asuissa. Tosin haalareitakin on monenlaisia, laadukkaiden mallien istuvuuttahan on parannettu henkseleillä tai vyöllä, vyötärön kiristyksillä, selkäpuolen väljemmällä leikkauksella istuma-asentoa mukavoittamaan jne.

Perinteinen haalari sopii yleisasuksi kaikenlaiseen pilkintään, jossa ei ole tarvetta reippaaseen liikuntaan, kuten harrastepilkinnässä useimmiten on. Tilava lämmin haalari on tarpeellinen myös vaikkapa kirjolohta tai madetta pilkittäessä, kun pilkinnän luonne on enemmän tai vähemmän passiivista odottelua eikä kävelyssä hikoilu ole päälimmäinen ongelma.

Pelastuspukua käytetään pilkkiasuna enimmäkseen merialueella, kun jääolosuhteet saattavat olla arvaamattomat. Omaa kokemusta ei ole, mutta epäilemättä varsinkin alku- ja lopputalvesta pelastuspuku on hyvinkin tarpeellinen valinta.

Joo noin ha se taitaa mennä. Itse liikun paljon jamyös karaan (johtuu var maan siitä että käyn kisoissa)

Qkkeli

Mulla olis seuraavat nyt mielessä:
- Pari uutta morrivapaa
- Muutama mormuska, lähinnä timanttikirppuja
- Surviaisen toukkia jostain
- Siimaa 0.14
- Kärkiä morrivapoihin

Muuta ei tule mieleen nyt, mutta lisäilen aina tarvittaessa.

Hautsi

Itselläni on listalla:

Pilkkihaalari (erätukusta)
Pilkkisaappaat (vielä en tiedä mitkä ostaisin, ehotuksia hyvistä voi laittaa ja hinta-arvio. Onko kellään kokemusta erätukun neopreeni saappaista?)
kaksi haarukkavapaa pitäisi rakennella
Liukupilkkejä n. 4 kpl
vaihtoterä ur4 kairaan

Lisäksi tämä kyseinen kaira on palvellut minua pitkään ja on edelleen tod. hyvä muuten mutta vaatii hiukan hitsaamista =)
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

marabou

Quote from: HautsiItselläni on listalla:

Pilkkisaappaat (vielä en tiedä mitkä ostaisin, ehotuksia hyvistä voi laittaa ja hinta-arvio. Onko kellään kokemusta erätukun neopreeni saappaista?)
Liukupilkkejä n. 4 kpl
vaihtoterä ur4 kairaan

Toi kenkä homma riippuu vähän siitäkin oletko kasvavassa iässä eli kasvaako jalka vielä miten paljon, eli jos kasvaa niin ei kannata ihan tonnin kenkiä ostaa. Itelläni on borver buutsit hinta n.60-70e, ovat myös varmasti yhdet suomen suosituimmat kengät pilkkijöillä. Kisoissa kun kenkiä katsoo niin 90% porukasta on kys. kengät.

Saako kysyä mitkä nuo liukupilkit mahtaisi olla.

Qkkeli

"Saako kysyä mitkä nuo liukupilkit mahtaisi olla."

Hyvä kysymys, tässä hyvä vastaus: http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=8863

Edit.
Tekevälle sattuu  :wink:

marabou

Quote from: Qkkeli"Saako kysyä mitkä nuo liukupilkit mahtaisi olla."

Hyvä kysymys, tässä hyvä vastaus: http://www.kalassa.net/forum/viewtopic.php?t=8863

Nyt kyllä esitin kysymyksen hieman väärin nimittäin tarkoitin että minkä merkkisiä liukupilkkejä aiot ostaa. (itsekin kuulun kys. pilkkien käyttäjiin ja enimmäkseen käytan saku pilkkejä: saku, sakkeus ja luikuri).

Shamaani

Quote from: HautsiItselläni on listalla:

Liukupilkkejä n. 4 kpl
vaihtoterä ur4 kairaan

Lisäksi tämä kyseinen kaira on palvellut minua pitkään ja on edelleen tod. hyvä muuten mutta vaatii hiukan hitsaamista =)

Hyvät on Power-buutsit. Kestää vettä ja lämpimät ja hinta on se n70€. Taisit marabou meinata näitä?

Omat hankinnat morreja ja pilkkejä + muuta uutta  hajonneen tilalle.

marabou

Hyvät on Power-buutsit. Kestää vettä ja lämpimät ja hinta on se n70€. Taisit marabou meinata näitä?

Omat hankinnat morreja ja pilkkejä + muuta uutta  hajonneen tilalle.[/quote]

Joo noitahan mä. Ja tosta vesi hommasta ,että kun ikää kertyy saumat rupeaa vuotamaan.

SPutum

Itse meinaan kans ostaa sellasen reiteen kiinnitettävän styroksisen toukkarasian ja reppujakkaran, kun pilkkiboxissa tavarat ei tahdo pysyä järjestyksessä. Haarukkavavan ja morrivavan ajattelin ostaa ja uusia pilkkejä tietty.

suspi

Tänä vuonna voi panostaa enemmän pilkkeihin ja muihin pientarvikkeisiin, kun viime talvena tuli hankittua kaikki pakollinen.

- parikymmentä morria.
- pari uutta vapaa.
- siimaa.
- pilkkihanskat.
- Paljon erillaisia tasapaino- ja pystypilkkejä.
- Jonkunlainen rasia morreille.
- Herkempiä kärkiä morrivapoihin.
- toukkia.

Ainakin nuo pitää hankkia, mutta aina sitä jotakin omasta mielestä hyödyllistä tulee kaupassa vastaan.

JuP3

3 rullaa eri paksuisia siimoja.
Morreja n. 10kpl
purkki anista  8)
koukkuja
nostokoukku
perholukkoja ym. pientä
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Shamaani

Joo noitahan mä. Ja tosta vesi hommasta ,että kun ikää kertyy saumat rupeaa vuotamaan.[/quote]

OK. Mul ei viel ongelmii, viime talvena ostettu.

Tasuri

Itse hankin nipun ässä tasapainoja eri kokoja. :D

Putte

paiholalainen. Onko tuosta aniksesta vielä kokemuksia? Itsekin ostin joskus jonkun artikkelin uskottelemana, mutta jostain syystä purkki vaan on tuolla kaapissa odottamassa motivaatiota testata.
Isoeno Joskus dippaili siihen "raakaan" anikseen toukkia. Ne oikaisivat ittensä kuulemma välittömästi, joten pitänee ohentaa veteen.

Hautsi

Quote from: marabou
Quote from: Qkkeli"
Nyt kyllä esitin kysymyksen hieman väärin nimittäin tarkoitin että minkä merkkisiä liukupilkkejä aiot ostaa. (itsekin kuulun kys. pilkkien käyttäjiin ja enimmäkseen käytan saku pilkkejä: saku, sakkeus ja luikuri).

sakun tekemiähän noi minun liukupilkkini ovat!

Ikää minulla on kohta 30 joten tuskin tuo jalan koko tuosta paljoa enään muuttuu ainakaan suurempaan päin.

Power:n saappaita olen katsellut ja ne tiedän todella hyviksi pilkkisaappaiksi.

Ajattelin vain hinnan takia kysellä, että onko kenelläkään kokemusta erätukun saappaista (luvataan -25 asteen kestävyys yms.) hintaa erätukussa 39 euroa

JuP3

Quote from: Puttepaiholalainen. Onko tuosta aniksesta vielä kokemuksia? Itsekin ostin joskus jonkun artikkelin uskottelemana, mutta jostain syystä purkki vaan on tuolla kaapissa odottamassa motivaatiota testata.
Isoeno Joskus dippaili siihen "raakaan" anikseen toukkia. Ne oikaisivat ittensä kuulemma välittömästi, joten pitänee ohentaa veteen.

2 talvea oon vertaillu maustamattomia ja hajustettuja toukkia ja huomannut, että kyllä se anis parantaa saalista. Ahvenen keskikoko on ollut jonkin verran suurempi ja särkikalasaalis reilusti korkeampi. Itse olen pistänyt puoli teelusikallista toukkapurkkiin ja ravistanut pari kertaa niin on just sopivasti hajua ja toukat virkeinä. On muuten parantanut myös toukkien säilyvyyttä, koska eivät ole pahemmin koteloituneet. 8)
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Lazy Cat

Ne puuttuvat tavarat huomaan yleensä vasta pilkkipaikalla.

marabou

Quote from: Hautsi
Quote from: marabou
Quote from: Qkkeli"

sakun tekemiähän noi minun liukupilkkini ovat!

Ikää minulla on kohta 30 joten tuskin tuo jalan koko tuosta paljoa enään muuttuu ainakaan suurempaan päin.

Power:n saappaita olen katsellut ja ne tiedän todella hyviksi pilkkisaappaiksi.

Ajattelin vain hinnan takia kysellä, että onko kenelläkään kokemusta erätukun saappaista (luvataan -25 asteen kestävyys yms.) hintaa erätukussa 39 euroa

Onko sulla noista kuvia??

Hautsi

Kuvia ei ole kuin lehdessä eikä itselläni ole skanneria. Katsoin erätukun nettisivuilta ja sieltä ei saappaita vielä ainakaan löytynyt.

Tosin sieltä sivuilta puuttuu paljon muutakin erätukun myymää tavaraa.

Anonymous

Joo ne erätukun neopreeni kengät on vain klubilaisille siksi niitä ei näy siellä www.eratukku.fi sivuilla. Tarkistin asian kun olen klubijäsen. :wink:

Hautsin

Quote from: AnonymousJoo ne erätukun neopreeni kengät on vain klubilaisille siksi niitä ei näy siellä www.eratukku.fi sivuilla. Tarkistin asian kun olen klubijäsen. :wink:

No jos tällä vieraallakaan ei ole kokemusta kyseisistä kengistä pitänee ne ostaa ja kertoa kokemuksista jos ne on huonot niin ostaa sitten toiset. Jonkunhan se pitää kokeilla  :lol:

Jännää on se että niitä kuitenkin mainostetaan lehdessä (täälä oulun seudulla) jos ne vain jäsenille ovat

Anonymous

Quote from: AnonymousJoo ne erätukun neopreeni kengät on vain klubilaisille siksi niitä ei näy siellä www.eratukku.fi sivuilla. Tarkistin asian kun olen klubijäsen. :wink:

No jos tällä vieraallakaan ei ole kokemusta kyseisistä kengistä pitänee ne ostaa ja kertoa kokemuksista jos ne on huonot niin ostaa sitten toiset. Jonkunhan se pitää kokeilla  :lol:

Jännää on se että niitä kuitenkin mainostetaan lehdessä (täälä oulun seudulla) jos ne vain jäsenille ovat

HAI

Tällä hetkellä tarvitsisin kymmenen senttiä jäätä paikallisiin vesistöihin, eikä kiitos muuta. :wink:
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.