Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kivuliain kalastuskokemuksesi?

Started by kaivo, November 07, 2005, 16:23:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jättihaukimanniskan

sattui tänä kesänä niin että sain rapala mangnumilla pienen hauen joka veti koukun melkein läpi käden vasemmasta puolesta.Itse sitten repäisin koukun noin 30minsan yrittelyn jälkeen pois
Hauki o kala,keso o raejuusto

Monni

Joskus vedin räsen joukun läpi etusormen päästä...

Sitte kerran kun olis yhtä kaveria opettamassa kalasteleen. Se heitteli siinä avokelalla 10 metrin päässä siiman päässä Lotto. Niin se sitte jotenki onnistu sen siitä viskaseen mua kohti ja suoraan ohimoon. Se meinaan hieman kirpas...
Poltinkoski

bosso__

2000 kesällä oli lammella kalalla ja sainkin haukia. Yks pikkunen oli sitte syöny lusikan suhtkoht syvälle. Vähän ensin tainnuttelin puun kylkeen. Sitte aloin onkimaan uistinta pois.
Eiköhän se perhana vielä lipsauttanu leukasa kiin. No vaistomainen reaktio ja vetäsin sormen pois(tai ainakin yritin)sormi jäi koukkun kiinni ja toiseen sormeen sainn parin sentin pituse, SYVÄN haavan hampaasta. Ei meinannu se haava parantua vasta ku loppu kesästä
Kuuluisia viimeisiä sanoja: Ota vaan sormin pois se koukku sieltä hauenkidasta, on se jo kuollut...

Eci

Kohtuu kivulias oli eräs kerta kun lumettomilla kevätjäillä kiirehdin aamutuimaan parhaille pilkkipaikoille ja lensin suorilta jaloilta selälleen ja löin takaraivon jäähän. Pikkusen aikaa meni että selvis matkaa jatkamaan...
Ehkä otin, ehkä en!

Juho_

No itselleni ei ole muuta kummempia tullut, kuin:
Oli aamu ja koulu alkoi metallitöillä...No itselläni ei ollut mitään tekemistä niin pykäsin nostokoukun...
Vähän raudan taittelua ja VOILA hitsausta vaille valmis...Hitsasin ja nostin pöydälle sen ja otin varusteet pois päältä (kesti n.10sek)...Sitten päässä sanoi DING ja YRITIN nostaa sitä PALJAIN KÄSIN, mutta painoinkin oikean käden keskarin punaisena hehkuvaan hitsaukseen...(UUURRRGGGHHHHH.....)
On vieläkin jälki sormessa....

Tämä ei ehkä ollut kalastaessa mutta liittyi silti kalastukseen... :wink:
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

judsi

itellä meni joskus peukaloon koukku uppos  väkästä myöten ja ei muuta kuin tonkit käteen ja vetämään. lähti kyl pätkäsemällä ja tuli mukan myös jotain muuta. veljelläni kävi joskus perinteinen serkkuni heitti ylä kautta ja sitten oli kiinni takaraivos koukku :)

Anonymous

meni joskus peukaloon koukku väkäst myöten ja ei muuta kuin tonkit käteen ja vetämään. lähti kyl pätkäsemällä. veljelläni jäi joskus koukku takaraivoon kiinni

eli kalastus on vaarallinen laji

Anonymous

Olttin kaverin kanssa uistelemassa. Siinä sitten tuli yks hauki veneeseen asti. Kaveri kysyi onko sulla pihtejä, kun on niin tiukasti kiinni. Joo minä siinä tormeana, että annahan minä vetäisen pihdeillä. Otin hauen käteeni, ja vetäisin koukkua pihdeillä sen minkä lähti. Ja yhtäkkiä koukku irtosi ja kaksi haaraa koukusta nenään väkäsiä myöten. Aloin vetää julmetusti takaisin ja lopulta sain(ihme kyllä) kokun irti nenästä. Vaan arvatkaa pakottiko nenää vähän aikaa!

sape_the_kalamies

tuli just mieleen:yks kerta kaverin kanssa pilkillä,ku ei sitä vaatetta ollu iha tarpeeks ni siin kahen tunnin kairauksen jälkee oli jo aika kylmä ku siin lumes pyöritty ja niin pois päi(aika tylsähkö kaira meinaa)sit viä uistin lapasessa kiinni ja sitä si puol tuntii revittii ja siin si sormet aika kohmeessa ja jokku kesäkengät jalassa jokka aiva märät :!:

Mikko_-Procyon-

Olen tämän jo kertonut jossain..

Oltiin ensijäillä (ei ihan, mutta melkein) pilkillä. Jää oli luistelurata-henkistä, ei yhtään lunta päällä. Syönti oli onnetonta. Lopulta ylös nousi kiiski. Vihastuneena päätin potkaista sitä. No, tukijalka otti ja luiskahti liukkaalla jäällä alta ja ukko metrin kaarella suoraan selälleen jäälle.

*naks*

Sitten sumeni silmissä.

Sitten tuntui, ettei happi kulje eteen eikä taakse.

Tajusin, että joku nauroi jossain..

Piti vain keskittyä siihen, että saa vedetyksi henkeä sisään.. ja sitten puhallettua sen ulos.. tätä jatkui jonkin aikaa, minun mielestä iäisyys.

Lopulta omituiset mosaiikkikuviot silmissä alkoivat väistyä ja tajustin tuijottavani harmaata taivasta. Taustalla kuului ensimmäinen huolestunut lausunto: "kävikö sille huonosti?"

Meni vielä toinenkin tovi, ennenkuin ukko keräili rojut ja pääsi tolpilleen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kama

Tuon viereisen kuvan kalan kanssa tuli käytyä pieni taisto, haavi oli liian pieni, eikä koukkua ollut. Jokirannassa kun olin, otus piti ensin hinata rannan suojaan matalaan, sitten leuan alta sormikoukkuote. Sitten tämä pirulainen ryhtyi esittämään krokotiilinkierrettä, sorminivelet siinä rutisi, mut' irti en voinut laskea perhanaa. Ylös se tuli. Etusormen keskimmäinen nivel vihoittelee vieläkin vuoden jälkeen, paranee varmaan sitten kun samanlainen otus tulee vastaan.

raimo

Muutama kesä sitten oltiin kosiien kanssa yhdellä louhoksella virvelöimässä. Vähän aikaa siinä nakeltiin ja sain yhden pikkuhauen. Irrotin hauen koukusta ja päästin kasvamaan. Sen jälkeen ajattelin heittää oikein kauas uistimen joka oli siiman päässä (toby). En tiedä miksi mutta minulla oli vanha abun vapa lyhyt vapa matkassa ja ennen kun rupesin heittämään uistinta, laitoin siimaa jostain kumman syystä lähes vavanmitan verran ulos. Sitten kova riuhtaisu ja saman tien tuntui niinkuin joku ois nakannu isolla kivellä takaraivoon. Seisoin ensin hölmönä muutaman sekunnin, sitten alkoi huippaamaan ja nostin käden takaraivolle. Ja mitäpä muutakaan, koskin takaraivoa niin tobyhän roikku siinä kiinni. Sitten huusin pojille jotain että jäi uistin päähän, tulkaa äkkiä tänne :) . Vähän aikkaa yritettiin repiä sitä mutta sehän oli päässä kiinni ja syvällä. Eipä siinä sitten, kaveri puri siiman poikki ja lähdettiin uistin takaraivossa polkemaan pyörällä mummolaan ( muut perheenjäsenet oli lomalla just sillon). Mummo yritti jonkin aikaa venkslata sitä irti mutta eihän se mihinkään lähteny. Kohta se tajus soittaa naapuriin että lähtiskö ne viemään tuota poika terveyskeskukseen ku ei ittellä oo ajokorttia. Naapurit tuli kotvasen kuluttua hakemaan ja 10 kilometrin jälkeen päästiin lääkäriin. Arvatkaa vaan että nolottiko kun meikämanne tallustaa tk:hon takaraivo veressä ja siinä uistin kiinni sekä puolen metrin pätkä siimaa. Joku akka katto mua vähän aikaa, repes nauruun ja sai kohta sanottua että poikaset ollu taas vauhissa :D .

Ja lopuksi pahoittelen lukuisia kirjoitusvirheitä...

Rusakka

Olin aloittanut perhokalastuksen juuri sinä vuonna. Kun olin Halistenkoskella kokeilemassa uusia välineitäni yritin ylittää jokea selän kohdalta mutta saappaat eivät  riittäneet, kun sitten tottuneesti lähdin kosken kohdalta hyppelemään kivillä niin yksi harha askel ja koskessahan sitä sitten oltiin sain kivestä kiinni ja vedin itteni kuiville vaatteet oli märät mutta enhän minä sokerista ollut eikä se kalastusta haitannut kaunis kesäpäivä lämmitti enkä jokea sen koomin kosken kohdalta ole ylittänyt luojan kiitos että välineet eivät menneet veden mukana ehkäpä opin jotain.
Sami Gustafsson

Jmäkinen

Pari kolme vuotta sitten koskella tavoiteltiin kirjoa. Kalastusta oli takana 10h ja alkoi olla aika väsynyt meininki. Sain kuitenkin isohkon kirjon ja väsyttelyn jälkeen tempaisin sen paljain käsin rannalle. Kaveri oli toisella puolella jokea ja näytin kalaa ilmassa hänelle. Samantien kirjo potkaisi ja isohko koukku sormeen. Ei tehnyt vielä mahdottoman höpöä, mutta kala alkoi sätkiä vimmatusti, koukun kärki muljahti jänteiden läpi ja alkoi ikävästi hinkata luuta vasten. Tässä vaiheessa teki jo niin höpöä, että toisella silmällä en nähnyt mitään. Kun kaveri ehti paikalle, olin puristanut vaistomaisesti kalan pään irti. Yritettiin sitten tongeilla vetää koukkua pois, mutta ei siitä mitään tullut. Terveyskeskukseen ja sitten savustaan päätöntä kirjoa.

Siikapossu

Jättiahven tökki pari kertaa kiduskansien piikeillä käteen :cry:

Pro Pilkkijä

Tässä kun on lueskellut noita teidän juttujanne, niin eihän tämä minun tarinani mikään häävi ole, mutta kateellinen en suinkaan ole  :P

Se tapahtui tänään. Menin tyhmyyttäni jäälle tällaisessa pakkasessa (-20, mutta viima antoi kivasti lisää pakkasta) ahventa pyytämään, mutta eihän siellä pystynyt olemaan, kuin puolituntia, niin sormet olivat jo todella kivuliaan kylmät, vaikka kahdet pilkkilapaset olivat päällekkäin. Tulin sitten takaisin kotiin melkein tippa linssissä... Jäätönköt sormeni sitten kolautin oikein kunnolla kairan terään, mutta enhän niillä sormilla tutenut vielä mitään. Kun sitten rupesi veri kunnolla kirtämään sormissa, niin johan rupesi sattumaan. Sen kolauksen lisäksi vielä se muu jumalaton jomotus, mikä tulee, kun veri rupeaa kiertämään jäisissä sormissa. Varmana on vielä pitkään kipeät sormet.

sale uistin

Toi jättihaukimanniskan oon minä,nimeä vaihtanut tosin.tuli mieleen et olin kaverin kans mato-ongel pari vuotta sitten ja kävin rannas ja kaveri kiskas nin puoli kiloisen ahvenen ylös.Menin rannal ja taitoin niskat ja juoksin takas laituril onkimaan kans niin sillon kaveri kiskas entist isomman ahvene ylös joka putos laiturl.No mähän sitten järkevänä menin ja syöksyin sen kimppuhun.Just kun olin ottamas siitä kiinni ni se prkl kala iski piikit ylös.Sain piikit käteen ja kyllä kirpas kun isot piikit oli uponnun pari milliä ja reikiä oli 4 kädes ni mukavaa oli.Saatiin kala kuitenkin ylös
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä

[Vision]

Kerran lenti minnow spoon sähkölangan yli ja meni varmaan 5 kierteelle.Sitten ajattelin vaan vetää että siima katkeis mutta se rupeskin pyöriin ihan älyöntä vauhtia ja singahti suoraan killuttimiin.Kyllä tuntui!!Siinä sitten vähän aikaa kieriskelin tuskasta ja vaivoin jatkoin kalastusta.Toinen juttu ei liity kalastukseen mutta on kivulias.Oltiin saunaan menossa ja saunasta kuulu kolahdus.Yksi kiuas kivistä oli tipunut lattialle.No minä viisaana poikana menin nostamaan sen takas kiukkaalle(tai siis tarkotus oli)mutta se pentele oli v*tun kuuma!!!!!!Siinä sitten huudin ja kirosin.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Nykyttäjä

Tämä ei ole kivulias kokemus, mutta nuorena poikana olin siskonmiehen kanssa veneellä yhdellä järvellä, heiteltiin paikaltaan veneestä kun yhtäkkiä pläsähti poskella. Systerinmies katsoi hartaana päälleni ja tokaisi "Mäkelä varo". Se oli kyllä vähän myöhäistä sillä hänen heittonsa nimittäin meni hieman pieleen eli uistimen koukku meni korvanlehdestäni läpi. Pitkä rapala roikkui korvasta, kiva korvis,  mutta hankala pitää. Onneksi hänellä oli sivuleikkurit mukana joten saatiin koukku pois korvasta. Verta siitä kyllä tuli muttei ottanut yhtään kipeää.

jarisat

Olinpa ongella naapurin kölövin kans joskus 70-luvun alussa ja Korvajärvi kun on suurelta osin rannoiltaa matalaa, niin kahlasimme uimahousuissa vyötäröä myöden järveen. Vavat jätimme rannalle ja kohosta kiinni pitäen narrasimme ahvenia varpaiden vierestä. Osuipa siihen sopivasti kalaparvi ja saalistakin rupesi tulemaan. Ongelmaksi vain muodostui, että minne kalat laittaa. Niinpä taitoimme ahvenilta niskat nurin ja tungimme ne uimahousuihin. Homma toimi, kunnes joku kala tuli vain huonosti tapettua.
Tuurikalastaja

esal

On se aika kivuliasta, kun kunnon kokoinen ahven tokkää piikeillä kämmeneen.
Kun vielä tulehtuu, niin käsi on aika pitkään kipeä. Outsh! Se kyllä tuntuu..

Progamer

Iskukoukku läpi peukalon päästä :|

^_janne_^

Quote from: HaG on November 14, 2006, 10:32:49
ja peukalo halki? pahastikki?

Eci

Viime kesänä irrotin n. 3 kiloista haukea rapalan jatkovaapusta ja olin olevinaan tainnuttanut hauen....no roikottelin siinä sitten haukea niskasta ja yritin pihdeillä irrottaa koukkua kun hauki hyppäsi ja kohta oli vaapun etukoukku reidessä ja hauki rimpuili takakoukuissa....vähän sattu jalkaan!
Ehkä otin, ehkä en!

ara_1

tämä liittyy kalastukseen: tein vaappua ja yritin vetää käsillä rautalankaa suoraksi aj terävän rautalangan pää meni sormesta läpi ja tuli toiselta puolelta ulos(oli vähällä etten pyörtynyt ,mutta vedin silti kylmänrauhallisesti rautalangan sormesta itse pois :-D
Hauestaja ;)

Tosimies

hui zaakeli ku luion tota peten juttua ni rupes iha myötätunnosta sattumaan omaanki peukaloon  :-(

Tää o tapahtunu kaverille mut aiheuttajana olin tietysti minä...
Eli oltiin kaverin kanssa kalastamassa haukea ja alettiin "höntsäilemään" ja näyttämään mitä erilaisimpia heittoja toisillemme..
sanoin et tää o akkatyylin heitto ja rempasin DT vaapun sivuheitolla eteenpäin mutta niihä siinä kävi että justiisa sillä heitolla vanha umpikela meni rikki ja siimaa ei alkanu purkautua.kaveri huus vieressä naamapunasena ja minä kahton et mikä sille tuli ni deeteen mahakoukku oli kahdesta haarastaan uponnut kaverin selkään paidan läpi.. lääkärissä irrottivat ja laittoivat 5 tikkiä selkään!

Itelle pahin on kun oltiin kaverin kanssa (sama kaveri ku edellisessä jutussa  :-D ) kalastamassa matoongilla nin kaverilla otti isohko affen kiinni ja se nykäs kaikinn voiminn vastaan ja vanha 3 m vapa kärestä poikki ja laskikuitu (tai jtn muovi tikkuja) lens mua poskeen, siinä sitte kaiveltiin puukon avustuksella niitä ulos. kaikkia ei tietenkään saatu ulos ja niitä tuli sitten itsekseen siinä parinpäivän sisällä ulos. Harmitti vaan ku ei yöllä saanu unta osin siks ku se iso ahven karkas ja osin siks ku en pystyny nukkuu toisella poskella  :x

Yuz

Eipä mulle oo tapahtunu juuri mitään. Pari kertaa kun on pudottamassa pilkkiä avantoon, koukku jääkin peukalon päälle ja uppoo vähän matkaa.
No jaa, seuraava ei oo varsinainen kalastuskokemus, mutta kalastukseen liittyy. Olin tetissä Tampereen Kalastusvälineessä. Olin nukkunu jotain 6 tuntia ja olin todella väsyny. Ensinnäkin varpaat oli suht kipeet, koska kun siirtelin Merimetsoja hyllystä toiseen niin joka kerta kun tulin siihen hyllyn luo, kolautin jalkani siihen hyllyn alareunaan. Sitten ku olin siirtämässä viimesiä Metsoja, (joissa ei oli pakettia) hyllyyn, laskin sitten viimeinkin käteni rennosti alas.
*Knots* Miksei käsi mennyt alas? Miks siihen sattuu? Koukku lävisti about sentin pituudelta kämmenen sivun. Jouduttiin sitten työntään läpi ja katkaseen koukku. Siinä vaiheessa ajattelin "Kahvitauon paikka"  :lol:
Ja selvennykseks, koukku meni suunnilleen noin:

Pahoittelen paint-taitojani. Tää on vaan demo, niinku säämies Pasanen sanoisi.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Papli

Pitkästä aikaa tännekkin "eksyin".
No mutta aiheeseen, eli kivuliain on varmasti se, kun juosta temmelsin noin kuusikesäisenä rannalla paljain jaloin ja sitten hyppäsin siellä semmoselta kiveltä suoraan hauen hampaisiin.
Kantapäästä vuoti verta silloin oikein kunnolla ja en pystynyt moneen päivään sillä jalalla kunnolla astua.
Hauki oli sama jonka isäni sai sillä samalla viikolla ja minä tietenkin mukana.

Eipä omilla kalareissuilla ole mitään kivuliasta sattunut muuta kuin henkisesti, kun iso kala irtoaa koukusta juuri, kun ylös sitä olen nostamassa ja haavi mukana :)

Progamer

Quote from: ^_janne_^ on November 14, 2006, 15:31:03
Quote from: HaG on November 14, 2006, 10:32:49
ja peukalo halki? pahastikki?
Halkeshan se sillon ja verta tuli ihan kiitettävästi, en muista monta tikkiä laittovat mutta laittovat kumminki

Himopilkkijä89

Ahvenen kiduskansi on muutaman kerran viiltäny peukaloon haavan, pahempaa ei ole vielä käynyt.