Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Katkaravut pilkkimisessä?

Started by Jopotus, January 16, 2007, 16:16:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jopotus

Saako niillä esim. jos ei löydy kotoa muita syötteja? Muistaakseni joku sanoi ainakin kirrelle maittavan.

Salmo

Katkat täytyy sitkistää ennen käyttöä esim. mikrossa, jotta ne pysyvät koukussa. Siian onginnassahan ne ovat suosittuja, ja kuten totesit, kirbelillekin maittanevat. Enpäs tiedä ahvenen pilkinnästä, mutta kannattaa kokeilla. Saavat olla pieniä paloja useimmissa ahvenpilkeissä, sillä iso pala tappaa varmasti pienehkön pilkin uinnin.

perza

Ainkain kirjolle kun noita koittaa tarjota niin monesti on isompia ahvenia tullut! Myös jatkuvasti ahvenet käyvät onkea heiluttlemassa!
Täytyykin kokeilla ihan pelkästään ahvenelle(ei oo ennen tullut mieleenkään kokeilla)
:-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Jopotus

Kiitos, pitääki viikonloppuna lähtä testaamaan.

hONKIZ

veikkaisin että kun uttelee easim karamelli värissä niin vosi affelle toimia premmin, en sitten tiedä, itse ainakin tykkään että affe nappaa tulipunaisene parhaiten.

Pete

Olin tuola Evolla yhtenä talvena kokeilemassa onneani kirren pilkinnässä. Tuulen yläpuolella istuskeli joku mies, ja vaihteli syöttiä sinne pilkkiinsä. Saaatananmoinen haju tuli tuulen mukana minuunpäin ja ihmettelin, että mikä mätä oikein haisee. Ensin mietin, että tuliko miehelle "huonot housuun" vai mikä haisee.
Hetken päästä istuskelin nuotiolla siellä rannassa ja mies tuli kahden kirjolohen kanssa tulille myös. Juteltiin siinä ja mies kertoi salaisuudeksi sen, että sitkistetyt katkaravut laitetaan hieman länpiminä Tupperware-astiaan ja annetaan olla siellä päivän verran. Haju oli sanoinkuvaamaton kun hän hieman raotti purkin kantta. en sitten tiedä oliko taika siinä katkassa itsessään, siinä järkyttävässä hajussa vai pelkässä ukkelin tuurissa. Hän käytti pystypilkkiä jossa pieni tapsi ja pieni kolmihaarakoukku jossa se katka.
Muut pilkkijät joiden kanssa juttelin eivät saaneet kalan kalaa, minä mukaanlukien. Kaikkea kokeiltiin, mutta...

perza

Joo tuosta katkan hajusta sen verran että kyllä se on tarpeeksi voimakas(kala kyllä aistii sen!) ilman senkummempia lämmittelyjä! ihan vaan ottaa pakkasesta sulaamaan, tietysti jos ne vähän pidempään kuivuvat eli siinä samalla sitkistyy ni ne kestää paremmin koukussa!
Olen kyllä nähnyt katkoilla kirjoja ongittavan, mutta itse en nillä ole kirjoja saanut Nii ja en kyllä lähtis mitään värittämään, kelpaavat varmasti sellaisenaan ainakin syvän veden ahvenille, joilla on yleensä mahat täynnä jonkin näköistä katkaa yms...
:-D

Pete

Quote from: perza on January 18, 2007, 12:19:08
Nii ja en kyllä lähtis mitään värittämään, kelpaavat varmasti sellaisenaan ainakin syvän veden ahvenille, joilla on yleensä mahat täynnä jonkin näköistä katkaa yms...

Tuo suomessa elävä katka nyt ei ole kokoluokaltaan yhtään verrattavissa noihin kaupan katkarapuihin. Kilkkejä ahvenet syövät usein tankatessaan syksyllä, kilkkejä olen nähnyt sellaisia "Colt-sytkärinkin" kokoisia.

perza

QuoteTuo suomessa elävä katka nyt ei ole kokoluokaltaan yhtään verrattavissa noihin kaupan katkarapuihin. Kilkkejä ahvenet syövät usein tankatessaan syksyllä, kilkkejä olen nähnyt sellaisia "Colt-sytkärinkin" kokoisia.

onhan se niinkin, yleensä nuo katkat on jotain max 1,5cm luokkaa. Mutta eihän ne kuoritut katkaravut ole kuin jotain 1-4cm! Pitää kyllä testata noita ahvenelle, Saattaa olla ylltättävä hyviä.
:wink:

Pete

Quote from: perza on January 18, 2007, 13:48:33
QuoteTuo suomessa elävä katka nyt ei ole kokoluokaltaan yhtään verrattavissa noihin kaupan katkarapuihin. Kilkkejä ahvenet syövät usein tankatessaan syksyllä, kilkkejä olen nähnyt sellaisia "Colt-sytkärinkin" kokoisia.

onhan se niinkin, yleensä nuo katkat on jotain max 1,5cm luokkaa. Mutta eihän ne kuoritut katkaravut ole kuin jotain 1-4cm! Pitää kyllä testata noita ahvenelle, Saattaa olla ylltättävä hyviä.
:wink:

Jos sen suomalaisen katkan kuorii, niin eipä taida juuri koukkuun laitettavaa jäädä.

Suikkis

Kyllähän tuo viimevuoden sm-raudun voittaja onki katkaravuilla kun on meinaan samasta koulusta, tais vaan siinä kisassa päästä tuurilla paikoille koska itse olen voittanut hänet jokaisessa paikallisseuran kisoissa.