Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalastuskilpailuissa huijaaminen?

Started by kaivo, December 10, 2005, 15:22:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Ajattelin avata tällaisen keskustelun: millaisia vilppejä olette kuulleet tapahtuneen kalastuskilpailuissa? Tunnetusti ihmismieli keksii kaikenlaisia konsteja, jos voittamisen pakko kasvaa liian suureksi...

Itse muistan muutaman esimerkin:

-Kilpisjärven jokakeväiset Vain kaksi kalaa-pilkkikisat. Ko. kilpailuhan tapahtuu Kilpisjärvestä rajatulla alueella, josta kalaa tulee erittäin heikosti.  Esim. viime kevään kisassa osallistujia oli 6500, kaloja tuli yhteensä ruhtinaalliset kolme kappaletta ja pääpalkintona ollut moottorikelkka voitettiin yhdellä kalalla http://www.mtv3.fi/matkailu/arkisto.shtml?367015 .

Joskus vuosia sitten samoissa kisoissa eräs kilpailija oli tuonut etukäteen mukanaan muutaman kalan, olivakohan rautuja, jotka hän oli piilottanut paksuun jäähän kairaamaansa valereikään. Kaveri oli kuitenkin kärähtänyt, kun joku oli huomannut miehen kaivelevan kaloja jäästä...

-Huvittava esimerkki jokusien vuosien takaa oli lehtijuttu eräästä uistelukilapilusta jollain isohkolla järvellä. Saaliskalat oli yleiseen tapaan pisteytetty siten, että lohikaloista sai korkeammat kertoimet kuin esim. hauesta. Eräs uistelija oli tuonut punnitukseen komean lohen.

Tuomaristo alkoi kuitenkin epäillä kalassa olevan jotain outoa, mm. kalan ulkonäkö, samaten kalan lihasten sähkönjohtavuusluku (jonkinlainen mittauslaite sitä varten) paljasti kalan olleen kuolleena kauemmin kuin kilpailuaikaa oli ollut. Järvessä ei myöskän pitänyt olla järvilohta. Lopulta paljastui, että kala oli merilohi! Uistelija oli käynyt hakemassa kalan joltain kaveriltaan, joka oli odotellut sovitussa paikassa rannalla. Mahtoi äijää nolottaa...

-Oma lukunsa huijaamisesta oli Erä-lehden Suomen suurin kala-kilpailu vuonna ´95, kun eräs nuorimies ilmoitteli saaneensa Saimaalta julmetusti kaloja. Uistelemalla keväällä hauki- ja ahvensarjojen johtokalat, syksymmällä kuhasarjan kakkoskalan, sitten suurimman järvilohen ja lokakuun lopussa rannalta kelluvaa pikkuvaappua heitellen vielä lähes kolmen kilon ahvenen. Ahneella on kakkainen loppu, ja lopulta tuomaristo hylkäsi kyseisen kaverin kaikki ilmoitetut kalat.

tarkkailija

"-Oma lukunsa huijaamisesta oli Erä-lehden Suomen suurin kala-kilpailu vuonna ´95, kun eräs nuorimies ilmoitteli saaneensa Saimaalta julmetusti kaloja. Uistelemalla keväällä hauki- ja ahvensarjojen johtokalat, syksymmällä kuhasarjan kakkoskalan, sitten suurimman järvilohen ja lokakuun lopussa rannalta kelluvaa pikkuvaappua heitellen vielä lähes kolmen kilon ahvenen. Ahneella on kakkainen loppu, ja lopulta tuomaristo hylkäsi kyseisen kaverin kaikki ilmoitetut kalat."

Kyseisillä paikoilla kalastaneena voin sanoa, että ei ole mikään ihme että isoa ahventa nousee matalasta pienilläkin vaapuilla tuohon aikaan syksyllä. Kiloa isompia en ole saanut ja tuo 2,8kg assu oli tietty tökerö huijaus. Myöskin Rastiniemestä saatu 9kg järväri taisi olla todellisuudessa verkkokala, näin olen siis kuullut.. jättihauet taisivat silti olla totta. Ainakaan tuo 16,8kg mörkö ei yllätä minua mitenkään ko. vesillä.

JuP3

Jokunen vuosi sitten Huhmari-pilkissä joku yritti huijata vanhoilla kaloilla, mutta jäi seulonnassa kiinni.Huijari sai muistaakseni elinikäisen kilpailukiellon.

Ja kerran oli ahvenpilkkikilpailu niin eivät kaloja seuloneet, niin joillakin näky siikoja sitten pussin pohjalla.  :evil:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Bluery

Tuo huijaaminen kalastuskisoissa on aika törkeätä minun, niinkuin varmaan kaikkien muittenkin. paitsi huijareiden mielestä.
"Kuivan maan kalastaja"  8)

perza

onkohan se huiijausta kun tekee avannon pilkkikisoissa ja avannosta tulee sellanen puolikuollut kala(tämä siis jonkun jäätynyt vanha avanto), itse ainakin otin kalan pussiini enkä sitä sinne avantoon jättänyt...
kala ei tosin ollut kuin pieni ahven mutta olisikohan ollut jonkun mäskit avannossa tai sitten joku koittanut säilyttää 1 ahventa kisaa varten, no siinä avannolla onginkin sitten loppuajan kilpailusta...
:lol:
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Sir.Milo

Quote from: perzaonkohan se huiijausta kun tekee avannon pilkkikisoissa ja avannosta tulee sellanen puolikuollut kala(tämä siis jonkun jäätynyt vanha avanto), itse ainakin otin kalan pussiini enkä sitä sinne avantoon jättänyt...
kala ei tosin ollut kuin pieni ahven mutta olisikohan ollut jonkun mäskit avannossa tai sitten joku koittanut säilyttää 1 ahventa kisaa varten, no siinä avannolla onginkin sitten loppuajan kilpailusta...
:lol:

Avannossa puolikuollut kala  :?:  Ootko omasta mielestäsi kalastanut sen :?:. Et minustakaan, vaikka toi yks kala nyt on aika mitätön esimerkki. Mä luin tuolta pilkkifoorumilta joku aika sitten sun yhden vanhan kommentin, jossa esittelet ( :?:  omaa  :?: ) tapaa (niin sen jutun sävystä ainakin ymmärtää) :arrow:      "nii ja jos tosissaan haluaa suht helposti voittaa kisan ni käy vain mäskäämässä viikkoa aikasemmin paikan johonkin kaislikon laitaan(lahdukan pohjaan) ja sitten kisoissa vain sinne ja voitto on taattu. Ja tuo on vielä sallittuakin."      Totta sitä ei kielletä SVK:n säännöissä, mutta aika raukkamainen tapa  :oops: , ja jo pelkästä puhumisesta pitäisi mielestäni julistaa kilpailukielto  :evil: .

Kaivo, Niistä ahven jutuista joista kysyit niin on sellaisia aineita joilla saa lisättyy niiden syöntihaluu esim. hajusteet jotka lisätään toukkiin (ei varsinaisesti siis mäskäystä), ja siksipä ne onkin sallittuja SVK:n säännöissäkin ( ongintapuolella se on mainittu selvästi ), vaikkakin kyseinen tapa on kyllä kilpakalastajien keskuudessa haveksuttua (ja tehostakin voidaan olla montaa mieltä).

perza

no täytyy kyllä myöntää että pienempänä ala-asteella käytiin mäskäämässä tietyty varmat paikat enennen koulujenvälisiä pilkkikisoja.
no nuo kisat oli muutenkin sellasia kisoja missä kaikki onkin yhessä joukkiossa jos joku sattui kalaa saamaan. Nuo koulujenväliset pilkkikisat(4kpl) ovatkin sitten ainoat kisat mihin olen jonkinlaisen mäskiavannon tehnyt, eikä sekään aina auta, kun siinä 50 muuta onkijaa häärää ympyrää ja koittaa epätoivoisesti saada kalaa.
Nykyisin kaikki kilpailut mitä käyn ovat oikeastaan vain ahvenkisoja+1 kaikenkalan kisa ja sekin tutulla paikalla joten enpä mene mäskittelemään.
ja ei se mäskääminen mitenkään raukkamaista ole kaikilla on ihan sama mahdollisuus, tästäkin päästäisi kun laitettaisiin vain ahven kilpakalaksi(ei ole niin helppo mäskätä kun särki).
Täälläpäin kun yleensä on nuo kisat ahvenkisoja.
Voisihan tuohon vielä mainita että kisat missä käyn ovat Sm-pilkki, Sm-lohipilkki+1 pikkukisa(kaikenkalan kilpailu) joitain muitakin kisoja käyn jos huvittaa vain lähteä...Mielummin kuitenkin hupipilkille vetämään isoja ahvenia.
:)

Sir.Milo

"ja ei se mäskääminen mitenkään raukkamaista ole kaikilla on ihan sama mahdollisuus" niinkö sinusta perza  :shock:  :lol: . Tarttee vissiin pistää kysely pystyyn jos jotkut ovat tota mieltä. :twisted:

perza

Noita hymiöitä voi laittaa toki vähemmänkin.
Mitä hyötyä siitä kyselystä ylipäänsä olisi, varmaan aika moni olisi sitä mieltä että se on raukkamaista mutta eipä se minua haittaa. Ajatelkoot ihmiset mitä tahtoo, minä en ala siihen puuttumaan mitä ihmiset ajattelevat.
:?

kaivo

Olisikohan periaatteessa hyvä idea järjestää jollain rehevällä järvellä vesistönhoitopilkkikisat, jossa kilpailukaloina olisivat särkikalat ja kaikenlainen mäskittäminen olisi sallittua? Uskoisin, että kymmenien osallistujien nostama särkisaalis kohoaisi melkoiseksi...

marabou

Quote from: kaivoOlisikohan periaatteessa hyvä idea järjestää jollain rehevällä järvellä veistönhoitopilkkikisat, jossa kilpailukaloina olisivat särkikalat ja kaikenlainen mäskittäminen olisi sallittua? Uskoisin, että kymmenien osallistujien nostama särkisaalis kohoaisi melkoiseksi...

Eikös noita tuommoisia kisoja jo ole mutta ilman mäskiä.

Sir.Milo

Quote from: marabou
Quote from: kaivoOlisikohan periaatteessa hyvä idea järjestää jollain rehevällä järvellä veistönhoitopilkkikisat, jossa kilpailukaloina olisivat särkikalat ja kaikenlainen mäskittäminen olisi sallittua? Uskoisin, että kymmenien osallistujien nostama särkisaalis kohoaisi melkoiseksi...

Eikös noita tuommoisia kisoja jo ole mutta ilman mäskiä.

On kyllä ja särkeä nousee jään paremmalle puolelle rutkasti myös ilman mäskiä. Yksissäkin lähialueen kisoissa kunnostusporukan järjestämissä kisoissa nousi kalaa enemmän ylös, kuin 2 viikkoa ennen järvellä käyneelle  nuottausporukalla.

Peksim

Kaivo älä rupea täällä foorumilla yllyttämään tuohon huijaukseen  :)  Joku tyhmempi voisi vaikka "ottaa vaariin" noista huijauskeinoista, vaikka huonoja ovatkin. Kaiken kaikkiaan tuo kilpailuissa huijaaminen on mielestäni melko säälittävää ja toivottavasti en siihen koskaan alennu.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

kaivo

Quote from: -Kalamies-Kaivo älä rupea täällä foorumilla yllyttämään tuohon huijaukseen  :)  Joku tyhmempi voisi vaikka "ottaa vaariin" noista huijauskeinoista, vaikka huonoja ovatkin. Kaiken kaikkiaan tuo kilpailuissa huijaaminen on mielestäni melko säälittävää ja toivottavasti en siihen koskaan alennu.
Aloittaessani aiheen tarkoituksenani ei missään nimessä ollut yllyttää ketään huijaamiseen, pikemminkin kerätä varoittavia esimerkkejä ja herättää ajatuksia. Jos joku haluaa huijata, hän tekee sen joka tapauksessa ilman Kalassa.nettiäkin.

Peksim

Quote from: kaivoAloittaessani aiheen tarkoituksenani ei missään nimessä ollut yllyttää ketään huijaamiseen, pikemminkin kerätä varoittavia esimerkkejä ja herättää ajatuksia. Jos joku haluaa huijata, hän tekee sen joka tapauksessa ilman Kalassa.nettiäkin.
No siis huumorillahan minä tuon alun kirjoittelin  :)  Siitä merkkinä nimenomaan tuo hymiö tuossa. Tiedän kyllä ettet sinä ainakaan yllyttäisi huijaamis touhuun, on sen verran paljon tullut lueskeltua näitä viestejä, että taidan jotenkin tietää mitä mieltä olet huijaamisesta tms. jutuista kalastuksessa...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Murmeli

Tulipa läydettyä vanha topikki. Maaliskuussa 2006 järjestettiin Oulujoella kalassa.netin pilkkimiitti. Satuin olemaan paikalla, mutten osallistunut itse kisaan. Kaivo ja hänen velipoikansa asuivat kyseisen pilkkikisapaikan lähellä (alle kilometrin päässä). Kaivon velipoika vei kisan ja kaivo oli toisena. Osallistumis maksu oli 2 € per nuppi ja voittajalle kaikki rahat. Nyt kun luki nuo kaivon viestit tuossa ylempänä, niin jotain tulee mieleen...Olikohan mäskiä käytetty...Pilkkipaikka ei ollut koskematon sinne mennessä, kuten kuvasta näkyy. Monenlaista jälkeä siellä oli...  :-D

Tässä kuva sieltä, itse pilkin kuvassa etualalla olevan kaverin takana (harmaa pipo ja sinertävä takki, valkoista hupussa). Taisin pari kalaa itse ottaa, huono oli syönti.