Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mikä olisi hyvä fileeraus veitsi ?

Started by peksiiii, January 02, 2006, 15:59:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peksiiii

Voisitteko kertoa mikä olisi hyvä fileerausveitsi, ja mitkä sen
hyvät ja huonot puolet. Kiitos.

Muokkasin tuota viestiäsi suomenkieleksi/Pete

Hiirivaari

Jossain Erä-lehdessä on ollut noista fileeraus veitsistä arvostelut, mutta lehden numeroa en muista..  :roll:

mikke.l

Erä-lehden numerossa 12 2004 oli juttua noista fileraus veitsistä. :)

umppa

Quote from: mikke.lErä-lehden numerossa 12 2004 oli juttua noista fileraus veitsistä. :)
Testinhän voitti muistaakseni "Swipo". Ja olen kerrankin samaa mieltä Erä lehden kanssa. Huokeasta hinnastaan huolimatta todella hyvä veitsi.

T. Salama

Quote from: umppaTestinhän voitti muistaakseni "Swipo". Ja olen kerrankin samaa mieltä Erä lehden kanssa. Huokeasta hinnastaan huolimatta todella hyvä veitsi.
Victorinoxin malli sen testin voitti, Swibo oli kakkonen.

Anonymous

Itse käytän F. Dick:n valmistamia veitsiä sekä lihan että kalan käsittelyssä. Pienten kalojen, kuten ahventen fileointiin käytän suoralla 15 cm:n terällä olevaa veistä ja isommille käyrää 21cm;n teräistä. Arvostan Dickeissä erityisesti niiden terää! Ja terähän sen veitsen käytettävyyden ratkaisee!!! Kahvassakaan ei ole valittamista, ote pitää hyvin märkänäkin.

Olen aikaisemmin nirhannut kaloja jos jonkinlaisella Fiskarssilla tai Marttinilla... Kyllä se vaan niin on, että kunnon veitsellä se onnistuu jopa minulta. :lol:

samwagen

itsellä on bilteman fileerausveitsi ja kyllä se ihan toimii.

Kalaboi

Sanellin veitset ovat mielestäni parhaita. Swibo on kanssa hyvä niin kauan kun terä on kulunut niin pitkälle, että tulee esiin se veitsen keskusta, jota ei enää sitten saa teräväksi.

Swibo & Sanellin terät ovat vielä erittäin taipuvaisia. Swiboon taitaa saada ostettua erikseen tupen, mutta sanelliin en ole tuppeja nähnyt, joten se ei sovi retkifiletiksi. Swibon kahva on kovaa muovia ja siksi hiukan liukas, sanellissa taas päällystetty kumilla, ja saa pidettyä hyvän otteen.

Sanellin 16cm 20cm ja 22cm veitset ovat parhaita. Tuolla 22cm menee jo norjanlohikin fileeksi.

Itseltäni löytyy Swibon 20cm filetti jonka terä on jo kulutettu loppuun, Normarkin joku 16cm filetti jota en ole koskaan käyttänyt ja rapalan 15cm retkifiletti joka on mielestäni todella hyvä.

Töissä sanellin veitsiä käyttelen, ja olen niihin tyytyväinen.

HalDi

Mä vannon J. Marttiinin nimeen. Puhuttiinkohan tuossa yllä monestakin testistä, sillä ainakin sen 2004-testin voitti joku oudompi merkki, ei Swibo, eikä etenkään Victorinox. Toisena oli Marttiini Condor Martef 6", jollaisen minäkin omistan. Loisto puukko!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Juho_

En tiedä puhunko asiaa/vai asian vierestä, mutta oletan että tarkoitat puukkoa?

Itselläni on NS."Karhunkynsi".AIVAN MAHTAVA..Se ei ole jättänyt minua kertaakaan pulaan. Ollut kohta 3 vuotta suht kovassa käytössä, eikä terässä ole jälkeäkää..(Voi olla osin syy siinä, että olen pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä!)Puukkoni on tummaa puuta ja terä on sopivan lyhyt(saa tukevan otteen)ja TERÄVÄ!
No pistän linkin.. ->->-> http://www.memoriesoffinland.com/product.asp?productid=LT1063
Hmm..En tiedä miten näkyy..Yritän väkslätä sen jotenkin:D..
Kuvan puukko on kyseessä muuten paitsi, että puukko itsessään ei olen tuon värinen(Se on tuon tupin värinen)..
Ja jos joku on ostamassa kyseistä puukkoa kannattaa muistaa minun kehut! :wink:

EDIT: jouduin katkomaan sitä jotta se mahtuu riville(ei sivu levene).
Ja lueskelin noita viestejä, niin huomasin puhuvani ehkä hieman asian vierestä/mutta voihan kalaa puukollakin fileerata!
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

T. Salama

Quote from: HalDiMä vannon J. Marttiinin nimeen. Puhuttiinkohan tuossa yllä monestakin testistä, sillä ainakin sen 2004-testin voitti joku oudompi merkki, ei Swibo, eikä etenkään Victorinox. Toisena oli Marttiini Condor Martef 6", jollaisen minäkin omistan. Loisto puukko!
Erä 12-2004 (on mulla nyt esillä)
Fileointiveitset testissä

Yleisfiletit alle 30 euroa:
kaksi parasta:

Victorinox 5.3763.20
5 tähteä, 29 euroa, TESTIVOITTAJA-leima

Wenger Swibo 25020
4,5 tähteä 17 euroa HYVÄ OSTOS-leima

Yleisfiletit yli 30 euroa:
Kaksi parasta:

Swilling 30043 180
4,5 tähteä, 54,90 euroa

J. Marttiini Condor Martef Filetti 6''
3,5 tähteä 31,20 euroa

Victorinox siis voittaja tässä testissä!
http://www.eralehti.fi/?id=4802

Pete

Victorinox on hyvä, itsellä sellainen jo monta vuotta käytössä. Helppo pitää terässä ja sopivan taipuisa.
Tämäkään ei tietysti mikään huono ostos olisi :

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=11986.0

Hemulisoturi

Tosiaan Victorinox on hyvä veitsi.. Isälleni ostin sellaisen joululahjaksi..

HalDi

Se nimi mitä hain on juuri tuo Swilling. Vaikuttaa aika proolta ainakin.

Hauskaahan on Marttiinin osalta se, että mä ainakaan en tiä montaa paikkaa, missä tuosta Marttiinin puukosta joutuisi maksamaan yli 30 €! No ainakin se pääsi tasoistensa puukkojen joukkoon!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Lapikas

Tota veitsi juttua olen itekki usein pohtinut.

Tässä muutama vuosi takaperin oli Riksun erämessuilla kokki Kolmonen fileroimassa näytösluonteisesti Suomalaisia pilkki ahvenia...(tiedättehän 5 mahtuu tikkuaskiin, ja vielä kuuluu rapina)

Noh, hän kuitenki tuntui vannovan nimenomaan hiiliteräs veitsen nimiin. Oli sitä mieltä että pesee mennentullen rosterisen.
Tosin Hän kyllä myi siinä ahvosten paiston sivussa näitä hienoja (ja kalliita) hiiliteräs veitsiä.... :-D

Kysymys: Oletteko kokeilleet hiiliteräs filerausveistä? Onko ollut parempi ku rosteri, ja missä mielessä?

HAI

Sanellia olen käyttänyt jo toistakymmentä vuotta ja ei ole valittamista.
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

Suomu

QuoteKysymys: Oletteko kokeilleet hiiliteräs filerausveistä? Onko ollut parempi ku rosteri, ja missä mielessä?
Ainakin nuo yllä olevat Dickit ovat hiiliterästä. Etuna on nimenomaan terän hyvä pysyvyys (siis terävänä), toinen etu on sen parempi teroitettavuus rosteriin verrattuna (saa terävemmäksi). Itse olen tuolla 15 cm:n Dickillä fileoinut kaikki pienistä pilkkiahvenista lähtien. Sama asia on puhuttaessa ihan tavallisesta puukosta, hiiliteräs vie voiton ominaisuuksiensa puolesta, tosin kaipaa hieman huoltoa.

Himopilkkijä89

Quote from: samwagen on January 25, 2006, 19:02:01
itsellä on bilteman fileerausveitsi ja kyllä se ihan toimii.
Ite oon käyttäny Bilteman veitsiä koko sen ajan kun olen fileoinut, eli reippaat 3 vuotta.
Nyt omistetaan Bilteman veitsiä joku 4 kpl: yksi mökillä, 1 autossa, 2 kotona  :lol:
Tuollainen veitsi maksaa kai nykyään 5,90€.

Oon tuota J. Marttiiniakin koittanut, ja yhtälailla homma sujuu sillä, kuten parilla muullakin veitsellä mitä olen koittanut, niiden merkkejä en tiedä. Joka fileerausveitsi mitä olen koittanut on myöskin toiminut.

pumpkinca

Itse sain ilmaiseksi tommosen Fiskarsin setin jossa fileerausveitsi,ruotopihdit,kalasakset..Veitsi on hyvän tuntuinen omiin taitoihin nähden.=)

KylmäKatiska

itsellä Rapalan veitsi,ajaa asiansa loistavasti :lol: