Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uusi kela

Started by Seitan, January 04, 2006, 19:14:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Seitan

Noniin elikkäs mielipiteitä,kokemuksia ja neuvoja olisin vailla.
Uusi perhokela olisi tarkoitus hankkia Loop Blue line #3-4 vavan kaveriksi.
Itse olen katsellut kaikenlaisia keloja mutta Loop on tällä hetkellä sellainen merkki minkä keloista tiedän jotain ja että jos loopin ostan niin tiedän saavani vastiketta rahoilleni. Mutta kun raha ei kasva puissa niin olisin valmis sijoittamaan kelaan n. 140€ (joustovaraa saattaa löytyä).Ja todennäköisesti suurin osa tulevista saaliista ei tule ylittämään 2kg rajaa (jos edes sitäkään :?   ). Eli jos pientä spekulointia saisi aiheeseen liittyen.  8)

Pete

Kelojahan on vaikka kuinka monenlaisia. LA-keloja sekä perinteisiä. Jarruttomia ja jarrullisia. Räikkäjarruja sekä levyjarruja, niitäkin eilaisia.

Loop tekee nykyään tällaisia:

http://www.looptackle.se/eng/index.htm

sekä samaa kelaa graphite mallina CLW.

Danielsson tekee taas niitä vanhoja Loopin Traditionaaleja sekä LW, FW ja HD malleja.

http://danielsson-flyreels.se/catalog/index.php?cPath=21_25

Hinta skaala on varsin laaja, usein ne graphite kelat ovat sieltä halvimmasta päästä. Metallisista/alumiinisista joutuu aina pulittamaan enemmän. Mutta tuolla 140 eurolla kyllä pitäisi ihan kelpo peli löytyä metallisistakin.

Monet muutkin kela- ja vapavalmistajat tekevät hyviä keloja, kuten System2, Orvis, Bauer, Greys, Hardy, Lamson, Pflueger, Scierra, Vision, Abel ja monet muut. Testituloksia kelojen toimivuudesta ym. jutuista saat eri perhokalastus sivuilta.

Mie1

Mielestäni tässä on hyvä kela:

http://www.topfly.fi/epages/topfly.storefront/43bbebc30011f2f027195274eb0706b2/Product/View/LOOPCLW2&2D6R

Itellä on tuo vissun 3# 3zonessa ja hyvin toimii mielestäni.

Seitan

Kyllä tiedän minkälaisia eri keloja on markkinoilla mutta sitä en tiedä mitkä valmistajat ovat hyviä ja mitkä huonoja.

Pete

Quote from: SeitanKyllä tiedän minkälaisia eri keloja on markkinoilla mutta sitä en tiedä mitkä valmistajat ovat hyviä ja mitkä huonoja.

Eli meidän pitäis kertoa sulle, mikä kela on meidän mielestä hyvä, että sä pääsisit ostamaan sen ja kokeilemaan onko se sun mielestä hyvä ? ? Olenko ymmärtänyt oikein ?

Eiköhän kannata selata erilaisia perhokalastus sivujen kela testauksia sekä eri sivuilla käyttää HAKU-toimintoa kelan nimillä.

Mistä helwetistä me voidaan tietää millainen on sun mielestä hyvä ?

Seitan

Äläs nyt käy kiukuttelemaan. Kannattaisi ehkä lukea ensimmäinen viesti tarkemmin -mielipiteitä,kokemuksia ja neuvoja-. Eli puhe ei ollut siitä mikä kela olisi minun mielestä hyvä vaan siitä että foorumin käyttäjät voisi kenties kertoa jotain eri keloista oman kokemuksen pohjalta joiden perusteella voisin rajata käyttäjien kehumat kelat esim. hinnan perusteella. Esimerkiksi "Mie1" vastaus oli oikein mainio. Ja kyllä olen selannut varmaan kaikki suomenkieliset sivut missä on jonkinlaisia kela arvosteluja, mutta valitettavasti suurin osa arvosteluista mitä löysin oli vuoden,pari vanhoja. Kuitenkin tarkoituksena olisi hankkia -05/-06 kela.

Mikko_-Procyon-

Noh.. perstuntumalta kaikki Loopin ja Visionin hintavammat kelat ovat "ihan hyviä". Daiwan lochmorit tuntuivat kädessä hyviltä, eikä Okuman halvemmatkaan pahoilta tuntuneet. Itselläni on setin mukana tulult 3zone -rulla. Kyllä silläkin toimeen tulee, mutta ei se mikään huippu ole. Nuo paremmat rullat kun tuppaavat maksamaan jotain 500e luokkaa ja sellaista summaa minä en ole valmis pistämään kiinni pelkkään siimavarastoon. Sellainen fiilis keloja katsellessa kuitenkin tuli, ettei ole kovin suurta merkitystä sillä, että maksaako se 45e vai 145e. Ero tulee vasta 300e jälkeen, jolloin kelat ovat yhdestä alumiinipalasta sorvattuja taideteoksia, kaikkine huoliteltuine yksityiskohtineen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anonymous

no itsellä on käytössä visionin koma.makso vajaa 100e ja on kalastettu paljon.muutama muukin kaveri laittoi saman kelan kokeiltuaan sitä.ei moittimista ainakaan minulta saa tuo kyseinen kela

Anonymous

Mulla on ollut 3 kelaa:
160€ snowbee prestige, alumiinitangosta sorvattu
80€ Vision 3Zone
40€ Okuma airframe
Ainoa, missä ei ole ollut mitään ongelmia, on tuo viimeinen. Kuitenkin samat ominaisuudet kuin muissa. Se on nykyään pääkela ja muut varakeloina.

marabou

Onks toi okuman airframe laajakehäinen?

Anonymous

Tyytyväisimmäksi tulet varmaan jos hankit Scierran EDP -kelan tai Orviksen Mid Arbor II -kelan.

ojanonkija

Quote from: Mikko_-Procyon-Sellainen fiilis keloja katsellessa kuitenkin tuli, ettei ole kovin suurta merkitystä sillä, että maksaako se 45e vai 145e. Ero tulee vasta 300e jälkeen, jolloin kelat ovat yhdestä alumiinipalasta sorvattuja taideteoksia, kaikkine huoliteltuine yksityiskohtineen.
Enpäs sanoisi, että asia aivan noin on.
Huippu keloja löytää jo alle 200€, mm Orvikselta löytää BBS ja Pro guide mid arbor mallit, joilla molemmilla hinta/laatu suhde huipussaan(molempien hinnat siinä 150€ hujakoilla) .
Ehkä eivät aivan taivu tuohon 145€, mutta ennemmin säästäisin ne parin viikon karkki rahat, ennen kuin menisin hätäpäissään ostamaan jonkun rimpulan.

Anonymous

Loop/Danielsson Nympf W, ei siinä kahta sanaa ole  :roll:.

Todella toimintavarma ja kevyt kuin sika pienenä, nopea kelaus ja yli et saa kelaa pyörimään mitenkään (tahattomasti).

Matti Makkonen

Marabou:
Okuma ON laajakehäinen. Pienillä parannuksilla olisi ihan huippu

steelpää

Itselläni ollut muutaman vuoden Visionin kela,olikohan vr35 midge
4-vavassa.Ihan hyvin on pelittänyt,ei ole takkuillut,ja kovassa käytössä
tulevanakin vuonna.

Järeämpiä välineitäni luokka 5/6 olen päivittämässä,vavaksi tulee Loopin
keppi+Okuman Helios-kela.

Itse katsastelin U.S.A:ta myöten perhokeloja,kallein vastaantullut maksoi
1995:- taalaa.....????eikä ollut edes kultaa vielä....????

Tuntuu jo karanneen tuo hintapolitiikka tälläkin sektorilla aika metsään jos
perhokalastus on nautintoa VAIN jos kela maksaa vähintäin 500e ????

Tottahan toki rahalla saa keveyttä,näyttävyyttä,jarrujen hienoja käyriä ,viimmeisintä huutoa olevaa "avaruusmateriaalia",mutta peruskalastuksessa toimii usein halvemmatkin tekeleet ihan yhtä hyvin ja
huomattavasti halvemmalla.
Mielestäni hyvään vapaan kannattaa satsata enemmän kuin itse kelaan,vapa näyttelee huomattavasti suurenpaa osaa kalastusnautinnossa,kalastuksessa.Luonnollisesti kelan jarrun täytyy toimia,mikä seikka on halvemmissa malleissa parantunut huomattavasti
Usein levyjarrut,vesitiiviit y,m joten näihin voi jo luottaa.
Itselläni on esim. vanha "kasetti-kela" Englantilainen joku RH tai jotain
sinne päin,noh painaa kuin synti myönnettäköön mutta pelittää vieläkin
ihan toimivasti.

Tietenkin täytyy mainita tilanne/harrastuskohde kalastuksessa,jos kalastaa vain Tenolla lohia niin laatu tietenkin korostuu ja hinta myös.

Mutta tulee hassu juttu mieleen,Iso lohi Tiborin kela(kallis kuin ...) sano
sirrrrr RÄPS,jarru jumittui,voi taivaan talikynttilät

Seuraava päivä,Lohi iso,vanha kela(halpis) sano Krrrrrrrrr,,, ja kala ylös

:P Satsatkaa vapaan,kela on vain 99% siimavarasto! Niin se 1% se vasta
jännittävä onkin :P

Perhopoika

Quote from: steelpää

Tuntuu jo karanneen tuo hintapolitiikka tälläkin sektorilla aika metsään jos
perhokalastus on nautintoa VAIN jos kela maksaa vähintäin 500e ????

Tottahan toki rahalla saa keveyttä,näyttävyyttä,jarrujen hienoja käyriä ,viimmeisintä huutoa olevaa "avaruusmateriaalia",mutta peruskalastuksessa toimii usein halvemmatkin tekeleet ihan yhtä hyvin ja
huomattavasti halvemmalla.
Mielestäni hyvään vapaan kannattaa satsata enemmän kuin itse kelaan,vapa näyttelee huomattavasti suurenpaa osaa kalastusnautinnossa,kalastuksessa.Luonnollisesti kelan jarrun täytyy toimia,mikä seikka on halvemmissa malleissa parantunut huomattavasti
Usein levyjarrut,vesitiiviit y,m joten näihin voi jo luottaa.
Itselläni on esim. vanha "kasetti-kela" Englantilainen joku RH tai jotain
sinne päin,noh painaa kuin synti myönnettäköön mutta pelittää vieläkin
ihan toimivasti.

Satsatkaa vapaan,kela on vain 99% siimavarasto! Niin se 1% se vasta
jännittävä onkin :P

Itse olen samaa mieltä. Mutta pitää muistaa, jos on halpiskela ja se hajoaa, niin ei harmita niin paljoo, kuin kalliin kelan kanssa. (unohdetaan nyt takuuasiat..)
Hölömö.

Fisherman128

Quote from: Anonymous
40€ Okuma airframe
Ainoa, missä ei ole ollut mitään ongelmia, on tuo viimeinen. Kuitenkin samat ominaisuudet kuin muissa. Se on nykyään pääkela ja muut varakeloina.

Onko tossa säädettävä jarru ja ääntääkö se pahasti? Itellä yks Okuman kela ja huutaa niin maan perke***sti...

KalaKaapo

Jos vastataan ihan kysymykseen niin, loopeista kannattaisi ottaa evotec ClW.
Siinä on kaikki mitä tarvitaan: Kunnon säädettävä jarru, laajakehäinen puola (jos se nyt on tarpeen noin pienissä siimaluokissa), kunnon kahvat, kestävyyttä löytyy, eikä paina paljon (on niitä kevyenpiäkin, mutta aivan riittävän kevyt se on.)
Näissä uusissa malleissa saa ilmeisesti myös sen ärsyttävän räikän kytkettyä pois päältä, mitä ei ennen voinut tehdä.
Itsekkin olen evoteckiä pari vuotta käyttänyt, kylläkin raskaammassa siimaluokassa ja hyvin on pelannut.

P.S Eikö ollut hieno mainospuhe  :)
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

KalaKaapo

hmm... Vedetäänpäs takasin tuo hyvä kahva minun viestistäni, sillä huomasin tuota loopin sivuja tutkiessani, että olivat päättäneet vaihtaa kaksi kumista käteen sopivaa kahvaa yhteen onnettomaan muoviputkeen... ei näin.
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...