Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Säikähtänyt/joutunut vaaraan jäillä?

Started by Pro Pilkkijä, January 14, 2006, 22:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pro Pilkkijä

Nyt, kun on heikot jäät (vuodenaikaan nähden ja muutenkin), niin ainakin minä olen entistäkin enemmän varuillani jäillä. Ja kun pitää silmät entistä enemmän auki jäillä, niin kyllähän sitä säikähtääkin helposti.
Itselleni kävi tänään kotijärvelläni hassusti, menin sellaiseen osaan järveä, jossa en ole erityisemmin varsinkaan kesällä käynyt, joten en tiedä, oliko siinä kohti sitten minkälaiset virtaukset, jotka vaikuttaisivat jään paksuuteen.
Huomasin siinä sitten muiden ihmisten jalanjälkiä, jotka menivät jään läpi, välillä aika syvänkin päällä.
Jotkut pilkkijät olivat jättäneet sinne keskelle jäätä omia merkkejään, joten arvelin, että sieltä saattaisi saadakin jotain. Kun menin aivan keskelle jäätä ja kairasin jo reiän ja olin kairaamassa kairaa jäähän pystyyn pilkinnän ajaksi, niin suoraan altani kuului kauhea rymähdys ja jää halkeili. Siinä kivasti sydän jyskytti ja päässäni pyöri: "kohta se sortuu, kohta se sortuu...". Hetkeksi tuli jo pieni pakokauhun tunne, mutta onneksi sain hallittua itseni. Mietin, että parasta nyt ekaksi jättää kaira ynnä muut vehkeet  siihen ja kävellä hiljakseen rantaan. Hetken siinä rauhoittelin itseäni rannassa ja mietin, että tuskin se mitään vaarallista on, jäähän tunnetusti tykkää elää. Kävin sitten hakemassa pilkkivehkeet keskeltä jäätä ja ajattelin, että tämähän jopa kestää minua, eikä enää käynyt mitään rymähdystä. Sitten, kun olin hakenut vehkeet ja kävelin takaisin rantaan päin, niin vieläkin aika keskellä jäätä, suoraan alla samanlainen kamala rysähdys. Siinä säikähdin vielä enemmän, enkä enää niin hyvin hallinnut itseäni ja päätin jo juosta, sillein kevyesti :D rantaan.
Voi olla, että odotan, että helmikuu heläyttää ja sitten vasta menen tälle vaaravyöhykkeelle uudestaan...

Olisikin kiva nyt tietää, onko teille käynyt vastaavanlaista, tai kenties pahempaakin ja miten olet selvinnyt?

Qkkeli

Itselleni sattui tämän kauden ensijäillä lähes vastaava tapaus.

Kävelin luottavaisena ottipaikoille siikaa pyytämään. Teinpä siinä muutaman reiän, aina reiän tehtäyessä kuului halkeilua, mutta olin tottunut siihen vuosien aikana. Valittin yhen rein keskivaiheilta reikäjonoa. Asettelenin pilkkirepun reiän viereen ja istuin, kaivoin vavan repusta, pujotin toukan, otin pilkkiasennon ja silloin jyrähti! Halkeama lähti tulemaan kauimmaisen reiästä mennen joka reiän keskeltä, tosin se reikä missä olin oli hieman sivussa linjasta ja halkeama meni suoraan penkin alta. Silloin olin aivan varma että nyt mennään. No ei menty, mutta paniikki iski, rannalla ja äkkiä! Vehkeet jätin siihen sen kummempia ajattelematta ja menin rantaa kohen. Viimeisen reiän kohdalla(siitä mistä halkeama alko) lähti uus halkeama suoraan minua kohti! Alta meni että heilahti ja nyt oli melkein itku kurkussa. Äkkiä toiseen suuntaan pilkkivermeet hakemaan ja HILJAA kävellen toiselle puolen järveä ja sieltä kiersin toiselle puolen. Jalat tärisi koko kävelyn ajan ja pari kertaa oli kaatuminen lähellä. Perillä päästyäni istuin jakkaralla ja mietin elämän tärkeitä asioita. Ei sinä viikonloppuna menty enää pilkille.

lapa

eipä pahemin minulle oo sattunu mitään jäällä...
muutaman kerran vain menny jalka läpi jään :)
lapa

Hemulisoturi

Joo käväsin tossa toissapäivänä kahtelee jäitä potkurilla .. Pakkasta noin 27°  . Pysähdyin ja samalla kuului hirveä ujellus ja suuri lovi työntyy kohti minua , väistin ja katsoin miten hienosti 2cm lovi kulkee pitkin jäätä leikaten sitä .. Ei sillain vaaratilanne ollu , mut kyllä siinä vähän säikähtää kun järvet jäätyy ja jää lohkeilee ..

Ne railot on muuten aika isoja mitkä sinne jäähän pakkasen ansiosta tulee..  Jopa potkurinterä menee railon sisään ..

kaivo

On monta kertaa käväissyt sydän kurkussa, kun jää jysähtelee pakkasen kiristyessä. Jalkojen alla tuntuu oikein tärähdys, ja vaikka tajuaisi alla olevan niin vähän vettä että jalat yltäisivät tositilanteessa pohjaan, on tunne aina epämiellyttävä. Pikkuhiljaa paukkumiseen kuitenkin jossain määrin tottuu, erityisesti paksujen jäiden aikaan, kun pohjimmiltaan tajuaa että jää kestäisi hyvin vaikkapa autolla ajella.

Hemulisoturi

Quote from: kaivoOn monta kertaa käväissyt sydän kurkussa, kun jää jysähtelee pakkasen kiristyessä. Jalkojen alla tuntuu oikein tärähdys, ja vaikka tajuaisi alla olevan niin vähän vettä että jalat yltäisivät tositilanteessa pohjaan, on tunne aina epämiellyttävä. Pikkuhiljaa paukkumiseen kuitenkin jossain määrin tottuu, erityisesti paksujen jäiden aikaan, kun pohjimmiltaan tajuaa että jää kestäisi hyvin vaikkapa autolla ajella.

Niinpä , jää paukkuu kyllä aika voimalla kovilla pakkasilla .. Tänään kävin isän kanssa sen työpaikalla (jätevedenpuhdistamolla) niin siitä on yhteys suoraan Siilinlahteen.. 3 autoa näky jäällä meidän lisäks .. Jäätä noin 30cm , kyllä se auton kestää jos oikeen varovasti ajaa ja ei aja virtapaikoille.. Helppo ois tehdä reikä auton viereen jos liikku autolla jäillä ja ikkunasta pilkkiä musiikin soidessa.. Noh enpätiiä ois siitä pilkkitunnelma kaukana  :x  ..