Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Siima järvikalastukseen

Started by ORi, February 05, 2006, 09:43:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ORi

No niin kalaveljet kertokaapa minulle nyt onko kukaan löytänyt oikein hyvää järvikalastukseen sopivaa perhosiimaa? Minä en oikeastaan muuta kaipaa kuin ilman muistia olevaa siimaa. Vanhempien polymeerien aikana noita siimoja kyllä löytyi, mutta nykyiset siimat ovat veden pinnalla kuin kierrejousia, jotka vetäytyvät mutkille veden pinnalla niin että perho ei paikoillaan pysy ja tartutuksessa ensimmäiset metrit vain oikaisevat siimaa, mikä ei esimerkiksi siian kalastuksessa ei toimi.[/b]

Anonymous

Minulla ei noita ongelmia ole ollut, koska käytän laatu siimoja.
Halpaa ja hyvää ei olo olemassakaan, muistakaa se.!!

Pohjolan äijä

Cortland 444 Classic Sylk Floating Double Taper.. ei muuta tarvitse.. Tällä siimalla ei yksinkertaisesti ole muistia.. oikenee kauniisti ja pysyy suorana.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle EI!

ORi

Kiitos vaan Pohjolan äijälle asialisesta vastauksesta. Olen aikoinani itsekin monta 444 siimaa kuluttanut. Se oli suosikkini, mutta mielestäni sekin siirtyi uusiin polymeereihin?  Ennen toki 444 kesti vain pari vuotta kunnes se oli pinnaltaan poikki melkein milin välein. Materiaalin uudistumisen myötä kestävyyttä on nykyisin vaika kuinka, mutta valitettavasti "muistin" kustannuksella. Mutta sinä kerrotkin että classic, joten täytyy kiinnittää huomiota tyyppinimeen tarkemmin.
Nimettömänä kommentoineele voin kertoa että mielestäni Wulff TT tai Loop eivät ole heikkolaatuista halpakamaa, mutta uusimmat mallit joita olen ostanut ovat järvelle heikosti sopivia. Mutta jos sinä et ymmärrä muuta kuin tuotenimet tai hinnan niin siitä vaan.

Pohjolan äijä

Onhan Cortland tehny sen uuden version, eli 555, mutta siitä ei ole kokemuksia. Isäukolla on tuo 444 ollut käytössä jo 4vuotta, ja se aina rasvaa sen n.5 käyttökerran jälkeen, niin se on pysynyt lähes uudenveroisena. Itsellä mennyt samassa ajassa jo kaksi Loopin Distansea.. Siitä voi sanoa sen verran, että uutena=ei muistia... n.1v käytön jälkeen=muistaa kaikki koukerot.. Vielä noin niinku ohimennen vielä nuista siima rasvoista sen verran, että kaikenmaaliman geeleillä saa heittää vesilintua.. Aito vanhan ajan siimarasva on se ainoa, millä siimoja kannattaa huoltaa! :P
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle EI!

ORi

No käytön määrästähän se siiman kesto tietenkin myös paljon johtuu ja sanovat sen johtuvan myös väsytyksessä käytetystä voimasta. Pitäisi sen normaalin väsytysvenytyksen tietenkin kestää, mutta itsekin varon yrittämästä suoristaa siimaa kovalla kiristyksellä, kuten olen jossain teksteissä nähnyt kehoitettavan.

Muistissa ilmeisesti on kysymys keskustan ja pintamateriaalin erilaisesta venymisestä tai kutistumisesta. Vanhanajan persikanvärisen 444 siiman pintamateriaali ja sydändagron olivat niin sopusoinnussa ettei käyristymisiä tapahtunut mutta ei ollut pintamateriaalin kestossa kehumista. Pintamatereiaalin kateamiset saattaa tietenkin kertoa jotain väsytysvoimasta tai "männyntaimenien" repimisistä.

Itse olen siiman hoidossa aina käyttänyt hyvinkin liuotevapaata kiinteää vahaa. Nykyisin olen kyllä siimaa hoitanut lähinnä Nahkiksella, jota käytän myös perhon kellutusaineena Permafloten ohella.

Pysyykö 555 siis suorana seisovan veden pinnalla kestävyyttä uskon sillä kyllä olevan?

Iiro

ampumapäät ei järvellä muuta voi käyttääkään

Hemulisoturi

Eilen ilmestyneessä Erä:ssä oli hyviä siimavertailuja. Sieltä nyt saattas ehket joku hyvä siima löytyä.  :wink: