Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Saaliin valokuvauksesta

Started by Pete, March 10, 2006, 18:07:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

Saaliin ikuistaminen valokuvaamalla on yksi osa säilöä muistoja reissuilta. Samoin hyvät kuvat maisemista, kalapaikoista ja tapahtumista kalavesillä. Kyselisinkin sitten minkälainen kuva on hyvä otos, saaliista, siis miten kalaa pidellään, miten se asetellaan, onko kalastaja kuvassa vai onko paras kuva sellainen ns. asetelma jossa on kala, viehe, vapa ja vielä jokin osuva tausta....Mielipiteitä, kommentteja ja ehdotuksia.
Hienoja ovat myös usein aamu-usvaiset joen niska kuvat, kaislikon reunassa näkyvä mulaus, pinturi kellumassa peilissä tms.

PS. Karmeimpia ovat ne joissa avattu ja haalistunut kala lojuu jossain kivellä, maalla, veneessä tai sitä roikotetaan käsissä verineen kaikkineen.

PerhoEki

Itse en ole paljon yleensä kuvannut... Johtuisiko siitä että en yleensä saa mitään kuvaamisen arvoista....... No mutta itse asiaan, eli minun mielestäni paras saalis kuva on juuri tämä asetelma kuva. En ainakaan pidä että kuvaa on rumentamassa oma turpavärkki, sehän ei tietenkään minua haittaa jos siinä kuvassa torottaa  joku muu....
Ja sitten kalastuskuvana on paras sellainen jossa on usvainen kosken niska ja siinä mahdollisesti perhokalastaja....... Huomaten että kuva on otettu aurinkoa vasten jolloin kalastajaa ei pysty tunnistamaan kuvan perusteella....
Nämä on vain minun mielipiteitä ja pidän niistä kiinni.....
Perhokalastus = Elämää suurempi asia

Kaimaani

Mielestäni hyviä otoksia on monenlaisia, mutta ehdottomasti parhaita ovat paikan päällä otetut.
Parasta antia ovat merellä veneestä otetut "ei niin kauniin ilman" kuvat,
joissa kalamies saa olla esillä, mutta myös taustanäkymillä on ensiarvoisen tärkeä merkitys kuvan tunnelmaan.
(Pidän harmaista, kohtalaisen tyynistä päivistä merellä.)
Erilaiset "toimintakuvat" ovat myös mukavia vaikkei niissä aina kalaa kunnolla näkyisikään.
Silti kuvauksessa, kuten monessa muussakin asiassa, olen sitä mieltä että monipuolisuus on valttia.
Itse pidän siitä, että kuvia on niin amatöörimäisiä, kuin myös "ammattimaisia".
Valokuva-albumi on kuin pakki: se on tylsä jos kaikki on samasta muotista ja saman värisiä.
Kalan asento kuvassa mielestäni riippuu sen koosta (tosin vapautettavia ei saisi roikottaa pystysuunnassa),
mutta pitkät kalat roikottaen ja lyhyet poikittain käsissä. (Pitkillä meinaan noin metrisiä.)
Näillä ainakin itse saan parhaan käsityksen kalan koosta, tosin erilaiset sovellukset näistä ovat myös mukavia.
Uistin on monesti mukava nähdä, jotta tietää että millä se kala on saatu.
Tässä omia pohdintojani asiasta, toivottavasti ei ollut liian epäselvää tekstiä. 

raimo

Itse oon aika kaikkiruokainen kuvien suhteen. Saaliskuvia on mukava katella (varsinkin omia), maisemakuvat on hyviä, toimintakuvat on hyviä..jne. Semmoiset kuvat on omasta mielestä tosi hyviä, joissa on kala vaikka kivellä (ei verisenä) ja maisema taustalla. Kuvaa parantaa myös se jos maisemassa näkyy kalastaja (kenties kalan saaja). Hyviä kuvia on myös sellaiset joissa esim. taimen on haavissa kivellä ja kalastusvälineet näkyy samassa kuvassa. Ja edelleen hyviä kuvia on ne, joissa kalansaaja pitää kalaa sylissä rannalla tai vedessä, miten kukin tykkää. Hyviä kuvia on tosiaan paljon, lähes kaikki kelpaa. Paitsi sitten ne joissa kala on avattuna ja verisenä, vieressä muutama muovipussi ja märät saappat.

suspi

Paikanpäällä otetut kuvat on kyllä parhaita. Jos sitten kotona sattuu räpsimään ne kuvat, niin takana on yleensä kaikkee muuta tavaraa. Onhan se grillikin ihan mukava saada ikuistetuksi.
Omat valokuvaustaidot on niin rajalliset, et joudun yleensä räpsimään paljon kuvia, että edes yksi onnistuu kunnolla. Varmaan menee ens kesä opetellessa, mutta kamera kulkee mukana joka reissulla. Jos nyt ylipäätään sen kokoisia kaloja, et viittii kuvata niitä.

someone

Heippa
Tuo Peten kuva tuo esille yhden vinkin kuvien antiin. Kalojen koon ja määrän talviaikaisessa kalastuksessa, kun oikea paikka on löytynyt.  Jos haluatte antaa muille osviittaa mistä kannattaa yrittää, niin kalastuspaikka voisi näkyä taustalla, esim lampi, salmi, jne. tai liittää kuvaan tekstityökalulla lyhyt kommentti, jossa voi olla saaliin koko, paino ja pyyntipaikka.