Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ootto-onget

Started by Tammukka, March 01, 2003, 20:34:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Tammukka

Mistähän saisi kestävän, herkän ja hyvän kärjen ootto-onkeen? Voisikohan joku tehdä ootto-onginta artikkelin. Kiitos jo etukäteen vastauksista :D
Kalaan!

Anonymous

Nippusiteestä oon ite väsännyt karjet ja sähköjohosta tein siimalenkit.  jossain ongissa oon käyttänyt pientä teipinpalasta ilmasemassa tärppiä.

mutta ongelmia on ollut sen. Kalat eivät suostu nielemään tahnapalloa eli kun teen vastaiskun niin kala sylkäsee pallon pois eikä jää kiinni
missä vika?

koukkuna olen käytänyt kokoa 18 ja yhdenväkäsen katkassu pois eli 2 haaraista......

Arza

QuoteNippusiteestä oon ite väsännyt karjet ja sähköjohosta tein siimalenkit.  jossain ongissa oon käyttänyt pientä teipinpalasta ilmasemassa tärppiä.

mutta ongelmia on ollut sen. Kalat eivät suostu nielemään tahnapalloa eli kun teen vastaiskun niin kala sylkäsee pallon pois eikä jää kiinni
missä vika?

koukkuna olen käytänyt kokoa 18 ja yhdenväkäsen katkassu pois eli 2 haaraista......
ensinnäkin koukku kannattaa olla pienempi ku 18 joku 14 tai16. ja koukusta ei kanata katkasta väkäsiä pois.

M1kko

ensinnäkin koukku kannattaa olla pienempi ku 18 joku 14 tai16. ja koukusta ei kanata katkasta väkäsiä pois.
Koko 18 on pienempi kuin 14 tai 16.

Itse olen käyttänyt ootto-ongissa kaikenlaisia koukkuja. Ehkä parhaiten kalat tarttuvat yksihaaraisiin. Itselläni on nykyään ollut koukkuna nro 14 sedge perhokoukku, mutta kyllä silläkin tulee tehtyä tyhjiä vastaiskuja.

Japi

Antakaa kirjolle aikaa nielaista tahnapallo ennen nyppäsyä.
Jos olette aktiivi-ongella vaikkapa 10 metrin päässä otto- ongesta ja huomaatte, että siima juoksee, niin kelatkaa aktiivivehkeet rauhassa ylös ja kävellen otto- ongelle ja sitten vasta nykäys siimasta.
Itse olen yleensä joutunut perkaamaan kalan, että olen koukun saanut irti, eikä kalalla ole kyllä ollut toivoakaan rimpuilla irti.

Lisäys:
Koukkuina olen käyttänyt 14- 16 kolmihaaroja, joista olen pihdeillä hieman kitoja levittänyt.  Tehtaan jäljiltä koukkujen kidat on aika lailla "sulki".

Anonymous

Jeps...

Talvella vaan Kalat eivät tahdo nielaista palloa ja saa olla aika saatanan pieni joku pikkurillin kynnen kokoinen pallo.

kesällä ei karkuutuuksia tullut kuin muutama mutta talvella varmana joku 10-15 ylös on nyt tullut 7 kirre koko ollut jotain 1-1.5 kiloon.

Parhaiten koukun saa kalan mahasta tikulla joka on päästään lovettu siima vaan loveen ja tikku kalan suuhun kyllä lähtee siististi.

Pitäneekö paikkaa että kirjolohet vetävät rinkiä järvellä pienissä parvissa
en kyllä usko sitä ihan täysin..

Ps.. MIstähän sais sellasen pilkin jossa ois räikkä ja halvalla

itse laitoin vielä nippusiteen päähän kulkusen, kyllä muuten kuuluu hyvin

Toivottavasti tänne tulee lisää mielipiteitä ja niksejä ---- Terveisin JUHNUU

Anonymous

Jos olette aktiivi-ongella vaikkapa 10 metrin päässä otto- ongesta ja huomaatte, että siima juoksee, niin kelatkaa aktiivivehkeet rauhassa ylös ja kävellen otto- ongelle ja sitten vasta nykäys siimasta.
Itse olen yleensä joutunut perkaamaan kalan, että olen koukun saanut irti, eikä kalalla ole kyllä ollut toivoakaan rimpuilla irti.

Lisäys:
Koukkuina olen käyttänyt 14- 16 kolmihaaroja, joista olen pihdeillä hieman kitoja levittänyt.  Tehtaan jäljiltä koukkujen kidat on aika lailla "sulki".

Siinä näkee, että mies tietää asiansa! Ehdottomasti on muistettava odottaa jonkin aikaa ennen kuin ryhtyy väsytyskamppailuun. Koukkukoko kannattais olla korkeintaan 14 kokonen kolmihaara. Ja tahnaa sitte tosiaan iha vaan puolikkaan maapähkinän verran. Suuresta koosta on tässä lajissa vain haittoja (jos nyt saaliita ei lasketa..heh!). Eli kirren ootto-onkijan motoksi ei varmasti sopisi muu kuin:

Maltti on valttia![/u

M1kko

Näinhän se yleensä kannattaa tehdä, muttei aina. Monesti kirjo on napannut syötin suuhunsa ja vetänyt siimaa muutaman metrin, kunnes on tylysti sylkäissyt syötin suustaan.

Yhdellä reissulla, sama kala (luulisin) kävi puolen tunnin sisään kolme kertaa nappaamassa syötin suuhunsa ja veti siimaa 5-10 sekunnin ajan kunnes lopetti. Tästä suivaantuneena, kun kala nappasi syötin neljännen kerran, olin valmiina kyttäämässä ongen vieressä ja vetäisin vastaiskun saman tien kun kala alkoi vetää siimaa. Ja tarttuihan se ja tuli ylöskin. Ei ollut kuin suupielestä kiinni.

Kuitenkin yleensä kirjolohet tulevat varmemmin ylös, kun antaa kalan rauhassa nielaista syötin, eikä ala hötkyilemään.

Anonymous

Kalamiesten juttuja on tullut kuunneltua nuotioilla ja muuallakin.

Talvella kirjolohi siirtelee palloa sylkee ylos suustaan ja vahtii sitä liekkö tuo joku ärsyke siitä varmaan johtuvat nuo "pienet viennit vähän väliä.
On niitä itelläkin ollut muutamai talven aikana.

Mätiä kaikki kehuskelee, mutta ei taho pysyä koukussa

Anonymous

Näinhän se yleensä kannattaa tehdä, muttei aina. Monesti kirjo on napannut syötin suuhunsa ja vetänyt siimaa muutaman metrin, kunnes on tylysti sylkäissyt syötin suustaan.

Yhdellä reissulla, sama kala (luulisin) kävi puolen tunnin sisään kolme kertaa nappaamassa syötin suuhunsa ja veti siimaa 5-10 sekunnin ajan kunnes lopetti. Tästä suivaantuneena, kun kala nappasi syötin neljännen kerran, olin valmiina kyttäämässä ongen vieressä ja vetäisin vastaiskun saman tien kun kala alkoi vetää siimaa. Ja tarttuihan se ja tuli ylöskin. Ei ollut kuin suupielestä kiinni.

Kuitenkin yleensä kirjolohet tulevat varmemmin ylös, kun antaa kalan rauhassa nielaista syötin, eikä ala hötkyilemään.

Joo-o. Eli ku se kala lähtee kuljettamaan sitä tahnaa, niin silloin kun se stoppaa, ni tehään se vastaisku. Mutta eihän kaikki kirret millään voi noudattaa samoja systeemejä.

Japi

Saattaa olla  syynä pallon sylkemisiin se, että painoa on laitettu siimaan liika. Jos kala tuntee, että jokin outo voima alkaa vetämään sen herkkupalaa ulos nielusta, niin uloshan se sen sylkäisee. Kyllä sinäkin sylkäiset lihapullan suusta, jos se alkaa pyrkimään itsestään suusta ulos.:)
Elikä painoksi 1-2 lyijyhaulia. Vain sen verran, että pitää mömmöt ja pallurat pohjan tuntumassa.
Siima saisi olla mieluiten 0,20 tai alle, ettei se tunnu ja rupea vastustelemaan kun kala nielee kuulaa.
Kalan pitää saada siimaa helposti, kun lähtee syöttiä vetämään. Elikkäs kelasta liipasin alas vaikka teipillä, ja tarkistus, että siima tulee jouheesti puolalta.
Syöttiä viemään lähteneistä kaloista en ole karkuuttanut kuin yhden kalan. Sekin omaa tyhmyyttäni (pidin liian tiukilla kalaa 0,18 siimalla). Elikkäs sekin oli kyllä hyvin kiinni, kun siima petti ensin.

Anonymous

Näin hän se on. Itese käytän pientä liukupainoa niin ei varmasti tunnu vastusta ei niihin hauleihin ole aina luottamista. ja pääsiimana 0.25 ja tapsisiimana jotain 0.18.

M1kko

Kyllä se kirjolohi välillä vaan huvikseen kuljettelee tahnapalloa, vaikka siima on ohutta ja painot pienet.

Laitetaas tähän nyt aikaisempi topic, missä kerroin oman viritykseni.

http://localhost/forum/viewtopic . php?t=663

juhnuu

Ootteko muuten kokeillut mitään oma tekoisia tahnoja kirrelle?

Itse tein sellasen mömmmöm millä kalaa tulee ja paljon, mutta into siitä sitten meni.

teet tavallisen vehnäjauho vesi taikinan sekaan laita kalanappeja (jossain lohilammilla on ) sitä kun survasee kolmihaarakoukkuun.

eipä kellu tällänen mössö. siihen kaipaisinkin ideoita sellasta pientä kaarnanpalasta olen käyttänu joku 15cm koukusta ylöspäin...

kannattaa kokeilla kesällä tein reissun ja oisko noita kirjoja nyt parisen kymmentä ollu... kuka niitä laskee!!!!!!!

bellaht

Mistähän saisi kestävän, herkän ja hyvän kärjen ootto-onkeen? Voisikohan joku tehdä ootto-onginta artikkelin. Kiitos jo etukäteen vastauksista :D
joo mä tein ootto onkeni kärjet katkenneesta moottorisahan käynistin jousesta  yhdestä jousesta saa 5 kärkee ja päihin liimasin punaiset pingis pallot ja ovat jo toimineet neljättä vuotta

Reaper

Parhaimman ootto-ongen saa, kun laittaa oksan avannon päälle poikittain ja siihen oksan päälle vapa.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Anonymous

ootto-ongen tärpintunnistimen saa myös auton lasinpyyhkijöidensulista joiden sisällä on semmonen metallinen liuska...suosittelen kovasti!!!!

Kalamies78

laitatteko syötin roikkumaan suoraan painon kanssa vai pudotatteko painon pohjaan,että tahnapallo jää kellumaan painon yläpuolelle ja jos näin on niin käytättekö liukupainoa (varmaan aika sekava teksti,kun itse en koskaan ole kirreä talvella kalastanut  :oops: )
Kalasta se on parasta

FisherManne

Itse ostin talvella Veljekset Keskisten kyläkaupasta pilkkihyrräkelan,jossa on räikkä,mutta ei Antireverseee,joika on hyvä homma,
sillä ei mene liian helpoksi 3kg kirren kanssa,kun joutuu koko ajan jarruttelee peukalolla.Hinta oli muistaakseni 4,50€.
Samasta putiikista ostin myös reilu puolimetrisen Kinetic-merkkisen teleskooppivavan,joka on pakattu tyylikkääseen
kangaspussiin.Hinta muistaakseni sitä samaa 5€ luokkaa.Ja siimana käytän 0,18mm Finesseä,koukkuna nro16 kolmihaaraa
ja tahnaa sen verran,että koukun kärjet ovat juuri ja juuri piilossa ja tulevat pienellä voimalla ulos.Olen itse tehtaillut
vapatelineen kahdesta noin 25cm halkaisijaltaan 6mm rautaputkesta ja yhdestä noin 10cm halkaisijaltaan 2-3cm.
Nuo 6mm putket kun hitsaa ton paksumman toiseen päähän,niin siinä on vapateline!Ja vapa tökätään sen paksumman putken sisään.Toimii myös kesällä!

Toivottavasti ymmärsitte :roll: