Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Olkijoki asiaa.

Started by Pete, March 30, 2006, 23:07:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

Missä tämä tällainen Olkijoki on ?

rtd

Quote from: Pete on March 30, 2006, 23:07:42
Missä tämä tällainen Olkijoki on ?

Raahesta noin 15km kohti Siikajokea..

Pete

Kiitoksia, täytyypä etsiä tietoa.

Juho_

Quote from: Pete on March 31, 2006, 10:56:29
Kiitoksia, täytyypä etsiä tietoa.
Hahaa!! :-D
Ei tarvitse..Et tule löytämään!
Paljon helpompi kysyä suoraan minulta.. :-)
Itse asun aikalailla tasan kilometrin päässä meren rannasta(olkijoki suulta..)
Itse olen vasta alkaja kalastuksesssa ja viime kesä oli minun ensimmäinen kunnon "kalastus kesä"!
Naapuri kertoi, että olisi 7v sitten istutettu lohikalaa(en tiedä tarkempaa lajia..)..
Ja Minun kalapaikoilta saa harjusta ja taimenta+tietenkin haukea ja ahventa..(kaverin iso-veli saanut n.pari vuotta sitten taimenen eli tosi pieni kanta)..
Yllättävän kirkas vetinen näin muihin tämän alueen vesiin verrattuna..
Itse aijon kalastaa seuraavan vuoden harjusta olkijoen lepopaikan lähellä..(n. 300m päässä motokrossi rata)

Tuossa on merkittynä kuvan ottopaikat mustalla...

Tuossa on merkitty mustalla viivalla jokeen parhaat harripaikat!
Toki harria löytyy myös alempaa(missä minun varsinaiset kalapaikat sijaitsee).
Voisinhan minä toki paljastaa minun kalapaikat uusilla kuvilla ja rengastuksilla!(mutta sitä virhettä en tee..)
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Juho_

Quote from: Pete on March 31, 2006, 14:00:55
Juuri noita samoja karttoja tutkiskelin, että kyllä sitä tietoa löytyy kun osaa etsiä...

PS. Mitä tuossa karttojen oikeassa alareunassa lukee ?
En usko että nuo maanmittauslaitoksen miehet nokkiinsa ottaa jos siirtää tuommosen kuvan tänne...
Kunhan ei ala mitään karttoja tehtaileen ja niitä myymään!! :roll:
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

rtd

n. 20 vuotta sitten on tullut käytyä Olkijoella harria pyytämässä, oli varmaan istutettu silloinkin. Aika pientä oli kala, mutta ainakin silloin joessa oli tosi kirkas vesi joten oli mielenkiintoista uittaa perhoa.  :-)

Pete

Juho_

Meinasin aloittaa uuden aiheen mutten sitä tehnyt..

Joko nyt??
Oletteko käyneet jo heittelemässä uistimia?
Itse tulin juuri..En tosin ollut kalan perään eikä ne minun.. :-)

Lähinnä kokeilin tuota talvella ostamaani kelaa..(toimi mainiosti..), ja katselin joko jäät on menneet kaikkialta! :-)
Olipa muuten ERITTÄIN kirkas vesi olkijoessa..Näin pohjaan jopa n.1m syvyyteen uisimen ihan selkeästi..
Joo.Tulin siihen tulokseen, että heittelypaikkani oli jo AIVAN sula..ei jään jääpalastakaan..(paitsi kimpaleet vedessä virranmukana..)
Mutta alempana jäätä oli vielä hieman pohjan tuntumassa(ei varmaan parin päivän päästä ole ollenkaan..)
Sen jälkeen kokeilin eri uistimien uitto taktiikkaa, ja niiden ominaisuuksia..

Miten muualla joko olette päässeet uittamaan vieheitä??

Edittiä: En tiedä nuista Peten kyselemistä muista joista.. :| Unohdin muuten ottaa digikameran mukaan niin jäi väliaikaisesti kuvat pois veden kirkkaudesta..

PS:Tiistaina vapa ostoksille..Sitten kalaan.. :-)

Juho_

Tänä vuonna istutettu taimenta ja puronieriää..
Joku kaveri oli käynyt tempaisemassa n. 500g taimenen ylös joesta toissapäivänä..

Pitäisi itse vain saada se "seniori" tai uutuus seniorin haastaja "mto-35" josta juttua uusimmassa "Erä" lehdessä.(Hyvä numero kannattaa lukea..)

Juho_

Käväisin ottamassa tuossa paripäivää sitten kuvia Olkijoesta..

Kuva Olkijoen laavulta, eli n.500m päässä Myllykoskelta..(alajuoksulleppäin)

Kutuhaara joessa, ihan laavun vieressä. Mainio kalapaikka.

Myllykosken silta, jonka alla on kosken niska.

Sillalta otettu kuva yläjuoksulleppäin.. Se taimen on saatu n. tuosta kuusen alta..

Sillalta otettu kuva alavirtaan. Tämä on myllykoski.  :-)

Tavallaan äskeistä kuvaa vastaan otettu. :-D

Kosken mutka.

Kosken loppua..

Aika lopussa jo ko. koskea, mutta kannattaa silti muistaa ettei tämä ole ainut koski Olkijoessa.

Tässä viellä pari kuvaa perus kalapaikoistani, siltojen alta saa haukea kiitettävästi.

Olkijoen siltojen alta otettu kuva. Olkijoenkoulu olisi vasemmalla..Siis tuon kiviseinän läpi jos näkisi.. :-) (tämä n.2km päässä laavulta.)

Tämäkin kuva otettu siltojen alta, tästä paikasta olen saanut haukea todella hyvin (viimeisin se 2.8kg kuvia http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=12001.msg93429#new )

Tämä paikka taasen on myllykoskesta n.300m yläjuoksulleppäin.

Aivan parhaasta päästä harrinpyynti paikkoja..

Toinen kuva samaisesta paikasta.

Huhhuh..Olihan siinäkin jo hommaa.. Pistäkäähän arvosteluja niin kuvista kuin kalapaikoista. :-)

Jussi_

Quote from: fishmaster189 on May 26, 2006, 20:12:26
Hyviä kuvia Olkijoesta. Millä pyydät tuolla joella? Itsekin olin aatellu käydä tänä kesänä siellä, mistä kannattaisi mennä sinne,(eli missä olis parhaat kalapaikat?)
Minä pyydän aika paljon Rapala minnow spoonilla ja shakesparen haukimallilla olen saanut kalaa.. parhaat kalapaikat taitavat olla siikajoentien alla ja joki suulla.
Myös tuossa Myllykosken yläjuoksulla on saatu kalaa.
Perhoilla Olkijoesta saa paljon harjusta (Puheiden mukaan)

Mihin aikaan kesästä olet tulossa tänne päin kalaan?

Juho_

Quote from: fishmaster189 on May 26, 2006, 20:12:26
Hyviä kuvia Olkijoesta. Millä pyydät tuolla joella? Itsekin olin aatellu käydä tänä kesänä siellä, mistä kannattaisi mennä sinne,(eli missä olis parhaat kalapaikat?)
heh..Kiitos kiitos.. No varmaan päivän selvää mitkä ovat perus uistimet, mutta tokihan sinne mukaan pari oudompaakin sattuu..

-Kuusamon Helmi Räsänen (itsellä OLI pun.must.valk.)
-Shakespear Hauki (mieluiten katkaistu)
-Stormin Thunderstickranger (100+% varma hauen tappaja niin kylmissä, kuin kuumissa vesissä..)
-Perus lipat
-Minnow spoonit
-Tietysti Professor
-"Kuralan" Huskyjerkki

Hyväksi havaitsemia joilla en ole itse päässyt pyytämään

-Seniori (paras väri todettu viininpunainen)
-Täysinkultainen pienin räsänen helmellä
-Jigit

Kalapaikat

Nyt ihan lähiaikoina on osoittanut jokisuu kyntesä parhaiten, mutta luottopaikat on Siikajoentien sillat, kaikkien koskien niskat ja alajuoksut.

Kuvia jokisuulta..

huoh..taistelin tämän kuvan kanssa n.30min ja hermot meni..Toivon mukaan teille riittää linkki.. :|
http://img132.imageshack.us/my.php?image=pic00039bn.jpg

Jokisuulta.. samapaikka alempana, mutta talvella.

mm-m

Kuvaaja (minä) kääntynyt 90 astetta merelleppäin... Ps:Pahoitteluni auringon keskellä olevasta pisteestä.
Tällä matkalla on haukea kyllä, vaikka jakaa asti.
Jos sitä reittiä huolehdit, niin tässä kartta "salaisista" kalapaikoistani.

Eli parhaat paikat ovat tuossa rengastettu punaisella, ja kiinnostavat paikat katkoviivoilla.
PS: Teki mieli ympyröidä koko joki.. :-D

Kasitien kalapaikkaa en rupea rengastelemaan, enkä ole siellä ite kalastanut mutta veli ja tuttuja + vähemmän tuttuja on saaneet yllättävänkin paljon harjusta.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/getMap?id=c4ec0c667abe1bdd8d2310c3ee3cc874&lang=FI
Eli tässä tien alla, sillan tykönä. Itselleni tutkimatonta aluetta, mutta kyllä kait sitä kerkeää kesällä käydä tuonkin tutkimassa. :-)

Edit: Ei tosiaan oikein tuo imageshack toiminut..Ei kaikki kuvat edes näy ja linkit ei välttämättä pelaa. :|

kumho

Moi, onkos tullut kalaa lähiaikoina?
Ai siis häh?

Jussi_

Moro moro!

No viimeksi saatu kala on n.20cm pitkä taimen.
Siitäkin on jo n. viikko, koska en ole jaksanut säiden takia lähteä kalaan.

Haukea olkijoesta on tullut tänä vuonna jo 7 kpl, mikä on aika hyvä saavutus.

Vielä tiedoksi, perhoilla olkijoesta saa paljon keskikokoisia harjuksia ja taimenia.
Myös puronieriä voi olla mahdollinen saalis.

holecek

Hmm... Kasitien ja Koskelan väliä on tullut kalasteltua jo vuosia, mutta Olkijoen kylälle ei ole vielä tullut mentyä. Eli siis missä tuo Myllykoski ja Olkijoen laavu oikein sijaitsevat? Paikallinen kalastuskunta muuten istuttaa jokeen vuosittain niin harjuksen- kuin taimenenpoikaisiakin.

Jussi_

Quote from: holecek on June 19, 2006, 15:23:00
Hmm... Kasitien ja Koskelan väliä on tullut kalasteltua jo vuosia, mutta Olkijoen kylälle ei ole vielä tullut mentyä. Eli siis missä tuo Myllykoski ja Olkijoen laavu oikein sijaitsevat? Paikallinen kalastuskunta muuten istuttaa jokeen vuosittain niin harjuksen- kuin taimenenpoikaisiakin.
laavulle pääsee olkijoen koululta seuraavasta kääntyvästä tiestä menemällä eteenpäin n.1km ja kääntymällä oikealle suurisepeliselle tielle ja laavun pitäisi näkyä tielle.
Myllykoski on aivan laavun vieressä, eli jatkamalle tietä suoraan n.200m laavun jälkeen ja kääntymällä tieltä oikealle.
Myllykosken silta näkyy muistaakseni siihen sepeli tielle.

Jokisuulle mennään n. 3-4km koulun jälkeen ja kääntymällä aika jyrkän mutkan jälkeen vasemmalle.
Tien varressa on kyltti jossa lukee: "Jokisuu" tai "Uimaranta". :lol: En oikeen muista vaikka siellä uimarannalla tänään kävin.
No joku musta kyltti kumminkin.
Jotain sellaista.
Vähän ennen uimarannan parkkipaikkoja, kääntyy pieni kärrypolku, jota kumminkin autolla pääsee etenemään.
Jokisuu on heti edessä.
Toivottavasti näillä pärjäilee..

Sori kirjotus virheistä..

Juho_

Quote from: holecek on June 19, 2006, 15:23:00
No laitan tässä pari avustavaa karttaa..

Eli tuossa olen aloittanut reitin olkijoenkoululta,  myllykosken kautta laavulle...
1.kolmioon myllykoski ja 2.pienempi suttu on laavu..

Tuossa taasen on reitti jokisuulle, siikajoentieltä.

Kysele enempi jos jokin asia vaivaa... :wink:

EDIT: Jostain syystä haluaa laittaa kummatkin kuvat samoiksi.. :|

lohen pyytäjä

Eikös se Olkijoki ole siikajoen tulvahaara.  :?
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Juho_

Quote from: lohen pyytäjä on August 07, 2006, 17:19:28
Eikös se Olkijoki ole siikajoen tulvahaara.  :?
Mitäkähä?? Ei ole todellakaan mikään "siikajoen tulvahaara". Jokien etäisyys on jotain 10-20km luokkaa..

....siikajoen tulvahaara....ja pah...

lohen pyytäjä

no mihin se yhtyy toisesta päästä sit?
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Juho_

Olkijoki koostuu suovesistä, tuolta luohuan läheltä ja on siksi kirkas vetinen.. Olkijoki ei ole yhteydessä mihinkään erityiseen vesistöön, vaan on se vesistö.

Fiseri

Mjoo itseasun täs pattijoel ja jonku kerran käynyt olkijoella perhoo uittaa, viime/toissa vuonna tonne yläjuoksullehan istuttivat niitä meritaimenen poikasia, ja minun tietojeni mukaan harjus siellä on ihan luontainen meri/kari harjus kanta. Eli siis ei minun mielestä sinne ole istutettu kuin tota pienta meritaimenen poikasta.

Juho_

Quote from: Fiseri on May 08, 2007, 20:36:31
Mjoo itseasun täs pattijoel ja jonku kerran käynyt olkijoella perhoo uittaa, viime/toissa vuonna tonne yläjuoksullehan istuttivat niitä meritaimenen poikasia, ja minun tietojeni mukaan harjus siellä on ihan luontainen meri/kari harjus kanta. Eli siis ei minun mielestä sinne ole istutettu kuin tota pienta meritaimenen poikasta.
Onko ne laskenut jokeen myös mertsaria??  :-o Siiasta olen kyllä kuullut, mutta että mertsariakin.. Loistavaa jos tuo paikkansa pitää..  :-) Toivotaan että istutukset onnistuvat..

Vanhat parrat ovat kyllä sellaista kertoneet että muitakin kaloja on jokeen istutettu, kuin siikaa ja taimenta.. Omien tietojen mukaansa siis.. Harjus ja suurin osa taimenistakin on luonnon kantaa..  :-)

BTW: Tiedätkö minkä kokoisina ne sinne laskivat?

-Juho-

Fiseri

Quote from: Juho_ on May 08, 2007, 21:52:35
Quote from: Fiseri on May 08, 2007, 20:36:31
Onko ne laskenut jokeen myös mertsaria??  :-o Siiasta olen kyllä kuullut, mutta että mertsariakin.. Loistavaa jos tuo paikkansa pitää..  :-) Toivotaan että istutukset onnistuvat..

Vanhat parrat ovat kyllä sellaista kertoneet että muitakin kaloja on jokeen istutettu, kuin siikaa ja taimenta.. Omien tietojen mukaansa siis.. Harjus ja suurin osa taimenistakin on luonnon kantaa..  :-)

BTW: Tiedätkö minkä kokoisina ne sinne laskivat?

-Juho-

Siis sehän oli ihan poikas kokeilu istutus mitä ne on ~5cm  ku ruskuaispussit on loppunu niilt  :roll:

Juho_

Quote from: Fiseri on May 09, 2007, 09:53:04
Siis sehän oli ihan poikas kokeilu istutus mitä ne on ~5cm  ku ruskuaispussit on loppunu niilt  :roll:
Niin niin, eli ihan normi istutus kalan kokoisena..  :-) No toivotaan parasta, että istutus onnistuu ja istuttavat lisää jatkossakin.. Tuli vaan tuo kokoluokka mieleen, kun reipas viikko sitten kävi reilun kokoinen taimen riepottelemassa minun perhoani.. Mittaa kalalla arviolta parikytä senttiä alle metri..  :-) Harmi vaan, kun ei ollut tuosta minun UuäLläst sille paljoakaan vastusta..  :-D Perho meni kyllä kerralla entiseksi..  :roll: