Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hyrräkeloilla heittely

Started by jumalanruoska, May 26, 2006, 14:56:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jumalanruoska

Olen pikkuhiljaa alkany siirtymään haspellikelloista noihin hyrräkeloihin ja olen huomannut, että
heitettävä peli lentää n. 5-15 metrii kauemmas ja kelaus ominaisuudet ovat paremmat ja
se että itse voi jarruuttaa. Mutta on Hyrräkelassa huonot puolensakkin. jos ei heitto onnistu on
Linnunpesä vääjämätön. harjoittelulla ja kalastuspelejä pelaamalla olen oppinut jotenkuten heittämään  :lol:

Elikkä onko täällä ketään muita ketkä heitelevät hyrräkeloilla ja oisko mitään heitto- yms ohjeita?
j

Salmo

Muutama vuosi takaperin kun ostin ensimmäisen heittohyrräni haukihommiin, sain kuulla, että kun oppii hyrrällä heittämään ja tulee ko. kelamallin kanssa sinuiksi, ei enää kauaa haspeleita huoli - ja niinhän siinä on omalla kohdallanikin käynyt. Hyrrää pidetään oikeana kelana raskaille vieheille, kun taas kevyeen kalastukseen pidetään haspelia parempana. Haspelilla kyllä saa pienet uistimet monesti pidemmälle ja esim. jigauksessa se saattaa olla tunnokkaampi, mutta siitä huolimatta itse jigaan nykyään hyrrällä. Ja tunnokuuteenhan on kuitenkin vavalla suurin vaikutus.

Hyrrän hyviä puolia ovat mm. siiman kiertymättömyys, vaappujen sotkeutumattomuus heitoissa, parempi sisäänkelausvoima, jonka huomaa etenkin raskaita vieheitä käytettäessä. Ja kun hyrrän kanssa tulee sinuiksi, se istuu käteen paremmin kuin haspeli, ainakin omalla kohdallani.

Heitto-ohjeista tärkein on mielestäni se, että heittää alkuun tarpeeksi rauhallisesti saattaen heiton loppuun. Peukalo on syytä pitää aivan siimapakan päällä, jotta pystyy tarvittaessa jarruttamaan, jos siimaa purkautuu puolalta nopeammin kuin viehe lentää. Näinhän tapahtuu monesti kovaan vastatuuleen heitettäessä. Alkuun on myös hyvä käyttää monofiilia, joka ei sotkeudu ihan niin helposti kuin kuitusiima, tai ei ainakaan yhtä vaikeiksi sökeröiksi.

Peruke

Salmonin ohjeilla pääsee jo pitkälle. Heiton rauhallisuus ja peukalon käyttö ovat tärkeitä asioita heiton onnistumisen kannalta. Akselijarru on hyvä säätää hieman tiukemmalle opetteluvaiheessa, mutta löysääminen tekniikan kehittyessä on paikallaan, sillä liiallinen jarrunkäyttö syö heitosta pituutta pois aika radikaalisti.

Jospa sitä hyrrää oppisi kokemuksen karttuessa heittämään kunnolla. :-D
-"Mitä nopeammin, sitä nopeammin"-

Pete

Hyrrillä 90%:sti itsekkin kalastelen, muuta usein varsinkin merellä kun vastatuuleen joutuu heittämään, jää kaipaamaan tuota haspelikelaa...