Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

säyne, syömäkalako ?

Started by vauhju-7, June 01, 2006, 08:32:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vauhju-7

Olen saanut muutamia säyneitä, aika kokkaita. Kiva niitä pn väsytellä ko ne on niin voimikkaita. Mutta onko niistä syömäkaloiksi?  En oikein löydä sellaisia reseptejä. Siksi kysynkin teiltä kalaveljet olisiko kellään antaa reseptejä.
Vauhju-7

kaivo

Itse en ole säynettä syönyt, mutta mummollani oli tapana syödä silloin-tällöin ongella saamiamme pikkusäyneitä suolattuna. Hänen mukaansa säyne on suolakalana parempi kuin esim. lahna.

Tasuriman

On se syömäkala. Itse olen vetänyt suuria säyneitä fileiksi ja grillannut ja hyvää on. Luulisin myös maukasta tulevan, kun säyneen valmistaa hiillostamalla lahnan tapaan.
Anoppi teki uunikalaa ja kyllä se siinäkin maistuvaa on. Ainut miinus se selkälihojen ruotoisuus.

lohen pyytäjä

se on tosi hyvä kun fileroi ja laittaa pannuun, tai leivittää ja laittaa pannuun. :-P
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Hemulisoturi

No vein mummolleni tässä jokunen viikko sitten 1650g säyneen, jotta hän tekisi siitä jotain ruokaa, mutta valmistus ohjeita ei löytynyt netistä- ei mistään.
Sitten mummoni savusti kalan ja en tiedä, ei se nyt mikään hirveän herkullinen kala ollut, eikä mikään huonokaan.
Ehket valmistamisessa oli vika? Vai?

esal

Jaa-a jotkut vielä muistaa, että mitä ruokaa on mummo tehnyt (outoa porukkaa). Olen minä kai joskus syönyt säyneä savustettuna. Ehkä yhdem kerran.

ctmn

Savustettuna kuulemma ihan hyvän makuista... Paistettuna ei oikein hyvälle ollut.

valilyonti

On hyvää savustettuna. Pienenä vinkkinä voin sanoa, että leppälastujen sekaan kun laittaa jonkin verran katajanoksia niin sanottu "särkimäinen" maku häviää.

Shark

Quote from: valilyonti on October 06, 2006, 16:52:49
On hyvää savustettuna. Pienenä vinkkinä voin sanoa, että leppälastujen sekaan kun laittaa jonkin verran katajanoksia niin sanottu "särkimäinen" maku häviää.
Itse laitan leppälastujen sijasta savustettaessa lepänoksia, lehtineen päivineen. Ja tuo myös kannattaa kokeilla, että laittaa katajanoksia, kuten valilyonti edelläni sanoi.
Jovain.

HAI

Suolattuna ja savustettuna täysin ihmisravinnoksi kelpaavaa........
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

Reaper

Säyne on aliarvostettu kala ruokapöydässä ja varmasti jo vain siitä syystä, kun se on särkikala. Tämä myös itseäni pitkän aikaa arastutti sitä edes maistella, mutta sitten tuli kerran kunnon mörkö saatua ja olihan se sitte pakko koemaistaa ja jollain reissuillakin mistä vaan on tullut(isompaa) säynettä saatua on tullut aina nuotiolla paistateltua ja omasta mielestäni ihan syömäkelpoinen kala, mutta ruotoisuuden takia se tulee kyllä karsittua pois sekä on ehkä hitusen purukumimainen. Että en kyllä rupeaisi siltikään varta vasten sitä pyydystämään ruokakalaksi, vaan pidän sen sellaisena "sivuruokana" muiden "kunnollisten" kalojen kanssa.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

antsa77

Tempaistiin reissulla mukavan kokoinen Säyne folioon runsaan pippurituorejuustohunnun kera ja hiillokselle. Makoisa pala. Pysyy mehevänä eikä tullut kumia.

kirrekalle

Säyneä en ole  :-D syönyt mutta pari turpaa paistoin pannulla ja hyvää oli :-D :-)!

JK

Säyne on kyllä erinomainen savustettuna rasvaisuutensa takia, kesähelteillä se tosin saattaa maistua hieman mudalle. Parasta keväisen kudun aikoihin.