Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

ongelma matojen kasvatuksessa

Started by jpn¨¨, July 12, 2006, 11:08:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jpn¨¨

minulla on ollut isossa muovisaavissa kylmäkellarissa ( +5 )  "matofarmi" .multaa siinä on n. 20cm kosteus ok... ruokaakin olen yrittänyt antaa mahd. vähän ,, ettei multa  alkaisi pilaantumaan ,,,, mutta nyt on alkanut ilmestyä hometta mullan pintaan.  olen myös haudannut safkat mitä olen sinne laittanut.
muutaman kerran olen jo hieman sekoittanut mullan pintaa ,siinä toivossa että home poistuisi .. mutta aina se vaan tulee uudelleen.

nyt olisi muutama vinkki poikaa tuohon ongelmaan. muuten matoset jakselevat hyvin paitsi tänään oli yksi kuollut mato siinä homeessa .

Qkkeli

Olisko kuitenkin hieman liian kosteaa? Jos home ei tunnu lähtevän pois, niin vaiha kokonaan uusi multa sankkoon.

jpn¨¨

multa on sen verran kosteaa , että kun otta sitä nyrkillisen ja puristaa oikein kunnolla niin siitä lähtee vesipisara tai kaksi.

kaivo

Kellari on viileänä ja kosteana sinänsä hyvä paikka madoille, joten vaikuttaisi siltä että multaa on vain kasteltu liikaa. Kannattaa vaihtaa saaviin uusi multa, jos mahdollista kompostimultaa jossa on kasviainesta tms. mukana, ja vähentää jatkossa kastelua.

Sir.Milo

Quote from: jpn¨¨ on July 12, 2006, 12:42:11
multa on sen verran kosteaa , että kun otta sitä nyrkillisen ja puristaa oikein kunnolla niin siitä lähtee vesipisara tai kaksi.

Ihan liian kosteet, mullan ei pitäis edes tuntuu kosteelta. Älä vaan me lisää vettä farmiis, sitä menee tarpeeksi ruohon mukana.

Jatkossa:
-Jätä ne ruohot siihen pintään, madot kyl hakee ne siitä ja ruoho pitää mullan tarpeeks kosteena. Pidä purkki varjossa niin kosteus pysyy sopivana (ei pääse kuivumaan).
-Ja ruoho riittää hyvin matojen ravinnoks eikä niitä nälässä tarvitse pitää.
-Homeen ilmaantuessa, älä sekota sitä vaan ota reilusti se ja multa alta/vierestä pois ja tarvittaessa lisää uutta. Jos sekotat homeen farmiis, niin homeitiöt vain lisääntyvät ja lisääntyvät.
-Jos sulla on paljon matoja, muista riittävä mullan määrä.
-Jos farmis on nyt päässyt oikeen huonoon kuntoon, niin madot talteen vaan ja purkki pesuun (homeitiöt vege) ja uus multa tilalle.

Näitten pitäs auttaa.  :-)

jpn¨¨

jep.. täytyy tehdä mullan vaihto .. ja pitää kuivempana .