Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kelan rasvaus/öljyäminen

Started by Pii100, August 01, 2006, 13:17:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pii100

Tietäiskö joku minkälaista öljyä tai rasvaa pitäis käyttä keloissa? (eritoten umpinaisissa).
Mulla on abumatic 275, ja jatkuvien avausten ja vahinko-kosketuksen takia sellaisen "c-levyn" rasvoitus on kulunut. Nyt kela pitää selvää kulumisääntä.
Ja kampi on ruvennut vinkumaan. tämän olen avannut, ja  pähkäillyt että parit osat pitäis öljytä.

Mikä olis hyvä rasva, ja mikä olisi kelaan sopiva öljy? saako näitä sitten tavallisista kalaliikkeistä?
|___JEES___| <-- JEES-In-The-Box

[t-k]

Hassu tapaus sama kela minulla ja nyt kulumisen ääniä kuuluu. (ollut käytössä n.2-3v)Mutta asiaan itse laitoin öljyä ja 1rasvaa. Eli laitoin kaikkiin osiin ekana aseöljyä ja sitten vielä vaseliiniä. En tiedä onko ne hyviä ,mutta kyllä se pelittää nyt hyvin.! :wink:

Erho

Kalastustarvikeiikkeistä löytyy ABU:n omaa vaseliinia (vedenkestävä) ja kelaöljyä (paksuhkoa), suosittelen. Kaikki kelat pitäisi muistaa huoltaa ainakin kerran vuodessa, mieluiten syksyllä, on sitten heti keväällä valmiina tositoimiin. Suolavesi ei sovi jätettäväksi talven yli seisomaan kelan osiin. Varsinkin kevytmetalliosat syöpyvät talvessa.
Muistakaa kuitenkin ettei jarruosia pidä öljytä eikä rasvata! Tämä ABU 275 ei ole mikään kestävyyden huippu, eli kuluu kyllä parissa kolmessakin vuodessa, varsinkin jos ei sitä huolleta.
Luulisin että kelan aukaisu, puhdistus ja rasvaus kuitenkin riittää tapauksissanne. Kun aukaisette kelaa, laittakaa ne osat järjestyksessä vaikkapa sanomalehden päälle jonoon. Kun sitten putsaatte ja rasvaatte niitä, ei muuta kuin viimeisestä osasta toiseen suuntaan ja uudestaan kasaan.
Miks aina tulee pelkkiä taimenia, ei koskaan mitään muuta.

[t-k]

Ahaa tollaistakin on olemassa. Tarkoitin tuolla rasvalla vaseliiniä ,mitä laitetaan laakerihin se on paksua ,muuta veden kestävyydestä en tiedä.

Pii100

Ootko t-k rasvannu kampea? C-levyn nyt tiedän tarvitsevan vaseliinia, mutta  siellä kammen sisällä on niitä jarruosilta vaikuttavia. Kannattaisko ampea rasvata?
|___JEES___| <-- JEES-In-The-Box

[t-k]

Kampea? No kyllä siihen laitam aseöljyä.