Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Harjuste ronkkiminen punkkereista?

Started by Juho_, September 08, 2006, 22:29:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Juho_

Milläs perhoilla olette harria saaneet punkkereista (eli äkkisyvänteistä)?

Annatteko lillua alavirtaan laiskasti nykien, vaikko rivakkaasti vastavirtaan =?
Kovastikkin painoa perhossa?

Nyt itse löysin pari mukavaa punkkeria Olkijoesta ja siinä olen muutaman alamittaisen harrinkin napannut.. Eli siis lähinnä omien perhojen tehokkuuden testailua..
Nämä punkkerit on niin syviä jo, ettei pääse pitkävartisilla kahlaamalla läpi, vaikka muuten joessa ei paikka paikoin ole 10cm-20cm enempää vettä..
Onhan tuolta näkynyt muutamia tammukoitakin, harrien lomassa..

Millaisia perhoja suosittelisitte tällaiseen tilanteeseen?? Ja vielä mainittakoon, että joki on hiekka/kivi pohjainen..

_______________________________________________________________________________________
PS: Ehkä parhaiten on toiminut itse keksimä perho (tosin vinkeitä otettu 100% deer, perhosta..http://www.kalassa.net/perhokalastus/perhorekisteri/pintaperhot/100deer.shtml)

Laitanpas siis perhon reseptin vielä tähän loppuun:

Koukku: Partridge #12 ( :-D Ei siis pakko olla Partridge, mutta itselläni näin oli)
Runko: Oliivin vihreä dubbing
Pää: Mustaa sidontalankaa ja vahva lakkaus päälle..
Selkä: Ruskeita siikasia kukon niskasta.. (siikaset erittäin pitkiä)
Häkilä: Ruskea kukko
(Tuntosarvet: 2 Siikasta pujoitettuna nokkalenkistä läpi, ja lakattu pään mukana)

Ohjeet:

1. Sido perholle pohja ja kiinnitä Kukon höyhenestä irroitettuja pitkiä siikasia peräpäähän. (Saa olla aimo nippu!)
2. Dubbaa lähes koko rungon mitalta, mutta jätä tilaa vielä päälle ja hennolle häkilälle..
3. Käännä siikaset eteenpäin seläksi ja kiinnitä. (tässä vaiheessa voit työntää kaksi siikasta nokkalenkistä läpi, tuntosarviksi ja lakata myöhemmin)
4. Ota mielestäsi sopiva häkilä höyhen ja pyöräytä se vain kierroksen ympäri.
5. Lakkaa pää/tuntosarvet ja voit mielesi mukaan värjätä selän peräpään mustalla tussilla mustaksi..

Helppo perho ja varsin toimivaksi todettu, ainakin harjukselle.. :-)

Kommentteja/mielipiteitä ja tiedon jakoa.. Kiitos

EDIT: Perho on siis uppis..
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Juho_

Jaskan kakat te tuosta minun sössötyksestä kumminkaan mitään selvää  saa.. Joten sitaisin äskettäin tuolla reseptillä .ko perhon..

Kuva on pasha, mutta koittakaa jaksaa.. Ja tuo selkäkään ei näy kuvassa kovinkaan hyvin.. :|

EDIT: ja tuon perhon sidoin #14 kokoon..
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

M@ra

No, elikkäs...

Perhoista voisin suositella sitä kuuluisaa harriperhoa nimeltään, Red Tag. Kannattaa kokeilla sitä esim. kuulapäisenä versiona, jos syvemmälle on päästävä. Kannattaa myöskin kokeilla versiota, jossa ruskea häkilä on vaihdettu peltopyyhyn.

suosittelisin sitä punkkeria ronkittavan erillaisilla nymfeillä ja larvoilla. Myöskin pienet liitsit voisivat olla toimivia.
Jos sinulla ei ole, niin suosittelisin hankkimaan sidonta tarpeisiin jäniksen naaman ja kuulapäitä, nimittäin näistä saa aikaan yksinkertaisia ja ottavia perhoja.

Resepti:

Koukku: uppo tai nymfi koukku #10
Painoitus: kuulapää ja tarvittaessa lyijylankaa
Kierre: kupari, kulta tai hopea lanka
Runko: jäniksen naamakarvaa dubattuna

Ja lopuksi runko harjataan pörröiseksi. Halutessaan perhoon voi lisätä pyrstön esim. peltopyystä tai jostain karvasta jne...

-M@ra

Juho_

No Painottamatonta Ret taagia oon kyllä lillutellu ja on toiminutkin.. Valko häkilällä toiminut paremmin, kuin tuolla ruskealla.. Tiedäs sitten mistä johtuu... :roll: Joo, ja tosiaan pitänee ostaa tuo "jäniksen naama", mutta kun saisi vain sitä kirottua rahaa!! :evil:

Juho_

Onkos muuten M@ra (ja muut) tullut vastaan ennen tuollaista perhoa, kuin tuo minun? Jos on niin kuka on tekijä?

M@ra

Quote from: Juho_ on September 08, 2006, 23:43:38
Onkos muuten M@ra (ja muut) tullut vastaan ennen tuollaista perhoa, kuin tuo minun? Jos on niin kuka on tekijä?

No, eipä ole tullut, ei...  :-P

-M@ra

M@ra

Muuten minkäslaista tai minkä merkkistä dubbinkia tuossa perhossasi olet käyttänyt?
-M@ra

Juho_

No merkki on minulle tuntematon, koska hain sen ompelimosta (äidilläni on ompelimo).. Ihan normivillaa se minusta on.. :-)
Villa on sinäänsä hyvä uppoperhoissa, kun se vettyy helposti ja tuo vajoamis nopeutta lisää.. :-P

Juho_

Eilen oli muutaman kerran mahtava harjus kiinni (minulle)! Kylki oli samaaluokkaa kuin kiloisella hauella! Eli jotain kahdeksaa senttiä..
Vieläkin näen silmissäni sen hopeakyljen muljahtavan perhoni kimppuun! Harjaakin sillä piisasi.. Lonkalta arvaus olisi neljäkymppinen? Mitäs olette noin kuunteliana mieltä..??

Kokeilin löysyttää jarruani, jotteisi se perho lähtisi sen suusta kuin luoti, kuten aikaisemmin kävi.. Muutama vastaus harrilta ja vaihdoin jarrun kohtuu tiukalle..  Eipäs toiminut tämäkään.. :| Takaisin normaalille asetuksille ja sain samaisen harrin siiman nokkaani, mutta ei se sielä kauaa rimpuillut..

Toisin sanoen kokeilin kaikkea.. :-D

Tämäkin harri kävi äkäisesti tuon "nimikkoperhoni" kimppuun.. Lisää varmuuttaa... :-)

Quote from: Juho_ on September 08, 2006, 22:58:31

Kuva on pasha, mutta koittakaa jaksaa.. Ja tuo selkäkään ei näy kuvassa kovinkaan hyvin.. :|

EDIT: ja tuon perhon sidoin #14 kokoon..

Eilen sidoin tuosta valkomahaisen verskan pimeälle, eli voi lilluttaa pimeällä (8 aikaan näinä päivinä).. Valkoinen nymfi toimi parhaiden eilen illalla, hämärän kähmässä..

Saapas nähä sitten illemmalla tämänpäivän saaliit.. :-P

Kommentoikaa ja arvailkaa..