Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Rapu saksella kiinni uistimessa - harvinaistako?

Started by Juggis, September 19, 2006, 11:38:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Juggis

Olin yöllä kalassa. Alkoi olemaan jo aika hämärää (heinä - elokuussa). Heittelin keltaista fluori Vibraxia (Firetiger) ja huomasin, että iso rapu seurasi lippaa tosi kovaa. Nostin lipan pois vedestä, niin rapu jäi kököttämään matalaan. Vedin uudestaan ravun vierestä lipalla, niin se pirulainen tarttui saksella uistimeen ja tuli rannalle :-D

Onko tämä siis kovinkin harvinaista, että rapu oikein iskee uistimeen? En nyt tarkoita selästä tai muualta kiinni jäämisiä.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Mikko_-Procyon-

Jos rapu menee lujaa (ts. se ui) se menee perä edellä. Rapu ei ole kovin nopea juoksemaan vedessä.. miten se siis tarkemmin ottaen jahtasi sitä viehettä?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kalankiskoja

samoin kävi minulle eräällä lohilammella ja sekin tarttui lippaan :lol:

Juggis

Quote from: Mikko_-Procyon- on September 19, 2006, 13:38:58
Jos rapu menee lujaa (ts. se ui) se menee perä edellä. Rapu ei ole kovin nopea juoksemaan vedessä.. miten se siis tarkemmin ottaen jahtasi sitä viehettä?

Juuri niin :-D Mun mielestä tuli pers edellä kovaa perässä ja pysähty kun nostin uistimen vedestä ja jäi siihen kököttämään. En tosin ole nyt aivan varma. Oli aika hämärää.

Btw off topic kai tunnistat / muistat meikäläisen mb -hommista? :wink:

Mikko_-Procyon-

No itseasiassa vasta nyt keksin kuka olet.. pelkkä nick ei sytyttänyt lamppuja.

Itse vain jäin ihmettelemään tuota, että rapu jahtaisi oikein lippaa. Sillä on täytynyt olla kova nälkä!

Itse Lestijoella istuskelin koskenrannalla kivellä iltahämärissä ja pohdin maailmanmenoa. Perho oli pyynnissä, kunnes sivusilmällä näkyi liikettä. Piti oikein tutkia, mistä oli kyse.. Rapu oli noussut siihen kivelle ja kävellä tallusteli aikansa, kunnes putosi takasin jokeen. En tosin kokeillut, että olisiko ollut otillaan..
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Toinen Kalamies

Quote from: Mikko_-Procyon- on September 19, 2006, 18:16:16
...
Itse Lestijoella istuskelin koskenrannalla kivellä iltahämärissä ja pohdin maailmanmenoa. Perho oli pyynnissä, kunnes sivusilmällä näkyi liikettä. Piti oikein tutkia, mistä oli kyse.. Rapu oli noussut siihen kivelle ja kävellä tallusteli aikansa, kunnes putosi takasin jokeen. En tosin kokeillut, että olisiko ollut otillaan..
Mulla on sattunut kohdalle samanlainen juttu. Olin aamulla teurastanut kalan samaiselle kivellä (nielaisi uistimen) ja rapu tuli paikalle ilmeisesti hajun houkuttelemana.

haukka-1

Viime kesänä Salon joella kun oli onki kilpailut niin yksi sai ravun ongella, kyllä siellä huudeltiin että ravustus alkaa vasta viikon päästä :-)

kullervo kankinen

muistaakseni uistimella ei oo saatu rapu saalista mutta mato-ongella on saatu pariki kertaa..
Shimano sen olla pitää!!

Juggis

Niin, vielä sellaista kyselisin, että millainen voima ravulla on niissä saksissaan? Eli voiko sen turvallisesti ottaa kädellä kiinni, vai leikkaako saksi luuhun asti? :-D Tuli vain mieleen, kun taas näin rapuja matalassa. Silloin kesällä kun sain tuon ravun rannalle asti niin en uskaltanut ottaa sitä käteen juuri tuon takia.

[Vision]

Itelläkävi vähän samalla tavalla paitsi että se otti mustaan leechiin.En suosittele sormien laittamista ravun saksiin kyllä se puristaa ja kovaa.Ei se taida ihan luuhun asti leikata.Ota sitä rapua pään läheltä kiinni kahdella sormella niin että sen sakset ei yllä selän taakse. itse sain tämän näköisen ravun:
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

kirrekalle

[Vision]

Jos on vasta koskesta tai kylmästä vedestä sanu ravun niin kyllä niistä saksista tehoa löytyy.Mikä rapulaji oli kyseessä jos vain sattuisit muistamaan.Ja miten sitä säilytettiin??
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)