Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Minkä merkkinen vapa?

Started by Professor, September 23, 2006, 16:41:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Professor

Aion ostaa uuden vavan. minkä merkkinen kandeis ostaa ja minkä mallinen?
pituus: 2.00-2.40m

Vastauksii kiitos.

jaska74

shakespear mainosti johonkin että "maailman vahvin vapa, 7 vuoden takuu"
makso honkkarissa apaut 50,-

kullervo kankinen

itelläni on shimano nexawe-ax viehe suositus 7-20g   hyvä keppi..sopivan joustava kärjestä ja jämäkkä keskiosasta..suosittelen.
Shimano sen olla pitää!!

Chaxi_91

Itsellä tällä hetkellä käytössä on Abu Striper, Prismasta ostettu. Pituus 2.20m ja hinta oli ~25e. Vaikka hinta kuulostaa alhaselta, on vapa tehtävänsä hoitanut tähänkin asti. Ja vapa sentään ollut käytössä jo muutaman vuoden. Pystyy heittään 12-48g vieheitä jos oikein muistan.

Professor

Viehe paino sais olla 10-30g tai 5-25g tai jos on 5-30 :-D

Professor

Itellä on vanha vapa daiwa apollo.
Olisko mitään vastaavaa?

Hemulisoturi

Itelläni on Shimano Stimula. Todella toimiva keppi.
Sopivan jäykkä. Hyvin saa tuntuman uistimeen .

jaska74

Quote from: Professor on September 26, 2006, 16:09:48
jaska minkä mittanen se on?
tietkö paino suositusta?

http://www.opm.fi/showpage.asp?id=3456

se olikin uisteluvapa kun tarkemmin kattelin

esal

Berkley Lightning Rodia suosittelen siitä taitaa olla 210 senttiä pitkä versio, mutta en ole aivan varma. Pitäsi saada kolmella kympillä. Oma Berkley maksoi 29 euroa.

JuhaS14

Quote from: esal on September 26, 2006, 20:05:11
Berkley Lightning Rodia suosittelen siitä taitaa olla 210 senttiä pitkä versio, mutta en ole aivan varma. Pitäsi saada kolmella kympillä. Oma Berkley maksoi 29 euroa.

Mä kanssa uskallan suositella tota näin viikon kokemuksien turvin, todella pitkäheittoinen ja monipuolinen linko - eikä hintakaan päätä huimaa:

Käyttökokemuksia Berkley Lightning Rodista.
Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

taildancer

minulla on kaksi shakespear sigmaa ne on hyrrä vapoja niissä on shimanon calcutta kelat. sitten on shimanon teleskooppi ja siinä on joku shimanon avokela

Professor

Ostin tässä joku päivä Shakespeare vavan se on 2.13m se on aika tunnokas vapa kun päässä oli 200g ahven luulin ,että siellä oli 500g hauki :roll: Huusin heti kaveril et hakee haavin ,sitten se olikin pieni ahven :-D

kaivo

Quote from: Professor on October 02, 2006, 19:07:04
Ostin tässä joku päivä Shakespeare vavan se on 2.13m se on aika tunnokas vapa kun päässä oli 200g ahven luulin ,että siellä oli 500g hauki :roll: Huusin heti kaveril et hakee haavin ,sitten se olikin pieni ahven :-D
Tuo on hyvä huomio. Jos kela ja siima pysyvät samana mutta vapa vaihtuu laadukkaampaan, eron tuntumassa huomaa heti. Jos on tottunut ajamaan Ladalla ja pääsee ajamaan Mersulla, alkaa Lada tuntua... Ladalta :)

Yleisesti voisi sanoa, että mitä paremmin kalastaja tietää mitä siiman päässä tapahtuu kun viehe on vedessä, sitä paremmin kalaakin tulee. Tunnokas vapa on usein myös muilta ominaisuuksiltaan hyvä, esim. pitkäheittoisempi, tasapainoisempi jne. Eli lyhyesti sanottuna: jos on ostamassa kelaa ja vapaa ja käytössä on tietty summa rahaa, kannattaa sijoittaa siitä summasta vapaan jonkin verran enemmän kuin kelaan. Valmiissa virvelisetissä tilanne on usein juuri toisinpäin, eli kohtuulaatuisen kelan kaveriksi on laitettu selvästi heikompitasoinen halvempi vapa.

Tässä yksi syy, miksi kalavehkeet kannattaisi ostaa alan liikkeistä, joissa on valikoimaa ja myyjillä asiantuntemusta kertoa asiakkaalle vavan hinta-laatusuhteesta, jos asiakkaalla ei ole valmiiksi mielessä mitään tiettyä mallia. Eli "jos vapa maksaa vaikkapa 50 euroa, onko tämä hintaisekseen hyvä?". Vielä kun osaa suurin piirtein kertoa, minkä kelan aikoo vapaan kiinnittää ja mitä kalaa aikoo pyytää, myyjän pitäisi jo tietää mitä haetaan.

Näin syksyllä kannattaa ilman muuta pitää silmänsä auki kalastusvälinekaupoissa. Kesäkalastusvälineiden alennukset ovat talven kynnyksellä hyvin tavallisia, eli samalla rahalla saattaa saada huomattavasti paremman vavan syksyllä kuin seuraavana keväänä.

K.A.T.I.S.K.A

Mul on Daiwan Tornado Max.Ja on pelittäny ihan hyvin.
Kalastusta vuodesta -98!

the juQ

mulla on avokeloissa shakespeare ja simano ja kolmannessa shimano. Hyrräkelassa on abu conpect
Kun han kalaa tulee.......

jaska45

Anteeksi aiheen nostosta, mutta nyt pitäisi hankkia uusi vapa ja kela. Kelaksi ajattelin Daiwa Laguna 2500 avokelaa, Vavaksi shakespeare ambidex 8 jalkasta vapaa. Siima tulisi olemaan 0.25 fireline. Onkos tuo tasapainoinen setti? 10-40g uistimia tulisi lähinnä heiteltyä hauelle ja taimenelle.

K.A.T.I.S.K.A

Itselläni on myös tuo Daiwa Laguna 2500 avokela.
Ja Tornado Max niminen vapa on ollu käytössä.
Pelittäny hyvin! :-)
Kalastusta vuodesta -98!

Salmo

Quote from: jaska45 on November 17, 2006, 18:37:51
Anteeksi aiheen nostosta, mutta nyt pitäisi hankkia uusi vapa ja kela. Kelaksi ajattelin Daiwa Laguna 2500 avokelaa, Vavaksi shakespeare ambidex 8 jalkasta vapaa. Siima tulisi olemaan 0.25 fireline. Onkos tuo tasapainoinen setti? 10-40g uistimia tulisi lähinnä heiteltyä hauelle ja taimenelle.

Mun mielestäni tuo on oikein hyvä setti. Isäukolla on muuten vastaava setti käytössä paitsi että vapa on 7'6'' (20-60 g) ja on jäykkyytensä puolesta enemmän haukivapa. Tuo 8 kinttuinen on varmaankin parempi, kun kalastat myös taimenta. Laguna on paras haspeli, jota olen itse käyttänyt (itselläni on 1500 kevyenä koski-/jigikelana) ja saattaa ainakin jonkin aikaa pysyä mieluisimpana, kun olen siirtynyt melko totaalisesti hyrrän käyttäjäksi.

jaska45

Taidampa sitten ostaa nuo. Kiitos avuista!

Professor

Mikä olis hyvä Shakespearen kela kela kooltaan 1500 - 2500 ???
Mulla on joku ,ainakin 5 v vanha Shakespearen kela kooltaan 3000.

Jos kellään on 2000 mitä tahansa mallia niin kuinka paljon siinä on siimatilavuus miltäkin paksuudelta?
Jos ette tajunnut tai saanut selvää mitä tarkotin Esim. Mun Daiwa Sweep fire 3500:een menee siimaa 0.30mm-220m,0.32mm-190m,0.35mm-155m

menikö oikein ?

allu_

Shimano 210cm M-luokan vapa, olen ollut erittäin tyytyväinen, taitaa olla seitsemäs vuosi jo menossa, ensimmäinen haspelivapani  :-)
Shimano 165cm UL-luokan vapa, en pahemmn ole vielä ehtinyt testaamaan, ensi kesänä sitten.

Osku 35

Daiwan Megaforce on ihan ok vapa ittelläni on sellanen. Aika lyhkänen vapa, mutta ihan näppärä

Suurkalastaja1

Tällä hetkellä yleiskäytössä on Daiwa Vulcan XX 8'. Pääpaino tuolla vavalla on hauen heittokalastuksessa, mutta joskus tuolla tulee myös uisteltua kuhaa ja jigattua.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

fireman

Haukikeppinä mulla Daiwan vulcan-x ja jigittelyssä shimanon nexave.  Keloina kummassakin Daiwan lagunat.

Miksu the kalamies

Tää nyt ei välttämättä sua auta, mutta mulla on kaks vapaa molemmat shakespeare merkkisiä toinen on 1.80m ugly stick graphite (loistava vapa!!! suosittelen) hintaa silloin 75€ ja 7v takuu
toinen on 2.10 agility 5 osainen matkavapa oisko ollut 50€ ja tingin -30% ja vapapussi kaupan päälle

E: Korjasin siis kyseessä Graphite
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.