Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalassa Net kalansyöntitaulukko

Started by jamelen, September 26, 2006, 12:09:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miten hyvin kalansyöntitaulukko pitää paikkaansa

täydellisesti
0 (0%)
hyvin
1 (5.3%)
melko hyvin
3 (15.8%)
tyydyttävästi
5 (26.3%)
huonosti
10 (52.6%)

Total Members Voted: 16

Voting closed: October 01, 2006, 12:09:15

jamelen

En löytänyt vastaavaa äänestystä, joten todellakin kiinnostaa onko kalamiehillä oikeita kokemuksia tosta kalansyöntitaulukosta. Mun mielestä se on pitänyt melko hyvin paikkaansa.

Mikko_-Procyon-

Kaikki kalansyöntitaulukot ovat tasan yhtä uskottavia kuin horoskoopitkin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kaivo

Kalansyöntitaulukot ovat todellakin siinä määrin rinnastettavissa horoskooppeihin, että niitä voi kyllä luekella, mutta niihin ei kannata uskoa sokeasti. Jos ottikalenterin mukaan on "kala ei liiku, syönti huonoa" -päivä, kalastaja saattaa lähteä kalaan jo valmiiksi tappiomielialalla, eli kalastustehot kärsivät eikä kalaakaan juuri tule. Ehkä olisi parempi mennä ensin kalaan, vetää vesillä omat johtopäätökset kalojen liikkeistä, ja vilkaista ottikalenteria vasta reissun jälkeen. Erityisesti jos kalalle on mentävä silloin kun se on muiden hommien puolesta mahdollista, joutuu tyytymään niihin olosuhteisiin mitkä sillä reissulla sattuvat olemaan.

Mielestäni pidemmän päälle tuottoisampaa on pyrkiä löytämään erilaisiin olosuhteisiin sopivia kalastustapoja, joilla kasvattaa todennäköisyyttä saada kalaa niillä kerroilla, kun vesille pääsee. Kun kalakeliä ei voi valita, ainoa keino on pyrkiä vaihtelemaan omaa toimintaansa tilanteen mukaan.

Allu-Santeri

Erittäin harvoin, monesti olen käynyt kalassa ja hyvin on syöny, niin kalakalenteri on sanonut ihan muuta. :-)

kullervo kankinen

eiköhän kalastuksessa päde luonnon lait parhaiten...oikeassa paikassa oikeaan aikaan jne... :-)
Shimano sen olla pitää!!

ara_1

minä olen sitämieltä,ettei ole sellaista päivää,ettei kala yksinkertaisesti syö,vaan kalaa saa aina jos tietää uistimen oikean ärsykevärin,ja osuu oikeaan paikkaan :wink:
Hauestaja ;)

jamelen

Kiitoksia vastauksista. Tänään kalaan 5 uudella vaapulla, 1 lipalla ja 1 lusikalla. Saas nähä tuleeko mitään, mut usko on kohdallaan  :-D

Nykyttäjä

Quote from: Mikko_-Procyon- on September 26, 2006, 12:38:27
Kaikki kalansyöntitaulukot ovat tasan yhtä uskottavia kuin horoskoopitkin.
Kyllähän niitä on varmasti "horoskoopinkaltaisia" aika montakin mutta luulisin parhaiden perustuvan kuun kiertoon, missä vaiheessa kuu on. Ja uskoisin että siinä on varmaan taikaa. Oon jonkun verran seurannu tiettyjä syöntitaulukoita ja yllättävän hyvin ovat pitäneet paikkansa. Toki humpuukia on varmaan suuri osa. Uskoo ken tahtoo, en minäkään niin paljon etten lähtisi kalaan vaikka  kalenterissa synkeä kala katsoo matoa naama norsunvitulla.

kensoo

kaveri sai n. 1.5-2k hauen ja kalakalenteri sano että kala ei liiku o.O

itse sain 2 lahnaa 200g ja 400g ..  :wink:

Salmo

Kalan liikkeet riippuvat kuitenkin suurimmaksi osaksi aivain muista tekijöistä kuin kuun liikkeestä, joten kalakalenterin määräämät "kala ei liiku, syönti huonoa" -päivät eivät voi pitää paikaansa, etenkin kun asia ilmaistaan noin suorasti. Kun tarkastellaan lampea, järveä ja merta, on näiden vesistöjen rakenteessa ja ominaisuuksissa niin paljon eroja, että yleispätevää kalenteria ei voida tehdä.

Yuz

Esim. tänään oli aika suut supussa, itätuulen takia.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.