Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kysymyksiä probionaatista

Started by sääksi, October 21, 2006, 17:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

sääksi

Tässä kesä/talvikauden vaihteessa ajattelin ehostella vanhoja kolhiintuneita, hauen pureskelemia, himmenneitä, jne... vieheitä.
"Kolhu kohtia" on tullu korjailtua tussilla, ym. konsteilla.
Ostin kaupasta propionaattia 200g. Myyjä neuvoi sotkemaan asetooniin, (tai ylipäätään johonkin ohennusaineeseen).
Tarkotus olisi puhdistaa viehe mahd. hyvin, ja upottaa se propitionaattiin. Ja valumaan.
Mikko on varmaan kirjoittanut aiheesta luennon, mutten jaksanut, (viitsinyt) etsiä enempää.

Siis kysymyksiä:

1) Onko asetoni ainoa oikea, vai käykö tinneri, puhas pensa, tärpätti... tai muu...ohenne propionaatille ?

2) Miten propionaatti reagoi, esim. tavallisen merkkaustussin kanssa, (vai pitääkö esikäsitellä/pohjustaa/alustaa jollain muulla aineella) ?

3) Voiko tehdä isomman määrän kerralla? Säilyvyys, esim. lasipurkissa?

4) Miten laihaksi, juoksevaksi, (hienosti siis, viskositeetti), se pitää lantrata?

edit: otsikkoa muokattu + kysymykset numeroitu

Valo tunnelinpäässä olikin juna.

kaivo

Probionaatista vaapunvalmistuksessa on aika hyvä juttu täällä: http://kotisivu.mtv3.fi/hakkarainen.sami/kokemuksia.html

3) Itse en ole vaappuja rakennellut, mutta velipojan rakentelua seuranneena näyttää siltä, että probionaattilakkaa voi tehdä kerralla isomman erän, kunhan säilytysastia on ilmatiivis eli asetoni ei pääse haihtumaan. Esim. lasipurkissa lakka säilyy käyttökelpoisena, ja asetonia voi lisätä myös jälkikäteen jos näyttää siltä että lakka on päässyt vähän jähmettymään.

sääksi

Joo. Sori. En tajunnut kun en ole itseasiassa rakentelemassa mitään, vaan ehostelemassa.
"Pintakiiltoa vanhoihin".  Joku sano että "mikähän siinä on kun ostaa uuden vieheen, niin siihen käy kala".
Itse olen todennut saman, etenkin tasureiden kohdalla talvella.
Tosin päinvastaisiakin kokemuksia on. Joku vanha kulunut, kolhiintunut, hauenpureskelema Minnow Spoon pelittää
paremmin kun uusi, kiiltävä kuin... , ...sanonko,...en sano...   Viehe.
No nää jutut kuuluis varmaan taas jollee muulle osastolle?

Toi juttu probionaatin käytöstä valottaa paljon.  Kiitos Kaivo.!
Onkohan ne myynneet mulle sitä huonompaa, kun pussin kupeessa lukee propionaatti.
Vitsi, vitsi.  En usko.

Miten ihmeessä Te osaatte käyttää noita hakuohjelmia?  Itse yritin Googlea, ja tän hakutoimintoa, ... ?
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

kaivo

Quote from: sääksi on October 23, 2006, 17:37:50 Miten ihmeessä Te osaatte käyttää noita hakuohjelmia?  Itse yritin Googlea, ja tän hakutoimintoa, ... ?
Heh, ei tässä mitään ihmekikkoja tarvinut: Googleen hakusanaksi "probionaatti". Hakusanalla "probionaatin käyttö" löytyi mm. täältä Kalassa.netistä kolmiosainen vaapunrakenteluartikkeli Mikko -Procyon- :in kirjoittamana, mutta kyseisessä artikkelissa paneudutaan pikemminkin CAB-uistinlakan käyttöön, joten en maininnut sitä edellisessä viestissäni.

Tämän foorumin hakukoneella löytyi muutamia keskusteluja aiheesta:

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=1245.0
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=8431.0

Mikko_-Procyon-

Quote from: sääksi on October 21, 2006, 17:04:04
Tässä kesä/talvikauden vaihteessa ajattelin ehostella vanhoja kolhiintuneita, hauen pureskelemia, himmenneitä, jne... vieheitä.
"Kolhu kohtia" on tullu korjailtua tussilla, ym. konsteilla.
Ostin kaupasta propionaattia 200g. Myyjä neuvoi sotkemaan asetooniin, (tai ylipäätään johonkin ohennusaineeseen).
Tarkotus olisi puhdistaa viehe mahd. hyvin, ja upottaa se propitionaattiin. Ja valumaan.
Mikko on varmaan kirjoittanut aiheesta luennon, mutten jaksanut, (viitsinyt) etsiä enempää.

Siis kysymyksiä:

1) Onko asetoni ainoa oikea, vai käykö tinneri, puhas pensa, tärpätti... tai muu...ohenne propionaatille ?

2) Miten propionaatti reagoi, esim. tavallisen merkkaustussin kanssa, (vai pitääkö esikäsitellä/pohjustaa/alustaa jollain muulla aineella) ?

3) Voiko tehdä isomman määrän kerralla? Säilyvyys, esim. lasipurkissa?

4) Miten laihaksi, juoksevaksi, (hienosti siis, viskositeetti), se pitää lantrata?

edit: otsikkoa muokattu + kysymykset numeroitu

Mun seuraava artikkeli käsittelisi mm. probin omituisuuksia, mutta se on vielä pahasti kesken. Ei ole aikaa sitä tehdä, valitettavasti.

Mutta vastauksia:

1)  Kaippa siihen muutkin käy, mutta tärpätti ei ainakaan käy. Asetonilla itse tein probin, mutta käsittääkseni myös tinnerillä saa jotain aikaiseksi. Kuulemma se liukenee siihen hitaammin, mutta lopputulos saattaa olla jopa parempi.

2) Pelkään pahasti, että probi valuttaa tusseja. Kokeile ensin testiluontoisesti jotain jämävaappua tai muuta kappaletta, jonka pintaan piirrät erilaisilla tusseilla. Se mikä liukenee vähiten, on paras. Vesiliukoiset tussit kannattaa ottaa testiin mukaan.

3) Probia kannattaa tehdä vaikka litra kerrallaan (siis valmista lopputuotetta litra). Jos sulla on tiivis purkki, niin se säilyy melko hyvänä pitkään. Lisäilet vain välillä sinne ohenninta sekaan, niin se ei pääse kuivumaan yhdeksi isoksi kökkäreeksi. Sen liuotus on hidas homma. Kuivunut probi ei ole kuitenkaan mennyt miksikään, vaan sen voi liuottaa aina uudestaan käyttöön.

4) Paksuus tarpeen mukaan. Pohjaimetyksissä ihan ohutta lirua ja pintakerroksissa vähän vahvempaa. Aina on parempi laittaa monta ohutta kerrosta kuin vähän paksuja. Verrokkina vaikka se, että CAB-lakkaa tulee laitettua 8-14 kerrosta vaappuun.

Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Viiltaja

Moroo

Itse tein juuri ensimmäisen lakkaukseni eilen illalla. Probirouheeseen olen sekoittanut tinneriä...siinä oli muistaakseni 20-40% asetoonia ja loput tinneriä etiketin mukaan. Niin ja sitä valkosta värijauhetta seassa..koska se on pohjalakkaa.

Tein, kuten täältä foorumeilta olin ohjeita lukenut, että liotin uistinta ensin tinnerissä jonkin aikaa ja sen jälkeen lakkasin ensimmäisen kerroksen niin, että upotin uistimen lakkaan muutamaksi minuutiksi. Myöhemmin illalla tein toisen upotuksen, tällä kertaa ihan muutaman sekunnin..

Tänään aamulla katselin lopputulosta ja muuten on ihan mukiinmenevä, mutta lakan pintaan on jäänyt sellaista ihan pientä ilmakuplaa moneen paikkaan. Mistä se voi oikein johtua?  Oisikohan mahdollista, että propionaattirouhe ja tinneri eivät kuitenkaan ole vielä sekoittuneet yhteen tarpeeksi hyvin noin kolmessa vuorokaudessa vai onko se lakan viskositeetistä mahdollisesti kiinni? Jos kokemuksia löytyy kuplista  :-D niin ilmotelkaa.

Mikko_-Procyon-

Viiltaja, kerroit juuri yhden suurimmista syistä, miksi en probia itse suostu käyttämään. Minulle on liian iso työ hioa vaappu uudestaan pohjakäsittelyn jälkeen ja paikkailla ilmakuplien aiheuttamia reikiä. Ilmeisesti kuplat aiheutuvat vaappurungosta, josta mahdollisesti kuivumisen aiheuttama kutistuminen puristaa ilmaa pois. Tämä ilma jää ilmakupliksi probiin kiinni. Jos kuitenkin haluat jatkaa probin käyttöä, niin kokeile näin:

1) Tee vieläkin ohuempi seos

tai

2) Pistä vaappu sinne lakkaan uppeluksiin yön yli. Silloin ilmakuplat mahdollisesti kerkeävät poistua ja/tai probi tunkeutua huokosiin.

Tällaisiin neuvoihin olen itse usein törmännyt, mutta minun henk. koht. suositus on, että dumppaa probi lampeen ja osta CAB-lakkaa. Sillä onnistuu helpommin ja varmemmin nuo pohjustukset ja pinnoitukset.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Viiltaja

Haha,  :-D Kiitos Mikko neuvoista! Ollaan veljen kanssa just alotettu tosiaan uistinten tekeminen ja tässä ensin kokeillaan saada jonkinlainen "oma malli" valmiiks ja uinti kohdalleen.

Pitää testata nää lakkausjutut ja maalausjutut ja onneks tolla uistimella ei ainekaan ole veilä mitään väliä.

Ajateltiin alkaa käyttää ensin tota propionaattia just helppouden takia, mutta nyt olen aika varma, että ensimmäinen "valmis sarja" uistimia tehdään jo CAB:n. Täytyy nyt testailla vielä ja toivottavasti ilmakuplia ei esiinny ainekaan enää pintalakkauksessa.

Viiltaja

Noniin. Homma etenee. Ohensin lakkaseosta jonkin verran..kohtuu reilusti - ja annoin seuraavan uistimen liota siellä varmaan väh. kolme tuntia. Nyt kun kattelin sitä, niin en huomannu minkäänlaisia kuplia. Sitten kastoin siihen sen uistimen, missä oli aikasemminki kuplia pinnassa ja otin sen melkein heti pois...ja taas oli kuplaa joka paikassa! MRrr!

Nyt kun aamulla sitten laitoin sen missä niitä kuplia ei ollut uudelleen lakkaan annoin olla jotain muutaman minuutin ja siihenki tuli niitä vammasia kuplia (ei ihan niin paljon ku aikasemmin).... melkein lähtisin siitä veikkauksesta, että sitä lakkaa ei sais sekottaa just ennenku sinne laittaa mitään. Siinä lakan pinnassakin oli niitä samanlaisia kuplia nimittäin.

Hiton kuplat! Pakko se on varmaan tehä nää ekat koesarjat probilla ja vaihtaa sitten cabiin, kun noi cabimaalitki näyttää aika kivalta...kynäruisku kutsuu.