Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten syvältä tasurilla?

Started by sääksi, December 09, 2006, 20:57:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sääksi

Siis kuinka syvältä tasapainopilkillä kannatta pilkkiä?
Mielestäni 6 metriä on maksimi.
Jos joku vetää kalaa syvemmältä niin ohjeita, please.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

Himopilkkijä89

Ainakaan en näe mitään syytä miksi syvemmältä ei voisi onkia. Mistä sä ton 6 metriä repäsit? Itse en ole tasurilla yli 6 metristä onkinut, mutta harvoin tasuria käytänkin. Nyppykuvalla ainakin kesällä olen kaloja vedellyt 10 metristäkin.

Pikemminkin tuo 6 metriä voisi olla maksimi morrilla :wink: Jotkut kyllä vetää morrillakin syvemmältä... 8-)

sillitoni

Tuo 6 metriähän on melkein minimi isommille kaloille  :? Itse ongin enimmäkseen 5-15 metrin vedestä. Eikä tuo onkiminen sen kummempaa ohjetta kyllä kaipaa.
Pitkän linjan tasurifriikki..

Se Isoin KuulaPää

Eihän sillä syvyydellä muuten just muuta väliä ole kuin sillon, jos ei siima enää rullalla riitä.
~Perhokelan huuto on ylistyslaulu harjukselle ja zilleen~

kaivo

Quote from: sääksi on December 09, 2006, 20:57:37
Siis kuinka syvältä tasapainopilkillä kannatta pilkkiä?
Mielestäni 6 metriä on maksimi.
Jos joku vetää kalaa syvemmältä niin ohjeita, please.
Missä mielessä kysyt tuota tasapainopilkinnän "kannattavuutta"? Onginnan helppouden kannalta, vai kalantulon kannalta?

Itse pilkinnän onnistumisen kannalta kuusi metriä ei ole syvyys eikä mikään, sopivan raskas tasari painuu alas varsin nopeasti. Perinteisellä vavalla ongittaessa tuulinen keli on tyyntä helpompi keli, koska tuuli vie jäälle lapetun siiman pois avannon edustalta laajalle lenkille. Monet suosivat syvältä ongittaessa myös haarukkavapoja.

Mitä tulee kalantuloon, ahvenet (joiden pilkinnästä tässä oletettavasti on kysymys) saattavat löytyä kirkkaista ja hyvähappisista vesistä yli kymmenestäkin metristä. Tummissa ja rehevissä vesissä ei ole mielestäni tarpeen mennä yli viiden metrin syvyyksiin.

sääksi

Kalan tulon kannalta. Yli kuudesta metristä en muista saaneeni yhtään kalaa tasurilla.
Otetaan esimerkki. Viimetalvena kävimme savon sydämessä kyläilemässä. Ja samalla Puruvedellä pilkillä. Paikassa oli n. 16m. vettä.
Tunnin ehkä puolitoista yritin sitkeästi tasapainoilla. Kävin koko arsenaalin läpi. Ei tärpin tärppiä. Pohjassa oli kyllä ahvenia jotka voin nähdä kaiulla, ja ennen kaikkea siitä kun toiset vetelivät kookkaita ahvenia vieressä.
No sitte loppu kantti ja vaihdoin pystypilkkiin kuten toisilla, ja aloin nostelemaan niitä ahvenia ylös. Koukku tupaten täynnä toukkia.
Vesi on Puruvedessä käsittääkseni hyvin kirkas, mutta tuli mieleen että tuolla 16 metrissä näkeekö se kala mitään. Eli onko sillä tasurin värillä mitään väliä? Kylkiviiva-aisti kyllä toimii, mutta onko haju tai joku muu tärkein.
Itse pilkkimisessä syvältä ei ole ongelmia. Itse käytän isokelaista kaksinkertaistajalla, jolla puolikiloisetkin tulee ylös ihan kelaamalla.
Tuntuma kalaan säilyy, eikä tarvi lapata siimaa jäälle. Suurimmat tasurit oli käytössä,(en toki seittemän senttisistä pidempiä omista). Pieniä ja suuria vetoja, koska ajattelin monofiilin tolla matkalla jo vähän joustavan.
No, sehän on hauska tietää että tasapainolla saa ahvenia syvemmältäkin.
Ei kun ohjeita, please.

Se Isoin KuulaPää

Ei varmaankaan yhden reissun perusteella pysty sanomaan yhtään mitään siitä, saako sillä tasapainolla kalaa vai ei.

kalle

Tere. selityksesi perusteella arvioisin, että kyseiset ahvenat eivät vain olleet "tasapainoravinnon" perässä. Siksi toukila varustetut pystyt tepsivät vieressa kaiken aikaa.. Kyllä tasurilla saa hyvinkin syvältä kalaa, tuolloin tasurin koko, eteenkin paino on ratkaiseva tekijä.. itse olen piruuttani pilkkinyt norjan rannikolta tasureilla pirun syvältä jos jonkin näköistä kalaa, jos joku tulee kertomaan tarkkoja metrilukemia sinulle että mikä on maksimi, niin höpö höpö...

sääksi

Quote from: Se Isoin KuulaPää on December 11, 2006, 15:24:00
Ei varmaankaan yhden reissun perusteella pysty sanomaan yhtään mitään siitä, saako sillä tasapainolla kalaa vai ei.

No ei varmasti. Mutta sehän vain oli yksi ESIMERKKI, jos osaat lukea ajatuksella.

Se Isoin KuulaPää

Kyllä, kiitos kysymästä osaan esittämäsi taidon.