Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Varovainen kalastaja

Started by Rautuseppo, January 06, 2007, 13:55:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rautuseppo

Minua kiinnostaa mitä ihmiset ajattelevat kalojen näkökyvystä ja miten otatte sen huomioon. Jos olette menossa kirkasvetisen kalapaikan eteen (esim puron suu) niin käppäilettekö suoraan kahluusaappaat lotisten puron eteen ja alatte kalastamaan? Vai aloitatteko kalastamisen 10 metriä rannan puolelta?

Käyn vuosittain kerran pari Norjan tuntureilla pyytämässä rautua - yleensä kesällä. Siellä kun nuo vedet ovat tiettävästi kirkkaat ja raudun syöntitavat ovat yhtä varovaisia kuin harvinaisia. Olen huomannut että kalat huomaavat kalastajan erittäin hyvin. Valitettavasti vielä niin, että mitä suurempi kala - sitä varovaisempi se on. Nuorempana astelin aina suoraan kalapaikan eteen ja ihmettelin miten isäni veti 5 kertaa enemmän kalaa kuin minä, vaikka meillä oli yhteinen perhovalikoima. Nyt varttuneemmalla iällä en enää mene niin tohinalla kalapaikan eteen, vaan kävelen hiljaa suuria liikkeitä tekemättä. Polvistun n. 5 metriä ennen rantaa ja aloitan kalastamisen sieltä. Raudun kalastamisessa tämä tietysti korostuu, koska sen syöntitapa on (ainakin omien kokemuksien mukaan) kiertää järveä hyvin lähellä rantaa.
         Jokikalastus suomessa on jäänyt vähemmälle, mutta parin viime vuoden aikana olen alkanut kiertämään niitä hiukan enemmän. Tarkoituksena olisi ensi kesänä tehdä vähintään 10 reissua eri joille pääasiassa perholla kalastaen. Kannattaako kahluusaappaita käyttää vain jos rannalta ei ylety kaikkiin paikkoihin, vai voiko suosiolla edetä jokea pitkin, jos se seuinkin on mahdollista?

Miten sinä huomioit kalat tai veden kirkkauden (muutenkin kuin viehevalinnassa). Onko yltiövarovainen tyyli turhaa, vai onko se avain onneen?
Hyvää kalastusvuotta 2007 kaikille!

Juho_

Ei turhaa, muttei välttämättä myöskään tie onneen.. Apua siitä tosin on.
Mitä itse olen esimerkiksi harjuksia ja taimenia kalastellut kirkkaassa vedessä, on hitaat liikkeet olleet valttia. Äkkipikaisia liikkeitä kannattaa välttää, olit sitten rannalla tai vedessä.. Taimenet olen huomannut kirkkaassa vedessä erittäinkin aroiksi, jolloin olen kahluun jättänyt kokonaan pois.. Rannalta vain täsmä kalastusta..

Jos näet virrassa kalan, ei kannata lähestyä kalaa ylävirrasta päin.. Alavirrasta, mahdollisimman kalan mukaisesti ja hitain liikkein. Täten minimoit kalan kylkiviivan toimivuuden.. Tosin joka joessa tai järvessä on omanlaiset kalansa ja niillä saattaa olla omat oikkunsa.. Ehkä sekin on yksi asia miksi pidän niin paljon kalastuksesta.. :-)
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

jaska74

muistakaa myös ihmisestä tuleva varjo jos paistaa takaata. ja pieni aallokko sotkee kalan näköaistin pinnalle aika kivasti, joten tyynellä pitää olla varovaisempi