Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

yleisin syötti

Started by miseboy, January 18, 2007, 19:04:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mitä syöttiä käytätte pilkittäessä?

surviais sääsken toukka
4 (6.7%)
kärpäsentoukka
47 (78.3%)
power bait
3 (5%)
kalan silmä
0 (0%)
kastemato
6 (10%)

Total Members Voted: 53

miseboy

itse käytän nykyään Kärpäsentoukkaa

S.P.B

ensimmäisen kalan kun olen saanut otan yleensä silmän, mutta jos kalat ei tunnu tykkäävän siitä niin vaihdan matoon. silmiä ja matoa käytän yleensä.

pilkkiäijä

yleensä pilkin kärpäsen toukilla, mutta joskus myös surviaisen toukilla. Joillakin paikoilla, joissa on isompia ahvenia niin pilkin myös pilkkimäni ahvenen silmällä
Olen kalastelijapoika!

Tosimies

PowerBait kärpästoukka jäljitelmä. Koska tuntuu kestävän oikeata toukkaa paremmin ja ei rupea koteloitumaan vaikka piidät kesät ja talvet pakissasi.

kaivo

Maamme suosituin pilkkisyötti on epäilemättä kärpästoukka, itsekin käytän enimmäkseen niitä silloin, kun syöttipilkkejä käytän. Kärpästoukkien suosioon vaikuttavat varmasti niiden yleinen saatavuus, edullisuus, helppo säilytettävyys (esim. surviaistoukkiin ja lieroihin verrattuna), saatavuus eri väreissä sekä se, että kärpästoukka on sitkeä syötti, mikäli se koukutetaan ohueen ja terävään koukkuun "oikein", paksummasta päästään nahan alta.

Pystypilkinnässä käytän syöttinä aika usein myös pikkuahvenen silmää, mikäli syönti on kohtalaista tai hyvää tasoa. Silmä on kestävä syötti, se antaa värinäpilkeille hyvän uinnin, ja sillä tuntuu nousevan samasta parvesta usein hieman kookkaampaa ahventa kuin toukalla.

hONKIZ

Quote from: Kaivo on January 21, 2007, 21:13:47
Maamme suosituin pilkkisyötti on epäilemättä kärpästoukka, itsekin käytän enimmäkseen niitä silloin, kun syöttipilkkejä käytän. Kärpästoukkien suosioon vaikuttavat varmasti niiden yleinen saatavuus, edullisuus, helppo säilytettävyys (esim. surviaistoukkiin ja lieroihin verrattuna), saatavuus eri väreissä sekä se, että kärpästoukka on sitkeä syötti, mikäli se koukutetaan ohueen ja terävään koukkuun "oikein", paksummasta päästään nahan alta.

Pystypilkinnässä käytän syöttinä aika usein myös pikkuahvenen silmää, mikäli syönti on kohtalaista tai hyvää tasoa. Silmä on kestävä syötti, se antaa värinäpilkeille hyvän uinnin, ja sillä tuntuu nousevan samasta parvesta usein hieman kookkaampaa ahventa kuin toukalla.

Millä koverrat tuon silmän ahvenen päästä, siis itsellä niistä tuntuu puoleta valuvan sormille.

Tosimies

Mä ainaki työnnän koukun siihi silmään ku se o viel kalan päässä. Sit vaa nykäsee sen irti.

Väenö.

Millä koverrat tuon silmän ahvenen päästä, siis itsellä niistä tuntuu puoleta valuvan sormille.
[/quote]Minä käytän tällaista tapaa.Otan ahvenen käteen ja painan peukalonkynttä silmän takaosasta silmäkuoppaan.Silmä pullahtaa ehjänä ulos kuopastaan ja vielä kun se on kiinni hermoputkessa,on silmä helppo laittaa koukkuun.

hONKIZ

Quote from: Väenö. on January 27, 2007, 17:00:59

Minä käytän tällaista tapaa.Otan ahvenen käteen ja painan peukalonkynttä silmän takaosasta silmäkuoppaan.Silmä pullahtaa ehjänä ulos kuopastaan ja vielä kun se on kiinni hermoputkessa,on silmä helppo laittaa koukkuun.
[/quote]

tuossa vain se että kun tulee jalkapalloa maalissa pelattua niin sormissa ei todellakaan ole kynsiä. Olen koittanut puukn hamaralla painaa mutta jotenki ei saa sitä tuntumaa ja sitten on silmä mössönä sormilla.

Arffi

Vastasin Surviais-sääsken toukka, toimii huonolla syönnilläkin. Harmistuin kun en nähnyt äänestyksessä "Siima-häntää". Toimivat erittäin hyvin merellä, tai muutenkin isojen kalojen pyydystämisessä.

hONKIZ

survari on yleisin, johtuu siitä että ei ole nirso. toimii aina kun joku nyt yleensäkkään toimii.

Väenö.

Quote from: hONKIZ on January 27, 2007, 17:40:59
Quote from: Väenö. on January 27, 2007, 17:00:59

Minä käytän tällaista tapaa.Otan ahvenen käteen ja painan peukalonkynttä silmän takaosasta silmäkuoppaan.Silmä pullahtaa ehjänä ulos kuopastaan ja vielä kun se on kiinni hermoputkessa,on silmä helppo laittaa koukkuun.

tuossa vain se että kun tulee jalkapalloa maalissa pelattua niin sormissa ei todellakaan ole kynsiä. Olen koittanut puukn hamaralla painaa mutta jotenki ei saa sitä tuntumaa ja sitten on silmä mössönä sormilla.
[/quote]Kyllä silmä pullahtaa ulos ilman kynsiäkin,kun puristaa päästä riittävän tomerasti.Samoin lähtee myös sären-ja kiiskensilmäkin,joita myös voi käyttää syöttinä.

Väenö.

Minun yleisin syötti on kastemato ja kompostiliero.En ole vielä koskaan ostanut syöttiä.

Hemulisoturi

Aina mukana kärpäsentoukkia. Kirjolohipilkillä sitten tahnaa yms. katkoja.
Mutta 90%:sti käytän kärpäsentoukkia.
Helposti hankittavissa.

H.a.u.k.i

Ite käytän aika paljon noita Power Bait
kärpäsentoukka jäljitelmää.
Syy löytyy tuosta Tosimiehen vastauksesta. :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Eci

Tämän nyt tiesi varmasti kysymättäkin......surviaista käyttäsin jos säilys paremmin...
Ehkä otin, ehkä en!

kaivo

Quote from: Tosimies on January 21, 2007, 20:18:04
PowerBait kärpästoukka jäljitelmä. Koska tuntuu kestävän oikeata toukkaa paremmin ja ei rupea koteloitumaan vaikka piidät kesät ja talvet pakissasi.
Olen samaa mieltä säilyvyydestä. Kestävyydestä olen useamman talven käyttökokemuksilla eri mieltä, mikäli koukutustapa on sama kuin aidolla kärpästoukalla. Silikonitoukka repeää irti koukusta todella helposti, pahimmillaan näin tuntuu käyvän arviolta joka kolmannen ahvenen kohdalla, joten kalliiksi käy hyvällä syönnillä. Aidon toukan nahka kestää kalojen repimistä huomattavasti paremmin.

Power Bait -toukkien ehdoton etu on se, että ne eivät jäädy koukussa kovallakaan pakkasella umpijäähän siirryttäessä reiältä toiselle.