Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ahvenpilkintä: mieluisin pilkkityyppisi?

Started by kaivo, February 06, 2007, 21:04:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mieluiten pilkin ahventa...

tasapainopilkeillä
21 (32.3%)
pystypilkeillä + syötillä (ketju- ja tapsipilkit)
30 (46.2%)
värikoukkupilkeillä (siis ilman syöttiä)
2 (3.1%)
mormuskoilla
12 (18.5%)

Total Members Voted: 58

Voting closed: March 08, 2007, 21:23:05

kaivo

Pitkästä aikaa oikein tällainen perusgalluppi. Millä pilkkityypillä on hauskinta pyytää ahventa? Jätin tarkoituksella pois viidennen vaihtoehdon "käytän kaikkia tilanteen mukaan", sillä nyt haetaankin sitä pilkintätapaa, joka tuntuu olevan itselle "se omin juttu".

Viime talvina olen alkanut pitää tasaripilkinnästä yhä enemmän. Siinä viehättää onginnan aktiivisuus, koska ilman syöttiä kalantulo on pitkälti kiinni pilkkijästä itsestään, kyvystä saada pilkki uimaan kaloja kiinnostavalla tavalla. Syötittömyyteen liittyy myös pilkinnän nopeus. Tasarilla on myös mahdollista kokeilla kaikenlaisia uittokikkoja, joilla syöntiä saa pidettyä yhdellä reiällä pidempään käynnissä.

kaivo

Jahas :) Nythän tässä on hyvä tilaisuus vertailla tuloksia kahden foorumin välillä... Äänestysaikaa on 30 päivää.

Tosimies

Sehän on se pystypilkki. Emmä nytte mitään erikoista syytä osaa sanoa,kunhan se on vaan jotenkin niin sopiva minulle. Joitakin syitä on että helppoa uittaa, Ei jää kalan tulo pilkistä kiinni. sillä voi odottaa oikeastaan mitä vaan kalaa siimanpäähän, Toisinkuin morrilla johon harvemmin hauki ottaa.

Salmo

Tänä talvena olen kiskonut suurimman osan kaloistani morreilla ja ensimmäisen kerran innostunut mormuskointiin. Kyllä 0,08 mm siima, pieni morri ja herkkä kärki + kevyt vapa on hauska yhdistelmä. Siinä, missä tasuripilkkijä aktiivisesti nykii tasuriinsa liikettä ja käyttää tuntoaistiaan, seuraa morripilkkijä herkeämättä herkkää kärkeä ja erilaisilla nypytyksillä hakee parasta sarjaa. Siis aktiivista sekin!

Kuitenkin ääneni meni tasuripilkinnälle, joka on ollut jo useamman vuoden se mieluisin muoto. Uiton aktiivisuus, syötittömyys ja monesti parempi keskikoko riittänevät perusteluiksi.

Himopilkkijä89

Quote from: Tosimies on February 06, 2007, 21:15:32
Ei jää kalan tulo pilkistä kiinni. sillä voi odottaa oikeastaan mitä vaan kalaa siimanpäähän, Toisinkuin morrilla johon harvemmin hauki ottaa.
Saanen olla eri mieltä kanssasi, olen saanut morrilla enemmän vahinkohaukia kuin pystyllä. Kun lasketaan vielä tapsilla saadut, niin mormyskojen voitto pystyistä vahinkohaukien osalta on murskaava.

kaivo

Quote from: Himopilkkijä89 on February 06, 2007, 21:27:05
Ei jää kalan tulo pilkistä kiinni. sillä voi odottaa oikeastaan mitä vaan kalaa siimanpäähän, Toisinkuin morrilla johon harvemmin hauki ottaa.
Saanen olla eri mieltä kanssasi, olen saanut morrilla enemmän vahinkohaukia kuin tasapainolla. Kun lasketaan vielä tapsilla saadut, niin mormyskojen voitto pystyistä vahinkohaukien osalta on murskaava.
Aika yllättävää, mikäli morrit ja tasarit ovat saaneet yhtä paljon peliaikaa.

Himopilkkijä89

Quote from: Kaivo on February 06, 2007, 21:29:24
Quote from: Himopilkkijä89 on February 06, 2007, 21:27:05
Saanen olla eri mieltä kanssasi, olen saanut morrilla enemmän vahinkohaukia kuin tasapainolla. Kun lasketaan vielä tapsilla saadut, niin mormyskojen voitto pystyistä vahinkohaukien osalta on murskaava.
Aika yllättävää, mikäli morrit ja tasarit ovat saaneet yhtä paljon peliaikaa.
Tarkoitin siis pystypilkkiä, kirjoitin ensin vahingossa tasapainoa, vaikka tarkoitinkin pystyä.
Ja peliaika menee varmaankin aika tasan. Itse asiassa olen saanut ensimmäiset vahinkohaukeni pystyllä (2 kpl) tämän talven ensimmäisellä reissulla, eli tavattoman myöhään. Tasapainolla olen saanut yhden hauen, ja sekin tuli niin ikään tämän kauden ekalla reissulla. Hauet tuntuvat olevan mieltyneitä mormyskoihini. Vaikka siis pilkin pystyilläkin todella paljon.

kalle

Minun kohdallani on suurena vaikuttavana tekijänä vuodenaika. Muuten kokeilen tasarilla, mutta kun koittaa se kevät, niin voe mahoton sitä mormyskoinnin määrää. Kelit on kelpoisia, ja kala usein matalammassa.. ei taida olla paljoa hienompaa, kuin kalastella huhtikuun alussa mettäjärvillä mustalla mormylla, kun kurjet ja joutsenet pitää seuraa.. Mutta. rastitin siis tasurin.

Tosimies

HimoPilkkijän likelle tulevat hauet tykkää ötiäisistä enemmän ku täälä olevat hauet  :-D .
Onko moniaki morreja menny hauen mukana? Minä en oo ikinä saanu pelkkään morriin hauen tärppiä mutta tapsissa uineeseen useita. Aina siimat poikki hauen hampaissa.

Tähän etten ole morrilla saanut haukia voi olla syynä se että harvoin pilkin pelkällä morrilla,kun taas pysty saa peliaikaa lähes joka reissu.

Himopilkkijä89

Quote from: Tosimies on February 06, 2007, 21:51:15
Onko moniaki morreja menny hauen mukana? Minä en oo ikinä saanu pelkkään morriin hauen tärppiä mutta tapsissa uineeseen useita. Aina siimat poikki hauen hampaissa.
Itse asiassa pelkällä morrilla pilkittäessä kaikki haukeni, jotka ovat olleet kiinni ovat myöskin tulleet ylös, pelkällä morrilla pilkittäessä ei haukien kanssa ole siimakatkoksia sattunut - ihmeellistä kylläkin. Haukia olen morrilla saanut ehkä 5 kpl. Tapsilla olen haukia saanut ehkä vähemmän, taitaa olla 3 tai 4. Siimakatkoksia on haukien kanssa käynyt tapsilla pilkittäessä aivan hirveästi, varmasti kymmeniä.

Pystypilkin kanssa on käynyt huonoa tuuria ilmeisesti, tärppejä on riittänyt siinä missä tapsillakin, mutta kalat ovat päässeet yleensä karkuun lähes heti kun ne ovat napanneet. Kerran meni koukkukin poikki. Kertaakaan en ole pystypilkin tai tasapainopilkin kanssa katkottanut siimoja, kaikki siimankatkokseni ovat tapahtuneet tapsipilkin kanssa.

Eli yhteenvetona sanoisin, että hauki ottaa kiinni siimatapsissa olevaan morriin siinä missä pystyynkin, jopa mieluumminkin. Pelkän morrin kanssa haukikontaktit ovat olleet harvinaisempia, mutta hauet ovat tulleet kaikki ylös.

EDIT: nyt muistui juuri mieleen yksi siimankatkos pelkän morrin kanssa viime talvelta, oli niitä sittenkin se yksi sattunut. :-D

mava

Pysty jonka alla siimatapsissa morri on ollut suosituin ja varmin pilkki minulla.

Nyt olen tosin viimeaikoina pikkuhiljaa ruvennut siirtymään muihinkin pilkkityyppeihin enemmän.

perza

Itelle kaikki tyylit on mieluisia, tyyli riippuu ihan paikasta jossa ongitaan. Jos mennään paikkaan A, jossa on vettä 13-25m ni en sinne kyllä morria ala tarjota vaan pystypilkki pitkällä tapsilla, isolla morrilla ja kunnon kasalla toukkia. Mutta jos mennäänkin paikkaan B, jossa vettä jään alla max 1,5m niin sinne kyllä mielellään morria tarjoan ja aina melkein se pystypilkki sinne pönttöön jää. Tosin ei sovi unohtaa tasuriakaan jota usein käytän vähän matalemmassa vedessä. toki käytän tasuria tuolla syvemmälläkin, mutta en niin paljoa kun pystypilkkiä.
Vastasin kuitenkin tohon että pystypilkki, sillä kuitenkin tulee eniten ongittua, mukavaa se on tosin morrilla ja ohkasimmilla siimoilla ahvenia narrata.

Tuosta hauki jutusta että itse sain tänän talvena ekan pelkällä morrilla saadun hauen ja toinen oli kiinni. En olisi ikinä uskonutkaan että tuollasella mustalla 3mm morrilla voisi hauen saada! Luulin tietysti että nyt on hyvä ahven, mutta hauen ketale sieltä tuli. Tasurilla en ole oikeastaan haukia kovin montaa saanut, vaikka niitä olen ihan vartavasten koittanut pilkkiäkkin. Tapsipilkillä on taas sitten tullut kymmeniä vahinko haukia!
:-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

markus91

Jigimies

Oon nyt 4v kalastelllu vaasan merialueilla päääasiassa tasapainoilla ja tapseilla. Yleensä tulee uitettua 7cm nilsua, ja matalammassa  vedessä 4cm. Tapsia käytän harvoin, koska sillä en yleensä saa muutakuin niitä älyttömän pieniä tirrejä, ja isompi ahven vetää morrin yleensä niin syvälle kitaan että irottamisessa menee liian kauan, ja silloin on ahven parvi alta jo kadonnut. Keväällä sitten kun ahvenet siirtyvät kutulahtiin käytän pääasiassa morria survarin kera, mutta tasapainollakin olen saanut myöhään keväällä mukavan kokosia ahvenia. Tällähetkellä valikoimista löytyy noin 15 nilsua ja 15 värikoukkua, 5 tapsipilkkiä, 3 morivapaa,3 tasurivapaa.

Himopilkkijä89

Quote from: perza on February 07, 2007, 01:24:56
Tuosta hauki jutusta että itse sain tänän talvena ekan pelkällä morrilla saadun hauen ja toinen oli kiinni. En olisi ikinä uskonutkaan että tuollasella mustalla 3mm morrilla voisi hauen saada! Luulin tietysti että nyt on hyvä ahven, mutta hauen ketale sieltä tuli.
Se oli muuten musta morri, juuri saman kokoinen 3 mm jonka viime talvena menetin, olikohan samanlainen morri? :-D

H.a.u.k.i

Ite pilkin mieluiten mormyskoilla.
Niillä saa mielestäni parhaiten ahvenia. :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Salmo

Oliskohan niin, että hauki yrittää saalistaa morria tavoittelevia (pikku)kaloja, eikä pientä morria, ja jää jotakuinkin vahingossa morriin kiinni? Ainakin olen melko varma, että juuri paikalla pyörivät kalaparvet houkuttelevat haukia paikalle, eikä pieni morri.

Tapsipilkilläkin pilkittäessäkin voisi kuvitella haukien tavoittelevan paino-osaa kuin pientä morria.

Kunhan pohdin. :roll:

Siikapossu

Kyllä käyttömukavuuden perusteella valitsen tasapainon. Sillä on mukava pilkkiä kun uinnin tuntee ja on hyvä kontakti pilkkiin. Lisäksi tasurilla tulee isompaa ahventa.

SUURkalastaja jyväskyläst

Tasuria melkein aina käytän jos kohteena on ahven :-P
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

juhox

Tasuri on paras!varsinkin koukuton ,kun kalat  saa hyvin irti :-).
"En syö kalojen lääkkeitä. "

jake92

Mun mielestäni paras pilkkityyppi ahven plikkimiseen on tapsipilklki, sillä se aiheuttaa kateus ilmiön.

kaivo

Quote from: juhox on February 07, 2007, 18:24:03
Koukuton tasari on todellisen kalojen ystävän valinta :) Kalojen irrotus tapahtuu välittömästi tärpin jälkeen..

Tosimies

Quote from: Kaivo on February 07, 2007, 20:23:39
Koukuton tasari on todellisen kalojen ystävän valinta :) Kalojen irrotus tapahtuu välittömästi tärpin jälkeen..

No jossei haluu satuttaa pikkusia affenen tirriäisiä  :x
Toivon kuitenkin että juhox meinas väkäsettömiä koukkuja,koska väkäset on melkoturhia ilman koukkuja...

jazu

Riippuu aika paljon ilman kylmyydestä.
esim. kovilla pakkasilla tasapaino "helpoin pilkkiä".
mutta muuten morri vie aina voiton!

juhox

Quote from: Tosimies on February 07, 2007, 21:17:14
Quote from: Kaivo on February 07, 2007, 20:23:39

No jossei haluu satuttaa pikkusia affenen tirriäisiä  :x
Toivon kuitenkin että juhox meinas väkäsettömiä koukkuja,koska väkäset on melkoturhia ilman koukkuja...
niin, väkäsettömiä tarkoitin :oops: :oops:.ne ovat käteviä parven osuessa reijän alle, ei tarvitse kaloja rupeen irrotteleen .
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Yuz

En nyt sanoisi kalojen ystävän valinnaksi. Siinä samassa jäätyvät kuoliaaksi. Enemmänkin "ajan säästäjäksi".
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Sir.Milo

Ketjupilkki toukalla tai parilla.
Tosin tokihan tämäkin riippuu kalojen syöntihalusta. Jos kaloja esiintyy satunnaisesti siellä täällä niin sitten morrilla. Jos niitä tuloo kohtalaisesti niin sitten tapsilla, mutta yleensä aloitan ketjulla.

Hakala

pystyllä tulee suurimmax osaks pilkittyä, mutt sit ku tietää et on pelkkää sälää ni morrilla, tasari tippuu ku hakuses on isompi appura.
Menneisyys on historiaa, tulevaisuus utopiaa.

PenZa

Ite tykkään käyttää eniten tasaria, tosin täällä haapavedellä, missä yleensä pilkin, tasari ei anna kalaa läheskää niin hyvin kuin esim. puruvedellä.