Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ahvenpilkintä: mieluisin pilkkityyppisi?

Started by kaivo, February 06, 2007, 21:04:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mieluiten pilkin ahventa...

tasapainopilkeillä
21 (32.3%)
pystypilkeillä + syötillä (ketju- ja tapsipilkit)
30 (46.2%)
värikoukkupilkeillä (siis ilman syöttiä)
2 (3.1%)
mormuskoilla
12 (18.5%)

Total Members Voted: 58

Voting closed: March 08, 2007, 21:23:05

sääksi

Quote from: Juves on February 07, 2007, 16:55:12
Oliskohan niin, että hauki yrittää saalistaa morria tavoittelevia (pikku)kaloja, eikä pientä morria, ja jää jotakuinkin vahingossa morriin kiinni? Ainakin olen melko varma, että juuri paikalla pyörivät kalaparvet houkuttelevat haukia paikalle, eikä pieni morri.

Tapsipilkilläkin pilkittäessäkin voisi kuvitella haukien tavoittelevan paino-osaa kuin pientä morria.

Kunhan pohdin. :roll:

Oliskohan niin, että morri houkuttelee pikkukalat... Pikkukalat houkuttelee hauen paikalle, jolloin pikkukalat vaihtaa pikaisesti maisemaa....  Hauki ihmettelee, että mikäs ötökkö toi on, joka ei edes ymmärrä paeta... Ei tarvitse edes hyökätä...  Haistelee ja ihmettelee morria, jonka herkkäkätinen morrimies hoksaa ja nykäisee...  Hauki jää nätisti huulesta kiinni.

Niin siis näistä tärkeistä pohdinnoista, asiaan.   Tasapainot on mieluisimpia, tällä istumalla.   
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

Siikapossu

Quote from: Tosimies on February 07, 2007, 21:17:14
Quote from: Kaivo on February 07, 2007, 20:23:39
Quote from: juhox on February 07, 2007, 18:24:03
Tasuri on paras!varsinkin koukuton ,kun kalat  saa hyvin irti :-).
Koukuton tasari on todellisen kalojen ystävän valinta :) Kalojen irrotus tapahtuu välittömästi tärpin jälkeen..

No jossei haluu satuttaa pikkusia affenen tirriäisiä  :x
Toivon kuitenkin että juhox meinas väkäsettömiä koukkuja,koska väkäset on melkoturhia ilman koukkuja...
Saa varmasti kalat hyvin irti koukuttomasta tasurista :-)

Siikapossu

Quote from: sääksi on February 08, 2007, 23:31:41
Oliskohan niin, että hauki yrittää saalistaa morria tavoittelevia (pikku)kaloja, eikä pientä morria, ja jää jotakuinkin vahingossa morriin kiinni? Ainakin olen melko varma, että juuri paikalla pyörivät kalaparvet houkuttelevat haukia paikalle, eikä pieni morri.

Tapsipilkilläkin pilkittäessäkin voisi kuvitella haukien tavoittelevan paino-osaa kuin pientä morria.

Oliskohan niin, että morri houkuttelee pikkukalat... Pikkukalat houkuttelee hauen paikalle, jolloin pikkukalat vaihtaa pikaisesti maisemaa....  Hauki ihmettelee, että mikäs ötökkö toi on, joka ei edes ymmärrä paeta... Ei tarvitse edes hyökätä...  Haistelee ja ihmettelee morria, jonka herkkäkätinen morrimies hoksaa ja nykäisee...  Hauki jää nätisti huulesta kiinni.

Niin siis näistä tärkeistä pohdinnoista, asiaan.   Tasapainot on mieluisimpia, tällä istumalla.   
Se on sitten eri juttu miten saat ylös parikiloisen hauen 0,08 mm:n mormuskasiimalla.

Ja sry offtopic.

sääksi

Quote from: Siikapossu on February 09, 2007, 15:02:17
Quote from: sääksi on February 08, 2007, 23:31:41

Se on sitten eri juttu miten saat ylös parikiloisen hauen 0,08 mm:n mormuskasiimalla.

Ja sry offtopic.

Niin. Minä ainakin käyttäisinkin 0,10 mm:n Berkleyn FireLine kuitusiimaa, joka teoriassa kestää 3,6kg.
Siis jos pilkkisin morreilla.
Mut kyllä ne on saanu ihan kivakokosia haukia, kirrejä, taimenia ym. .08 monofiililläkin, jos juttuihin on uskominen.
Vaatii varmaan pitkää pinnaa ja kiire ei pitäisi olla mihinkään.  Minun taidoillani siima katkeaisi kyllä kättelyssä. Olet aivan oikeassa.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

taos

Minulle mieluisin on tuo avatarini morri, tosin ahvenet ei tykkää siitä. Kompromissiratkaisuna minulle ja ahvenille on tasapaino. Pikkuahvenille ketjupilkki värikoukulla ja toukilla.

iceman

Parhaat saaliit on tullu morrilla ja pystypilkillä.Tasaria en oo pahemmin uittanut mutta kun luki noita juttuja niin tänä talvena kokeillaan tosissaan.Morrille ääni kuitenkin tähän kisaan

Kiiskinen

Tumman vihreä tasuri vie voiton joka järvellä ja merellä. Muilla en edes pilki kuin tasurilla.

Eetu_

Hemulisoturi

Mieluiten tykkään ahvenia pilkkiä pystypilkeillä. 35mm Eno ketjulla ja kärpäsentoukalla, tai 50mm Saukko kärpäsentoukalla tai surviaisella.
Kohmeisilla/jäisillä sormilla sitten uitan Ässä- tasureita. Tosi harvoin kuitenkin mormuskat.
Mutta yleensä ensimmäisenä uimaan pääsee nuo aiemmin mainitut ketjupilkit.

karelian partisan

Kyllä se on liuku pystäri, joka rulettaa!!
Alle vaan sopiva morri, niin vot!, ninn ainaki täällä Kareliassa!
Silloin on jo kuoleman sairas, jos ei metsälle tai kalalle kykene

Haugi_94

kala on aina kala

mieluiten ongin ahventa pystärillä :wink:

Arska_1

Ei nyt varmaan ihan parhain mahdollinen paikka kysyä, mutta sopisiko tässä topicissa kysyä vähän neuvoa, että miten tasurilla pilkitään ahventa? Olen kyllä lukenut jotain neuvoja, mutta en oikein ole ymmärtänyt, että miten se nyt menee.. elikkäs miten monesti ja millä nopeudella ja mille korkeudelle pilkkiä nostellaan? Montako kertaa? Miten lasketaan alas? hitaasti vai nopeasti? Miten käyttäytyy erikokoisilla tasureilla uittaminen? Itsellä nyt 3 eri kokoista ja eri väristä tasuria, mutta nyt tuo pienin käytössä niin tuntuu, että sitä ei voisi kovin nopsaan laskea alas kun siima menee silleen löysälle. Vai haittaako se? Tänään käytiin pilkillä niin kun nousi yksi ahven pystärillä, joka oli sen kokoinen, että olisi voinut tasuriinkin tarttua niin päätinpä sitten kokeilla. En saanut yhtään kalaa, enkä huomannut selvää nykäystäkään tasapainolla. Vaihdoin erilaiseen pystäriin laskin alas ja heti tarttui yksi vielä isompi ahven(oisko n. 150g-200g) vähän aikaa vielä uittelin sitä samaista pystäriä ja yksi ahven vielä nousi. Tasapainopilkin uittamisella tuon ekan kalan syöntiin osaa? Itse uskoisin, että se houkutellut. Mitkähän värit on hyviä kirkkaissa vesistöissä? Ahvenen koolla ei ole vielä merkitystä, minulle riittäisi jos saisin yhdenkin kalan näin alkuun tasapainopilkillä. :-)

Pyydän anteeksi kun viestin sekavuutta ja jos joitain asioita en älynnyt mainita ja myöskin jos näihin olisi vastaukset helposti löytyneet jostain. :roll:
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

pilkkiäijä

Se miten sitä tasapainoa pitää uittaa, riippuu kalojen syönnistä ja paikan syvyydestä.
Esimerkiksi jos on 1m tai alle syvää ja kalat huonolla syönnillä niin kannattaa olla pieni tasuri ja hitaita ja pieniä nostoja, mutta välillä vähän terävempiä ja pieniä nykäisyjä.
Sitten taas syvemmässä kannattaa vetää ihan kunnollisia nyppyjä ja vaihtaa vaan paikkaa jos ei nappaa. Syvemmässä se tasuri taas kyllä saisi olla jo vähän isompi.
Väreistä en osaa kertoa hirveästi, muutakun että kirkkaassa vedessä on toiminut kirkkaampi luonnon väri ja tummassa tummempi.
Toivottavasti pääset nyt edesä vähän alkuun  :-P
Olen kalastelijapoika!

Tasuriman

Quote from: Arska_1 on January 06, 2008, 22:10:21
Ei nyt varmaan ihan parhain mahdollinen paikka kysyä, mutta sopisiko tässä topicissa kysyä vähän neuvoa, että miten tasurilla pilkitään ahventa? Olen kyllä lukenut jotain neuvoja, mutta en oikein ole ymmärtänyt, että miten se nyt menee.. elikkäs miten monesti ja millä nopeudella ja mille korkeudelle pilkkiä nostellaan? Montako kertaa? Miten lasketaan alas? hitaasti vai nopeasti? Miten käyttäytyy erikokoisilla tasureilla uittaminen? Itsellä nyt 3 eri kokoista ja eri väristä tasuria, mutta nyt tuo pienin käytössä niin tuntuu, että sitä ei voisi kovin nopsaan laskea alas kun siima menee silleen löysälle. Vai haittaako se? Tänään käytiin pilkillä niin kun nousi yksi ahven pystärillä, joka oli sen kokoinen, että olisi voinut tasuriinkin tarttua niin päätinpä sitten kokeilla. En saanut yhtään kalaa, enkä huomannut selvää nykäystäkään tasapainolla. Vaihdoin erilaiseen pystäriin laskin alas ja heti tarttui yksi vielä isompi ahven(oisko n. 150g-200g) vähän aikaa vielä uittelin sitä samaista pystäriä ja yksi ahven vielä nousi. Tasapainopilkin uittamisella tuon ekan kalan syöntiin osaa? Itse uskoisin, että se houkutellut. Mitkähän värit on hyviä kirkkaissa vesistöissä? Ahvenen koolla ei ole vielä merkitystä, minulle riittäisi jos saisin yhdenkin kalan näin alkuun tasapainopilkillä. :-)

Pyydän anteeksi kun viestin sekavuutta ja jos joitain asioita en älynnyt mainita ja myöskin jos näihin olisi vastaukset helposti löytyneet jostain. :roll:

Ohjeita tasurille.

Jos selaat taaksepäin 4 sivua, niin topicissa " Tasurin tärpit" olen tehnyt virtuaalisen tasurionkireissun, jossa yritän kuvailla omaa tapaani kalastaa tasureilla.
Siitä saanet jonkinlaisen kuvan ja lisää toki kerron , mikäli haluat  jotakin muutakin tietää aiheesta. Itse olen hurahtanut täysillä tasuriongintaan ja on hienoa, että muitakin asia kiinnostaa.

Terv. Tasuriman