Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tietääkö joku miten lahnaa ongitaan keväällä ja mistä??

Started by S.a.m.p.p.a, February 11, 2007, 15:04:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S.a.m.p.p.a

Tietääkö joku miten lahnaa ongitaan keväällä
ja mistä??

H.a.u.k.i

Yleensä keväällä saan parhaiten jostain 1-2m vesistä.
Kyllä itellä paremmin tulee ainakin kesällä, kuin
keväällä.
Onkiminen on minun mielestäni kannattavampaa lähes joka
kalalajin kanssa kesällä.
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

iso <><

Matalasta vedestä kutuaikaan kaisjikoiden reunasta noin 50cm-2m kanattaa olla ihan hiljaa koska lahnat häipyy heti paikalta jos metelöi :-D
tuol no sit jotakin lahnasta
http://www.kalassa.net/onginta/onkikala.shtml
ps. Kutu on toukokuun puolesta välistä heinäkuun alkuun vede lämpötila 12-18 asteista :-)
Anna miehelle kala mies on tyytyväinen lopunpäivää.
Opeta mies kalastamaan hän on tyytyväinen lopun elämäänsä.

riPPe

no ei se oo sen ihmeempää ku laitat vaa pulleen madon ja alat kalastamaa aika  syvältä kaislikoiden viereltä :-)

Eetu_

kalle

"Lahnan pyyntiin ehtii hitaampikin mies"... Vanha sanonta, joka pitää paikkansa, sillä lahnat tosiaan kutevat eri ajan jaksoina ( esim. kirsi, ja heinä lahna..) Eli, kudulta tavoittaa helpohkosti, mutta loppukesästä, kunnon lahna tuuli, joka on jo paripäivää puhaltanut, niin silloin matarilla saa, kun lahnat ovat siirtyneet tuulenpuoleiselle rannalle ruokaileen laineiden pohjasta irroittamaa ravintoa... p.s. usein koho keikahtaa myös kallelleen, kun lahna syö, ja muista olla hiljaa!!! Jos on tyyntä, ruokailevan lahnaparven löytää, kun vesi samentuu...

jeeboo

tommoset sain tänään :D

Perca

Lahnoja kutuaikaan? Antakaa pojjaat niitten kutea rauhassa..

Enhän minä niitä ole ikinä keväällä hätistellyt - kaverilta kuulin nämä jutut  :-D

Matalissa kaislikkolahdissa olevia lahnoja on hyvin vaikea saada ottamaan, niiden keskittyminen on jossain aivan muualla. Hyvin varovaisella toiminnalla ja armottomalla tuurilla olen.. kaveri on kuitenkin saanut melkoisia mölliköitä. Mato saa olla hyvin kookas ja koukku suhteellisen pieni. Mitä eloisammin mato hytkyy pohjan tuntumassa, sitä herkemmin lahna siihen ottaa. Lahna voi olla niinkin herkkä keväällä että jo pelkkä normikoho saa sen säikkymään. Lahna löytää kyllä madon vaikka se luikertelisi ihan pohjallakin. Erinomainen viritys tähän tarkoitukseen on ihan vaan 40g lyijypaino ja metrin tapsi. Kalaa kyllä nousee jos tuurit on kohdallaan  :-).

Varman tärpin saa sensijaan padolta, vesivoimalan alapuolelta tms. paikasta, mistä lahnat eivät pääse nousemaan ylöspäin virtavedessä. Ihme juttu, mutta lahnat ottavat ihan hulluna pohjan tuntumassa liehuvaan tunkiolieroon. Tähän tarkoitukseen sopiva viritys on lyijypaino siimassa (sen kokoinen ettei virta sitä liikuta) ja selkäsiimassa vajaan metrin mittainen liikuteltava tapsi. Lahnat ovat usein hyvinkin pienellä alueella, ja samalta neliömetriltä voi saada toistakymmentä tärppiä. Kannattaa lopettaa ajoissa että kalaa riittää seuraavallekin kerralle  :-)

-Perca

Vegetarian is an old indian word for bad hunter

pilkkiäijä

En ole keväällä saanut lahnoja kuin mereltä niin, että on jäänyt koukkuu kiinni selästään. Matalissa ja ruohikkoisissa lahdissa niitä ainakin on ollut ihan hyvin. Kesäkuun alussa niitä kylä on tullut isoimmat mato-ongella vähän erilaisista paikoista aina.
Olen kalastelijapoika!

Hauk-Hauki

"Silloin kun tuomi kukkii, Lahnat syö" sanoi yksi kalastaja kun olin pieni. Elikkäs kokeilkaa kallioiden reunalta tai kaislikon vierestä. Tuomi kukkii toukokuussa joten luulisi silloin sitä lahnaa tulevan. Tuomeenhan kerääntyy paljon toukkia mitkä sitten putoavat veteen jos puu siinä veden vieressä seisoo.

matijussu

mää ai nakin kalastan lahnoja pohjan tuntumasta pidän koukkua 1cm päästä pohjasta sain odottaa noin 2h kun 4 kilonen lahna  iski ja vei melkein ongen  :evil: