Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kun kala ei syö

Started by Tuoski, February 15, 2007, 10:33:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuoski

Mihin toimenpiteisiin kannattaa yleensä ryhtyä kun kala ei syö, antakaapa joitain vinkkejä.

KYMPPIKERHO

Kun kala ei syö sillä ei ole nälkä :-)

Vaikeita päiviä, jopa kalattomia päiviä tulee kaikille.

Jos syönti on huonoa kokeile:

-eri paikoista
-eri syvyyalueilta
-erityyppisiä vieheitä
-erilaista uittoa
-sitä mikä ei ole koskaan toiminut
-huonolla syönnillä yleensä pienempää viehettä (poikkeus vahvistaa säännön tässäkin) tai tarjoa jättiä
-tummasävyisiä vieheitä

Et maininnut mitä kaloja pääsääntöisesti kalastelet ja onko käytössäsi venettä, mutta nämä näin yleisesti.
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

Tuoski

Anteeksi, tiedot olivat vähän puuttelisia :).
Kalastelen lähinnä haukea veneestä pienellä ja matalalla järvellä.
Viime kesänä siinä oli ainaki erittäin tumma vesi, mutta muina kesinä on ollut paljon kirkkaampi, en tiedä mistä tuo viime kesäinen oikein johtui.

Olen yleensä kalastellut rantoja pitkin, kannattaisiko minun siirtyä syvemmälle kesän lämpiminä päivinä?
Minulla ei ole kaikuluotainta jolla saisin pohjan muodot selville, joten en tiedä missä on matalikkoja jne.

kaivo

Quote from: Tuoski on February 15, 2007, 11:18:12
Anteeksi, tiedot olivat vähän puuttelisia :).
Kalastelen lähinnä haukea veneestä pienellä ja matalalla järvellä.
Viime kesänä siinä oli ainaki erittäin tumma vesi, mutta muina kesinä on ollut paljon kirkkaampi, en tiedä mistä tuo viime kesäinen oikein johtui.

Olen yleensä kalastellut rantoja pitkin, kannattaisiko minun siirtyä syvemmälle kesän lämpiminä päivinä?
Minulla ei ole kaikuluotainta jolla saisin pohjan muodot selville, joten en tiedä missä on matalikkoja jne.

Pienten ja matalien järvien vesi lämpenee kesällä yli 20-asteiseksi, joskus reippaastikin. Hauen ihannelämpötilaksi mainitaan usein 14 astetta, joten kesän kuumimpaan aikaan saattaa esiintyä haukien passiivisuutta ja syöntihaluttomuutta, varsinkin jos kaloilla ei ole mahdollisuutta vetäytyä syvemmälle hellettä pakoon. Toisaalta lämpimän veden aikaan kalojen aineenvaihdunta on vilkkaimmillaan ja ravinnontarvekin suuri, joten kalojen on syötävä kaikesta huolimatta.

Kalastuksessa kannattaa panostaa varhaiseen aamuun ja myöhäiseen iltaan, auringonnousun ja -laskun tienoille. Muutama tunti kalastusta aamuin-illoin on usein tehokkaampaa kuin päiväkalastus: silloin päivällä vesikasvustojen suojassa makoilleet hauet aktivoituvat ja siirtyvät kasvustojen reunamille ja avoveteenkin saalistamaan.

Päiväkalastuksessa voi ronkkia vesikasvustoja ruohosuojatuilla vieheillä. Kun passiivinen kala on syvällä kasvuston sisällä, se ei välttämättä edes huomaa viehettä jota heitellään kasvuston reunoille kuten normaalisti tapana on, vaan viehe on saatava keskelle kasvustoa kalan lähelle. Ohi-iskujen ja karkuutusten määrä on kasvustokalastuksessa toisinaan kiusallisen suuri, mutta parempi vaihtoehto sekin kuin heittely avovedessä nollatuloksella.

KYMPPIKERHO mainitsikin tuossa edellä asioita, joita kannattaa kokeilla jos normaalimenetelmät eivät tuota tulosta. "Huono syönti" on turhan yksinkertainen selitys saamattomuudelle siksi, että kalantulo voikin muuttua hyväksi samantien kun hoksataan tehdä jotakin eri tavalla kuin aiemmin. 

perza

Yks hyvä konsti on koittaa elävää kalaa! ihan vaan raksi huppuun laittaa salakan ja sillä sitten heittelee, hyvni usein huaki ei voi vastustaa tota elävää kalaa. Tai no ei sitä salakkaa tietenkään elävänä raksiin laiteta vaan pakastimesta yleensä olen ottanut nuo käyttämäni salakat. Tietenkin silloin kun hauki ei syö niin sehän pitäsii ärsyttää jollain ottamaan eli juuri erilaisilla vieheillä, mutta hauki on kuitenki luonteeltaan sellainen kala että kyllä se tollaseen täky kalaan ottaa oli se nälkäinen tai ei. Tosin hauki ei välttämättä hae syöttiä pidemmästä mataksta eli täytyy osua ihan noka eteen ennenkuin nappaa.
Kaivolla ainakin nuo otti ajat hallussa, yleensä itsekkin lähden aikaisin aamulla, ennen kello neljää aamulla pitää jo olla jo lammen rannalla usvan seassa! Sitten päivällä klo. 10.00 jälkeen joutaa jo pois. Toki sinne lammelle voi jäädä vaikka täky onkimaan päiväksi ja taas iltasella heittelemällä kokeilla tahtoo vaan kalat pilaantua iltaan mennessä.
:-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

ShadowDust

Uskon että kala kyllä syö päivälläkin mutta useimmat kalat ovat varsin passiivisia päivällä.
Toki parhaimmat ajat ovat aamulla ja illalla, mutta ei ole mahdottomuus että päivälläkin saisi kalaa.

Huonoon ottiin voi koittaa vaihtamista lippoihin, itse olen ainakin huomannut että hauki on päivisin varsin kranttu ja isot uistimet saattavat jopa saada hauen otti halut katoamaan, tummassa vedessä voi olla toinen juttu. Huonolla syönnillä joskus kannattaa tarjota tummia sävyjä, toinen taas on ärsytys värejä, fluori punaista jne.
Pakissa kannattaa pitää melkein syöttejä laidasta laitaan, ei pelkästään ärsytys värejä. Useita eri tyyppisiä uistimiakin kannattaa aina kokeilla.
Rohkeasti kokeilemalla saattaa pelastaa monet kalareissut, kuten sanoin voi jo viehetyypin vaihto vaikuttaa asiaan.

Tuoski

Hmm pitääpä koittaa noita lippoja, eipä ole noilla isommilla vehkeillä tullut oikeastaan ollenkaan kalasteltua lipoilla siiman kirtämisen takia.
Mitäs hyviä lippoja suositelette, Calico Catteja on jo pari kappaletta.

Olen noita X-Rappeja tilaamassa parikin kappaletta, mitä värejä suosittelette niin että on vähän joka syöntiin jotain.

Itse noista olen ajatellut värejä 02, 05, 25, 65

kaivo

Quote from: Tuoski on February 16, 2007, 13:11:20 Olen noita X-Rappeja tilaamassa parikin kappaletta, mitä värejä suosittelette niin että on vähän joka syöntiin jotain.

Itse noista olen ajatellut värejä 02, 05, 25, 65
Mainitsemasi värit näyttävät hyviltä: kaksi pikkukalaimitaatiota + kaksi ärsyväriä. Kirkkaaseen veteen ottaisin lisäksi siniselkäisen (nro 23).

250gl

Minä olen ainakin hoksannu sen pohjoisessa että jos kala ei syö niin se ei syö koko päivänä   :|

Kalkkis

Kun kala ei syö niin se ei sitten syö. Eileenki tuli kolme haukee ja yli 10 ahventa, tänään kun kävin samasta paikasta kalastaa nii ei nykyn nykyä eikä edes ahven seurannu. Tänään oli kyl ehkä vähän liian kaunis keli  :-)
Tuliko saalista? - Ei paljoa, kuhan vaan kalastelin.

Tosimies

Noisgta X-Rapeista toimii hyvin tuo 66 väri. Sen lisäksi huomannut että 01 05 ja 25 toimivat

perza

Sekin tosta ajankohdasta että Jos kesällä on keskellä päivää pilvinen ja vähän kosteahko keli ellei jopa ihan vesi sade niin sillon tuntus hauki olevan otillaan. Mutta Mukavampihan se on varmasti kalastaa sillon kun on auringon paiste. Sateen jälkeen kannattaa koittaa aivan pinnasta ainakin vetouistelemalla, mutta sama varmasti pätee heittokalastukseenkin.
Sen olen huomannut kun sateen jälkeen salakat alkavat käydä pinnassa niin hauet ovat usein aivan pinnassa syömässä näitä salakoita.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com