Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kairaatko itse?

Started by Hauki007, March 05, 2007, 18:56:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kala on aina kala

kaise on ruvettava itse kairaamaan kun saa oman kairan :mrgreen:

Karski

Ainahan minä kairaan itse.Eihän se iskä ole edes aina mukana kalassa.Kairaan itse,vaikka vieressä olisi valmis reikä :-D
''eise oo niin justiinsa''

Juseli

Kyllä yleensä kairaan ite reikäni.
Joskus kyllä isäkin kairaa...

kala on aina kala

täällä päin ei jää ole kovin paksua joten itse kairaan :wink:

Micko

Paikat pysyy lämpimänä ku ite kairaa ja yksin yleensä tulee oltua pilkillä.

hauki hirmuinen

itse tietysti! (joskus moottori kairalla :-D) kun vaan pitää huolen että kaira on hyvässä terässä niin ei haittaa vaikka jäätä olisikin muutama sentti liikaa. mutta jos jäätä on yli 40cm niin moottori kairalla. myös jos pitää tehdä paljon reikiä esim: lähes joka vuosi hyvän tekeväisyyttä ala-asteen pilkki reissulle :-D sillä siinä meinaa tulla hiki jos rupee 60 eri henkilölle kairaamaan reikää.

pilkkiäijä

Mun mielestä siinä kairaamisessa ei ole mitään raskasta  :?
Vaikka jää on 50cm niin kyllä niitäkin avantoja tekee päivässä tarpeeksi, muttei tietenkään niin hirveän nopeasti. Kasvaa ainakin voimat ja ei tuu nii helposti kylmäkään  :wink:
Olen kalastelijapoika!

duunari-91

Tänä vuonna pitää alkaa kairata ite ku isä ei tuu niin useasti pilkille  :-)

Eci

Kairaan kun ei oo varaa palkata erillistä kairaajaa mukaan jäälle pöljäilemään.
Ehkä otin, ehkä en!

Arska_1

Aina kairaan itse omat reikäni. Joskus muillekkin saatan kairata.
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Kuha-Eki

Täh? Kuka mulle muka kairaisi? Itse kairaan reikäni. Haba kasvaa!  :wink:
Koukuttaako?

Pilikkijä

Yleensä kairaan itse, mutta joskus veli tahi isä kairaa.
SOS=Se On Saletti™

--PROFESSOR--i

No totta h*lvetissä kairaan itse avantoni. Ei avita enään isä, ei.
Kyllä se tässä iässä on jo itse osattava kairata.
MADE in Finland...

Laku

Tottakai kairaan  :lol: Moottorikairaa ei kannata ostaa , koska jo n. 12 vuotiaana kaikki kairaavat itse , eikä se mitään todella hikistä puuhaa ole , jos on terävä terä  8-)

Aatami

Itseasiassa jos terä on oikein terävä, niin silloin se nimenomaan on hikistä puuhaa. Jaa-a jokohan mie osaisin itse kairata reikäni vai raahaanko isäukon mukaan aina pilkille, kun en ole vielä keksinyt, että kumpaan suuntaan sitä kuuluu pyörittää.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Perca

Quote from: Perca on September 08, 2007, 00:23:58
Kairaaminenhan on tosi hyvää lihaskuntoilua, miksi siis antaa jonkun toisen tehdä se  :-D?

Pakko muokata vastausta hieman.. kairaisin, jos olisi jotain mitä kairata  :-P Voi elämä näitä leutoja talvia..

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Salmo

Quote from: Aatami on January 11, 2008, 16:59:03
Itseasiassa jos terä on oikein terävä, niin silloin se nimenomaan on hikistä puuhaa.

Oikeastaan taitaa olla silloin hikistä puuhaa, kun kaira on teroitettu väärään kulmaan, eli liian "purevaksi".

Enoni teroitti viime kaudella vanhan Vanajansa viilalla ja saikin siitä yllättävän terävän, mutta puree todella rajusti. Jos on papua tarpeeksi, tuolla humauttaa hetkessä reiän vahvempaankin jäähän.

kaivo

Tätä keskustelua seuranneena näyttää väkisinkin siltä, että taas jutuissa sekoitetaan kaksi eri asiaa: a) se, kuinka terävä itse terä on, ja se, b) millaiseen teräkulmaan ko. terä on ajettu.

Kaira voi olla terävä, vaikka terä olisi lyöty vasten jäätä. (Tästä puhui Kojon Arto, jo Erä-lehdessä 1 – 97, jos en aivan pieleen muista). Käytännössä homma näkyy siinä, että puhutaan "paskasta kairasta", vaikka tarkoitetaan vain kairaa, jonka teräkulma on pilalla. Kaira ei kerta kaikkiaan suostu haukkaamaan jäätä, vaikka se olisi muuten mitä parhaimmassa terässä.

Eci

Laitoin pari riviä lottoa vetämään. Jos saan päävoiton niin palkkaan jonkun köyhän mukaan kairaamaan mulle valmiit reiät.
Ehkä otin, ehkä en!

steissi

Tottakai kairaan ei kait sitä oo järkeä mennä valmiiseen reikään josta on kalat jo otettu pois :D

Kalastaja_!

Toki itse kairaan. Kannatan ajatusta myös muille heti vaan kun ylettää ja jaksaa kairailla....Terän kun pitää kunnossa niin homma toimii ! 
P.S. Sehän kuuluu pilkkimiseen... :-D
Nyt tai ei koskaan......=)

Sgt

Ei kai sitä kannata pilikille lähtiäkkään jos itku tulee jo reiän kairauksessa..
Itse olen reiät kairannu koko ikäni, penikkana sillälaila että pyörin sen kairan ympärillä. Nykyään harrastan kiivaasti koukkukalastusta ja siinä reikiä saa tehä tuntemattomassa paikassa helposti lähes tuplat koukkujen määrään nähen (iskukoukkuja 40 kpl). Olenkin investoinut moottorikairan ja homma pelaa meleko mukavasti, painaa vaan läpi.. Pilkilläkin helppo ku tekee heti aluksi parikymmentä reikää ja vaihtelee mikäli menestystä ei kuulu.

pilkkiäijä

Quote from: Sgt on February 13, 2008, 15:33:11
penikkana sillälaila että pyörin sen kairan ympärillä.

Samalla tavalla ihan pienenä (niin pienenä että yletyn kairaamaan) olen avantoni kairannut. Se oli todella kivaa kun on paljon jäätä, pureva kaira ja tosi liukas jään pinta kun ei pysty pyöräyttämään sitä kunonolla. Parhaimmillaan parikymmentä minuuttia varmaan mennyt siinä reijän kairaamisessa. Nykyään n.30cm jää vajaassa 10sek.
Olen kalastelijapoika!

Veketti

valitettavasti on joutunut kovin pienestä pojasta asti kairaamaan reiät ihan ite, ehkä jostain 8-9 vuotiaasta asti. Aluksi toki terävällä 4" kairalla ja viime vuodet lähes poikkeuksetta 6" reikäkoneella. Joskus tulee kalakavereillekin joitain reikiä kairattua.

vaaputtaja

Joskus tulee käytettyä vanhoja reikiä, mut se on sitten inhottavaa jos siellä reiässä on edellisen pilkkijän sohjot jäljellä. :wink:

Fishermansfrend

Kairaan itse, mutta välillä on puhki os kairaa paljon reikiä :-D

Siikapilkkijä

Tietenkin kairaan itse aina vaikka isä olisi mukana :)

Säilyy tunne pilkintään kun itse tekee työt <:D
Kohta se alkaa!

Laku

Itse olen kairannut 8 vuotiaasta lähtien  :-)

kuhakalastaja

kairaan. 13-vuotiaasta tullu ite kairattua.
Professor toimii aina, kelillä kun kelillä!

Daiwa

Kairaan aina ite. Se on helppoa ja osittain mukavaakin, jos kaira on hyvässä terässä.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.