Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

täkysalakka pitkäsiimassa

Started by niilotus, March 07, 2007, 16:14:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niilotus

Käytiin tästä aiheesta keskustelu viime loppukesästä.

Sen verran kokemuksia, että pääsääntöisesti ahvenet söivät täkysalakat pää edeltä. Eli laitan vastedes myös koulun niin, että koukunkärki pistää salakan niskasta ulos pyrstöön päin. Näin ollen koukku eikä tapsi jarruta syöntiä ja kärki on sitten valmiina "vastakarvaan" ottamaan kiinni.

Kommentteja.

MikeTonic

Kaikki kalat syövät saaliinsa aina pää edellä ellei saaliskala ole älyttömän pieni saalistajan kokoon suhteutettuna.

Ainakin itse laitan selkäevän alta koukun kiinni. Selkäevän alta, koska selkäevän kohdalla koukku pysyy parhaiten kiinni, kun saalistaja retuuttaa täkykalaa. Selkäevän kohdalta laitettuna kala pysyy yleensä myös "balanssissa". Jos koukun laittaa kalan niskasta kiinni, kala ei ole luontaisessa asennossa.

niilotus

Ok!

Tuota vain mietin, että onko täyn asennolla merkitystä, jos kyseessä normaali pitkäsiima, joka pohjassa.

Itselläni nimittäin metallitapsit ja kiinnitys selkäsiimaan alumiiniklipsillä eli koko hoito on pohjassa.

Saaliina ollut silti ahventa, kuhaa ja ankerias.

Nostaako salakka tapsin irti pohjsta...? Tuskin, mutta tehostaisiko pieni koho pyyntiä?

MikeTonic

Quote from: niilotus on March 11, 2007, 22:05:13
Tuota vain mietin, että onko täyn asennolla merkitystä, jos kyseessä normaali pitkäsiima, joka pohjassa.

Itselläni nimittäin metallitapsit ja kiinnitys selkäsiimaan alumiiniklipsillä eli koko hoito on pohjassa.

Saaliina ollut silti ahventa, kuhaa ja ankerias.

Nostaako salakka tapsin irti pohjsta...? Tuskin, mutta tehostaisiko pieni koho pyyntiä?

Yleensä pitkäsiima lasketaan väliveteen eikä sitä lasketa pohjaan. Toisin sanoen noin 15m välein pitkääsiimaan kiinnitetään tapsin varassa koho, joka pitää pitkäsiiman välivedessä. Kohotapsin syvyys ja syöttitapsin syvyys määrittelevät syvyyden jolta kalaa pyydetään. Jotkut voivat laittaa kohojen puoleenväliin (ja koukkujen puoleen väliin) pienen painon, joka painaa vie siltä kohdin pohjaan saakka. Silloin pitkäsiima pyytää kaikki vesikerrokset läpi. Tällainen pitkäsiima yleensä on haukea varten. Aivan pintaan (lyhyet 2,5m kohotapsit) taas ovat kuhalle.

Pohjaan laskettava pitkäsiima on lähinnä madetta tai lahnaa varten. Pohjaan laskettaessa kalasta noin 20cm päähän kannattaa sitoa pieni mutteri tms, joka pitää kalan pohjassa. Lahnaa pyydettäessä taas muuten sama, mutta kalan tilalla käytetään kastematoa. Ankeriaasta en ole täysin varma, mutta minulla on sellainen kutina, että sitäkin pyydetään pohjasta mateen tapaan.

Nuo ovat vain ohjeellisia neuvoja pitkäsiimakalastajalle. Toki pohjastakin kalastettaessa se pyytää ahventa ja kuhaa. Itse kuitenkin pyytäisin ko. kalalajeja välivedestä.

niilotus

Jossain kalakirjassa oli pitkäsiima, jossa jokaisessa tapsissa on korkin pala. Tällöin itse selkäsiima oli pohjassa, mutta tapsit ja syötit irti pohjasta.

Pitää kokeilla ensi kesänä siimaa irti pohjasta. Vettä tosin paikassa, jossa kalastan on vain 2-3m, joten kovin suuriin välivesi pyynteihin ei ole mahdollista.

Tosin niinkuin kirjoitin olen siimallani saanut ahventa, kuhaa ja ankeriaan, joten suuriin muutoksiin ei kai tarvetta.