Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mieleenjääneet saaliit lapsuudesta?

Started by Yuz, March 21, 2007, 16:31:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yuz

Mitäs tästä nyt kertoisi.. Kertokaa niitä kalastuksen alkuaikoina saatuja sattumia! Minä ja siskoni (2v nuorempi) oltiin joskus uistelemassa sellaisella vanhalla "vesikirppu"-kanootilla, jonka pituus oli noin 2 metriä. Minä soudin ja sisko piti haspelilla varustettua vapaa jonka perässä oli joku vaappu. Mentiin kaislikon läheltä, ja sisko huutaa, että "Täällä on jotain!!" ja antaa vavan mulle. Minäkin huudan, että "ISI! KALA!" ja kelaan kohti venettä. Isä luulee että meillä on kaislassa kiinni ja naureskelee, mutta minä nostan veneeseen kilon hauen! Tuotiin sitten isälle irrotettavaksi ja mentiin takaisin uistelemaan - kunnes viehe jäi verkkoon. Ja sinne siis jäikin. Vaapusta hämärä muistikuva, että se oli joko punahopea tai Rapalan väreistä Gudgeon. Oli kyllä hyvää se hauki - ensimmäinen itse soudetun vieheen saalis!
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

SUURkalastaja jyväskyläst

Varmaa ne ekat hauet on ollu mieleenjäävin kokemus. Uistelemalla ne tuli...
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Aatami

Parhaiten lapsuudesta jäänyt kalajuttu on kun olimme veljeni ja enoni kanssa mökkilammella heittelemässä veneestä. Ikää tuolloin oli itelläni 10 vuotta ja veljelläni 8 vuotta. Eno onnistui saamaan räsäsellä ison hauen(4,9). Siinä sitten kelasi sitä venettä kohti ja minä vanhempana toimin haavimiehenä. Velipoika tappoi aikaa siinä samalla uittamalla sirppipyrstöistä keltaista jigiä aivan veneen alla. Juuri kun saimme enon hauen veneeseen taipui veljeni vapa mutkalle. Kaikki kolme oli vähän hölmistyneenä siinä että mitäs nyt? Veli alkoi kelaamaan jigiä ylös, mutta jarru soitti sinfoniaansa ja siinä vaiheessa tajusimme, että nyt on piru merrassa. Veli parkaisi itkuun kun säikähti niin paljon ja jouduin sitten itse virvelin päähän kunnes pääsimme rantaan. Rannassa eno otti virvelin alkoi varovasti kelaamaan kalaa rantaa kohti. Muun muassa mahtava hauen loikka todisti ettei ollut kyse mistään pikku kalasta. Hauki oli jo rantakaislikossa ja eno polviaan myöten vedessä kurottamassa kohti haukea, kunnes hauki pisti viimeiset voimansa peliin ja pyrähti pakoon ja se siima oli entinen jigiä myöten. En nyt käy sen kummemmin arvioimaan kalan kokoa kuin että reilusti isompi oli kuin se enon hauki. Tapaus jäi kyllä hyvin mieleen siinä iässä ja sitä kyllä muistelee vielä pitkään lämmöllä. Nimittäin jos se hauki olisi ylös tullut olisi veljeni vieläkin edellä haukiennätysten suhteen... No joo olisihan se ollu kiva :wink:
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Pescador

Lisää!Kivaa luettavaa,mutta itellä ei oo mitään :roll:

Jonna

Iskän tai Äidin kanssa oltiin kalassa ja kun oli niin hilkun lähellä etten saanu mato-ongella haukea  :-D
se on jääny mieleen  :-)

ara_1

kaippa se mulla on se kun olin ensimmäistä kertaa isän kanssa kalassa mato-ongella ja tämä on vielä videolla :-D pari ahventa taisi tulla.
Hauestaja ;)

H.a.u.k.i

Kyllä se on se eka hauki!Painoa tällä pedolla oli jotain pari
sataa grammaa!
Nousi kaislikosta kesä iltana ja oli siinä kyllä naapureillakin korvissa
pitelemistä.Oli meinaan sen verran kova meteli, kun se ylös saatiiin! :)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Haugi_94

Eka hauki. Se oli semmonen 1,5 kilone pulikka.
Se nous kanssa kaislikosta.
Päästin takaisin uiskentelemaan.

Jussi_

Ensimmäinen hauki viimevuoden keväällä. :-o
Kala tarttui olkijokisuulla minnow spooniin ja painoa möröllä 2.7kg.
Vieläkin on ennätyksenä..

Hemulisoturi

Ensimmäinen virvelihauki n.8 vuoden takaa on mieleenjäänyt.
Myös kauan ennätyksenä pysynyt ahven 320g pilkillä vuonna 2001. Viime vuonna tuli vasta ennätystä parannettua 100 grammalla.

perza

Näitä on monia!
kerran syyslomalla: Oltiin mökillä isäni, minä, veljeni ja eräs kaveri. Meillä oli aina tapana käydä pikkasen soutu-uistelemassa/heittelemässä ja reissut kesti aina sen tunnista kahteen tuntiin ja sitten mentiin mökille syömään ja kohta uudestaan vetämään uistinta. Tämä oli yleensä päivän kulku. Sitten eräänä päivänä oli satanut lunta maahan(syyslomalla!) sitten lähdettiin kaveri, veljeni ja minä täysin peilityynelle järvelle uistelemaan. Kolme vapaa laitettiin vetoon ja hauki oli tavoitteena. Ei kauaa soudettu kun kaverini sai ahvenen n. 300g ja silloin se oli jo tosi iso! Tästä innostuneena jatkettiin soutamista ja olikin kaverin vuoro soutaa ja melkein heti kun hän alkoi soutaa alkoi veljeni vapa taipumaan ihan kuin olisi vaappu jäänyt pohjaan. "älä souda vaappu on pohjassa" veljeni sanoi kaverille. Sitten siima löustyi ja kaveri taas alkoi soutamaan kunnes taas vapa taipui ja veljeni saoin että ihan kun ois potkassut jokin siiman päässä kunnes iso hauki kävi pinnassa jonkin matkan päässä veneestä! Siinä vaiheessa meille alaaste ikäisille kakaroille tuli paniikki ja kaveri alkoi huovata venetta haukea kohti ja veljeni kelasi siimaa samalal ja minä odotin vanha haavi kädessä. Isäni huusi mökin laiturilta kokoajan että "soutakaa, Älkää huovatko!" No ei siinä tilassa mitään tajunnut vaan koitin paniikissa haukea koukata mutta aina vaan syöksyi ja syöksyi. Sitten hauki tuli aivan kyljellään veneen viereen ja juuri kun olin haavitsemassa otti hauki kunnon spurtin veneen alle! veljeni melkein tippui veneestä kun huaki syöksyi ja jarru oli aika tiukalla. No siinä sitten jonkin aikaa väsyteltyä hauki tuli taas veneen viereen ja laitoin haavin hauen pyrstön taakse ja aloin sitten hiljaa haukea lähestymään ja hauki olikin jo n. 1/3 haavissa kun uistin irtosi hauen suusta, Tuli sellanen parin kolmen sekunnin hiljaisuus, kunnes nostin haavin veneeseen jossa köllötteli reipas 5kg hauki ja se oli silloin niin iso että ei ois voinu edes kuvitella saatavan niin isoa haukea!  :-o
Heti hauen ylös saatua soudetiin tietenkin isälle näyttämänä tätä petoa mikä juuri saatiin ja sitten isäni selittikin miksi huuteli välillä että älkää huovatko vaan soutakaa! no teitysti siksi olisi hyvä soutaa kalan ollessa kiinni että kaal ei saisi yhtään vahingossakaan löysää! huovatessa kala saa tosi helposti löysä siimaa ja näin irtoaa helposti.
Saatte arvata mitä tehtiin sitten se loppu syysloma viikko? -no uisteltiin ihan kokoajan ja onnistuin itsekkin saamaan silloisen hauki ennätyksen n. 3kg.
:-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mice

Parhaiten ehkä jäänyt mieleen n.7 vuotiaana saatu hauki matoongella Laiturin päästä. Hauki painoi n .1kg ja sillo se oli kova juttu!!!!!
KALJAA KONEESEE

vastarannankiiski

No noita on kyllä montakin, mutta tässä pari. Molemmilla kerroilla olin isän kanssa mato-ongella. Säkriä ja ahvenia tuli yhtenään, samantien kun kerkesi heittämään ongen takaisin järveen oli kala kiinni. Lisäksi nuo kalat olivat vielä isohkoja. Oli mukava palata mummolaan kantaen kalasankoa täynnä kaloja. Toisella kerralla syönti oli myös sangen hyvää ja reissu huipentui siihen kun sain järvilohen. Sitä en muista tarkalleen muista miten iso tuo lohi oli, mutta pienelle pojalle se ainakin oli iso! Epäilen, että tuo lohi oli joku puolikiloinen. Mutta silti :-D 
Huumoria pitää olla!

Fiskare

No tässä mun yksi muisto:
Taisin olla noin 5-6 vuotias, ja olin ukkini kanssa meiän mökillä ongella. Olimme onkinu muutaman hetken, ja päätin hyppelehtiä isojen kivien päällä ulommas merelle.
Ajattelin tietenkin että syvemmällä on enemmän kaloja.  :lol: Siellä nyt sitten vähän aikaa ongin, kunnes kohoni meni kunnolla veden alle. Nykäsin nopeasti vastaiskun, ja lähin nostamaan kalaa ylös vedestä. Voimani ei kuitenkaan kalan ylössaantiin riittäneet, ja laitoin ongen nojaamaan olkapäätäni vasten. Siinä sitten lähdi kalaa raahaamaan rantaan päin kivillä hyppelehtien, raahasin sitä vielä hyvän matkaa kalliolle. Sieltä sitten ilmesty semmonen aika komee lahna, painoa en nyt muista mutta arvion mukaan noin kilonen lahna. Sitä sitte lähin kuono pystys mökille mummille näyttää. Tehtiin siitä sitten soppaa seuraavana päivänä.
Ja onhan se niin että itse saatu kala on se paras kala.
:-D

Raidari

Itse kun olin noin 5 vuotta vanha niin oltiin Kymijoella isän kanssa kalassa.Itsellä oli sellainen lapsille tarkoittettu vapa semmonen Shakespeare.Heiteltiin virveliä vähän aikaa kunnes itselläni tärpässi!Taistelin sen kalan kanssa, lopuksi kun se oli ihan rannassa niin se vonkale pääsi karkuun :-(    Sitten puhuttiin reissun jälkeen PITKÄÄN.

Siikapossu

Quote from: Haugi_94 on March 22, 2007, 16:28:23
Eka hauki. Se oli semmonen 1,5 kilone pulikka.
Se nous kanssa kaislikosta.
Päästin takaisin uiskentelemaan.
No sinun ikäisesi on vielä monta vuotta täysi lapsi. :wink:
Eli ehdit vielä parantaa näitä muistoja.

Ja asiaan. Olen 15, joten vielä on paha mennä sanomaan mitään lopullista.
Varmaankin mieleen jää tuo kilon ahven ja 6,7 kg:n hauki.

pilkkiäijä

Itselläni on kaksi. Tässä nyt sitten ensimmäinen: heittelin Pyhäjärvellä (Tampereella) sain melkein joka heitolla järvitaimenen ja silloin kalastin lusikoilla. Tässä toinen: olin päässyt ensimmäistä kertaa 4 vuotiaana merelle ja silloin olimme uudessakaupungissa. Heittelin virvelissä mato-onkea ja kun emme olleet vielä edes pysähtynyt niin heitin ongen veneen perään. Kun olimme vähän matkaa (noin 20m) vielä sen jälkeen ajaneet niin pysähdyime Ruuhikarille niin katsoin, että missä on minun kohoni ja rupesin siinä sitten onkeani ylös kelaamaan ja aloin tuntea jumputusta.

Kun kala oli veneen vieressä, niin näin, että se oli iso särki ja nostimme sen veneeseen ja punnitsimme. Kala painoi 1,8kg

Huom. Kala ei ollut särki vaan säyne/säynävä  

kuva on tuolla:  http://img465.imageshack.us/img465/6105/kaloja004dw4.jpg

Olen kalastelijapoika!

SUURkalastaja jyväskyläst

Olen 13 eli olen vieläkin lapsi! No paras saalis oli viime keväänä lapissa! Silloin sain 1,464kg harrin joka oli erä-lehden 4 ja hävis vaan 6g kolmanneks tulleelle...PRKL!!! :-D
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

klobben

Olin ehkä 6 vuotias kloppi kun lähdettiin ilta kalalle tavoittena hauki. No ei siinä kauan heitelty kun isällä oli kala kiinni, no silloinhän tämä poika innostu. Kala oli hetkessä veneessä mutta oli ehkä kilon kieppeillä. No isähän sanoi silloin että ´"tämä kala vaihdetaan suurempaan" tästähän minä en pitänyt laisinkaan niin rupesinhan siinä sitten itkemään..Siinä illan myöten sitten haukia tuli tasaisin välein kunnes tärähti isän siiman päähän vähän suurempaa..Lyhyen väsyttelyn jälkeen kala oli veneessä ja todistautui noin 5 kiloiseksi haueksi. Silloin olin kyllä täpinöissä..Silloin opin että pienet vaihdetaan isoihin  :-).

klobben

Pillkiäijä kirjoitti:Itselläni on kaksi. Tässä nyt sitten ensimmäinen: heittelin Pyhäjärvellä (Tampereella) sain melkein joka heitolla järvitaimenen..nyt taiat kertoa kalajuttuja joka heitolla järvitaimen...

Pyyntimies

Kylä se oli kilon painoinen lahna mato ongelle Teuronjoesta hyvin kaun sitten.

fatoverboard

Eiköhän se ollut se kerta ku olin joskus 6 tai 7 vanhana sukulaisten kanssa Fagervikissä(en mene takuuseen oikeinkirjoituksesta) silakkaa hakemassa litkoilla sillan päältä onkien. Kyllähän sitä silakkaa tulikin pari ämpärillistä päivän aikana mutta parhaiten mieleeni jäi kyseiseltä kerralta tapaus kun tunsin että siellä on taas jotain painavempaa siiman päässä. Aloin kelata mutta jotenkin nämä silakat panivat totuttua enemmän hanttiin ja vapa alkoi taipumaan yhä enemmän. Tällöin rupesin pelkäämään että nyt se sitten on kiinni siellä sillan perustuksissa ja seisoin hetken aikaa tekemättä yhtään mitään. Sitten aloin taas kelata ja huomasin että sehän tulee sieltä ylöspäin koko ajan. Jatkoin kelaamista kunnes kala oli veden pinnalla ja huomasin että eihän siellä mitään silakoita ole vaan jotain muuta. Sitten heräsi kysymys miten saan sen ylös kun sillan päältä oli matkaa veteen sellaset kymmenkunta metriä. Kysyin oikealla puolellani seisovalta mieheltä miten saisin sen ylös. Vastaus kuului että vad? No ei muuta kun vasemmalla puolella seisovan herran apuun joka onnekseni osasi suomea ja kertoi että kyllä se kestää nostaa kun on mahastaan jäänyt kiinni. No minäpä nostin kalan sillalle, irrotin koukusta ja lähdin kuljettamaan sitä erittäin ylpeänä kohti sukulaisiani sillan toiseen päähän. Painoahan kuhalla ei paljoa ollut kun hädin tuskin täytti mitat mutta se ensimmäinen on aina se ensimmäinen.

taildancer

Oon nyt 13 joten vielä kerkee parantaa tota.
Ja sehän on hauki painoi oli 11,2kg ja uistelemalla tuli jostain.

lohen pyytäjä

Sain 7 vuotiaana 3kilosen hauen ja se tuntui todella isolta silloin muita isoja kaloja en muista mutta sain viime vuonna 8.2kg painavan hauen.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

pilkkiäijä

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on March 28, 2007, 22:02:59
Quote from: teno 07 on March 28, 2007, 21:57:47
Pillkiäijä kirjoitti:Itselläni on kaksi. Tässä nyt sitten ensimmäinen: heittelin Pyhäjärvellä (Tampereella) sain melkein joka heitolla järvitaimenen..nyt taiat kertoa kalajuttuja joka heitolla järvitaimen...
Niinpä!
No tossa kuvia, jos ette usko:

Jos ette vieläkään usko niin älkää sitten uskoko. Osa päästettiin takaisin (noin 10kpl) ja noin 5 myytiin miehelle, joka tuli rantaan katselemaan kun kalastimme.
Olen kalastelijapoika!

Aatami

Pahuksen komea saalis! Ihan yksinkö sait vai oliko siinä pientä avustusta mukana? Kaikesta huolimatta komeita on! Voin myös rehellisyyden nimissä sanoa etten ole eläissäni saanut noin montaa taimenta. Vähän vetää suorastaan kateelliseeksi. Taitaapi olla vielä aika ainutkertaista Pyhäjärvestä tuollainen saalis?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

pilkkiäijä

No, itseasiassa kalastin yksin ja iskä vain auttoi nostamaan kalat ylös, koska itse olin vielä sen verran nuori,että joitain kaloja noista nostin vain vavalla ylös. Iskä kuvasi jotain kuvia siellä ja noista isoin painoi 1,9kg. Kuvien päivämäärää ei kannata ihmetellä, koska kuvat on otettu vanhoista valokuvista samana päivänä ja ne kuvat olivat kuvakansiossa eikä niitä ollut koneella. Ennen en ole ainakaan kuullut, että sieltä olisi saatu noin paljon taimenia. Kalat tuli kolmella eri lusikalla. Niiden värejä en muista, mutta sen muistan, että aina kun vaihdoin kuvaa niin heitin noin 30 heittoo ja kun kaloja ei enää näkyny, niin vaihdoin kuvaa ja taas sama juttu.
Olen kalastelijapoika!

Himopilkkijä89

Ja mää oon asunu Pyhäjärvestä alle puolen kilometrin päässä koko ikäni. Koskaan en ole edes nähnyt taimenta. (Siis Pyhäjärven taimenta)
Mistä päin Pyhäjärveä tuollaisia saa? :-D

kaivo

Yhdenkin taimenen saaminen järven rannalta (ei istarilammet) heittelemällä on yleensä sen verran harvinaista, että väkisinkin tulee mieleen että kohdalle on sattunut parvi istutustaimenia. Ovatkohan kalat peräisin Tammerkosken istutuksista tms.? Komea saalis joka tapauksessa.

Salmo

Niin, ensimmäiseksi tulee mieleen Ratinan suvanto, kun Pyhäjärvestä on kyse. Tai sitten Lempäälän alue.

Oli miten oli, hieno ja varmasti ikimuistoinen saalis! :-)