Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

viehelaukku..

Started by ctmn, March 22, 2007, 19:17:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctmn

On jo pidemmän aikaa tehny mieli hankkia jonkinlainen viehelaukku. Minkähänlaisia kokemuksia ihmisillä olisi näistä viehelaukkuloista? tälläinen plano 3375 vaikuttas aika mielenkiintoselta... vaan kun en oo vieläkkään varma kehtaisinko hankkia  :?

kaivo

Viehelaukkuja on kahta perustyyppiä:

1. Vieheiden pitkäaikaiseenkin säilytykseen tarkoitetut viehevarastot, joihin menee useita vieherasioita ja taskuihin lisäksi muuta tavaraa. Nämä viehelaukut ovat käyttötarkoitukseltaan lähellä perinteisiä tilavia uistinpakkeja.

2. Toisen ryhmän muodostavat pienemmät laukut, joissa on kantohihna ja vieherasioita mahtuu niihin muutama, mahdollisesti sivutaskuihin pienempiä tarvikkeita. Nämä viehelaukut on tarkoitettu liikkuvan kalastajan tarpeisiin, ne ovat keveitä ja kulkevat usein olkahihnassa kalastajan päällä. Näissä laukuissa ei ole tarkoituskaan kantaa suuria määriä vieheitä, vaan mukaan otetaan pienempi uistinsatsi esim. yhden reissun tarpeisiin.

Alla esimerkit molemmista laukkutyypeistä:

1.

2.

Kumpaan käyttöön olet siis laukkua hakemassa?

Aatami

Itseelläni on vähän vastaava kuin tuo ylempi tai saan sen oikeastaan syntymäpäivälahjaksi viikon päästä vaimoltani. Pidän mallista ja suosittelen sitä muillekkin, varsinkin sellaisille jotka haluavat helpotusta uistinten kuljetukseen. Eli toisin sanoen kädet vapaaksi.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Salmo

Itse omistan tuon Kaivon ykköskuvan Bilteman viehelaukun, joka on mulla venekäytössä. Edullinen tuo on ja laatukin on ihan kohtalainen. Vetoketjujen kanssa on välillä ongelmia ja pintaruostettakin on kertynyt, mutta Biltema-laatu nyt on mitä on. Joka tapauksessa kestänyt ihan riittävän hyvin.

Tuo voisi olla ylhäältä päin avattava, kun veneessä se on yleensä lattialla. Myös nykyisin kaipaa isompia rasioita, kun jerkkejä on tullut hommattua ja tehtyä lisää. Buster Jerk sopii isompiin rasioihin kyllä ihan hyvin ja 15 cm Nilsuja menee kaksi. Laukussa on 4 isoa rasiaa ja sivuilla 2 pienempää. Edessä on kalastusluville yms. pikkutasku, jossa on vedenpitäviä muovitaskuja. Lisäksi sieltä löytyy kännykkätasku (itselläni toimii Leatherman-taskuna). Takaa löytyy myös tasku vaikkapa lehtiölle, kidanavaajalle ja/tai Hook-Outille.

Muista laukuista ei ole kokemuksia, joten en osaa verrata mihinkään. 29,90 € on hinta tällä hetkellä - ei kovin paha?

Aatami

Joo mainitaan vielä että tuo oma laukkuni on shakespeare ja hintaa tais olla 39.90 euroa. Saatavilla ainakin Hong kongista. Vieherasioita yhteensä 7 kpl. Rasiat ovat keskikokoa. Esimerkiksi tästä laukusta suuremmassa mallissa on jo isommat rasiat ja hintaa on vain 10 euroa enemmän. Se että kumpaa kokoa itse tarvii enemmän...
Taskut on suunnilleen samanlaiset kuin tuossa Bilteman laukussa ja mallikin melko identtinen.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

kaivo

Nyt pari kautta on ollut käytössä tuollainen kakkoskuvassa oleva Bilteman Metsästys- ja kalastuslaukku (tuotenro 45563), jolla ei ole hintaakaan kuin 9.90 €. Aivan käyttökelpoinen peli varsinkin rantakalastajalle. Sinne mahtuu iso vieherasia illan tarpeisiin, vesipullo, sivutaskuihin jotain pienempää rompetta. Kulkee olalla mukana. Ollut mukana myös veneessä tarvikelaukkuna.

*Noista ensimmäisen viestini kuvista vielä: otin molemmat Bilteman valikoimista lähinnä siksi, että sain kummastakin laukkutyypistä esimerkit jotka ovat ulkoisesti samanlaiset väriltään yms. ja laukkujen rakenteelliset peruserot tulevat näin ehkä paremmin esille. Tarkoitus ei ole siis nostaa Biltemaa muiden valmistajien yläpuolelle; viehelaukun(kin) valinta on makuasia ;)

ctmn

taitaa tuo bilteman viehelaukku männä hankintaan halvan hintansa takia  :-D

Pete

Itsellänikin on/oli tuo Bilteman viehelaukku. Rasiat ihmeen kestäviä, vaikkakin "lukitus" mekanismi/läppä ei olekkaan samaa tasoa mitä Planon tekemissä laatikoissa. Yksikään ei kylläkään ole vielä rikkoutunut tai irronnut vaikka on ollut kovemmassakin käytössä.
Laatikoiden sisällä olevat väliseinät tai levyt vaan eivät ainakaan omissa laatikoissani pysy oikein paikoillaan ilman tippaa pikaliimaa.
Muuten hyvin taskuja sekä tilaa pikku tilpehöörille, kuten vedenpitävät taskut luville ym. vedenaralle tavaralle.

Kangas imee luvattomasti vettä ja se todella imee litroittain sitä. Laukku painaa märkänä vähintään kaksi kertaa sen mitä kuivana. Vetoketjuissa isot vetimet josta plussaa, eikä vetoketjuissa tähän mennessä ole ollut vikoja.

Hinnan puolesta ihan käypä laukku, koska laatikotkin tulevat mukana. (6kpl kaikkiaan)

jormavirveli

mitä tuossa isommassa on hintaa?

Salmo

Quote from: jormavirveli on March 23, 2007, 20:58:50
mitä tuossa isommassa on hintaa?

Quote from: Juves on March 22, 2007, 22:26:23
Muista laukuista ei ole kokemuksia, joten en osaa verrata mihinkään. 29,90 € on hinta tällä hetkellä - ei kovin paha?

kesänen

tuo pienempi olis aika hyvä...ehkä.. taidan laittaa hankinta listalle. 

JiiTee

Itselläni on tuallainen ja olen ollut todella tyytyväinen. :-)
   Rapala deLuxe -kala/kylmälaukku
• Sisältää: 4 x 3700-rasiaa (joita mahtuu laukkuun max. 5 kpl)
• 0,7 l juomapullo, pihtipidike
• Mitat: 52,07(p) x 26,67(s) x 32,39 (l) cm
• Väri: punainen

Suosittelen lämpimästi laatua arvostavalle...! :mrgreen:

Tuoski

Itselläni on juuri tuo Bilteman viehelaukku, ja täytyy sanoa että on kyllä hintansa arvoinen!
Yllättävän laadukkaan oloinen noin Bilteman vehkeeksi.

jormavirveli

tuleeko noitten pienempien viehelaukkujen mukana noita rasioita? pitäisi mennä huomenna ostamaan tuommoinen viehelaukku ja hintaa olisi kiva tietää jos ostan kolme rasiaa ja laukun..

Tuoski

Quote from: jormavirveli on April 04, 2007, 22:01:08
tuleeko noitten pienempien viehelaukkujen mukana noita rasioita? pitäisi mennä huomenna ostamaan tuommoinen viehelaukku ja hintaa olisi kiva tietää jos ostan kolme rasiaa ja laukun..

Bilteman laukussa tuli ainakin 4+2 pakkia mukana, eli siis nuo mitkä kuvassa näkyy.

jormavirveli

ostin thompson viehelaukun. mukana 8 rasiaa ja  ylimääräisiä taskuja hinta 39,90.

miigu

Oon arvellu kesäks ostaa just jonkun tollasen laukun niinku tossa kaivon kuvassa 1,
onkohan noita missä kaikkialla myytävänä muualla kuin biltemassa ja Hong kongis ton tyylin laukkuja missä olis rasioita mukana ja ihan sopu hintaan vielä..

miigu

saattaa olla hinta aika suolanen jossain kalastusvälinen liikkeessä jollain tollasella laukulla..

jormavirveli

mun on vähän tuon tapainen, mutta vähän enemmän noita rasioita tuli mukana ja hintaa saatiin laskettua 6e :-D

klobben

Fladenin viehelaukku on todella tilava ja kestävä..suosittelen.. :-)

klobben

Flaadeniin kuuluu 5 isoa 2 pientä viehelokeroa ja hyvin tilaa kaikelle muulle tarpelliselle kuten Puukoille pihdeille kidanavaajalle,siimoille,perukkeille,kalantappo nulikka yms..mutta ovh oli kylläkin joku 70 €

Pete

Ihan mielenkiinnosta, millainen on "kalantappo nulikka" ?  :-o 

(OT, ei pahalla, korjataanko ?)

jormavirveli

Mitä itselle tulee mieleen niin  joku kalantainnutus vehje. :-D

jaska74

Quote from: miigu on April 05, 2007, 16:12:21
Oon arvellu kesäks ostaa just jonkun tollasen laukun niinku tossa kaivon kuvassa 1,
onkohan noita missä kaikkialla myytävänä muualla kuin biltemassa ja Hong kongis ton tyylin laukkuja missä olis rasioita mukana ja ihan sopu hintaan vielä..

esim ron thompson tarjoustalossa

kalle

Kai minä sitten olen vanhan aikainen, tai  köyhä, mutta olen pärjännyt PIRUN HYVIN aivan tavallisella vanhalla "rynnäkkörepulla", johon saa varmasti mahtumaan kaikki rasiat, ja materiaali kestää, lisäksi sen saa mukavasti selkään... Toimivana pidin myös vanhaa SA-INTIN lääk.alik. olkalaukkua, jonka modifioin kalastus laukuksi, suosittelen. MUTTA, otan mielelläni kehuja vastaan, ovatkon nuo nykyajan halpis-tuotantomaissa(?) teetetyt trendikkäät härvelit tod. rahansa arvoisia? Ensimmäisenä lämpenisin KAIVON suuntaan, jo ihan hinnakin perusteella.. t. havukka-ahon ajattelija.

osmanhauki

mulla on tåysin erilainnense se on sellane mikä ei oo mikää laukku vaa vähä niin ku työkalu pakki eli pakki  :-) se on todella hyvä mun kaverilla on toi 1 kuvan laukku :-P

]one

Enpä kehtaa uutta aihetta alottaa...
Niin. Jostain iski inspis hankkia itellekkin tommonen viehelaukku. Onko kellään kokemuksia tämmösistä:

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=439
  -tai-
http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=1644 ?

Varsin kelvollisilta vaikuttaavat. Hinta/laatusuhdekaan ei liene huonoin mahdollinen, vaikka niukkaa opiskelijabudjettia (parhaani mukaan :-D) noudatankin..
Toivottavasti löytyy suosittelijoita, vaikka johan täällä on joitain Pilteemoita sun muita Flaateneita kehuttukin..  :roll:

Murmeli

http://www.stripersonline.com/surftalk/attachment.php?attachmentid=71339&stc=1&d=1192116166

Mulla on tämä laukku (oikeastaan vähän uudempi tai vanhempi versio). Maksoi alennuksessa Prismassa 13,90 € ja on toiminut moitteettomasti. Tämä laukku on tilaihme :-o ja kerron, että mitä laukussa on normaalisti vähintään viiden tunnin kalareissulla.

Tässä laukussa on läppäkansi, jonka alle mahtuu mm. digivaaka, vesipullo, ilmastointiteippiä 5 metriä, saappaiden paikkaustarvikkeet, perukkeita ja lukkoleikareita, wc paperia, kamera laukkuineneen ja varaparistoineen, puukko ja kaksi isoa vieherasiaa.

Etutaskussa kulkee kaikki tarpeellinen pikkutarvike mm. nostokoukku, linkkari (pihdit mukana), pieni ruuvimeissele käännettävällä terällä, mittanauha, ledejä 2 kpl, sääskimyrkky, sakset, narua noin 10 metriä, koukunirroituspihdit, erittäin kestävää kumipäällysteistä teräskuituista sähkölankaa ja huulirasva.

Sivutaskussa kulkee kertakäyttöinen sadetakki ja muutama kalapussi.

Lisäksi edessä on kännykkätasku ja paljon erilaisia kiinnikkeitä kalapussille, jousivaa'alle, haaville ja laskettelulipun jojo, mihin voi kiinnittää kaikenlaista tarpeellista pikkutavaraa mm. siimaleikkuri.

Laukku painaa täysvarustelussa parisen kiloa ilman saalista (saalis nostaa painoa huomattavasti).

PäSSi

Pitääpä itsekkin hankkia tuollainen viehelaukku. Olen jo aiemmin ajatellut ostaa viehelaukun mutta ajattelin että ne ovat kalliitta.
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Lohiverkko

Ite tilasin tälläsen ielen: http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2289
Tilaa pitäisi olla "riittävästi". Pistän raporttia ja ehkä kuvankin kun saan laukun käteen.
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..