Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten saa isoa AHVENTA onkimalla???

Started by Raidari, March 26, 2007, 16:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raidari

Miten saa isoa ahventa onkimalla? Itse en ole saanut ja nyt tarvitsisi hyviä vinkkejä.

lohen pyytäjä

Isoa ahventa saa hyvin särjenpalasella tai sitten isolla kastemadolla/lierolla. Ja koukku ei saa olla mikään pieni. Ja karikot ja kaislikon vierustat ovat hyviä jäiden lähdön aikaan tai vähän jälkeen.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Himopilkkijä89

Onkiturolta olen ainoat isot ahveneni ongella saanut. Syöttinä joko kastemato tai pikkukala. Pienet ahvenet ja särjet ovat parhaita syöttejä, ne karsivat häiritsevät särjetkin pois. Koukku luonnollisesti aika iso, ihan riippuen syötin koosta.

Kiiskinen

Juuri näin kalan palaa vaan koukkuun niin kyllä se koho rupeaa kirmaamaan aikas pian! :-D

esal

Ruohikon lähellä ongit veneestä koko päivän niin kyllä se nappaa. Vähintään puolikiloinen.

Väenö.

Joskus iso ahven syö keväällä aivan pohjasta.Itse olen saanut hyvänkokoista ahventa karikkopohjaisesta parinmetrin vedestä päästämällä kookkaan koukun ja kookkaan elävän kastemadon makaamaan pohjaan.Kohosta huomaa,koska ahven alkaa viedä koukkua.

Paraskalastaja

Ensiksi kun lähden kotoa kaivan muutaman madon hillopurkkiin. Sitten mökillä ajan karikolle ja lasken ankkurin ja alan onkia n. 3m vavalla jossa on siimaa kutakuinkin sama mitta, perus läski koho, muutama gramma painoja ja koko 6 koukku. Nyt tulee salaisuuteni istun veneessä ja odotan :-D
-Paraskalastaja

deeris

itse olen saanut isoja ahvenia juhtimäeltä  :-D

Himopilkkijä89

Quote from: deeris on June 26, 2007, 23:37:57
itse olen saanut isoja ahvenia juhtimäeltä  :-D
Missähän tämä paikka sitten mahtaa sijaita?
Ja millä olet saanut, miten?

humiru68

Quote from: esal on April 22, 2007, 13:30:26
Ruohikon lähellä ongit veneestä koko päivän niin kyllä se nappaa. Vähintään puolikiloinen.

Joo kyll on ihan hyvä olla venessä koko päivä ongella esim särjellä, mut vaan ei tuu kun noita 30-200 grammasia affeneja. Siis tällä hetkellä mun kalastusalueella.

Toisin viime syyskuuussa tuli yhtenä päivänä (9tuntia)237 ahventa painoltaan 120-2240grammaa. Annoin kaikille tuttavalleni niitä sit tuossa illalla kun tulin maihin tuosta reissusta. Ja vielä senkin jälkeen niitä oli ihan tarpeeksi omankin käyttöön.

Se oli elämäni paras ahvenongintapäivä. Salakan kulutus oli hurja, varmaan meni niitä jotain 300kpl. Syöttiverkko oli koko ajan vedessä vain muutaman metrin päässä tästä ongintapaikasta, joten niitä oli helppo aina mennä hakemaan lisää.

Toivottavasti "pääsee" tuollaisen parven keskelle toistekki.

pro-onkija

Kerran mulle kävi silleen että ahven oli syöny kiduksiin asti, niin koitin repiä koukun irti, mutta tuli kidukset mukana.  :-D Annoin niiden olla siinä ja jatkoin onkimista kunnes kohta iskee hirmu iso ahven kiini, mutta se karkas ja vei kidukset mennessään.

JereJ

Laita mato koukkuun ja koho ja koukku veteen :lol: no joo... Laiturien lähellä / kaislikon vieressä melko matalalla ui usein ahvenia. Tiiä sitten miten isoja ovat. Jos isompia haluaa niin virveliin joku pienehkö lippa, mutta kyllä niitä ongellakin luulis saavan, kun osut johki parveen...  :roll:

Pro Pilkkijä

[mainos]ERÄ-lehdessä oli viime numerossa (9/07) juttua ahventen onginnasta.[/mainos]

Jos olet kyllästynyt nyhtämään pikku "silppua" koko ajan, ja tiedät paikalla olevan kuitenkin isompaakin ahventa, kannattaa laittaa syötiksi särjen pala (kyljestä leikattuja ~1 cm viipaleita). Kalojen keskipaino voi nousta 200-300 gramman paikkeille.
Kalojen keskipainoa kannattaa lisätä vielä laittamalla tavallisen ongenkoukun tilalle suurempi kolmiharakoukku. Ahvenet jää myös paremmin kiinni. Mitä suurempi koukku, sitä suuremmat kalat, mutta rajansa toki siinäkin.
Särjen palan voit vaikkapa pyörittää palloksi kolmihaarakoukun ympärille.

Morripoika

Quote from: humiru68 on June 27, 2007, 01:05:18

Joo kyll on ihan hyvä olla venessä koko päivä ongella esim särjellä, mut vaan ei tuu kun noita 30-200 grammasia affeneja. Siis tällä hetkellä mun kalastusalueella.

Toisin viime syyskuuussa tuli yhtenä päivänä (9tuntia)237 ahventa painoltaan 120-2240grammaa. Annoin kaikille tuttavalleni niitä sit tuossa illalla kun tulin maihin tuosta reissusta. Ja vielä senkin jälkeen niitä oli ihan tarpeeksi omankin käyttöön.

Se oli elämäni paras ahvenongintapäivä. Salakan kulutus oli hurja, varmaan meni niitä jotain 300kpl. Syöttiverkko oli koko ajan vedessä vain muutaman metrin päässä tästä ongintapaikasta, joten niitä oli helppo aina mennä hakemaan lisää.

Voi jumakauta oot saanu ahvenia ei sattus oleen kuvia isoimmista meinaan että 2240g on hiton iso ahven!
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Hauki007

Kokeile uimarakkoa sanotaan että ahven haistaa sen kaukaa asti älä hermoile kyllä pieniäkin tulee isot tulee syvemmältä.
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

Väenö.

Tuoreen kokemuksen perusteella voin kertoa reseptin.Liukukoho onki,jossa on iso koukku ja syöttinä pala lihavaa kastematoa.Tällä viritelmällä sain tänään vanhasta hiekkamontusta viiden ja puolen metrin syvyydeltä 773 grammasen ahvenen.Pituutta sillä oli 40 senttiä ja 5i milliä.

humiru68

Quote from: morripoika on August 04, 2007, 14:29:08

Voi juma oot saanu ahvenia ei sattus oleen kuvia isoimmista meinaan että 2240g on hiton iso ahven
Joo ei sattunu olla tallennusvälinettä mukana sillä reisulla tietenkään. Kaveri toki otti niitä kuvia siitten kun saavuin maihin ja voin kokeilla jospa hänellä niit vielä on.

Saalista olisi ollu enemmänkin, mutta koska sumput täyttyivät päivän mittaan niin mulla oli pakko lopettaa sen onkimisen silloin.
Yritin venytellä sillä lailla, että päästin osan kaloista C&R tyylillä, että sain pidettyä sumput vain niille isoille affenille.

Päivä tais muuten olla 17.9. 2006 ja sää oli tyyni ja melkein pilvinen. Abun Huggtabell kertoi sille päivälle huonoa syöntiä jne.

Hulluin otti oli siinä 09.30-12.00 ja sit oli pieni tauko ja taas se alkoi sit 14 jälkeen aina iltaan asti.

Yuz

Jos seudulla on jo pikkusalakka (5-7cm) tullut kaislikoiden alueelle, ahvenet ovat tulleet perässä. Eilen saatiin salakalla onkien jatkuvasti ahventa, jokseenkin isoimmat eivät vielä olleet tulleet. Isoimmat olivat vain n. 200g, kun normaalisti näin saa varmasti puolikiloisia. Ja että onko täky liian iso? No, tuollaiseen salakkaan ottaa jo 30g sinttikin, jos saa sen suuhunsa.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kalajope

mä käytän  pikku salakkaa se toimii isolla 2''
koukulla

Himopilkkijä89

Näin syksyn lähestyessä ahvenparvet alkavat pikkuhiljaa nousta vedenalaiset karikoiden päälle, jolloin ne on helpo saada ongella.

Jonkun verran niitä on sinne jo noussutkin, viime lauantaina saatiin isän kanssa kymmenkunta yli 200g ahventa.
Suurin oma enkkani eli 460g. Saa nähdä paraneeko tuo vielä syksyn aikana, en ole muina syksyinä ahventa onkinut.  :roll:

Kastemato ja pieni särki osoittuivat yhtä hyviksi syöteiksi.

Syvää ottipaikalla oli 0,5- 2,5m. Isoimmat kivet ulottuvat siihen noin 0,5m pinnasta, ja niiden vierestä kalaa tuli kaikkein parhaiten. Kuitenkin niiden vieressä syvyyttä se noin 2m, kaikki kalat saimme noin 1,5m pinnasta.

perza

Quote from: Yuz on August 06, 2007, 13:43:18
Jos seudulla on jo pikkusalakka (5-7cm) tullut kaislikoiden alueelle, ahvenet ovat tulleet perässä. Eilen saatiin salakalla onkien jatkuvasti ahventa, jokseenkin isoimmat eivät vielä olleet tulleet. Isoimmat olivat vain n. 200g, kun normaalisti näin saa varmasti puolikiloisia. Ja että onko täky liian iso? No, tuollaiseen salakkaan ottaa jo 30g sinttikin, jos saa sen suuhunsa.
Tuo on ihan tosi että ahvenet löytyy usein sieltä missä pikku kalaa mm. salakkaa ja särkeä. Mutta aina vain ahveneten mahoista löytyy pienhiä ahvenia eikä niitä salakoita mitä ois isot lautat ympärillä! mm. eilen ahvenet oksensivat aika reippaasti pientä ahventa eikä mahoistakaan löytynyt ainuttakaan salakkaa tai särkeä. Vain ahvenia ja yksi pieni hauki!? Toisaalta sain kalat salakan värisellä jigillä, koitin kyllä ahvenen väristä jigiä, mutta ei siihen ottanut yksikään ahven.
ELi saattas ongella olla tommonen pieni tulitikun mittanen ahvenkin ihan hyvä syötti.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Himopilkkijä89

Itse olen niillä tulitikun kokoisilla ahvenilla saanut kohtuullisesti 100-300g ahventa.

Tuli vielä pari vuotta sitten kesäisin ongittua aika paljonkin niillä kun oli tuo lippoamishaavi sukulaisilta lainassa.

Kalastaja_!

Särjen lihalla tms. Täky kalastus myöskin havaittu kyllä hyväksi, tosin ei tahdo oikein saada mistään kun en omista mitään käyttökelpoista pyyntivälinettä.  Tasapainoa olen kokeillut myös, toimii ja ei toimi.... :|
Nyt tai ei koskaan......=)

Vikke

Vanha kunnon konsti on kastemadot. Todella iso ahven voi myös napata, jos pistät mutun täkyksi, muista pitää kunnolla kiinni, sillä haukikin moiseen voi ottaa.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Vikke

Quote from: kalakauhu on March 06, 2008, 20:20:37
Quote from: humiru68 on August 05, 2007, 11:02:32
Quote from: morripoika on August 04, 2007, 14:29:08

Voi juma oot saanu ahvenia ei sattus oleen kuvia isoimmista meinaan että 2240g on hiton iso ahven
Joo ei sattunu olla tallennusvälinettä mukana sillä reisulla tietenkään. Kaveri toki otti niitä kuvia siitten kun saavuin maihin ja voin kokeilla jospa hänellä niit vielä on.

Saalista olisi ollu enemmänkin, mutta koska sumput täyttyivät päivän mittaan niin mulla oli pakko lopettaa sen onkimisen silloin.
Yritin venytellä sillä lailla, että päästin osan kaloista C&R tyylillä, että sain pidettyä sumput vain niille isoille affenille.

Päivä tais muuten olla 17.9. 2006 ja sää oli tyyni ja melkein pilvinen. Abun Huggtabell kertoi sille päivälle huonoa syöntiä jne.

Hulluin otti oli siinä 09.30-12.00 ja sit oli pieni tauko ja taas se alkoi sit 14 jälkeen aina iltaan asti.

En usko ennen kuin omin silmin nään kuvan siitä 2240g ahvenesta. Mutta jos olet saanut sen oikeesti nii onnea!  :-)
Eikös 1900- luvun suurin Suomesta saatu ahven ollut 3600g? Meinaan kalakauhu, että 2240g luultavasti on totta.. Luulen että valehtelijat sanovat narrauksensa näin, " sain viiden kilon ahvenen jostaki", mutta kun tuo ahven on tarkasti selitetty, 2240g, eikä mikään tasan kilo tai kaks, vaan kun painot on noin tarkasti selitetty, niin itse ainakin uskon.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Tom

Sain kerran ahvenen joka oli nielaissut kuokun niin syvälle että kun sen koukun vetäsi sieltä ulos, niin tuli kaikki sisälmykset ulos.Jätin ne siihen koukkuun ja viskasin takaisin pyytämään.Kohta tuntuu hillitön nykäsy, ja kohta sätkii 700g ahven veneen pohjalla.

Haukihunter

Olisko 1-4m hyvä syvyys? Ja miten isot salakat vielä kelpaa kun itsellä on pakastin täynnä n. 10cm salakkaa.  Kokeilen kelaonginnalla huomenna keskeltä ulappaa kaikenmaailman sisälmyksillä ja salakkasyöteillä kun niitä niin kehutaan. :-)
Ahkera angler @ Mikkeli!

ohyeahiguess

Ehdotan myös että..

Ei sitä kalaa tarvitse ihan heti sieltä ylös vetästä kun pohjaan painuu. Antaa painua vain ei se kala siitä mihinkään irtoa.
Jotkut ovat parhaita kalastamaan, jotkut tekemään jigejä, jotkut pelamaan ProPilkkiä. Mutta mä en ole missään hyvä - pitäähän jonkun olla hyvä huonoudessakin.

hemmo

Itse olen piene ojan suulta repinyt isojakin ahvenia :-)

ahti kiiski

Kasiaisella ja kaloilla tai kalanpaloilla.sitten taas miltä paikoilta niin niitä on isoja kai ulapalla ,mutta tulee ilta-aamuhämärä aikana rannalle popsimaan pikku kaloja.
-------------O N K I--------------