Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

täkykalojen säilytys

Started by jormavirveli, March 31, 2007, 23:58:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jormavirveli

Jos kalastaa esim. järvellä niin voiko täkykaloja (särkiä, ahvenia) säilyttää tavallisessa akvariossa ja mitä tavaroita siihen tarvittaisiin paitsi itse akvario ja mitä niille syötetään, sekä tiedättekö keinoa miten täkykalat saa pidettyä kalareissun ajan elossa

Yuz

Siis jos otat kalat mukaan? Kalareissun ajaksi riittää, kun otat ämpärin täyteen vettä ja sinne täkykalat. Jos reissu on pitkä, niin olisi hyvä vaihdella vettä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

jormavirveli

Ok, entäs kotona säilytys?

Yuz

Jos sinulla akvaario on, niin riittänee, jos laitat kalat kylmään veteen. Mitä kylmempää vesi, sitä kauemmin kalat selviävät omin nokkinensa. Kalat voivat olla melko kauan syömättä, eivätkä luultavasti edes syö vankeudessa. Halutessasi voit kokeilla kärpäsentoukilla ruokkimista. Jos sinulla ei ole hapetinta, vesi olisi hyvä vaihtaa parin tunnin välein. En tuosta veden vaihtamisesta kauheasti tiedä, mutta silloin kannattaa vaihtaa äkkiä vesi, jos kalat haukkovat pinnalta happea.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Himopilkkijä89

Tuossa takapihamme takana oli ennen sellainen lampi, jossa mulla oli kaloja. Lampi oli noin 2,5mx2,5m kokoinen ja ehkä reilun metrin syvä.
Ongin särjen kutuaikaan muutaman kilon särkiä ja istutin ne siihen lampeen, ja kyllähän ne särjet siinä elivät koko kesän!
Ne kävivät lopulta mato-onkeenkin kiinni. Tuossa lähialueella asuva poika kertoi, että oli saanut siitä lammesta mato-ongella 3 särkeä. :-o

Akvaario on tosin aikas paljon tuota lampea pienempi, niin en tiedä sitten kuinka ne siellä alkavat syömään.

jormavirveli

onnistuisiko se jos kaivaisi takapihalle multaan kuopan (2,5m ja 2,5m) laittaisi reunoihin vaneria ja sitten jonkun pressun joka pitäis veden ja kiviä pohjalle, ja lopuksi ottaisi jostain vettä, särkiä sekä ahvenia?

Himopilkkijä89

Onnistuu...paitsi ehkä sen veden tulisi vielä jotenkin vaihtua, tuo lampeni oli sellaisen ojan varrella, joten sinne pääsi vettä.

En tiedä sitten, kuinka laillista on kaivaa tuon kokoinen kuoppa :?
Se kuoppa ei ollut mun tekemä, johon kaloja istutin.

jormavirveli

Minulla on nyt n.35 täkykalaa 50l vadissa, siellä on myös puhdistin ja hapetin, toivottavasti pysyvät henkissä viikon.