Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Samea vesi itä uudellamaalla

Started by humiru68, April 18, 2007, 12:34:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

humiru68

Joo eli ei tunnu kalaa tulevan Pernajan lahdella lainkaan heittovälineillä, eikä ongellakaan. Kaikki lusikat ja muut uistimet kokeiltu, sekä onginnassa mato ja täky. Ei sintin sinttiä! Olen nyt ollu yritttämässä pari kolme päivää. Vesi on erittäin samea. Näkyvyys 15-25cm! Pilkillä kalaa näkyi tulevan tuossa talvella. Mihin kalat ovat hävinneet, esim. hauki, jota on ollu niin runsaasti aikaisemmin? Viime kaudella sain noin 380 haukea. Kesäkalastuskausi 2006 alkoi toukokuun alussa ja päättyi joulukuussa. Olenko mahdollisesti nyt liian aikaisin liikkeellä? Haukeen olen käyttänyt Kuusamon 95/40 suurhauki lusikka ja Bete krokodil/turku spoon 33g. Näihin olen ja luotan 100%sti.

Kalastusalueeni on Pernajan saaristo ja tällä merivesi on erittäin sameaa. Kalastus tapahtuu aina veneeltä käsin. Liittyykö tämä samea vesi mahdollisesti kalan saantiin?

Salmo

Kyllä samea vesi vaikeuttaa kalan saantia huomattavasti. Kalan on vaikea havaita viehettä, joten se on saatava hyvin lähelle sitä. Räminävaapuilla ym. kuuluvilla vieheillä saattaa päästä parempiin tuloksiin. Kutukin on käynnistymässä/käynnistynyt, joten perushauen saanti vaikeutuu todella.

Varmaan vedet alkavat siellä pikku hiljaa kirkastua. Nyt kannattaa etsiä kirkasta vettä ulompaa ja etsiä kutua varten tankkaavia haukia lahtien edustoilta. Keväällä hidas uitto on valttia ja käyttämäsi lusikat eivät ole parhaita mahdollisia työkaluja. Uppovaaput, syvyytensä säilyttävät vaaput, suspijigit ja jerkit ovat esim. helpommin hitaasti uitettavissa. Tänä keväänä nopeasti kopaistut, tyhjäksi todetut paikat ovat alkaneet antaa kalaa, kun on pannut ankkurin pohjaan ja kalastanut samat paikat hitaasti uudelleen.

kaivo

Hyviä vinkkejä Juvesilta.

Lisäksi Suomen haukiseuran sivuilta löytyy näkemyksiä samean veden kalastuksesta artikkelin verran.

humiru68

Hyviä vinkkejä Juvesilta.

Lisäksi Suomen haukiseuran sivuilta löytyy näkemyksiä samean veden kalastuksesta artikkelin verran.

Kiitti tästä linkistä, selkes paljonkin asioita!