Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Näin hyödyllisesti ne rahat käytetään..

Started by Mikko_-Procyon-, May 02, 2007, 00:06:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mika69

Tunnustan olevani tälläinen "MAHTAVA" vetouistelija :evil: ja uistelen todellakin pääsääntöisesti Taimenta, Lohta ja Kuhaa.

Omat vuosittaiset lupakuluni koostuvat:
Kalastuksenhoitomaksusta 20 eskoo, muutamasta järvikohtaisesta uisteluluvasta 150-200 eskoo , muutamasta koskiluvasta ~150 eskoo ja muutamasta merkistä erääseen kalastuskuntaan jossa käyn heittokalastamassa ~15 eskoo. (en siis osta läänikohtaista viehekalastuslupaa lainkaan)

Kalastuksenhoitomaksu on ainoa lupa joka on mielestäni hieman kyseenalainen, muista luvista tiedän että ne menee ainakin suurimmaksi osaksi istutuksina järveen takaisin.
Kannatan ehdottomasti valtakunnallista viehekalastuslupaa, olisi todella hienoa vaikka lomareissulla käydä heittelemässä jollain X järvellä.

Myös kalalajin istuttaminen järveen, jossa sitä ei luontaisesti ole tai ole ollut on aika turhaa touhua.

Menee vähän offtopiciksi , mutta rahankäyttöön tämäkin liittyy.
Nämä nykyiset alamittarajat ovat ihan naurettavia, kuhankin saa laillisesti "papittaa" ennenkuin se on edes kerennyt lisääntymään.

Onneksi voin ainakin itse vaikuttaa omaltaosaltani tähän käyttämällä henkilökohtaisia alamittarajoja.

EDIT: Korjattu kirotusvirhe (paljonkohan vielä jäi)
Kalastus on parasta, mitä mies voi kokea housut jalassa!

Tosimies

Juuri kuulin radiosta että suomessa on vajaa miljoona kalastajaa joiden kuuluisi luparahat maksaa. Kuitenkin vain noin 400000 henkeä maksavat kalastuksenhoitomaksun... Syynä tähän oli tekaistu että lupa-asioista tiedetään huonosti. Luulen että KAIKKI 18-64 vuotiaat kalamiehet tietävät että se lupa olisi oltava.. Luulempa että syy ei ole vähäinen tieto, vaan se että ei oikein kannusta ostamaan mitään lupia, kun ne rahat käytetään istutuksiin ja kalakannan hoitoon, josta ei kuitenkaan ole itselle mitään hyötyä.. Itse en aijo täysi-ikäiseksi tultuani ruveta lupia ostelemaan.. Ei hyödytä meikäläistä mitenkään vaikka kaikkiin etelä-suomen järviin mätettäisiin niin paljon taimenta että vedenpinta nousee.

Yuz

Aivan. Itsekään en ihan ymmärrä sitä, että meidän pitäisi maksaa toisten kaloista. Mitä hyötyä nyt vaikkapa minulle on maksaa lohikalaistutuksista, jos ei kalasta lohikalaa? Tai vaikka jos kalastaisinkin, niin onpahan mahtava hyöty minulle siitä, että vaikkapa viereiseen Kaukajärveen istutetaan vuosittain 100 kiloa kirjolohta, 150 siianpoikasta sekä joinain vuosina taimenta ja harria. Syynä se, että nämä kaikki kalat verkotetaan saman tien pois, ja vielä syyn vahvistaja on se, että virvelivehkeillä on Kaukajärvestä ahventa kummoisempaa turha yrittääkään. Jos vähän panostettaisiin kalastajien etuun, eikä siihen, että "kunhan asia hoidetaan", voisi vähän mieluisammalta kuulostaa tuo kalastuslupa.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Torro

Luin jostai palstalta että 80:stä lupaeurosta VAIN 1 € käytetään kalaistutuksiin ja loput menevät johonkin muuhun sontaan
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Pete

Quote from: El'ToroRosso on July 04, 2007, 12:36:44
Luin jostai palstalta että 80:stä lupaeurosta VAIN 1 € käytetään kalaistutuksiin ja loput menevät johonkin muuhun sontaan

Mistähän mahdoit tuollaista lukea ?

Torro

Quote from: Pete on July 04, 2007, 12:37:53
Quote from: El'ToroRosso on July 04, 2007, 12:36:44

Mistähän mahdoit tuollaista lukea ?
Muistaisinkin....niin tottakai se voi olla täyttä p*skaakin.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

sääksi

Quote from: Tosimies on June 26, 2007, 13:50:19
Juuri kuulin radiosta että suomessa on vajaa miljoona kalastajaa joiden kuuluisi luparahat maksaa. Kuitenkin vain noin 400000 henkeä maksavat kalastuksenhoitomaksun... Syynä tähän oli tekaistu että lupa-asioista tiedetään huonosti. Luulen että KAIKKI 18-64 vuotiaat kalamiehet tietävät että se lupa olisi oltava.. Luulempa että syy ei ole vähäinen tieto, vaan se että ei oikein kannusta ostamaan mitään lupia, kun ne rahat käytetään istutuksiin ja kalakannan hoitoon, josta ei kuitenkaan ole itselle mitään hyötyä.. Itse en aijo täysi-ikäiseksi tultuani ruveta lupia ostelemaan.. Ei hyödytä meikäläistä mitenkään vaikka kaikkiin etelä-suomen järviin mätettäisiin niin paljon taimenta että vedenpinta nousee.

Oon pistäny merkille että tuo kalastajien määrä on tänävuonna noussut seitsemästäsadastatuhannesta, mainitsemaasi vajaaseen miljoonaan.
Kuinka paljon vajaaseen?  Eihän sitä kukaan voi tietää. Hatusta heitetty arvio.  Mutta kuulija mieltää sen miljoonaksi. Vaikuttaa kuin joku viisas miettisi että täytyyhän niitä maksamattomia olla enemmän kun maksaneita.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

jaska74

Quote from: Tosimies on June 26, 2007, 13:50:19

luulisin että se lupamaksu jätetään maksamatta koska hoito+lääninlupa = 47€
jota tuskin edes kysytään ikinä jos harvoin kalastellaan mökkilaiturilla.
ja jos kysytään niin sakko on vain 50€ eli 3€ enemmän...

NapaKettu

Eivätpä ne asiat ole hyvin Kemijoellakaan. Itse en koskaan osta minkään kaltaisia lupia, koska en niitä tarvitse kun en ole täysi-ikäinen. Mutta ensi vuonna se on edessä ja en todellakaan ole maksamassa jotain lupaa josta ei itselle ole mitään hyötyä.

Takaisin tuohon Kemijokeen, joka joskus on ollut vertaansa vailla lohijoki joka tarjosi joen varrella asuville leivän pöytään. Mutta kun joensuulle rakennettiin pato ja voimalaitos, josta ei ole paikalliselle väestölle mitään hyötyä vaan kaikki hyöty siitäkin menee nuille helsingin herroille. Ja kunta jonka alueella laitos on joutuu maksamaan siitä vuodessa huimia summia.
Eikä kalakaan tunnu sen koommin pitävän moisesta hökötyksestä. Siihen patoon rakennettiin se " kalatie " jota pitkin kalat sitten nousevat. Juttu kertoo että se piti rakentaa Kanadalaisen mallin mukaan ja mallissa luvut olivat tuumina ja suomalaiset rakensivat sen sitten sentteinä ja näin siitä tuli liian pieni ja kapea. Toki tätäkin väitetään vääräksi perusteluksi, mutta kun käy itse paikan päällä vilkaisemassa mokomaa hökötystä niin näyttää se kyllä todella kapealta, ei mitenkään luonnollisen kokoiselta lohen nousu reittinä.
Sitten on kemijoella olevat lohien ansat, ei sitä voi kuin ihmetellä miten siitä miinakentästä pääsee kala edes lähelle voimalaitosta. Verkkoa on siellä sun täällä ja perämerellä kalastetaan nousevat lohet ennenkuin ne ehtii kemijokeen. On lohella aika kurjat oltavat.
Ja oma mielipiteeni on se ettei tuo verkkokalastus ole kalastusta, passiivisten ja laiskojen touhua pikemminkin. Jos jokainen sitä kalaa kalastaisi veneestä taikka rannalta nakkelemalla niin olisihan sitä kalaa taatusti enemmän ja mikäs sen mukavampaa kuin väsyttää kala virvelillä.

Joo, tämähä ei nyt kauheasti liity tähän aiheeseen, mutta on nuo lupamaksut hommat huonossa jamassa. Ostaisivat vaikka niillä saamillaan rahoilla dynamiittia ja räjäyttäis nuo Kemijoen voimalaitokset. Sitten jopa minäkin voisin saada jotain vastinetta saamilleni rahoille.
Pöllöt ovat viisaita lintuja