Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Oletko saanut saaliiksesi kalaristeymän?

Started by kaivo, April 19, 2007, 00:34:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Oletko sattunut saamaan kalan, joka oli kahden kalalajin risteymä? Käsittääkseni risteymät ovat yleisimpiä särkikaloilla, joiden kutupaikat ja -ajankohdat menevät usein päällekkäin.

Maamme tavallisin kalaristeymä on särkilahna, jollaisen minäkin onnistuin saamaan mato-ongella joskus yli kymmenen vuotta sitten. Kalalla oli kokoa noin 100 grammaa. Se oli kuin normaalia korkeaselkäisempi iso särki, suomupeitteeltäänkin kala muistutti särkeä. Pyrstö oli kuitenkin kuin lahnalla. Hauska ilmestys :)

perza

Joskus pari vuotta sitten saatiin kavereiten kanssa sorva pasureita pilkillä. On kuulema myös yleinen risteymä...Kysyttiin tätä koulun kalabiologilta ja hän totesi kalan Sorvapasuriksi.
Ongittiin niitä sitten koulun kala pakastimeen näytteeksi. Kalat ei kyllä ollut kun 20-50g kokoisia eli aika pieniä.
Joku toinenkin risteymä saatiin, mutta en muista että mikä se oli...oisko ollut tuo särki/lahna???
Opettaja tämä kalabiologi kertoi kyllä noita risteymiä olevan useita, mutta ei niitä kukaan tunnista jos esim särkiä onkimassa niin helposti menee särjestä/lahnasta tommoset risteymät.
Sain kyllä muistaakseni viime kesänä tai toissa kesänä salakan joka oli tosi pullea ja vähän toisen muotoinenkin kun normaali salakka. Kysyinkin silloin kalastus.comissa mikä se vois olla, mutta selvää vastausta ei tullut.
Tässsä kuitenkin se kala: ite olen sitä mieltä että tuo on joku salakka/särki, tai sitten vaan läski salakka. Mahassa ei ollut lapamatoa.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Yuz

Taitaa olla vähän liian suurisuomuinen ainakin salakaksi. Särkikala se kuitenkin on.. Toutaimenpoikanen?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kaivo

Mielenkiintoinen tuo Perzan kala... Evät, ruumiinrakenne ja suomut viittaisivat hieman lahnan tai pasurin suuntaan, mutta kalan suu avautuu kuitenkin ylöspäin kuten pinnasta ruokailevilla kaloilla, esim. salakka.

perza

Quote from: Kaivo on April 20, 2007, 10:59:22
Mielenkiintoinen tuo Perzan kala... Evät, ruumiinrakenne ja suomut viittaisivat hieman lahnan tai pasurin suuntaan, mutta kalan suu avautuu kuitenkin ylöspäin kuten pinnasta ruokailevilla kaloilla, esim. salakka.

Täytyy sanoa että kyllä itsekkin ihmettelin tuota että mikä se on?
Noita sain muutamia kappaleita ihan perä jälkeen...
oisko se sitten se särki/salakka. Kutu ei kyllä taida ihan päällekkäin sattua!?
Tai sitten lahna/salakka. Suomut tosta irtosi niin kun salakalta!

Myös lohi kalat voipi risteytyä, yleisinhän on tämä taimen/lohi eli hypridi...mutta tietääkseni muutkin lohi kalat voipi risteytyä. Kirjolohi/taimen esim...

kaivo

Quote from: perza on April 20, 2007, 12:40:30 tietääkseni muutkin lohi kalat voipi risteytyä. Kirjolohi/taimen esim...
Eräs lohikalaristeymä on spleiknieriä. Se saadaan aikaan hedelmöittämällä harmaanieriän mäti puronieriän maidilla.

osmanhauki

Joku sai oranssin ahvene mutta se en ollu minä vaa joku toinen alavutelainen. Ja minä sain ahvene värisen särjen päästin pois.

Tosimies

Täysin samallaisen kalan olen saanut kuin perzakin, paitti että minulla se kala oli puolta pienempi. Ongella sain kaislikkolisen rannan kupeesta josta yleensä saa paljon sorvia. Tuokin kala olisi mennyt ihan ohi silmien ellei kissa olis jättänyt syömättä  :-D Veikkaan ettei kalan maku ollut paha, vaan sattui katilla olemaan maha täynnä sorvaa.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: osmanhauki on April 21, 2007, 12:44:37
Joku sai oranssin ahvene mutta se en ollu minä vaa joku toinen alavutelainen. Ja minä sain ahvene värisen särjen päästin pois.
Joskus oli erässä oranssi ahven. Joku Vammalainen oli saanu. Tais olla jotain 900g.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Hemulisoturi

Quote from: osmanhauki on April 21, 2007, 12:44:37
No siinähän ei ole kyse mistään kalaristeymästä vaan jostakin pigmenttihäiriöstä tms.
Viime viikolla taisi tulla joko MTV3 Max:lta tai Jim:ltä kalastusohjelma, jossa onkivat särkiä. Saivat muutamia särki-lahna kalaristeymiä.

lohen pyytäjä

Olen saanut särkilahnan ongella yhdestä järvestä. Ensin katsoin että mikähän kala tuo on ja sitte päädyin tulokseen; että se on särkilahna.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

MehuKatti

Sain kerran jollain tuntemattomalla lusikalla saimaalta 900g särjen, jolla oli pikkukaloja mahassaan iso määrä.
Tutkimme sitä pitkään ja kaikki mökillä olijat totesivat sen särjeksi.

voisiko tämä olla joku risteytys vai oliko se vain normaalia isompi särki?

duunari-91

Kiiskinen

osmanhauki

Himopilkkijä89

Quote from: MehuKatti on July 23, 2007, 13:51:02
Sain kerran jollain tuntemattomalla lusikalla saimaalta 900g särjen, jolla oli pikkukaloja mahassaan iso määrä.

Veikkaan että normaalia isompi särki (mikäli mökillä olijat tietävät edes jotain kaloista), eivätkös särkikalatkin ala käyttää jonkin verran kalaravintoa, kun isommiksi kasvavat. Näin ainakin säyne tekee.

perza

Quote from: MehuKatti on July 23, 2007, 13:51:02

No tuo on ollut melko varmasti säyne, Säyneestähän tulee isompana "petokala" Eli syö pikku kaloja hyönteisten ja toukkien lisäksi. mm. veljeni onki täky ongilla säyneitä ja käyttivät syöttinä normi kokoisia(13-15cm) salakoita.
Toinen vaihto ehto on sitten toutain, mutta se on niin paljon eri näköinen kuin särki että ei sitä voi sekoittaa jos vähänkään tuntee kaloja.
Tosin itsestä tuntuu oudolta että joku sekottaa säyneen ja särjen.(ei niissä ole mitään samaa)
:-)

Shark

Särkilahnoja olen saanut.

Mutta kerran sain kalan, joka oli korkea kuin lahna, mutta evät olivat kuin sorvan, eivät kuitenkaan aivan yhtä punaiset, mutta lähes. Olisiko tämä sitten sorvalahna?
Jovain.

H.A.U.K.I. MAN 97

Hauki on kala joka kutee puussa, hauki on kala joka kutee puussa...

http://www.x-acthuskies.com

Professor

Kerran sain hauen joka oli tosi vaalea. Se painoi vain 0,5kg. Olisikohan jonkus hauen ja säyneen risteytys eli hydridi  :-D
Se oli yhtä vaalea kuin säyne mutta muuten kuin hauki läikytkin oli aika haaleita.

JuP3

Särkilahnoja,seipisärkiä ja sorvapasureita on tullut saatua.
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK