Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalastustarvikeliike vs. Halpamarket

Started by Pete, April 25, 2007, 15:51:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

Kalastusvälineliike on aina bisnes, ja bisnes vaatii sen, että joku tai useat käyttävät palveluita eli ostavat tuotteita. Usein nämä kalastusvälineliikkeet ovat pienempiä kuin jotkut "prismat", "euromarketit", "biltemat", "honkkarit" ja vaikka "anttilat". Pienen erikoisliikkeen on vaikea kilpailla volyymissä suuren kauppaketjun tai suuremman automarketin kanssa. Internetkin vie osansa pienen erikoisliikkeen ostajista.
Tavalliselle vavanheiluttajalle se on aivan sama mistä sen uistimensa tai haukisettinsä mökkikäyttöön tai perhostelun kokeiluun hankkii, kunhan sen saa halvalla ja mahdollisimman helposti. Nykyäänhän se on hyvinkin mahdollista, hyvä ettei mukana tule tyyppiä joka kalankin laittaa valmiiksi koukkuun. Onnistumisen, oivaltamisen, löytämisen ja keksimisen raja on kokonaan poistunut, on helpotettu aloittamista ja opettelua. Mutta onko se hyvä asia ? Puuttuu kokonaan se parhaiten opettava osa, eli oppi ns."kantapään kautta" kokeilemalla. Siitä syntyy se onnistumisen ja keksimisen riemu ja mielestäni silloin ollaan kalastusharrastuksen syvimmässä olemuksessa. Onnistumisen ilossa.
Takaisin niihin erikoisliikkeisiin. Itselle tuollainen kalastusvälineliike on enemmän kuin vain kauppa josta se uistin haetaan. Usein tai aina, kauppias tai myyjä, on omistautunut asialleen myös vahvasti, se on elämäntapa se kalastus. Kauppias on perustanut liikkeen, ei pelkästään bisneksen, vaan myös rakkaudesta kalastusta kohtaan. Markettien myyjä joka myy samalla kattiloita ja tamppooneja tulee ja myy sinulle hyvät uistimet sinne mökkijärvelle. Ei, ei ja vielä ei, ainakin minun puolelta.
Pienissä erikoisliikkeissä kun tulet tutuksi, siellä saat varmasti neuvoja, ohjeita ja vielä viimeisen päälle palvelua. Hyvät kalapaikatkaan eivät ole enää niin salaisia. Kalamies on kaveri toiselle kalamiehelle. Vaikka välillä liioitellaankin jutuissa,
mutta toinen kalamies osaa pudottaa siitä kalamiehenlisän pois.
Omasta puolestani maksan sen euron tai 50 senttiä enemmän siitä, että ostan sen kaupasta tai kauppiaalta joka on omistautunut asialle, enkä sellaisesta paikasta jossa vaippahyllyjen jälkeen tulee Rapalan alennuskori ja hyllymetreittäin kaikenlaista kalastustavaraa, mutta asiantuntevaa myyjää ei näy missään.
Pienet kalastustarvikeliikkeet ovat perinteisesti jo kalamiesten "kokoontumispaikkoja", ei anneta niiden hävitä.
Ainahan voi vedota siihen, että raha ratkaisee, ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan.
Kiitos ja anteeksi.

Mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Mikko_-Procyon-

Marketista ostetaan se, mitä tarvitaan "HETI" esim. matkalla kalaan. Erikoisliikkeistä ostetaan kaikki loput. Turha toivoakaan että marketista sitä samaa sälää saisi. Tuosta syystä itselleni on tullut tämä "kolmen suuren boikotointi" melko näkyväksi, eli aina jos on mahdollista niin suosin pienemmän valmistajan merkkiä kuin näitä "rapala, kuusamo, nilsu" -massavermeitä. Näitä muita lyötyykin sitten juuri näistä erikoisliikkeistä. Kelat ja vavat ostan myös pikkukaupoista, koska tähän mennessä kaikki takuuhommat on mennyt erittäin sujuvasti aina niiden kautta. Marketin kohdalla en osaa sanoa, mutta jos sellainen 25e halpisvapa menisi sälöiksi, niin tekisin siitä varmaan sohjokauhaan varren ennemmin kuin jaksaisin lähteä asioimaan markettiin.

Tällä hetkellä mulla pistää silmään se, että jotkut hinnat tuppaavat nousemaan ihan tajuttomasti pikkukaupoissa. Eräs vaapputarvikkeisiin erikoistunut liike täältäpäin on ottanut melkoisin kiristysotteen palleista ja nostanut joidenkin vaappumateriaalien hintoja tuntuvasti. Eipä siinä mitään, pitää vain äänestää jaloilla ja ostaa nämä muualta. Muuten pidän kyllä siitä, että kaiken saa yhden katon alta. Mutta kun siellä kaupassa käydessä se vaappukonkelo on perimmäinen nurkka ja ahdas kuin mikä, niin ihmettelen kyllä että onko se sitten _ainoa_ tuote jolla rahastetaan. Perhopuolikin on isompi, ja siellä harvemmin on tungosta hyllyn välissä.

Kajaanissa oli ennen yksi mahtava idea kalastustarvikekaupassa, nimittäin samassa tilassa oli kahvio. Siellä niitä kalastajia sitten istui aikaansa viettämässä. HArmi vain, ettei sen suosio mitenkään älyttömän suuri ollut. Idea kuitenkin oli loistava. Ehkä siellä pitäisi olla oluen anniskeluun tarvittavat oikeudet, niin tuo touhu sujuisi paremmin :)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Yuz

Tuohon Mikon asiaan, että tuo hintojen nousu pikkukaupoissa on tosiaan aika ronski. Tampereella maksavat Meppsit Kalastusvälineessä melkein viitosen, kun Honkkarista niitä saa kolmella eurolla.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Pete

Kyllä vaan. Erikoisliikkeiden, juuri kuten mainitsit nuo vaapputarvikkeet, heidän täytyykin pitää ehkäpä kovempaa hintaa, koska myyvät pieniä eriä ja erikoista tavaraa. Verrattuna vaikkapa tosiaan siihen "euromarketin" ALE-koriin jossa on satamäärin "rapaloita" ja "stormeja", tyyliin neljä kympillä ja vielä yksi kaupanpäälle.

Toinen on tuo 15-20 euron virveli, jos se tosiaan menee rikki niin siitä tulee hernemaalle tukitikku ja kelasta lasten hiekkalaatikolle yksi lelu lisää. Takuuasioita en viitsisi edes sellaisesta lähteä hakemaan.
Olen tullut siihen tulokseen että, köyhän ei kannata ostaa halpaa. Sen olen aikanani huomannut, hyvää ei koskaan saa halvalla, halvalla saa ostaa vain samanlaisia rämmäleitä lisää tiuhempaan tahtiin.

Itseä ainakin naurattaisi mennä kyselemään siltä tyynyliinoja sekä pölynimureita myyvältä juipilta, että miten tämän mun 20 euron virvelin takuu muuten toimii... 60 euron vavan takuuasioita kun menen kalastusvälineliikkeeseen kysymään asiantuntevalta myyjältä, niin jää ainakin se kuva, että kaupassakin tiedetään mitä ollaan tekemässä.

kaivo

Hyvä aihe.

Oma ostokäyttäytymiseni on ollut jo vuosien ajan sitä, että haen kalastusvälineitä aina jotain tiettyä käyttötarkoitusta varten, en summittaisesti. Jos haluttu tuote löytyy useammasta liikkeestä, ostan sen tietysti sieltä mistä halvimmalla saan. Aika usein ongelmana tuppaa vain olemaan se, että mielessä on kyllä kirkkaana mitä etsii, mutta sitä ei ole paikallisissa liikkeissä tarjolla. Hauen heittokalastukseen ei ole täällä Oulussa välinetarjontaa ollenkaan samaan malliin kuin etelässä, joten aika usein joutuu lähtemään kaupasta tyhjin käsin. Jatkossa meininki tulee varmaan menemään entistä enemmän siihen, että tuotteet joutuu tilaamaan muualta.

Noin yleisesti ottaen asioin mieluiten erikoisliikkeissä, paremman valikoiman ja palvelun takia.

freakloader

Itselläni tärkeimmät kriteerit ostopaikalle ovat valikoima ja hinta. Lisäksi sijainti vaikuttaa jonkin verran.

Parhaita ostopaikkoja kalastusvälineille on mielestäni HongKongin tyyppiset kaupat, joissa valikoimaa piisaa mutta hinnat ovat kohtuulliset. Lisäksi monessa marketissa on nykyään ihan hyvät valikoimat, esimerkiksi Prismoissa ja MiniManeissa. Mukavaa on toki myös se, että MiniManista voi ostaa ruokaostokset ja samalla sujauttaa kärryyn pari uistinta, ilman erillistä reissua erikoisliikkeeseen.

Suurin osa välineistä, joita ostan, on joka tapauksessa suurten valmistajien tuotteita; Rapalaa, Stormia jne. Pienvalmistajien vaappuja en ole tavannut ostaa ihan jo hinnan takia - mieluummin ostan samalla rahalla neljä Stormia kuin yhden käsintehdyn. Näiden suurten merkkien tuotteita on myös parhaiten saatavilla marketeissa ja sekatavarakaupoissa.

Palvelulla ei kalastusvälineostoksissa ole minulle juuri mitään arvoa. Yleensä tuotteet kuitenkin tulee ostettua joko oman kokemuksen ja tietämyksen perusteella tai sitten netistä ja foorumeilta etukäteen selvittämällä. En myöskään luottaisi siihen, että pieni kalastusvälineyrittäjä suosittelisi minulle tarpeisiini parasta ratkaisua, vaan pikemminkin sitä mitä löytyy hyllystä ja mistä saa parhaan katteen.

Pienissä liikkeissä saattaisin asioida enemmän, mikäli hinnat olisivat edes kohtuulliset, mutta kun ei. Kalliit välineet, kuten kelat, myydään yleensä lähelle ovh:ta, esim. Abu Revo STX:n ovh on 249€, Honkkarista sen saa 199€ ja pienemmistä liikkeistä jotain tältä väliltä. Perustuotteet, kuten Rapalan vaaput jne., maksavat pikkuliikkeissä lähes aina euron-pari enemmän kuin Honkkarissa tai marketeissa. Pikkusälä taas on järjestään tökerösti hinnoiteltua; esim. reiteen kiinnitettävä toukkarasia pilkkimiseen maksoi Honkkarissa 1.50€, pienessä erikoisliikkeessä ilman kiinnityshihnaa 3€.

Yksittäisissä ostoksissa hinnalla ei tietysti olisi niin paljon väliä, samahan se on meneekö rahaa yhteen vaappuun 5 vai 6 euroa. Ei tunnu työssäkäyvälle missään. Mutta kun asiaa ajattelee vuositasolla, alkaa ero tuntumaan. Esimerkiksi itse olen käyttänyt n. 1000€/vuosi rahaa kalastusvälineisiin. Jos olisin asioinut pääsääntöisesti pikkuliikkeissä, olisi rahaa samoihin ostoksiin mennyt 1100-1200€ johtuen korkeammista hinnoista. Tämä on jo niin tuntuva ero, että skippaan palvelevat erikoisliikkeet suosiolla.

Itse siis äänestän lähinnä hinnan ja valikoiman perusteella Honkkarit, Motonetit ja vastaavat edulliset sekatavarakaupat ylivoimaisiksi ykkösiksi. Erikoisliikkeet olisivat kivoja, mutta törkeillä vedätyshinnoilla saavat pitää tuotteensa. Minua kun ei kiinnosta maksaa ekstraa siitä että saan jonkun äijjän kanssa turista kassalla. Minä ostan kalastimet kaupasta ja turisen sitten kavereitten kanssa.

Pete

Kaivolle vielä, netissä on ihan kiitettäviä/kiitettävästi sivustoja joista haukikamaa löytyy. Ihan hyvillä toimitusehdoillakin.
No, olet sen verran kalasivuilla surffaillutkin, että varmasti tiedät.
Itse olen tilannut netistä, varsinkin näitä pienempien valmistajien vaappuja sekä lusikoita. Niistä kyllä mielellään maksaakin hieman enemmän.

Mikko_-Procyon-

Joo, mutta tuo vaappukaman hinnannousu on ihan jotain omaa luokkaansa. Laskeskelin tuossa, ettei nykyään juuri kannata noilla materiaalihinnoilla itse mitään tehdäkään. Halvemmaksi tulee kun ostaa nuita massavaappuja (jotka oli ennen niin kalliita, ettei ollut niihin varaa.. siksi itsekin olen vaapunvalmistuksen aloittanut vuonna 1990).  Yksi esimerkki todella kovasta hinnoittelusta on mielestäni tuo runkolanka (10m = 5e).  Toinen kova hinnoittelu on balsaviilulla, jota saa niinikään erikoiskaupasta (askarteluliike) yli puolet halvemmalla. Ja sitten nämä tarrasilmät. Minä olen vielä myhähdellen maksanut sen 100kpl arkista vaaditun 5e, mutta kun törmäsin toisessa liikkeessä puolitettuun arkkiin ja silti samaan hintaan, niin totesinpahan vain että pitäkääpä rojunne. Vaapunvalmistuskuluissa 20snt (vanhassa rahassa 1.20mk) on mielestäni aivan tautinen summa siitä, että siihen nokalle saa tarrasta tehdyt silmät kiinni. Runkolangan osalta ratkaisin tilanteen hankkimalla 30kg kiekan sitä lankaa, niin eipähän tarvitse ihan heti olla miettimässä hintamuutoksia  :evil:

Jo aiemmin marmatin jossain siitä, että morrivavastakin näkee välillä pyydettävän 20e. Ei ennen mistään pilkkivavasta pyydetty yli 30mk hintoja. Varsinkaan morrivavasta, joka on vavoista ehkä se yksinkertaisin. Nykyiset vavat kun on vain muotoon valettuja muovinpaloja, niin ei niistä tuollaista summaa saa kuin hupusta vetämällä. Morrivavan reaaliarvo on vieläkin sen maksimin 5e, eikä senttiäkään yli. Tuollainen 20e on kusetusta.  Eurojen myötä tehty vain tuollaiset uudet hinnat, kun "nouseehan muutkin kulut".  Tähän syyllistyy myös marketit, joten ilmiö on laajalle levinnyt.

Se vaan on jännä, miten matkailu avartaa. Kun käy ulkomailla, niin näkee että ei se perkkele ole hintojen nousu muualla maailmassa ollut niin tiuhaa kuin meillä. Ja että ne oikeasti ISOT valikoimat on sitten ihan jossain toisissa sfääreissä. Meillä täällä Suomessa on pientä näpertelyä monessakin asiassa tämä touhu.. valitettavasti.

edit: Ja olen pitkään tuskastellut siitä, että miten voi näin "kovan" pilkkikansan suurena riippakivenä olla onnettoman huonot pilkkiongen kärjet. No, kaukaa se piti hakea, sillä nyt sain Ukrainasta muutaman "kivok":in, joista yksi osottautui täydelliseksi. Samalla kärjellä voi pilkkiä ihan mitä tahansa pystypilkinnästä keveimpien morrien heilutteluun. Eikä ole mikään massiivinen ja ruma Novosibirskin maanantai-aamun metallimöykky tai ruma muovikäkkyrä. Siinä on vain nerokkasti käytetty metalliluiskia ja jousia. Niitä vetelemällä saa aina sopivan herkkyyden löytymään. Samalla tuli myös todistettua se, että kyllä sielläkin maassa osataan morreja tehdä. Itämorreilla kun on huono maine täällä meillä,  lähinnä huonojen koukkujen ansiosta. Itse sain kemiallisesti terotetuilla koukuilla tehtyjä spesiaalivermeitä ja kalaa tulee. Ovat koukuiltaan ja laadultaan ihan toista maata kuin vaikkapa 4e hintaan myytävät kuusamon morrit (joissa hinta ja laatu eivät kohtaa koskaan..)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

freakloader

Quote from: Pete on April 25, 2007, 16:11:52
Olen tullut siihen tulokseen että, köyhän ei kannata ostaa halpaa. Sen olen aikanani huomannut, hyvää ei koskaan saa halvalla, halvalla saa ostaa vain samanlaisia rämmäleitä lisää tiuhempaan tahtiin.

Tämä taas ei liity mitenkään ostopaikkaan, sillä marketeistakin saa kalliimpia välineitä. On siis ihan sama, ostaako sen kahdenkympin umpikelasetin tai kahdensadan hyrräkelan marketista vai erikoisliikkeestä, eroa on korkeintaan hinnassa marketin eduksi.

Itseä ainakin naurattaisi mennä kyselemään siltä tyynyliinoja sekä pölynimureita myyvältä juipilta, että miten tämän mun 20 euron virvelin takuu muuten toimii... 60 euron vavan takuuasioita kun menen kalastusvälineliikkeeseen kysymään asiantuntevalta myyjältä, niin jää ainakin se kuva, että kaupassakin tiedetään mitä ollaan tekemässä.

Kannattaa huomioida, että monessa marketissa on osastoja jaettu eri vastuuhenkilöille. Esimerkiksi juuri kalastusvälineosastoa hoitaa "juippi", joka on kiinnostunut kalastuksesta ja harrastaa sitä itsekin. Samaa asiantuntemusta on siis tarjolla sekä marketissa, honkkarissa että erikoisliikkeessä. Marketista vaan saa safkat samalla reissulla ja kalastimet halvemmalla.

Lisäksi takuuasiat ovat melko yksinkertaisia, lakisääteisiä tai valmistajakohtaisia. Takuuvaihdettu tuote osataan kyllä vaihtaa isossa marketissa. Voisin jopa veikata, että iso marketti tekee takuuvaihtoja vuodessa enemmän kuin pieni erikoisliike, joten ne todennäköisesti jopa osaavat sen homman paremmin.

Pete

Joo, onhan tuo elämisen, olemisen ja tekemisien hinta noussut tuon eurorahan tultua. Ennenaikaan rautatieaseman vessan käyttö maksoi 1 markan, nyt se maksaa 1 euron. Eli paskalla käynnin hinta siellä nousi 600%.
samoin kävi kahvikupin hinnalle, ennen 3 markkaa ja nyt 1,5 euroa eli 300%:ia nousua.
No, tämä ei kuulunut kalaliikkeisiin mitenkään...

Kuitenkin mielelläni maksan hyvästä välineestä, hyvästä palvelusta, hyvästä takuusta ja hyvästä hengestä ostotilanteessa sen vähän enemmän, kuin ostan sen välineen jostain hajuttomasta, mauttomasta, tyylittömästä ja palveluttomasta kaubamajasta halvemmalla, ainakaan minun talous ei ole ikinä kaatunut siihen 200-300 euron eroon. Eikä tule kaatumaankaan.

Toiseksi pienet vaapuntekijät ovat käsityöläisiä, itse ainakin arvostan käsityötä eritoten, ehkä siksi, että en itse osaa sellaisia taitoja, vaikkakin puuseppiä ja puualan ammattilaisia onkin suvussa hyvin paljon. Maksan hyvästä ja kauniisti tehdystä vaapusta mielelläni liki kaksinkertaisen hinnan mitä teollisesti tehdyt-liukuhihna-halpalaatikko-uistimet ovat.

freakloader

Quote from: Pete on April 25, 2007, 16:34:34
Kuitenkin mielelläni maksan hyvästä välineestä, hyvästä palvelusta, hyvästä takuusta ja hyvästä hengestä ostotilanteessa sen vähän enemmän, kuin ostan sen välineen jostain hajuttomasta, mauttomasta, tyylittömästä ja palveluttomasta kaubamajasta halvemmalla, ainakaan minun talous ei ole ikinä kaatunut siihen 200-300 euron eroon. Eikä tule kaatumaankaan.

Ei se varmasti monella siihen kaatuisikaan. Mutta asian voi kääntää myös toisinpäin; jos vuoden kalavehkeet maksaa erikoisliikkeessä 1200€ mutta marketeista ja sekatavarakaupoista saa samat vehkeet 1000€:llä, jää 200€ ylimääräistä jolla voi ostaa vaikkapa kalastusvälineitä. 200€:llä saa jo aika monta uistinta. Lisäksi ne hyvät takuut tulee ainoastaan valmistajilta. Abun hyrräkelan 10v takuu tulee Abulta, ei Kala-Reiskan mukavalta myyjältä. Näin ollen takuu on sama, ostitpa sen Abusi sitten Honkkarista tai Kala-Reiskalta.

Toisaalta, jos kokee, että jonkun haisevan ja maistuvan viiskymppisen partasuun kanssa tyylikkäällä kassalla jutustelu on 200€ arvoista, niin mikäs siinä sitten. Erikoisliikkeeseen vain.

Toiseksi pienet vaapuntekijät ovat käsityöläisiä, itse ainakin arvostan käsityötä eritoten, ehkä siksi, että en itse osaa sellaisia taitoja, vaikkakin puuseppiä ja puualan ammattilaisia onkin suvussa hyvin paljon. Maksan hyvästä ja kauniisti tehdystä vaapusta mielelläni liki kaksinkertaisen hinnan mitä teollisesti tehdyt-liukuhihna-halpalaatikko-uistimet ovat.

Itse en osta käsityötä tai brändiä, ostan UISTIMIA, jotka ovat minulle kalastusvälineitä. Näin ollen niiden funktio on antaa kalansaalista. Sillä ei ole mitään väliä onko joku masentunut savolainen yrittäjä sen omin käsin veistänyt vai onko sen tehnyt ruiskupuristuskone Kiinassa. Jos sillä saa kalaa, se on hyvä. Toistaiseksi en ole niin vakuuttunut käsityöuistimista että olisin niihin viitsinyt sijoittaa, tulee sitä kalaa noilla markettien hajuttomilla teollisuusuistimillakin.

En oikeasti ymmärrä tätä joidenkin ihmisten fanaattista suhtautumista kalastustarvikkeiden ostopaikkoihin. Faktaa on se, että sekatavarakaupoista ja marketeista saa nykyään varsin laajan valikoiman laadukkaita kalastusvälineitä kohtuullisella hinnalla, hyvillä takuilla ja yleensä jopa asiantuntevalla palvelulla. Miksi marketteja ja honkkareita pitää haukkua "hajuttomiksi ja tyylittömiksi"? Tuntuu hieman siltä, että tyypeillä on ns. oma lehmä ojassa mutta koska oma vaihtoehto (erikoisliikkeet) ei sitten käytännössä tuokaan asiakkaalle hintaeron mukaista lisäarvoa, keskitytään mollaamaan kilpailijoita.

Käytännössähän tilanne on se, että marketeista ja honkkareista saa lähes samat tuotteet ja palvelut kuin erikoisliikkeistä. 20% ero hinnoissa ei houkuttele asiakkaita riittävästi erikoisliikkeisiin, varsinkaan kun niihin joutuisi lähtemään erikseen, marketista kalastimet voi ostaa samalla reissulla kun käy kaupassa. Sen sijaan että keskitytään haukkumaan marketteja, kannattaisi erikoisliikkeiden panostaa oman liiketoimintansa kehittämiseen jotta pysyisivät mukana kilpailussa. Bisnes ei voi perustua hyväntekeväisyyteen, jossa kaikki kalamiehet maksavat 20% lisää jotta Kala-Reiska saa pidettyä muuten kannattamattoman liikkeensä pystyssä.

Pete

No voidaanhan sitä ajatella niin, että jos keskiverto suomalaiselta kysytään kummassa paikassa tiedetään enemmän kalastuksesta, "biltemassa" vai "TyrskyTaimenessa", veikkaan että 95% vastaa että Tyrskyssä. Voin tietysti olla väärässäkin, eikä se olisi ensimmäinen kerta.

Omia kalastusvälineitäni en ole ostanut halpamarketeista sen takia, että ne olisivat siellä halvempia, vaan sen takia että saan palvelua silloin kun sitä tarvitsen. Ostaessani Scott:in perhovavan, ei minulle tullut mieleenikään mennä katsomaan josko se olisi "anttilassa" 8 euroa halvempi. Sen halusin, että kun ostan sen, niin tiedän, että myyjä tietää vavasta ja sen ominaisuuksista ainakin sen mitä minä tiedän. Ja osaa kertoa vastaavista muun merkkisistä ja voi esitellä niitä samalla kertaa. Samoin voi seuraavaa vastaavaa ostosta varten saada neuvoa ja tietoa minkä hintainen se olisi ja ehkäpä vaikka tilata sen valmiiksi. Alennuskin saattaisi tulla kysymykseen, toisin kuin tinkimällä "anttilan" kassalla jossa se ei takuulla onnistu...

Salmo

Kun tiedän tasan tarkkaan, mitä olen hakemassa ja tunnen tuotteen, valitsen halvimman kaupan. Esimerkiksi puolan tuttua kuitusiimaa hakee mieluummin 17 eurolla Honkkarista kuin 29 eurolla jostain muualta. Kun taas haluan asiantuntevaa palvelua tai pienvalmistajien kamaa yms. harvinaisempia tuotteita, valitsen ehdottomasti erikoisliikkeen.

Pete

Freakloader on oikeassa, bisnes on se millä yrittäjä elää. Jos jostain saa halvemmalla, sieltä se köyhä sen tavaran ostaa.
Toiset käyttävät sen erikoisliikkeen tarjoamia etuisuuksia, toiset maitokaupan. Maitokauppa pystyy kilpailemaan paremmin ostamalla isompia eriä ja myymään niitä naurettavilla hinnoilla. Yksityisyrittäjä tekee kauppaa yleensä alalla josta on kiinnostunut, itse harrastaa ja joskus jopa liki omakustanne hintaan.
Tavalliselle kalastelijalle uistin on uistin ja sillä ei ole mitään sen kummempaa merkitystä. Rapala on aina ollut hyvä, ja se on varmaan edelleen..
Pienien pajojen uistimet ovat tehty kalastamista varten, ei pelkästään tekemään rahaa sille monikansalliselle usein kauko-idän ihmemaan apuja käyttävälle firmalle.
Käsityönä tehdyt uistimet ovat jo perinteisesti olleet kalamiehille ottipelejä. Esimerkkejä ei tarvitse varmastikaan asioista perille oleville kovin montaa edes mainita; LJ, Seniori ja ehkäpä jo legendaarinen E.V. Sitä en tiedä kuinka masentunut omaan harrastukseen täytyy olla, jos käsityönä tehtyjä uistimia kutsuu veistelyksi. Samoin kuinka paljon on jäänyt omasta kalastusharrastuksesta kokematta, jos ei ole edes panostanut KALASTUKSEEN tehdyistä ja todellisesti testatuista sekä kokemusperäisiä ominaisuuksia sisältäviä uistimia kokeillut. Onhan rapalat ja stormitkin tehty kalastukseen, ja ovat tankissa koeuitettuja, kovin montaa kalaa vain ei sieltä tankista ole tullut niiden kokeilujen aikana, toisin kuin käsintehdyillä sattuu aina vahinkokaloja tulemaan jo testivaiheessa. Enemmän ja vähemmän...

kalle

Harvinaista, mutta silti niin yleistä: Kaivo on oikeassa, meinaan erinomainen aihe!  :wink:
Olen mielenkiinnolla seurannut kirjoittamista, ja on ollut helppoa olla sekä puolesta, että vastaan. Kaksipiippuinen juttu, sanoisi nyt poliisi haulikkomurhasta. Itse olen suht, pienipalkkaisella alalla duunissa, ja minulla on 5-henk.perhe. Sen takia on raha ainakin minulla erittäin vaikuttava tekijä. Varsinkin eurojen myötä, niinkuin on jo keskusteluissa viitattu.

Toisaalta, duunarina arvostan myös ammattitaitoa, jota ei valitettavasti saa esim. "honkkareista". Tässä on vain kunkin tehtävä omien arvojen, ja taloudellisen tilanteen mukaan ratkaisunsa.

Itse viihdyn mielellään alan liikkeissä vaihtamassa kuulumisia ja haistelemassa uusia tuulia, mutta valitettavasti sielä myös useinkin maksaa sama tuote huomattavasti enemmän. Esim. Nokialla poikkesin katsomaan alan liikkeeseen tarjolla olevia tutteita, ja meinasin lentää persiilleni, kun Hornetit oli 7.90e! eli saman tuotteen saat jopa 2-3e. halvemmalla muualta. Muuttakaapa se markoiksi.

Täällä Tampereella on erittäin hyvä alan liike, jossa taas tänäänkin piipahdin hakemassa HYVIÄ JA TOIMIVIA perukkeita, ja sain hyvää palvelua, kun hypistelin tiettyjä perukkeita, niin myyjä sanoi suoraan, että elä osta, lukot ovat huonoja. Tosin itse oli jo tehnyt saman havainnon, mutta jos joku kokemattomampi olisi ollut samassa tilanteessa esim. honkkarissa, olisi myyjä varmasti suositellut tuotetta, jota tod.näk. olisi itsekkin luullut naruksi jo edellämainittuun tamppooniin :-D

Varsinkin aloittelevan kalamiehen kannattaa turvautua alan liikkeisiin, ehdottomasti. Valitettavasti niistäkin löytyy niitä, jotka heti alkavat tuputtaa niitä kalleimpia tuotteita. :|

Henk. koht. ostan nykyään näistä honkkareista ja vastaavista about 50% välineistä, rahan ja sijainnin takia, asun meinaan niiden "varjossa". Mutta kaikki ratkaisevat varusteet hommaan alan liikkeistä, mm: Ikaalisissa on alan liike, josta saa eriomaista palvelua, ja esim. viimevuonna hain sieltä 3kpl ul-virveleitä, sähköperämoottorin, ja jne...  

Pete

Hyvin pitkälti olet oikeassa, ammattimieheltä saa varmasti ammattilaisen ohjeet ja ammattimaisen palvelun. Ihmettelenkin kuinka ammattilaisia ovat ne jotka voivat myydä Volvon eturipustuksen puslia, viratakytkintauluja, keittiönhanoja sekä perhovapoja samalla koulutuksella  :-o

freakloader

Quote from: Pete on April 25, 2007, 18:29:14
Hyvin pitkälti olet oikeassa, ammattimieheltä saa varmasti ammattilaisen ohjeet ja ammattimaisen palvelun. Ihmettelenkin kuinka ammattilaisia ovat ne jotka voivat myydä Volvon eturipustuksen puslia, viratakytkintauluja, keittiönhanoja sekä perhovapoja samalla koulutuksella  :-o

Kuten jo aiemmin todettiin, on useimmissa paikoissa osastokohtaiset henkilöt, joilla on kyseisen osaston palveluista tietoa, esimerkiksi oman harrastuksen kautta. MiniManin kalastusosastolla siis palvelee kalastusta harrastava henkilö, jolla on alasta ja tuotteista tietoa.

freakloader

Quote from: Pete on April 25, 2007, 17:50:10
Tavalliselle kalastelijalle uistin on uistin ja sillä ei ole mitään sen kummempaa merkitystä. Rapala on aina ollut hyvä, ja se on varmaan edelleen..

Samoin tavalliselle kalastusvälinemyymälän asiakkaalle kauppa on vain kauppa josta tuotteita ja palveluita haetaan, ilman sen kummempaa merkitystä. Ei siinä tueta suomalaista yrittäjyyttä ja käsityöperinteitä, sieltä ostetaan tuotteita ja palveluita. Kilpailutilanteessa taas voi asiallisesti keskustella näiden eroista, ilman että koko ajan morkataan marketteja.

Pienien pajojen uistimet ovat tehty kalastamista varten, ei pelkästään tekemään rahaa sille monikansalliselle usein kauko-idän ihmemaan apuja käyttävälle firmalle.
Käsityönä tehdyt uistimet ovat jo perinteisesti olleet kalamiehille ottipelejä. Esimerkkejä ei tarvitse varmastikaan asioista perille oleville kovin montaa edes mainita; LJ, Seniori ja ehkäpä jo legendaarinen E.V.

Kannattaa huomioida, että yrityksen ainut tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Siihen se yleensä pyrkii tarjoamalla tuotteita ja palveluita, joita asiakas haluaa ostaa. Tässä tapauksessa siis monikansallinen teollinen riistokapitalistilapsityövoimayritys pyrkii valmistamaan kalastamista varten uistimia, joilla saa kalaa, pärjätäkseen kilpailussa pieniä käsityöpajoja vastaan. Mikäli esim. Rapalan uistimet eivät olisi ottipelejä, ei niitä varmastikaan olisi tarpeeksi ostettu jotta kyseinen yritys olisi pystynyt kasvamaan monikansalliseksi suuryritykseksi.

Sitä en tiedä kuinka masentunut omaan harrastukseen täytyy olla, jos käsityönä tehtyjä uistimia kutsuu veistelyksi.

Ilmeisesti yhtä masentunut, kuin henkilö jota masentaa oma syöminen niin paljon että ostaa ruokansa hajuttomasta, mauttomasta, tyylittömästä ja itsekkäästi voittoa tavoittelevasta supermarketista? Vai ostatko kenties ruokasi ainoastaan laadukkaista ravintoloista tai vaikkapa suoraan tuottajilta?

Samoin kuinka paljon on jäänyt omasta kalastusharrastuksesta kokematta, jos ei ole edes panostanut KALASTUKSEEN tehdyistä ja todellisesti testatuista sekä kokemusperäisiä ominaisuuksia sisältäviä uistimia kokeillut. Onhan rapalat ja stormitkin tehty kalastukseen, ja ovat tankissa koeuitettuja, kovin montaa kalaa vain ei sieltä tankista ole tullut niiden kokeilujen aikana, toisin kuin käsintehdyillä sattuu aina vahinkokaloja tulemaan jo testivaiheessa. Enemmän ja vähemmän...

Se, että käsityöuistimella saadaan testivaiheessa kalaa, on uistimen loppukäyttäjälle jokseenkin yhtä tärkeä seikka kuin se että autovalmistaja ottaisi jokaisen uuden auton koeajolla kyytiin liftarin. Suuret merkit kuten Kuusamo, Rapala, Storm ja Abu ovat kehittäneet uistinmalleja, joilla ovat testatusti (esim. Rapalalla omia testihenkilöitä) saaneet kalaa. Teollisen valmistamisen etuna on se, että tuotteen monistaminen on niin tarkkaa, että pieni koeuitto tehtaassa riittää, jokaista valmistettua uistinta ei tarvitse käydä Tenolla kokeilemassa.

Tästäkin erosta pitäisi mielestäni voida keskustella asiallisesti, ilman jatkuvaa toisen puolen tuotteiden morkkaamista. Käsityöuistimet ovat varmasti ihan hyviä, mutta eivät ne muutu sen paremmiksi kertomalla siitä miten kaukoidässä vain kassakone kilisee suspijigin käväistessä vain pikaisesti tynnyrin pohjalla samalla kun rehellinen ja mukava, tyylikäs ja persoonallinen, palvelualtis suomalainen osaava käsityöammattilainen veistelee vaappunsa ortodoksisella hartaudella eikä varmasti laita myyntiin yhtäkään sekundaa, jolla ei ole koeuitossa tullut vähintään kymppihaukea.

Pete

Uskoisin, ja haluan uskoa kuitenkin, että kalastusvälineliikkeessä olevat myyjät ovat ammattitaitoisempia kuin esim."minimanin" ja "bilteman" kalastusosaston hoitajat.

Eli jos asia kärjistetään niin "bilteman" työhaastattelussa jo kalastusharrastus on eduksi, vaikka pääasiassa myydään Sarviksen ämpäreitä ja puutarhaletkuja.. Erikoisliikkeissä varmastikin tuo ammattitaito tulee paremmin esiin tuotteden esittelyssä ja tietämyksessä välineistä. Voin tietysti olla jälleen väärässä.

Pete

No, sen voi sanoa, että käsityönä tehtyjä vaappuja ei myydä ALE-korissa "kympillä kolme 2-laatua".
Riistokapitalisteista en tiedä, enkä välttämättä haluakkaan tietää.

Kuitenkin ammattimieheltä saa varmasti kaupassa ammattilaisen ohjeet ja opastuksen, toisin kuin sekatavarakaupan myyjältä joka tietää jostain aina jotain. Siksi on erikoisliikkeita ja "biltemoja", sana "erikois"- tekee sen eron jo nimessä, en uskalla edes arvioida mitä se tekee ammattimaisuudessa myyntityön alalla.

Se, että käsityönä valmistettu uistin on testattu oikeilla kalavesillä ja hyväksi todettu, antaa ainakin kalastuksen harrastajalle joka on paneutunut asiaan sellaisen viestin, että viehe toimii ja sen uintiin, väriin, kestävyyteen ym. voi luottaa.

Tätä liftari vertausta en ymmärtänyt lainkaan, mutta älä hätäänny, ei ollut ensimmäinen asia mitä en tajunnut...

Onko tässä mielestäsi epäasiallista keskustelua ? Hyvinhän tämä etenee, mielipiteitä tulee ja pitääkin tulla. Hyvä keskustelu johon muutkin voisivat sanoa painavan sanansa. Minut on jo lyöty...

freakloader

Kuitenkin ammattimieheltä saa varmasti kaupassa ammattilaisen ohjeet ja opastuksen, toisin kuin sekatavarakaupan myyjältä joka tietää jostain aina jotain. Siksi on erikoisliikkeita ja "biltemoja", sana "erikois"- tekee sen eron jo nimessä, en uskalla edes arvioida mitä se tekee ammattimaisuudessa myyntityön alalla.

Voi olla. Kalastukseen erikoistuneiden liikkeiden väheneminen kuitenkin selvästi todistaa, että suurin osa ihmisistä ei kyseisten ammattilaisten palveluita arvosta niin paljon että olisivat valmiit maksamaan tuotteista sen verran enemmän että liikkeet pysyisivät kannattavina.

On tietysti jokaisen oma asia, miten paljon tarvitsee kalastusvälinehankinnoissa opastusta ja lisätietoa sekä miten sen hankkii. Itselläni ainakin kalastusharrastukseen kuuluu se, että seuraan jonkin verran eri medioista, mitä välinerintamalla tapahtuu. Mikäli kiinnostun jonkun uuden välineen hankinnasta ilman että tietäisin siitä tarpeeksi, en suinkaan marssi erikoisliikkeeseen rupattelemaan Pertsan kanssa mukavia ja tinkimään, vaan googletan ja luen foorumeita. Sitten kun tiedän mitä haluan, ostan sen sieltä mistä sen halvimmalla saan.

Se, että käsityönä valmistettu uistin on testattu oikeilla kalavesillä ja hyväksi todettu, antaa ainakin kalastuksen harrastajalle joka on paneutunut asiaan sellaisen viestin, että viehe toimii ja sen uintiin, väriin, kestävyyteen ym. voi luottaa.

Tämän perusteella käsityöstä ei siis saavuteta mitään etua. Suuret uistinvalmistajat kuitenkin valmistavat prototyyppejä joita testaavat käytännössä. Hyväksi todetut mallit sitten otetaan sarjatuotantoon ja nykyisillä tuotantomenetelmillä toleranssit ovat sen verran pienet, että jokaikistä yksilöä ei tarvitse erikseen testata käytännössä. Lisäksi suurilla valmistajilla on käytettävissään huomattavasti monipuolisemmat koneet, joilla perinteisen maalauksen lisäksi saadaan monenlaisia pinnoituksia uistimiin jne.

Onko tässä mielestäsi epäasiallista keskustelua ? Hyvinhän tämä etenee, mielipiteitä tulee ja pitääkin tulla. Hyvä keskustelu johon muutkin voisivat sanoa painavan sanansa. Minut on jo lyöty...

Minusta on melko epäasiallista, että erikoisliikkeen suosiminen perustellaan lähinnä morkkaamalla muita vaihtoehtoja. Meneekö näillä liikkeillä todella niin huonosti, että oman toiminnan kehumisen sijaan pitää vain haukkua muita? Erityisen epäasiallista on epämääräiset viittaukset siihen, että marketeissa myytyjen tuotteiden takuut eivät pelaisi tai tuotteet olisivat muuten huonompia, vaikka todellisuudessa tuotteet ovat suurimmaksi osaksi täsmälleen samoja, jopa samoilta tukkureilta tulleita, kuin erikoisliikkeissä.

Minusta on joka tapauksessa hyvin erikoista, että kalastuksen harrastajille globaalin markkinatalouden tuomat muutokset on koettu suorastaan loukkaavina. Sen, että nykyään saa erittäin laadukkaita harrastusvälineitä kohtuulliseen hintaan samasta kaupasta mistä voi ostaa ruokaa tai pallogrillejä, pitäisi olla harrastajalle iloinen asia. Sen, että samat tuotteet saa halvemmalla tai samalla rahalla saa enemmän välineitä, luulisi olevan positiivinen juttu. Sen sijaan että tämä muutos otettaisiin ilolla vastaan, itketään Suomen korkeita työvoimakuluja ja suhtaudutaan kalastinkauppiaisiin jonain hyväntekeväisyyskohteina. Ei tunnu missään, jos menee vuodessa 200€ enemmän rahaa kalastusvälineisiin, tuetaanhan sillä Pertsan putiikkia, kun Pertsa joutuu maksamaan kaikenmaailman aaelveet ja hirmuiset vuokratkin! Auta armias, jos jonkun muun tuotteen hinta nousisi 20%. Sitten kyllä itketään, kun sähkön hinta nousee, ruoan hinta nousee, asuminen kallistuu... Mutta Pertsan hyvät jätkät -klubiin kuulumisesta 200€ on pieni hinta!

Muiden asioiden harrastajien piirissä on yleisempi saatavuus ja halvemmat hinnat otettu yleensä vastaan ilolla. Kamerat olivat ennen kalliita laitteita, joita piti hakea erikoisliikkeistä, tiskillä tinkien. Sitten niitä alkoi saamaan Saksasta tilaamalla, puolta pienemmällä hinnalla. Kyllä niitä sitten tilattiinkin. Kamerakauppiaat oli ihan hätää kärsimässä, kun ei enää aiemmilla katteilla voinut myydä. Nykyään niitä saa Gigantista sen verran halvalla, että moni ei niitä enää tilaile, eikä toisaalta osta erikoisliikkeistäkään. Valokuvaamista sen sijaan harrastetaan enemmän kuin koskaan ja kuvattua materiaalia hyödynnetään vaikka miten monella tavalla.

Hevosharrastukseen liittyvät tavarat ovat perinteisesti kalliita. Parempi puolisko löysi MiniManista hyviä loimia erikoisliikkeisiin verrattuna noin neljäsosahinnalla. Tallin muut tytöt eivät alkaneet kyräilemään että kyllä nämä pitäisi ostaa erikoisliikkeestä koska sieltä saa hyvää kahvia ja asiantuntevaa palvelua, kun eihän ne minimanin pikkuhousunsuojia ja banaaneja myyvät klopit voi hyviä loimia myydä tai edes tietää mitä myyvät. Ehei! Ilolla otettiin moinen uutinen vastaan. Säästyyhän siinä rahaa, tai voi samalla rahalla ostaa enemmän loimia!

ara_1

itse ostan vieheitä marketeista ja muualta,mutta myös kalastustarvikeliikkeistä.Vavat,kelat ja siimat ostan aina kalastustarvikeliikkkeestä,koska myyjältä saa aina asiantuntemusta ja neuvoja.Tuurista olen kanssa ostanut vieheitä ja siimaa ja palvelu on suht hyvää!
Hauestaja ;)

Pete

Kala-Pertsa kuitenkin varmasti tietää kalastuksesta enemmän, kuin se 20-vuotias kalastusta harrastava "pilteman" hyllyjen välissä osastovastaavana hyörivä nuorukainen.
Jokainenhan saa ostaa välineensä mistä haluaa, toiset kalastusvälineliikkeestä ja toiset vaikkapa Tuppeware-astioita viereisellä osastolla myyvästä liikkeestä.
Näin se vaan on. Rahaa on kaikilla, toisilla enemmän, ja toisilla vähemmän. Eri ihmiset arvostavat eri asioita, toiset erikoisosaamista, toiset eivät välitä osaamisesta mitään, koska itse tietävät parhaiten kaiken. Näinkin se voi olla.

kalle

Niin, kyllähän tosi on, että kalastusvälinemyyjät yritävät tienata mahd.paljon, ja aina silloin on riskinsä olemassa. Tampereeella ostin siimaa ul-virveliin alan liikeestä, ja harmikseni totesin myöhemmin saman siiman maksavan motonetissä 2e.vähemmän! Poikesin myös Nokialla Karismax- liikkeessä, ostettin pari vaappua, ja kyseltiin Siuronkosken kuulumisia, niin anna olla, kun oltiin ostamassa lupia koskibaarissa, niin eikös se Juudas soita sinne, ja kantelee: nyt on ehkä 2 kaveria tulossa sinne kalaan, valvojat liikkeelle... Myyjä vastasi vaivautuneesti, että tässä ne kaverit ovat juuuri ostamassa lupia... Eli, sama kaveri, joka ensin repi katetta uistimista meiltä, soitti saman tein "koskibaariin, ja kanteli meistä..... että näin!!!

ShadowDust

Itselläni on ehkä suurimpana tekijänä sijainti, liikun pää osin joukkoliikenteellä ja jalan joten sen mukaan tulee "valittua" liikkeet.
Pete kyllä puhuu ihan asiaa siinä että pienissä liikkeissä on sitä asiantuntevaa palvelua, mutta mielestäni sekin on liike kohtaista.
Monesti ostan varsinkin uistimet ihan hong kongista, syy siihen on hyvin pitkälti sijainti.
Lahden Hong Kongista voin sanoa sen ettei myyjät kyllä tunnu tietävän juuri mitään kalastamisesta. (ainakaan omasta mielestäni).

Henkilökohtaisesti kävisin kyllä pienessä asiantuntevassa liikkeessa, vaikka hinnat saattavat olla joidenkin tuotteiden kohdalla korkeammat on se usein sen arvoistakin.
Jotkut asiat kuten kelat ja vavat + siimat varsinkin hankin pienestä liikkeestä, johtuen siitäkin että ostin kelan aikoinaan jossa ilmeni sitten valmistus virhe.
Kävin liikkeessa näyttämässä kelaa ja myyjä sano suoralta kädeltä että valmistus virhe, samoja keloja ei ollut enään ja ei vähään aikaan kuulema tulisikaan.
Myyjä sen sijaan otti ja tarjosi kalliimpaa ja parempaa kelaa sen sijasta. Tuossa on hyvä esimerkki hyvästä palvelusta.
Kaikissa liikkeissä moinen ei olisi niin helppoa ja huoletonta, olen joutunut joskus tappelemaan että saan tuotteen palautettua.
Isoissa marketeissa varsinkin on ollut ongelmia tuossa.
On kyllä tilanteita kun joutuu turvautumaan isoihin marketteihin syöttejen ostamisessa johtuen pienten liikkeiden tuotevalikoiman rajallisuudesta.
Kalastukseen erikoistuneissa liikkeissä on kyllä suuria eroja, olen huomannut itse ainakin että on liikkeitä jossa myyjät yrittävät tuputtaa melkein tuotteita asiakkaille.
Eikä välttämättä saa sitä asiantuntevaa palvelua mitä kaipaisi vaan yrittävät myydä tiettyjä tuotteita hyvin korkeaan hintaan.
Joskus joutuu kyllä etsimään tiettyjä uistimia oikein urakalla, edes hyvin varustetuissa kalastusliikkeissä ei välttämättä löydy.

Kummassakin on omat puolensa, isoissa marketeissa hinnat useimmiten on hieman alhaisempia.
Pienemmissä kalastusliikkeissa voi tehdä joskus löytöjä ja palvelu on useimmiten parempaa.

pumpkinca

"tusina" uistimet ostan marketeista koska esim kuusamot sielä halvempia mutta vähän vaikeemmin saatavat kalastustarvikeliikkestä ja syynä myöskin se että paikallinen kalastustarvikeliikkeen omistaja jakelee auliisti hyviä kalapaikka vinkkejä.;)

vastarannankiiski

Itse olen ostanut kalastustarvikkeet pääosin marketeista. Syy tähän on se, että en ole valmis maksamaan älyttömiä hintoja kalastusvälineistä. Toinen syy on se, että esim. Vaasasta ei löydy kuin yksiainut kalastusvälineliike (myös metsästysvälineitä myyvä liike). Sieltä en ole saanut haluamaani palvelua. Olen päättänyt, etten osta kyseisestä liikkeestä enää mitään.
Jos joku haluaa maksaa ylimääräistä "hyvästä" palvelusta, niin siitä vaan, mutta minä en halua maksaa turhasta jorinasta ylimääräistä. Lisäksi monessa marketissa on jopa parempi valikoima, kuin erikoisliikkeessä...
Lisäksi tuttua on se, että noissa erikoisliikkeissä on yleensä vain kalliimpia välineitä myynnissä. Minä, keskiverto kalastajana, en ole valmis maksamaan kalastusälineistäni hunajaa, koska pärjään myös hieman halvemmilla, mutta silti laadukkailla välineillä...
Huumoria pitää olla!

ShadowDust

Tänään tuli käytyä tekemässä jotain hankintoja, on pakko todeta päivän päätteeksi että kalastukseen erikoistunut liike tuotti hyvin suuren pettymyksen.
Aivan surkeat valikoimat, olematon palvelu, ja hinnat oli aivan järkyttävät.
Myyvät Stormin suspeja 1 kpl hintaan 6e kun muista kaupoista saa 6 eurolla sen 3.
Zaltejakin kattelin ja hinta oli muhkeat 15 euroa kpl.

Sen sijaan motonet yllätti, olen pidemmän aikaa etsinyt jo mörrum spinneriä muttei ole löytynyt.
Motonetistä tuli löydettyä mokoma.
Palvelua en saannut millään tapaa, en edes nähnyt myyjiä kun vasta kassalla.

On kyllä todettava että kyllä nuo isot marketit taitavat viedä voiton.
Useimmiten en saa mitään palvelua, toisaalta en saa huonoakaan palvelua.
Usein laajemmat valikoimat löytyvät, hinnat alhaisemmat (alennuksia viellä).

Yhden ainoan hyvän Kalastusliikkeen olen löytänyt jossa tykkään käydä, hinnatkaan eivät ole turhan korkeita.
Huonona puolena siinä on pienet valikoimat (vetouistelu välineitä enemmänkin).
Hyvä valikoima kuitenkin kalastus sälää ja vetouistelu uistimia ym.

En tiedä viitsiikö täällä mainita liikeiden nimiä joten jätin pois ne.

jaska74

Quote from: vastarannankiiski on April 30, 2007, 20:12:16
Itse olen ostanut kalastustarvikkeet pääosin marketeista. Syy tähän on se, että en ole valmis maksamaan älyttömiä hintoja kalastusvälineistä. Toinen syy on se, että esim. Vaasasta ei löydy kuin yksiainut kalastusvälineliike (myös metsästysvälineitä myyvä liike). Sieltä en ole saanut haluamaani palvelua. Olen päättänyt, etten osta kyseisestä liikkeestä enää mitään.
Jos joku haluaa maksaa ylimääräistä "hyvästä" palvelusta, niin siitä vaan, mutta minä en halua maksaa turhasta jorinasta ylimääräistä. Lisäksi monessa marketissa on jopa parempi valikoima, kuin erikoisliikkeessä...
Lisäksi tuttua on se, että noissa erikoisliikkeissä on yleensä vain kalliimpia välineitä myynnissä. Minä, keskiverto kalastajana, en ole valmis maksamaan kalastusälineistäni hunajaa, koska pärjään myös hieman halvemmilla, mutta silti laadukkailla välineillä...

vastaan TÄYSIN samalla tavalla.

espooseen (suomen toiseksi suurin kaupunki muuten) tarvittas ehdottomasti myös toinen liike....

Tosimies

Miksi en ostaisi rapaloita marketista kun ne ovat kolme kahden hinnalla tarjouksessa? Totta munassa minä niiitä ostan ja tulen jatkossakin ostamaan kalastusvälineitä marketista. Itseasiassa se on harvinainen näky, kun minut näkee marssimassa kalastustarvikekauppaan!