Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kilpisjärven lähistössä kalastaminen

Started by hettsor, May 08, 2007, 20:44:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hettsor

Olen siis lähdössä Kilpisjärvellepäin vaeltamaan reiluksi viikoksi heinä-elokuu vaihteessa ja jos ottaisin perhokamat mukaan, niin onko siellä jotain jokia ym. joista olisi mahiksia saada lohikalaa? Siis siinä suht lähellä? Kyllä kait? Vaellusreitti on mulle vielä epäselvä, mutta kun ollaan isommalla porukalla menossa, niin täytyy kulkea massan mukana, eikä voi itsekseen etsiä hyviä kalastuspaikkoja. :) Onko täällä sielläpäin kalastavia tai kalastaneita? Kai AFTM 5-6 vavalla pärjää? Mitä kalaa pääasiassa on ja myös vinkkejä miten sen saisi ylös sieltä olisi kiva kuulla. :lol: Kaikenlaisia kokemuksia siis pliis!  :-) Itse en oo ikinä kalastanut pohjoisessa enkä varmaan osaa edes arvioida mimmosissa puroissa se kala siellä on.  :roll:

kippe

http://perhorasia.fi/Forum/ForumSearch.thtml?doSearch=true&q=kilpisj%E4rvi
Itsellä ei ole kokemusta mut olen aina hakenu kaiken googlelta tuossa ois pari sivua jos ne auttaa sua yhtään....Kireitä vaan sulle...
Perhokalastus voiko sen parempaa ollakkaan??  :)

unjinaz

Sama tarina täällä, Kilpisjärveltä itsestään (tai sen välittömästi läheisyydestä) ei löydy kokemuksia, lähimmät omakohtaiset tiedot löytyvät Ruotsin puolelta ja Käsivarren kainalon tietämiltä. Kannattaa aina etsiä verkosta valmiita sivustoja, joilla yleensä kerrotaan lähes kaikki tarpeellinen, mikäli osaa suodattaa usean sivuston informaatiosta itselleen vain tarvittavan datan.

mm. www.harjus.net, www.kilpisjarvi.org ja Sodankylän erämiesten sivuilla on myös pirskatin hyvä kalastusaiheinen linkkilista : http://www.sodankylaneramiehet.com/sivut/kalalinkkeja.htm.

-unji-
En ole aina eri mieltä. Päinvastoin!

Fiseri

Juu ite tuli käytyä vaeltamas viime syksynä kilpisjärvi-> haltin taakse norjan puolelle. Siinä on pieniä ja vähän isompiakin tunturilampia matkalla aika paljon, ja kalaa näissä on ainakin harria ja rautua. Mitä noita muita vaeltajia katto nii monel mukana ul- setti teleskooppi vapa ja lippoja  :-).

Hemulisoturi

Kilpisjärvelle ja Könkämäenolla olen suuntaamassa nyt maanantaina. Kiinnostaisi Könkämäenon ohella pienet lompolot ja lammet Kilpisjärven lähettyvillä. Löytyyköhän niistä kalaa?

kirjolohikäärme

Mäki lähen elokuun eka päivänä kilpisjärvelle vaeltaan ja kalastaan...
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Siikapossu

Quote from: Hemulisoturi on July 14, 2007, 20:47:47
Kilpisjärvelle ja Könkämäenolla olen suuntaamassa nyt maanantaina. Kiinnostaisi Könkämäenon ohella pienet lompolot ja lammet Kilpisjärven lähettyvillä. Löytyyköhän niistä kalaa?
Uskon että löytyy, kunhan vettä on tarpeeksi. Lapissa nimittäin pohjaan asti jäätymisen vaara on talvella suuri.

Hemulisoturi

Quote from: Siikapossu on July 20, 2007, 20:12:41
Quote from: Hemulisoturi on July 14, 2007, 20:47:47
Uskon että löytyy, kunhan vettä on tarpeeksi. Lapissa nimittäin pohjaan asti jäätymisen vaara on talvella suuri.
Haukia niissä lompoloissa oli ihan liikaa. Uistimia tais mennä 7 hauen suihin, samaan haukeen uppos kaiken kukkuraksi jopa kaksikin lippaa. Ahventa löytyi kanssa noista lammista. Suurimmat olivat mukavia, puolenkilon köllyköitä.

Mr Ponu

Kyllä siihen järvelle kelpaa läänikohtainen viehekortti, ja taidat olla niin nuori ettet tarvitse sitäkään.

Pilkkijä99

Nyt ollaan sitten lähdössä syömisen jälkeen Kilpikselle.

jompsu

Olis taas vuosittaisen Lapinreissun aika!  :-)
18 päivä aamuyöstä junalla kohti rovaniemeä ja linja-autolla kilpisjärvelle.
tarkotus on vaeltaa 25km  kilpisjärveltä itään termisjärven yli ja kutturankurun kautta termisjoelle! teremisjoen varteen "pääleiri" pystyyn ja ei muuta kuin perhoa viskelemään. leiristä tarkoitus tehdä päiväreppu reissuja lähistön järville/lammille/joille!
Harjusta nousee ihan hyvin ja suuriakin yksilöitä löytyy. itsellä viimevuonna jäi isoin hieman alle kilon mutta muutama muu sai useita yli kilon kalojakin. Taimenta ja rautua saa myös lähistöltä kunhan osaa etsiä oikeat paikat  :wink:
Pikkusen jänskättää näin etukäteen kun ensimmäistä kertaa vaelletaan rinkat selässä vähän tämmöstä pitempää matkaa. ennen ruukattu hurauttaa helikopterilla paikanpäälle tai ainakin osa tavaroista viety kopterilla..

onko muilla kokemustä näistä seuduista?  :-)
tä...?