Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Reissuraportit tänne!

Started by Yuz, May 13, 2007, 20:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Morripoika

Kauden avaus tuli suoritettua uuden kairanterän testauksen merkeissä. Ainut paikka mistä kalaa tähän aikaan voisi saada oli satama allas, joten sinne lähdimme pariksi tunniksi. 4 pilkkiää siellä oli, kun menimme eikä kellään kalaa.
Kaira uppos kun voihin, mutta eipä sitä tarvinnutkaan paljon kairailla, kun ensimmäiseltä reiältä alkoi tulla välittömästi ahvenen tirriä. Sitä tulikin mukvasti pari kymmentä minuuttia, mutta sitten hiipui. Kyllä siinä ihmiset jo alkoivat vähän katsella, kun ilmeisesti olivat pari tuntia istuneet tyhjää ja minä sain heti, kun reiälle istuin.. Siinä sitten vaihdettiin syönnin hiipuessa väline tietoja ja silloin tällöin kalaakin tuli, tietenkin vain pientä kiiskeä ja ahventa eipäs sieltä muuta ollut tarkoitus saadakkaan.
Parisen tuntia istuttiin kauniissa säässä tuloksena noin 40 tirriä minulle ja 10 isälle. Mukana oli yksi komea ~15cm kiiski :-) Mitä juttua siellä vähän vaihdettiin, niin kuullosti ettei sitä kalaa täältä päin vielä mistään saa. Pari viikkoa vielä odottelua.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Vikke

Lähdettiin isän ja äidin kanssa eileen kello 15.15 tuohon 40km päähän järvelle pilkille.
Perillä olimme n. 16.00. Kohdekalalajeina oli hauki ja ahven.

Teimme ensimmäiset reijät, joista itse sain sivutuotteena yhden ahvenen (yrittelin haukea).
Minun oli tarkoitus mennä järveä eteenpäin vähitellen. Äiti ja isä eivät kovin kauaksi tulleet.
Olin jo muutamia reikiä kairaillut, mutta saldona vain tuo ahven. Olin vaihtamassa paikkaa, kunnes katsoin että isällä vapa taipui. Minulla oli nostokoukku, ja isä käskikin tuoda sen. Nostimme hauen jäälle, ja punnitsimme sen miltein heti, painoa löytyi 1,6kg. Tässä vaiheessa äiti oli saanut muutaman ahvenen.

Menin eteenpäin ja eteenpäin, mutta tulosta ei pahemmin tullut. Olin jo kaukana, kunnes päätin että kokeilen samoja reikiä uudestaan, ja menen siis takaisin päin.
Yritin ja yritin, mutta ei. Olin jo lähellä äitiä ja isää, kunnes päätimme lähteä kotiin kun kellokin näytti n. 18.30.

Tässä vielä kuvaa kaloista, isän hauen mitat 1,6kg/61cm.

Kuvassa ei aivan kaikki kalat. Itse sain vain siis yhden ahvenen, äiti muutaman ahvenen, särjen ja kiisken, isä tuon hauen ja muutaman ahvenen.

Ihan hyvä reissu oli. Olisi voinut tulla paremmin päivemmällä.
Tuonne varmaan taas pian.  :-)
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Crice

Lähdettiin aamusta Päijänteen Tiirille pilkkimään. Tällä kertaa piti lähteä poikkeuksellisen isolla autolla, jonka parkkeeremisesta tuli ongelma. Lähdettiin sitten pikku lammelle mutta lumen alla oli märkää sohjoa ja niillä kengillä ei sinne puolelle viittinyt mennä. Mentiin sitten Päijänteen puolelle ja siinä noin 45 minuuttia pilkittiin ilman kalaa ja nypyn nyppyä! Tänä vuonna jo kahdekasan reissua viisi kalaa... En kyllä osaa sanoa että mikä helvetti tässä nyt oikein mättää. Ennen tuolta tullut simona ahventa mutta nyt ei ole kaloista jälkeäkään. Seuraavan kerran sinne kun lumet on lähtenyt jäänpäältä, jos ei rupea sittenkään näyttämään miltään niin... Meikäläinen taitaa olla ikuinen mato-onkija poika :|
O_o

sami552

Tänään oltiin käyttäjän Jollan ja hänen veljensä kanssa yhellä lähijärvellä. Aamulla lähettiin matkaan n. klo 7 aikaan, ja reilun tunnin patikoinnin jälkeen saavuttiin pelipaikoille. Heti ensimmäisellä reiällä en ehtinyt kauaa hengähtämään, kun joku jo nosti siimaan lenkin. Isoksi ahveneksi luulin, mutta hauen luikkuhan se sieltä tietenkin tuli. Tasuri irti, kuvan otto ja takaisin jahtaamaan pienempiään. Yhteen asti porattiin reikiä ja haettiin kaloja, mutta todella heikkoa oli jälleen. Jolla sai yhden ahvenen ja hänen veljensä kaksi, minä sain taas pari epämääräistä nyppyä. Keli oli komea ja kylmä ei ollut. Ens viikonloppuna taas johonkin.  :-)

Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

mika922

Tänään taas siikapilkillä, jäällä klo 10-15.30 välinen aika. Saalistakin tuli, ei tosin läheskään yhtä paljon kuin viime kerralla. Päivän saldo kaksi siikaa, joista toinen ihan reipas 200g ja toinen pikkusiika. Isä sai molemmat, itellä päivän ainoa oli vajaa 100g ahven. Valasrannalta mentiin jäälle ja kalat tulivat Kaffekalliolta heti, kun ekat reiät saatiin tehtyä.  Koko loppuaika kierreltiin erinäköisiä siikapaikkoja ja Emäkarillakin tuli käytyä, mutta siellä mitään kalaa ole, ainakaan siikaa.  :-P  Kuivetunnokassakin tuli käytyä ja sai olla viimeinen kerta siellä, kun taas prkl kairasta meni palat :x , kun vettä oli niin vähän. Ristinkarilla oltiin myös ja tulos sama kuin muuallakin. Lisäksi käytiin isän tutun hyvällä paikalla, missä tuttu sai kolme siikaa, yksi 350g.  Oli nähnyt siellä eilen yli 1kg siian , jota oli jahtaamassa siellä. Kuivetunnokassa käytiin siis viimeiseksi, jonka jälkeen lähetiin kotiin. Reissu meni muuten hyvin, keli oli todella komea ja aurinko lämmitti mukavasti. Jäätä oli vieläkin se sama 50cm  ja ei meinaan ihan heti sula (onneksi).  :wink:

"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

SUURkalastaja jyväskyläst

Aamulla siinä klo 9.20 kaveri saapui pihaan, aamupalat vielä naamaan, pilkkikamat kasaan ja menoks!
Päästiin isän kyydillä Hanhilammen edustalle. Ensimmäiset reiät eivät antaneet mitään, eivätkä seuraavat, eivätkä sitä seuraavat. Yleensä jo parilta ekalta reiältä on tullut täkykalat. Tiesimme, että jotain oli pielessä, koska eilen sama juttu, mistään ei tullut mitään (tosin eri kalapaikka kyseessä).
Kun olimme aikamme poraillut päätimme lähtä hakemaan varmat täkykalat Valkeiselta, kirkasvetiseltä lammelta josta tulee joka kerta. :-)
Tosin edessä oleva patikkamatka hirvitti, vielä kun aurinko alkoi nousemaan ja porotti oikein kunnolla. Edessä oli siis pari- muutama kilometriä patikkaa, joista valtaosa helvetillisessä lumihangessa.

Pääsimme sitten kuitenkin lopulta kalapaikoille, kuuma oli kyllä. Kaveri heitti takkia ja paitaa pois, itse vetelin haalarit nilkkoihin ja raotin villapaitaa.
Ja keli oli aivan loistava! Aurinko porotti ja aivan sininen taivas. :-)
Kaveri sai jo vissiin toiselta reiältä reissun avauskalan:

Vaihtelin itse mustaa mormuskaa, jolla on tullut yleensä parhaiten täältä. Pari reikää tosin osoitti, että ei taida olla tämän päivän sana. Sitten siiman päässä roikkui kultamorri, ei silläkään mitään. Tässä vaiheessa kaveri oli jo nostanut puolenkymmentä aaboa jään päälle. Itse tuskailin munakalan kanssa.
Mutta sitten vaihdoin tapsin, räikeän SIL- pilkin päässä oranssi mormuska. Eka reikä tuolla ja heti alkoi mullekkin nousemaan raitapaitaa.
Kaveri oli jo kiskonut jokaiseen seitsemään täkyonkeen täkykalat, mutta täytyi itsekkin vetää kalaa, kun sitä kerta tuli. Kymmenisen ahventa siitä reiältä tuli, kaverilla oli yhdeksän. Se riitti ja lähdimme jälleen patikoimaan kohti Pirttijärveä. Tässä vaiheessa oli kello 13.

Jumakeuta, että teki hyvää kun ekat reiät kairaili täyille. Kuuma oli jälleen tullut, ja heitin haalarit pois päältä. Vihdoin oltiin täällä tämän päivän pääpilkkipaikalla. Pian solahti täyt uiskentelemaan veteen.
Jätin kaksi täkyonkea siihen ekalle puolelle, ja lähdin viemään loput kolme toiselle puolelle. Kaveri laittoi molemmat onkensa myös ekalle puolelle.
Juuri kun olin saanut kaikki onget hyvin paikoilleen huomasin, että eräässä ongessa oli jo eloa. Kaveri tuli kohta kanssa ihmettelemään ja odoteltiin, että pitkänaama sais ahvenen nieltyä. Hetken päästä tein vastaiskun, ja siima ei liikkunut mihinkään. Eikä ihmekkään, hauki oli vetänyt itsensä kasveihin ja irroittanut itsensä. Noh, laitoin syöttikalan takaisin pohjan tuntumaan ja eikä aikaakaan, kun ilmeisesti sama hauki (?) oli ottanut jälleen.
Tällä kertaa tein vastaiskun ilmeisesti liian aikaisin, koska kala ei edes tarttunut. Lähdin toiselle puolelle, siellä oli rauhallisempaa. Mutta jonkun ajan päästä yhdessä täkyongessa oli eloa. Kala veti hemmetin pitkälle ennenkun rupesi nielemään kalaa. Vastaisku ja kiinni oli!
Hetken yksipuolisen väsytystaistelun jälkeen hauki oli jäällä, ihan komea päälle kiloinen routakiila.

(Ja yllättäen sormet verillä, joutuivat hagen kiduksien uhriksi)..C&R

Käväsin toisella puolella, siellä oli hiljasta. Eikä muissakaan ongissa ollut oikeen tapahtumia, joten oli oiva aika ruveta väsäämään notskia.
Oli muuten kerennyt tulemaan jo mukava nälkä.

Ruokatauon jälkeen lähdin kattelemaan ekan puolen onkia, ei mitään, ei mitään, ei mitään, mutta mun toisessa ongessapa oli.
Vetelin limatuubin jäälle kaverin huomaamatta salakavalasti. Pian kaverikin tuli ihmettelemään tuota pulikkaa kabanossit suussa. :-P

Ja kala pääsin takaisin elementtiinsä, tottakai!

Lähettiin sitten yhessä tuumin kattomaan toisen puolen onkia. Yhdessä ongessa oli melkein kaikki siimat hävinneet kelalta, kaveri teki vastaiskun mutta eihän siellä mitään ollut. Joku puikkari kuljetellut ahventa pitkin järveä. :-P

Sitten olikin pitkän aikaa hiljaista. Täkykalat alkoivat olemaan lähes puolikuolleita, toin kaikki onkeni ekalle puolelle järveä. Sitten jossain vaiheessa, kun toivo kalan saamisesta oli lähes menetetty kaveri hihkui, että yhdessä hänen ongessaan oli tuubi. Annettiin kalan viedä rauhassa siimaa ja aikaa niellä. Vastaisku ja kiinni. Tuntui kuulemma olevan kivasti painoa siiman päässä. Lähelle avantoa tätä kalaa ei saatu kertaakaan, se vaan veti lähes jatkuvalla syötöllä siimaa. Ajateltiin, että nyt olisi jo ihan kunnon hauki kiinni. Mutta yllätys, yllätys kala pääsi irti. :|

Kateltiin tyhjää pyytäviä täkyonkia vielä jonkin aikaa, kunnes päätimme yhdessä tuumin lähteä kotio. Edessä oli jälleen joku 4-5 kilometrin jalkapatikka. Jalat olivat jo valmiiksi ihan tarpeeksi muussina, mutta eipä ollut kyytiäkään. Pois lähettiin siis joskus klo 18 jälkeen.

Aurinko laskee puitten taa, limatuubit käyvät nukkumaan..

Keväämmällä sitten uudestaan, vähempien lumien aikaan. Sillon tuolta tulee.. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

pilkkiäijä

Säkylän Kuivetunnokassa koko päivä tänään pilkillä, minä, isä, pappa ja pikkuveli.

Päivä alkoin hyvin kun ensimmäisiltä avannoilta jo tuli kalaa. Muutama ahven ja kiiski. Paljon etsimistä ja vaan harvoja sattumia, pieniä kaikki.

Makkaratulille ja kohta takasin muutama kymmenen metriä eri paikkaan. Siitä taas aluksi parisatanen ahven ja iskälle tasurilla 3 ahventa joista yksi oli varmaan yli 300g. Siihen jäi reissun isoin, mutta 100-200g ahvenia tuli pieni muovikassillinen, eli kyllä niistä ruuan saa!

Pikkuveli oli ensimmäistä kertaa Säkylässä, ja varmaan aika huonot kuvat jäi.. Toista kertaa mukana oleva tasurivapa poikki ja vain 1 ahven, 2 kiiskeä ja särki. Keväämmällä uudestaan.
Olen kalastelijapoika!

sube

Quote from: Jake-zxc on March 09, 2009, 16:31:30
Quote from: pilkkiäijä on March 08, 2009, 22:54:28
Pikkuveli oli ensimmäistä kertaa Säkylässä, ja varmaan aika huonot kuvat jäi.. Toista kertaa mukana oleva tasurivapa poikki ja vain 1 ahven, 2 kiiskeä ja särki. Keväämmällä uudestaan.

Vai huono kuva?!?  :-o Ei mullakaan jäänyt huonoa kuvaa Nuasjärvestä (vuokatissa) vaikka en saanut mitään sieltä vaikka kävin 3 kertaa.
Yleensä voi alottelialla jäädä huono kuva jostain paikasta, jos ei saalista tule ja harrastus saattaa sitten loppua siihen.

Jake-zxc

Quote from: sBBo on March 09, 2009, 16:38:17
Quote from: Jake-zxc on March 09, 2009, 16:31:30

Vai huono kuva?!?  :-o Ei mullakaan jäänyt huonoa kuvaa Nuasjärvestä (vuokatissa) vaikka en saanut mitään sieltä vaikka kävin 3 kertaa.
Yleensä voi alottelialla jäädä huono kuva jostain paikasta, jos ei saalista tule ja harrastus saattaa sitten loppua siihen.

Mun 4-7 reissua olivat ilman kalaa ja silti en kyllästynyt. (Toisin kuin kaverini  :roll:)

pilkkiäijä

En minäkään pilkkimiseen kyllästy vaikka talvessa tulisi monta kymmentä tyhjää pilkkireissua..

Minulle ei enää ole tärkeintä pilkillä se kalan saaminen vaan se kalastamisen nautinto. Toisin se on 6 vuotiaalla pikkuveljellä, jolla ei niitä kalallisiakaan reissuja vielä kovin montaa ole. Kyllä siitä vielä jotain kehittyy vaikka väkisin  :wink:
Olen kalastelijapoika!

mika922

Säkylän Kuivetunnokassa koko päivä tänään pilkillä, minä, isä, pappa ja pikkuveli.

Päivä alkoin hyvin kun ensimmäisiltä avannoilta jo tuli kalaa. Muutama ahven ja kiiski. Paljon etsimistä ja vaan harvoja sattumia, pieniä kaikki.

Makkaratulille ja kohta takasin muutama kymmenen metriä eri paikkaan. Siitä taas aluksi parisatanen ahven ja iskälle tasurilla 3 ahventa joista yksi oli varmaan yli 300g. Siihen jäi reissun isoin, mutta 100-200g ahvenia tuli pieni muovikassillinen, eli kyllä niistä ruuan saa!

OT: Mikäs niistä autoista oli teidän? Meidän oli se kullanharmaa renault megane. Voi olla tosin, ettette nähnyt, kun oltiin rannassa siikapilkillä... :roll:
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

Qkkeli

Tänään tuli käytyä ekaa kertaa pilkillä eräällä järvellä, jonka olen tiennyt jo useamman vuoden ajan olevan hyvä siikavesi, mutta jonne en vain ole saanut raahattua itseäni. Pari kilometriä piti hiihtää ja sekin onnistui normaaleilla suksilla. Aikaa matkan taittamiseen meni palttiarallaa puolisen tuntia. Ensimmäisen reiän jurautun "saapumisrantaan" erään niemen kärkeen. Vettä alla alle puoli metriä, viritin morrin 0.14mm siimaan ja en kerennyt edes laskea morria pohjaan asti, kun eka tärppi tuli. Kohta kala junttas kunnolla kiinni ja 100g assu heti ylös. Mukava alku, ajattelin ja jatkoin mormuskointia. Kymmenisen pikkuahventa sain peräperään ja sitten niiasi kunnolla ja ylös nousi 20cm harri, enpä tiennyt niitäkään järvessä olevan. Nopea vapautus ja morri veteen, mutta sitten hiljeni lähes täysin. Pari ahventa sain seuraavan vartin aikana ja lähin vaeltamaan sivummalle. Lunta oli jään päällä tasaisesti 30-40cm välillä, joten kovin kauas en jaksanut kävellä ja mitään suurta uskoa siian saamiseen ei ollut lumitilanteesta johtuen.

Parin tunnin seikkailun ja nollasaaliin jälkeen painelin rannalle makkaran paistoon. Sieltä valuin hiljalleen takaisin aloitusreiälle ilman saalista. Vähän alle tunnin jaksoin istua vielä siinä, saaliina pari nohevaa assua ja yksi kovempi tärppi, tavarat kasaan ja hiihto autolle. Kuvia en jaksanut ottaa, kun ei siihen tuntunut oikein aihetta olevan.
Mutta myöhemmin keväällä suunnistan varmasti uudestaan tuolle samalle järvelle ja uskon kyllä saavani sieltä siikoja.

Crice

Tänään oli koulun liikuntapäivä ja olin pilkkimässä Patalahdella. Syönti oli yllätys yllätys heikkoa... Onnistuin saamaan meidän porukassa ensimmäisen kalan. Sen jälkeen kävin pikku tauolla, jonka jälkeen menin tien toiselle puolelle ja kairasin reiän matalaan jossa noin 1,5 metriä vettä. Vähän aikaa siinä istuessa iski kunnolla, varmasti oma enkka pilkkikalani. Huonotuuri jatkui ja siima meni sitten poikki ja kala vei parhaimman ja uusimman pystypilkkini mukanaan :-( . Onneksi oli toinenkin vapa mukana ja jatkoin sillä ja yhden miniappuran sain. Moni ei saanut kalankalaa joten ihan tyytyväinen voi olla. Suurimmat oli yhen saama yli kilon hauki ja toisen saama 460 grammainen ahven. Itse olisin voinut voittaakkin mutta kun tuo oma hirmu pääsi karkuun :x
O_o

Suurkalastaja1

Meillä oli täällä Tampereella tiistaina koulun liikuntapäivä. Olin pilkillä Nässyllä. Voitin jonkun leikkimielisen pilkkikisan, sain 36 ahventa parissa tunnissa. Muut eivät oikein saaneet kalaa, muutamia ahvenia. Keli oli kyllä hyvä ja kalaakin tuli vähäsen :mrgreen:
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Vikke

Lähdettiin isän ja äidin kanssa tuohon 40 -kilometrin päähän järvelle pilkille n. klo 10.
Perillä olimme n. klo 11.

Tavoitteena oli pääasiassa hauki. Teimme ensimmäiset reijät, mutta niistä ei tullut mitään.
Viime kerralla lähdin menemään järveä eteenpäin aika paljon, mutta nyt päätin että en niin kauas mene.

Reikiä tehtiin tiuhaan tahtiin. Itse sain yhdeltä reijältä sopivan mittaisen ahvenen. Pian tämän jälkeen menin kumminkin vähän etäämmälle äidistä ja isästä. Tuloksena yksi pieni ahven.

Menin lähemmäs äitiä ja isää, ja äiti mainitsi että isä oli saanut kaksi hyvän kokoista ahventa. Siinä sitten olimme aika lähellä toisiamme, ja saimme välillä muutamia ahvenia. Jotkut ahvenet hyvän kokoisia, ja jotkut vähän pienempiä.

Isä lähti vähän kauemmas, äiti ja minä jäimme lähelle toisiamme. Äiti sai yhdeltä reijältä hyvän kokoisen ahvenen.
Tämän jälkeen äitillä otti hauki, menin katsomaan tilannetta, mutta n. 10 sekunnin väsyttelyn jälkeen hauki pääsi irti.

Päätin lähteä isän työ. Näin, kun isä pisti pussiin juuri haukea.
Hetken vielä yritimme tämän jälkeen kunnes päätimme lähteä kotiin. Kello näytti 14.15.

Muutama kuva..

Kaikki kalat. Isoin ahven 620g/34cm (isän), toisiksi isoin 320g (äidin). Hauen paino 970g (isän).

Tässä vielä erikseen kuva tuosta isoimmasta ahvenesta.

Haukireissu tämän piti olla, mutta tulikin hyvä ahvenreissu.  :-)
Kyseisellä järvellä tulee varmasti vielä käytyä talven aikana.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Qkkeli

Onnittelut komeasta ahvenesta!

sami552

Onnittelut Kalakauhulle kilon rajan rikkomisesta, todella komea mörssäri. :-o Tosta on hyvä jatkaa, ei muuta kuin isompia jahtaamaan.

Ja jos ei nyt ihan ohi aiheen mennä. Tänään Säkylässä, eikä nyppyäkään koko päivänä.

Jolla

Komea ahven kalakauhulla, tollasen kun vielä joskus sais. Näyttää morri aika pieneltä ahvenen rinnalla.

Tänään säkylässä, syönti oli aika heikkoa mutta jotain silti tuli. Kuvassa omat (alla) ja veljen kalat (yllä). Koko päivän oli hirveä myrsky ja tuuli puhalsi kovaa, silti ihmisiä oli paljon pilkillä.

Isoimmat ahvenet jatkokäsittelyä odottamassa.

JyriKo88

Nätti abba kalakauhu, onnea!
OOO?

Oletko Onnen Onkija?

Arska_1

Onnittelut täältäkin suunnalta!
Aika hauskasti sattui, kun tänään ajattelinkin, että eipä ole kukaan kalassa.nettiläinen saanut kilon rajaa rikki pilkkiahvenissa tänä vuonna, mutta nyt näköjään on.  :-)
Komea on ei voi muuta sanoa.
Huomenna pitänee lähteä jonnekin päin kokeilemaan josko vaikka itsekin löytäisi vauraampia ahvenia.
-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Crice

Onnittelut kalakauhulle komeasta ahvenesta!! Tuollaisia ei ihan aina voi saada! Itseä rupes harmittamaan kun minulla oli vähän sama tilanne että aluksi tuntuu että on pohjassa mutta sitten alkaakin nykiä. Siimahan tuossa sitten poikki loppujen lopuksi meni lyhyen tappelun jälkeen :cry:
O_o

Jake-zxc

Aamulla lähettiin jompsun kanss Pirnesjärvelle elämämme ensimmäisiin pilkkikisoihin. Siinä sitten osteltiin osallistumisliput ja laitettiin kamppeet kasaan ja mentiin oottelemaan jäälle ilmoitusta, että saisi kairata.
Muutamia reikiä tehtiin ja kun jompsu jo vetäisi 222 grammasen ahvenen jään paremmalle puolelle. Siinä kohti ei tullut enään mitään kun vähän kateltiin ympärille ja vaiheltiin paikkoja kun satui parvi kohalle. Jompsu vetäs siinä jäälle 15-20 kalaa samasta reiästä ja minä vaivaiset 3-6. Vaikka jatkuvasti vavan herkistin taipui niin en saanut kalaa, ei kyllä jompsukaan enään. Mentiin Pirnesjärven niemen nokan lähelle kokeilemaan kun heti minulla tuli 1 ahven ja kiiski. Kello alkoi näyttämään sen verran että pitää ottaa kunnon loppukiri. Viimeisellä reijällä jompsu taas vetäisi pari kalaa ja minulla vain herkistin taipui mutta ei kala tarttunut.  :| Siinä mentiin punnitsemaan minun yhdeksää kalaa  :-( ja jompsun yli kahtakymmentä kalaa :-P

Tulos: jompsu ensimmäinen, minä viimeinen. (4. tullut huijasi! kaveri ei osallistunut kisaan ja antoi kalat hänelle  :x) Osallistujia oli nuorten sarjaan 5.

Mukava reissu vaikka olin viimeinen. Mukavasti kalaa kun Piipsjärvellä on tottunut ''munat pata'' reissuihin tai on saanut tyytyä yhteen sinttiin.

perza

Hirmu ahven kalakauhulla!  :-o ihme että on mahtunu 4´reiästä. On varmasti ollu tiukassa, kun tuossa kunnossa on ahven ollut(iso porsas).
Noin ne enkka ahvenet monesti tulee kun yrittää pienä vaan nyppiä.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

sami552

Tänään tuli sitten oltua Lähijärvellä pitkä päivä tasapainoilemassa. Aamulla menin heti onkiin vakipaikalle, muutaman tunnin porasin reikiä ja uittelin tasureita kaikessa rauhassa ilman nypyn nyppyä. Kattelin, kun vähän kauempana siinsi joku musta kohta. Ei muuta kuin taivaltaan sinne päin. Kun saavuin paikalle huomasin, että kyseessä oli uhkureikä, joka oli nostanut vettä jäälle. Avannossa oli reunilla hahkistunutta pikkukalaa. Kyseisellä paikalla on ollut varmaan kova hakkuu päivä pari sitten. Paikalla oli vettä n. 18m.

No kun olin onkinut pohjat ja välivedet, niin nostin tasurin pari metriä jään alle. Ei aikaakaan, kun siimaan nousi lenkki ja ensimmäinen ahvenan yhtyeen jäsen nousi jäälle. Tiputin pilkin takasin ja toinen heti perään. Tämän jälkeen oli vähän aikaa hiljaista, kun pilkki jäi kuin seinään, metrin sain kalaa nostettua ja se jumpus niin maan peruusteellisesti, kunnes siima keveni. Aika varmasti oli taas iso ahven. Se loppu siihen karkuuttamiseen se syönti. Rannempaa tuli vielä pari piikkiä. Kyllä ne isomukset sieltä vielä joskus nousee, kärsivällisyys tunnetusti palkitaan.

jarmoankka

pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

sami552

No ei kai se mikään hirveä salaisuus ole, että missä olin. Tumman veden ahveniahan noi, eli Hervantajärvellä olin.

SUURkalastaja jyväskyläst

No huhhu, aivan törkeän komea ahven kalakauhulla! :wink:
Ja kilon raja rikki, onnittelut. On tosiaan voinut olla tila vähissä, kun tuommosta porsasta vedetään 4' avannosta. :-P

Tulipahan itsekkin oltua tänään taas pilikillä.
Aamu alkoi sillä, että mentiin ensin hakemaan täkykalat Valkeiselta. Siinä klo 11-12 välillä olimmenkin jo porailemassa ekoja reikiä.
Kaveri aloitti jälleen vahvasti, jo ensimmäisiltä rei'iltä alkoi nostelemaan aaboja. Itse tuskailin jälleen sen ensimmäisenkin kanssa.
Mutta löytyihän sitä lopulta paikka joka alkoi antaa jokusia ahvenia, hemmetin kova tällikin tuli matalasta vedestä tapsipilkkiin. Ja hetken päästä tein houkutusnykäystä ja tuntui, kun pilkki olisi jäänyt kiinni jonnekkin, mutta samantien tuntui myöskin pari potkua ja kala pääsi irti.
Siinä klo 13-14 välillä sitten oli tarpeeksi kaloja kasassa ja lähdimme Pirttijärvelle. Siellä alkoikin sitten melko vakuuttavasti, kun laittelin vasta ahvenia koukkuihin ja kaverilla oli ottanut hauki jo ensimmäiseltä reiältä täkyyn. Annettiin kalan viedä ja viedä..Vastanykäys ja kiinni oli!
Pienenoloinen kuulemma oli, pääsi sitten lopulta irti.
Sitten olikin jonkun aikaa hiljaista, joten päätimme käyttää sitä hyväksi ja aloimme vääntää notskia. Noh, makkaratauko vähän veny, kun ei ollut kunnon puita niin kokoajan joutu hakemaan lisää. Lähti nälkä, kun vetäs paketin makkaraa. Ja sitten lähdettiin kattomaan niitä toisen puolen onkia, ajattelin, että varmaan puolista loppunu siima ja onki on avannossa. Mutta sitten niistä kolmesta ongesta kahessa oli jotain paskaa koukuissa ja syöttikala hävinnyt. Loistavaa..
Sitten olikin piitkän aikaa hiljasta. Päätettiin sitten alkaa lopettelemaan, ja keräilin onkia pois. Toisiksi viimeisen eli viidennen ongen, kun olin saanut pois kaveri huomas, että kuudennessa oli kala. Laittelin loput onget kasaan siinä rauhassa, ajattelin, että annetaan sen viedä ja otetaan rauhassa.
Pitkänaama olikin sitten ottanut hirveitä spurtteja, ja kun pääsin paikalle huomasin, että siima loppuu aivan pian. Vastaisku ja jaahas..
Koukku kasveissa kiinni ja kala irti. Lähdettiin sitten melko pian tuon jälkeen.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

kalastaja123

Tänään mentiin pilkille parin kaverin kanssa+ et sen faija ajaa puita sen kaverin mökille saareen.

Ensin tehtiin reiät aika lähelle rantaa upponeen proomun viereen. Minulla tyhjää mut kaverilla 2 pientä nykäystä.
no sen jälkee tuli se mun kaverin faijan kaveri moottorikelkalla veneen kera( :-D ) parin tunnin jälkeen luovutettiin ja alettiin pinota puita kyytiin.
koko päivänä kairattiin vaan noin 15 reikää+ et nolla reissu :cry: :x .

Arska_1

Tänään herätys kuudelta, eikun ylös evästä naamariin kamppeet kasaan ja järvelle. Eilen tuli yhden kaverin kanssa käytyä paria luotoa pommittamassa ja tänään tuli samoilla paikoilla pyörittyä. Ensimmäisellä luodolla oli yhdellä reiällä pari tapahtumaa tasurin kanssa, mutta ei jäänyt kiinni. Siinä sitten jonkun tekemiä valmiita reikiä kiertelin, kunnes yhdellä reiällä alkoi tapahtua. Alkuun tuntui nykäisy. Jatkoin nostelemista ajattelin, että mikähän pikku ahven taas nyplää kun kohta tärähti kovasti. Kala kiinni. Mietin, että no nyt voisi olla sitä puolen kilon possua kiinni, mutta eipä sitten näköjään ollutkaan. Painoa tällä veitikalla oli 650g. Ottipelinä Lucky Johnin tasuri(näkyy vähän epäselvästi kuvassa). Muuta ei sitten tullutkaan.
Tulipahan siinä ensimmäinen pilkkihauki tuolta järveltä, ja ennätyskalani pilkillä.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Jake-zxc

Sami, paljonko tuo paino. Ja ensikerralla sellainen kuva että saa selvää kalan koosta. (kännykkä vierelle jne.)  :wink: