Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Koukut

Started by Alakoukku, February 12, 2007, 18:31:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alakoukku

Ajattelin valmistaa muutaman vaapun omatoimisesti ja nyt tarviis tietää koukkujen kokoluokitus?
Vaappujen koot ovat 10-12cm.
Samalla jos joku guru on itse jo valmistanut vaappuja ja on tietoa runkolangan paksuudesta ja uistinrenkaiden koosta voi niistäkin valaista.
Kyseisten sivujen vaapunvalmistus ohjeet ovat hyvät, mutta tarvitsen tietoa minkä paksuista runkolankaa, minkä kokoiset koukut, minkä kokoiset uistinrenkaat ja minkä kokoiset uintilevyt sopivat millekin vaappuaihiolle? eli esim. 12cm vaappuaihiolle?

Toniski

ite väsään paljon vaappuja ja ne on just siinä 8-12 cm että ainakin laitan siihen perus 10cm vaappuun kuutosen koukkuja. oikeestaan sehän on niin että koukun pitää olla leveämpi haarastaan kun se itse vaappu.runkolanka on taas mulla áinaki enemmän niin että mikä sattuu sopimaan siihen uraan ja renkaatkin voi noin silmämääräsesti kattoa että mikä on sopiva ja jos ei muuten niin ainahan voi kattoa kaupan uistimista :-)
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

perza

Pituushan ei aina sano vaapunk oukku kokoa? Eli jos sulla on tommonen 12cm tikkumainen vaappu niin siihen laittasin kolme 6 koon koukkua. Mutta jos vaappu on vähänkään pulleampi niin sitten 2kpl 4 koon koukkua. Ja mielellään iso kitaisia ja pyöreäpohjaisia koukkuja.
Runkolangaksi 1mm haponkestävää lankaa. Kyllä 0,8mm lankakin käy, mutta ite laittaisin tollaseen yli 10cm vaappuun 1mm langan.
12cm tikku vaappuun 5mm koukkurenkaat ja pulleampaan 6mm renkaat.
Uintilevy on aika vaikea sanoa jos ei tiedä aihion muotoa, mtuta tommoseen tikku malliin ehdottomasti satula levy ja vaikka pyöreä kieli lappu tommoseen "pulleampaan" vaappuun.
10cm ja paksuhkoon runkoon voi koittaa vaikka 15-16mm porras levyä...
itse laittasin vaappuun mielummin pikkasen liian ison kun liian pienen uintilevyn!
:-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Toniski

niin se paksuushan siinä oikeestaan on se ratkasevin.oon tehny tommosia "muikkuja" 10cm pitkiä ja niihin porraslevy niin on toiminu tosi hyvin... :-)
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!