Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Seniori vaaput

Started by Miquel, June 05, 2007, 15:20:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miquel

Eli mitä seniori väriä suosittelisitte taimenelle, kirjolohelle, siialle ja järvilohelle. Myös omia kokemuksia senioreista voi laittaa. Ja jos käytätte senioreita niin kertokaa mitä väriä millekkin kalalle kannattaa käyttää. Mikä seniori väri on sinusta paras?
Taimenta väsyttämään!

Nykyttäjä

Sen verran on kokemusta Seniorin pikkuvaapuista että kirkkaissa vesissä tammukka ainakin on hyvin kiinnostunut kokonaan mustasta tai punapilkkuisesta, myös harmaa tuntuu kelpaavan. Muille kaloille en sitä oo pahemmin edes tarjonnut, no jonkun ahvenen toki oon saanu ja musta on kelvannu niillekkin.

miseboy

siikaa olen saanu sellaisella keltarunkoisella jossa on molemmillaa puolella kolme mustaa pistettä.

Miquel

Tuossa on se seniori värikartta http://www.seniorivaappu.fi/varikartta.htm. Ettei tarvi arvailla, mikä väri se noista on niin katsokaa tuolta ja kertokaa, mikä numero.
Taimenta väsyttämään!

Karski

minulla itsellä on tällä hetkellä 4 senioria,1 jäi pohjaan (vär:num.7),sain sillä 3 harjusta,sitten on paljon hyväksikkin kehuttua väriä ,mutta en ole itse senioreilla saanut oikeen mitään arvokkaanpaa kalaa,vain ahvenia ja ne pari harria.Taimenelle ja järvilohelle minulle suositeltiin väriä 2(5cm) ja 11(4cm).väri numr 28 ja 12 ovat kuulemma parhaita värejä siialle.Pienet ja isot seniorit uivat perukkeessa melkein yhtä hyvin kuin lenkkisolmussa ja niihin saa painokoukkuja,silloin niitä voi myös heittaa ja kyllä ne minulla 0.30 siimassa lentää n.12m  :lol:.
''eise oo niin justiinsa''

Rautuseppo

Kyllähän noita Känsäkoskia on toistakymmentä tullut ostettua. Puna-kelta-musta on taimenelle ollut kova sana, samoin oranssi mustilla pilkuilla. Siikaa seniorilla saa aivan käsittämättömän hyvin. Ainut ongelma on pieni koko - ja koukkujen tarrautuminen toisiinsa. Niin ja tietysti se, että jos siikaa koittaa kalastaa paikassa, missä on ahventa, on kalastus hyvän ahvenentulon takia vaikeaa :)  Muuta uistinta ei myöskään eikein pysty pitämään perässä kun seniorilla kalastaa, koska vauhdin pitää olla aivan älyttömän hidas. Useasti tässä tehdään väärin, eli vedetään vaappua liian kovaa - ja kalaa ei tule. Vedessä kun testaa, niin vaappua pitää vetää erittäin hiljaa, että uinti on optimaalinen. Siikaväreistä on paha sanoa, jokaisella olen saanut, riippuu aina niin veden väristä ja kalakannasta.

miseboy

jos haluaa harjuksia niin tartteeko siinä olla painokoikkua

kaivo

Quote from: miseboy on June 06, 2007, 17:15:34
jos haluaa harjuksia niin tartteeko siinä olla painokoikkua
Painokoukulla Seniori (tai mikä tahansa vastaavan kokoinen kelluva pikkuvaappu) lentää pidemmälle, muuttuu uppoavaksi ja samalla kalastus on myös mahdollista hieman syvemmältä kuin ilman painokoukkua. Tilanteesta riippuu, onko tästä hyötyä.

Rautuseppo

Tuosta painokoukusta käytöstä olen luopunut vetokalastuksessa. Heittäessä se on hyvä lisä, ja varsinkin virtaavassa vedessä painokoukuista ei ole niin haittaa, koska uintiliike hidastuu. Mutta vetouistelussa painokoukut haittaavat Seniorin uintia sen verran, että en niitä suosittele käyttämään, ellei ole pakko saada uistinta enemmän pohjaan. Jokatapauksessa huonommin olen saanut kalaa painokoukkujen kanssa. Uistin kuitenkin painaa yhden gramman, joten painokoukut järkyttävät jo valmiiksi erittäin herkkää uintiliikettä mielestäni liikaa - mutta tämä vain oma näkemys :)

Tumzu

sekin on hyvä tyyli saada pikku vaapulle lisää uinti syvyyttä, kun pistää siimaan n, 1m-0,5m päähän vaapusta tavallisia ongessa käytettäviä lyijyhauleja(yksi tai muutama, riippuu ihan koosta). Tämä ei edes haittaa vaapun uintia ainakaan itselläni.

Poromies

Ylikirkas ahvenväri 5cm eli nmr 14, on soveltunut erittäin hyvin pikkulampien haukien ja isompien ahvenien pyyntiin uistellen/heitellen.
Siialle sopineet värit 21, 22, 33, 38 ja 42.
"Kalastetaan aina kun ehditään, ja silloinkin kun ei ole aikaa"

Qkkeli

Siika- ja harjushommissa itselläni on toiminut ainakin värit 6, 12, 13, 15 ja 27. Ahvenille 9, 15 ja 22. Kirjolohelle 10, 15, 22..
Hyvä värivalikoima ainakin kyseiseltä vaapulta löytyy. Ja miksei löytyisi, huippupeli monelle kalalle.

Yuz

Keltamusta on ainakin toiminut hyvin ahvenelle ja siialle. Pinkkiin menevillä sitten on tullut myös särkiä ja salakoita..  :-D
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

taildancer

Itse olen parhaiten saanut siikaa,ahventa ja kirjolohta väreillä:4,6,18 ja 37.

Miquel

Onko kukaan tilannu senioreita tuolta itse seniorivaappujen sivuilta. Me tilattiin, mutta puhelinsoittoo ei oo vieläkään tullu.
Taimenta väsyttämään!

maakka123

minä jätin tilauksen muutama päivä sitten -> ei ole kuulunut viel mitään. mutta suosittelen väri num. 7:ää olen saanut lukuisia siikoja ja pari harriakin ;D

Miquel

Quote from: maakka123 on June 18, 2007, 23:02:58
minä jätin tilauksen muutama päivä sitten -> ei ole kuulunut viel mitään. mutta suosittelen väri num. 7:ää olen saanut lukuisia siikoja ja pari harriakin ;D
Minulla on nyt värit 7,11,12,22 ja 37. Tilaus tuli tänään. Se tekijä soitti ja sano, että me saatiin viimeset seniorit. Varastot oli kuulemma jo aikalailla tyhjät.
Taimenta väsyttämään!

maakka123

mullekki oli ilmeisesti eilen tullu ku tänää löyty myttynä postilaatikosta se saapumis ilmotus :D

lohen pyytäjä

Seniori on ihan hyvä isoille ahvenille. Muutamia siikoja on tullut seniorilla. Kirlohta en kovin paljon seniorilla ole saanut.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

maakka123

Quote from: lohen pyytäjä on June 20, 2007, 11:34:20
Seniori on ihan hyvä isoille ahvenille. Muutamia siikoja on tullut seniorilla. Kirlohta en kovin paljon seniorilla ole saanut.

siioille erittäin hyvä ja myös lohille :) kirreistä en tiedä..

H.a.u.k.i

Oon kuullu, et Seniori olis hyvä ahvenille.
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Miquel

Ei olis vaan on. Tänään tuli järvellä oltua vajaa pari tuntia saalis oli ämpärillinen ahvenia joista suurin painoi 140 grammaa. Puolet kaloista tuli värillä 7 ja puolet värillä 12. Saatiin, myös yksi särki ja yksi hauki, joka päästettiin kasvamaan viimeisillä metreillä ahven nappasi väriin 12, kun ahven oli jo veneen lähellä tuntui todella voimakas nykäys ja NAPS! Sinne meni toinen päivän ottivieheistä.  :-(
Taimenta väsyttämään!

kala paikka10

Sellanen kelta puna musta kelpaa kirjolohelle, ja musta on hyvä siialle varsinki sillon ku ne lentokusiaiset lähtee hää lennolle.

Hemulisoturi

Tuli jokunen viikko sitten ostettua Seniorin pienin värissä 37.
Eilen sähköperämoottorin perässä sitä vetelin ja ahvenia piti päästellä irti koukuista lähes koko ajan.
Loistava vaappu. 16.päivä lähden Lappiin, jännä nähdä miten se siellä toimii harreille.  :wink:

kalle

Ihan vaan vinkkinä aloittelijoille, että kokeilkaa myös Salmo hornetin pieniä vieheitä - ihan vain siksi, kun ovat huomattavasti halvempia, ei sillä, että seniori olisi huono :wink:

Hemulisoturi

Quote from: kalle on July 05, 2007, 17:25:19
Ihan vaan vinkkinä aloittelijoille, että kokeilkaa myös Salmo hornetin pieniä vieheitä - ihan vain siksi, kun ovat huomattavasti halvempia, ei sillä, että seniori olisi huono :wink:
Itse omistan 7kpl Hornetteja ja ahventa ja harjusta niilläkin tulee, mutta silti sanoisin että tuossa Seniorissa on parempi uinti kuin Salmoissa.
Ja tuntuu nuo Seniorit paremmin siioilla pelittävän kuin Hornetit.

Yuz

On ehkä hieman heikkoa tekoa tuo runkolanka, ainakin itselläni lumpeessa oltuaan tms alkaa Seniori uida vinossa.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

samwagen

Quote from: maakka123 on June 20, 2007, 20:15:40

Milläs värillä on siikaa tullut?
Onko Lohenpyytäjä saanut Seniorilla siikaa merestä vaiko järvestä?
Itseä tuo merisiian kalastus kiinnostaisi ja pitäs vähän katsella vieheitä siihen hommaan.

Miquel

Quote from: samwagen on July 19, 2007, 15:13:47
Quote from: maakka123 on June 20, 2007, 20:15:40

Milläs värillä on siikaa tullut?
Onko Lohenpyytäjä saanut Seniorilla siikaa merestä vaiko järvestä?
Itseä tuo merisiian kalastus kiinnostaisi ja pitäs vähän katsella vieheitä siihen hommaan.
Siialle hyviä värejä ovat 7,12 ja 13. Noista väreistä on paljon kokemusta ja hyvin ovat toimineet.
Taimenta väsyttämään!

Hauki007

Punainen vs neon vihreä kumpi on parempi kirrelle.
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!