Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Saako säynettä uistimilla?

Started by SUURkalastaja jyväskyläst, June 05, 2007, 15:57:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SUURkalastaja jyväskyläst

Siis saako säynävää uistimilla vai onko onki vain se ainoa ja oikea? Yhdessä pienessä purossa joka on n.20cm-2.0m syvä on joitakin säyneitä. Vesi on aika tummaa. Oletteko siis saanet säyneitä ja millä olette niitä saaneet? Kiinostavaa oisi niitäkin kokeilla siellä joella ahventen lomassa.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Morripoika

kyllä todellakin saa kannattaa koittaa lippa uistimilla suosittelisin bete lottoa ja jotain puna pisteistä mepsin lippaa numerona 2 tai 3
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Mixxxu

Itse sain viikonloppuna puolkilosen vibraksilla ja pari oli vielä lisäksi kiinni mutta eivät pysyneet  :roll:

Morripoika

ite oon saanu 1,9kg säynen lotolla ja meppsin pronssi lippalla ja punasilla pisteillä 1,6kg säynen

Ne kalat on siis siellä joella 200g-1kg mitä ollaan kaverin kanssa nähty. Säyneellä on vissii kutuaika, haittaako syöntiä.

Molopääklaani

Millainen säyne on ruokakalana? Siis millasta ruokaa ootte tehny ja onko ollu hyvää?

Molopääklaani

Morripoika

ei se varmaan syöntiä haittaa ja alle 600g säyneitä on tosi vaikeita saada virvelillä ja ruokaa en oo tehny ja en taida tehdäkkään

perza

alle 5cm pikku vaappuja vaan tajoamaan niin varmasti ottaa ja otinkin kyllä vavassa tuntee! Säyne vaan on semmonen kala että pari terävää pyristystä siiman päässä ja sitten on valmis haaviin.
mm. oman enkkani sain uistelemalla ja aluski luulin että nyt on kookas taimen tai joku iso kala ja yhtä äkkiä vaan meni siima ihan löysälle ja tuli ihan kelaamalla ylös. Säyneellä painoa 2150g.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

haukka_1

Itsellä ei ole minkään näköistä kokemusta noista säynävistä, mutta jos haluaa jotain kirjoitettua tietoo niistä niin Erä lehden 7-2005 numerossa löytyy paljon juttuu särki kaloista ja säynävän kalastuksesta.

JK

Säyne kutee aiemmin keväällä. Ihmettelen, jos nyt olisivat kudulla. Pienet vaaput, lipat ja perhot on hyviä säyneelle. Suurimman (1,8kg) olen saanut Rapalan originalin pienimmällä koolla ahvenvärissä.

Pete

Itse olen parhaiten säynettä saanut toukokuun aikana. Joskus kesällä merellä hauen tai meritaimenen kalastuksen ohessa niitä on myös tullut. Isoimmat ovat ottaneet ihan taimen/haukilusikkaan. Parhaimmaksi olen kuitenkin varsinaisessa säyne kalastuksessa havainnut Vibrax-lipat ja kaikki kumikalalipat.

Himopilkkijä89

Säyne ottaa hyvin lippaan, ainakin iso säyne. Pieni sitten mielummin mato-onkeen.
Tosin kyllä isotkin matoon ottaa ku isä on saanut 2,5 kiloisen...

jorska

Juu ja sitten ainaki meilläpäin on tullu pari ~1.5kg säynävää iha stormin kalajigeillä, paikka on siis lohjanjärvi

Quote from: jorska on June 06, 2007, 11:51:12
Juu ja sitten ainaki meilläpäin on tullu pari ~1.5kg säynävää iha stormin kalajigeillä, paikka on siis lohjanjärvi
Kuinka isoja kalajigejä oot käyttäny? Ottaisko säyne matojigeihin?
Eilen oltiin veljen kanssa eräällä toisella joella joka on siis yhteydessä siihen jokeen jossa on säynettä. No kyllähän sieltäki löyty n.30-50cm montusta joku 700-800g säyne ja sitä yritin vibraxilla härnätä ottamaan, mutta turhaan. Sitten annoin vuoron veljelleni kun sillä oli perhovehkeet. No eipä hänkään onnistunu sitä saamaan :-(

Molopääklaani

johndoe

Kyllä Säyne uistimeen ottaa, varsinkin isommat. Itse saanut tänä vuonna pari kilosta Säynettä ihan halpislusikalla.

Ruokakalana ei ihan paras kun on ruotonen ja saattaa mudalle maistua.

Hemulisoturi

Viime keväänä tuli Minnow Spoonilla 1,67kg säyne, sekä jigillä 400g säyne.
Onhan säyneitä jerkeilläkin saatu.

Ruohikkoversiolla

Karski

kaveri sai ii-joen kipinänkoskesta 400g säynen smolt-nimisella lusikalla ja mun iskä sai samasta paikasta 1kg säynen 9cm särjen värisellä vaapulla.Itse sain Hossanjoesta 2.65kg säynen bete lotolla.Että saa niitä muillakin kun ongella. :-D
''eise oo niin justiinsa''

jorska

No tais olla semmossia 9-10 sentin mittasia, tuli siinä hauen jigittelyn kylkiäisenä :). Matojigeistä en tiiä, mutta eiköhän niilläkin oo mahollista säynävää narrata.

lohen pyytäjä

Minkalaista uistinta suosittelette semmoseen kanavaan jossa ongenkin siima muuttu ruskeaksi ja siinä on noin 1.5-2m vettä. Minä sain siitä pari vuotta sitten mato-ongella kaksi  kiloista säyneä. Eli minkalaista uistinta suosittelette säyneelle?
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

pilkkiäijä

Jigissä on ollut pieni säynävä kiinni, mutta mereltä isompia säyneitä on tullut parhaiten calico cat-lipalla. Väri puna/valko/musta ja koko 2 tai 3.
Olen kalastelijapoika!

Mikko_-Procyon-

Minä olen saanut 650g säyneen minnow spoonin ruohikkoversiollakin..
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kaivo

Kaksi pientä ~300 gramman säynettä on tullut, molemmat muistaakseni kakkoskoon Meppseillä tavoitellessani ahventa ja haukea.

Yuz

Todellakin. Tuo on parikiloinen, ja kiinni Lotossa.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Luupää

Pientä säynettä ei kannata laittaa ruuaksi mutta iso säyne on hyvää savustettuna ja suolakalana.

Karski

Kyllähän tuota säynettä saa uistimilla. Yhdellä Iijoen reissulla jokuvuosi takaperin kaverini sai punakeltaisella n 5cm smoltilla puolikiloisen säynen ja isäni sai 12cm särjen värisellä vaapulla miltei kiloisen säynen. Siis säynekin on toisaalta petokala. Itselläni merkittävin säyne kokemus on Hossajoelta, jossa heittelin betelottoa erään kosken niskalle, kunnes vapa taipui jonkin verran, mutta kala tuli erittäin helposti ylös, mutta arvatkaapa paljonko tämä säyne painoi??..no ei tarvi arvata, koska kerron. Punnitsin kalan vanhalla jousivaakalla joka näytti 2,8kg, mutta kotona testailtuani hetken vaakaa totesin että se näyttää 400g liian vähän, joten kalan todellinen paino on ollut about 3,2kg. Nooh poikettiin vähän alkuperäis aiheesta, mutta kyllä syänyttä uistimellakin saa ;).
''eise oo niin justiinsa''

Uglioo

kyllä säynee tulee ustimella!niitä oon napannu useita kymmeniä vuosien aikana.yleensä tarttuu rapalan team eskoon tai muuhun pikku vaappuun

JuP3

Tänään saatiin tällaista Parkan kanssa kutevien salakoiden seasta:

Ylin 980g, 5cm Invincible (Parka)
Keskimmäinen 650g, 2 koon Vibrax (minä)
Alin 550g, toukkajigi (minä)
:wink:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Ammattilainen

Jep, kyllä saa niin kuin on jo varmasti selväksi tullutkin - pienet 2-, tai 3 koon mepsit ja muutkin pienet lipat pelittävät. Myös pienet matojigit, ja lotolipoilla kannattaa kanssa yrittää.
Kalaan aina kun pääsee !

darpeee

Kyllä niitä on muutamia lotolla tullut kun olen ollut hauestamassa yhdellä joella..

Suurkalastaja1

Oon saanu 18g Krokodililla kolme säynettä ja 4" Suspilla yhen...Joten kyllä ne uistimeenki ottaa :wink:
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.