Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

firelinen kuluminen

Started by flametin, July 12, 2002, 20:40:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

flametin

minulla on ul-virvelissä .12 firelineä ja olen kyllä kuullut että se kuluu aika nopeasti mutta... olen käynyt sillä siimalla noin 5 kertaa kalassa ja siinä alkaa näkyä selvää rispaantumista.

olen tutkinu vaparenkaat ja siimanohjaimen mutta niistäkään ei löytynyt kulumia teräviä kohtia

eli onko teillä ollut sama juttu joskus- ???
-eLeCtRiC-

abo

Rupeaahan se Fire hapsuilemaan nopeasti joo, muttei se mitään haittaa. Varsinkin harmaa menee 'hetkessä' ruokottoman näköiseksi, muttei sen lujuus käytännössä muutu lainkaan. Ei muuta kuin kovaa kalastusta.
Älä ota mitään liian vakavasti.

Anonymous

:D A-haa ! Kiitos Abo tiedosta. Itselläni oli ihan sama hätä, kun jo n. 5 kerran jälkeen alkoi 0,17 fireline näyttää tosi härskiltä ja luulin sen jo olevan mennyttä. Tämä siis kuuluukin asiaan, joten eikun kalaan vaan. On kyllä ollut heikot saaliit rantaviskelyssä toistaiseksi, mutta eiköhän elokuu tuo muutoksen..
Taitaa olla vesi turhan lämmintä tällä hetkellä.

HerraHame

Oon menny heittää pois kaikki kuluneet flinet  :-[
Mo~

Kyllä se kestää melkein yhtä paljon kuin uusi, vaikka onkin "rispaantunutta".

Lohenuistelija

Jos näyttää rispaantuneelta ja epäilet kestävyyttä, tee testi.
Vedä rispaantuneimmasta kohdasta esim. vaakaa hyväksi käyttäen (tarpeeksi iso vaaka jossa näyttö riittää ja kestää) Fireline poikki jos saat.
Jos et saa poikki ainakaan kovin helposti, voit luottaa ettei kalakaan (eikä kevyet pohjatärpit) kovin helpolla sitä katko.

Tai katkoohan se, hauen hampaissa menee mielestäni yhtä helposti poikki kuin monofiilikin.

l0hi

No mulla 0,20 millinen fireline vaikka näyttää vanhalta niin kestää.Mulla kestää fireline siis yks paketti kesän kalastuksen hyvin ja vähä kevättä ihan hyvin.Vaikka se näyttää ihan loppuun palaneelta niin kestää.Ja käyn paljon kesässä kalassa, joka toinen päivä. ::)

Minnow_spoon

Mun FireLine on ainakin ihan ok. Mulla se ei näytä rispaantuneelta vaikka paljon on tullut kalastettuakin... No jokunen kohta ehkä mutta yleisestiottaen tosi vähän.
-=Minnow=-

Peeveli

Siiman kuluminen voi johtua niin monesta tekijästä, että on mahdotonta sanoa enempää, kun ei tiedä mistä kohdin siima on kulunut, miten säilytät siimaasi, minkälaisissa olosuhteissa olet kalastanut jne jne...

Kuitusiima kyllä kestää rispaantumista jonkin verran juuri useiden säikeidensä takia. Mulla itselläni ei kuitusiima ole kovinkaan hupaa tavaraa vaan se kestää hyvin, joten luulen, että jostain muusta on nyt kysymys kuin itse siiman ominaisuuksista, jos se kerta noin nopeasti on kulunut.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Tornio_River

no rispantuminen on suuri ongelma juuri   firelinen tapaisissa fuusio siimoissa ,mutta oma ongelma on myös  punotuissä siimoissa joissa joissakin merkeissä on havaittavissa   punoksen  äkillistä löystymistä ja
hampuuntumista mutta  silti veto lujuus ei yleensä siitä
paljon kärsi,mutta silti en  enää kuitenkaan pistä ul
kamoihin punottua tai fuusiota  ym,,  monokokkelit riittää mulle, stroftin 0,18 kestää ihan tarpeeks
mut tää on mun mielipide ;)

esal

Mitä olen muilta kuullut niin Fireline alkaa rahisemaan hiukan vanhempana aika pahasti.
Minulla toisessa kelassa ollut pari kuukautta käytössä 0.15mm vihreä Fireline hyvin on ehjänä tähän asti kestänyt, tosin ei ole kuin muutama kalastuskerta tullut.
Enemmän käytän Titaniumia, 2,5 kuukautta ollut käytössä eikä vielä kulumisen merkkejä, vaikka ahkerasti olen kalastanut.
Muutamia siimasotkuja tullut, joissa on joutunuta katkaisemaan siimaa. Yhteensä olen katkaissut noin 20m.

jaska74

mulla firelinen ääni riippuu vavasta. toisessa se on ihan hiljasta ja toisessa se pitää hirveetä nirinää
siima on suht uutta molemmissa

Nykyttäjä

Olen vahvasti samaa mieltä jaska74 kanssa. Olen käyttäny firelinen kuitua kolmisen vuotta. Edellisessä vavassa (shimano) oli kovin pieni ensimmäinen rengas ja krahina oli melkoinen, varsinkin jos isommalla uistimella heitteli. Vaihdoin vavan jossa ensimmäinen rengas on lähes kaksi kertaa suurempi ja kyllä samalla siimalla heittely on paljon äänettömämpää ja siima kuluu huomattavasti vähemmän. Ehkä vaparenkaat ovat pinnoitukseltaankin erilaisia.

Pete

Quote from: Vikke on October 23, 2006, 18:32:36
Mulla on sama juttu.Se on muuttunut minullakin aivan harmaaksi, ja se on aivan rypyillä.Mulla on Firelinen
25mm.

Veikkaan kuitenkin siiman olevan 0.25 mm, kaikesta huolimatta.

Professor

Kumpi on parempaa hankaus kestävyydeltä Berklet Fireline vai Rapala Titanium Braid ???