Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Päästätkö kalan takaisin?

Started by Peeveli, July 17, 2002, 23:44:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Peeveli

Kun kalaa tulee, niin päästättekö kalan takaisin vaikka ette aikoisikaan sitä syödä vai otatteko silti ylös ikään kuin päänahaksi? Alamittaisia ei tietenkään lasketa.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Salmo

Riippuu vähän kuinka pahasti kala on nielaissut vieheen tai yleensä loukkaantunut. Mutta siis, jos en sillä mitään tee ja kala on hyvässä kunnossa, niin päästän menemään.

Toisaalta loukkaantuneet kalat ovat helppoa ravintoa muille kaloille, joten joskus päästän sellaisetkin. Jos kala kuitenkaan ei enään siitä lähde, eli on kuollut, niin sen voi vaikka laittaa lokeille. Harvoin olen kuitenkin tällaista tehnyt...yleensä on aina joku, joka sen kalan sitten ottaa... :)

Peeveli

Jeps, piti hieman odottaa, ettei oma vastaus vaikuta.  ;D

Minä harvoin otan kalaa, ellen sitä aio syödä tai viedä sitä jollekin tuliaisiksi. Eli, selkeästi suurimman osan kaloista päästän takaisin jos ovat kunnossa.
Joskus, jos koukun irrottamiseen kuluu aikaa, joutuu kalaa kyllä hieman vilvoittelemaan ennen kuin se lähtee.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Masa

Hauet ja pienemmät kuhat tulee yleensä päästettyä pois, ellei joku tuttu niitä halua... :)
Luulisin...

pt

Yleensä otan vain ne mitkä on tarkoitus käyttää itse tai joku tuttu. Joskus on pakko ottaa sellainenkin mitä ei ole tarkoitus jos koukut ovat pahasti kiinni kalan kurkussa.

Hauet, toutaimen ja alamittaiset tulee päästettyä. Jos on tarttunu "pahasti" niin ne otan, yli 40 cm kirjotkin tulee otettua(pienemmät takas) ja pikku assutkin menee takas...

Minnow_spoon

Affut ja jalokalat otetaan! Gäddat päästetään takaisin jos ne on kunnossa ellei sitten jokus tuu semmosta kymmenen kilon keissiä, sen mä kyllä täytän!
-=Minnow=-

HerraHame

Kaikki pois paitsi ruokakalat ja kuolleet,
tietty isommat lähtee mukaan...
Mo~

Mr.Lahna

sopivat kalat mukaan pienet pois
hankala kala kävi koukkuun....

goa_1000

Särjet, pienet ahvenet ja pienet hauet päästän takaisin kasvamaan.

BASS70

jos tulee paljon kalaa,isommat talteen ja tietysti tarpeensa mukaan.pienet takaisin kasvamaan. ::)

Anonymous

Kaikki pienet pääsee takas, ja nekin mitä mä otan tulee vain omiin tarkoituksiin....

En viitti jakaa kaloja koko kylälle !

Antti

Isot ahvenet (-->150g) otetaan, myös lohensukuisetkin otetaan. Mutta alamittaiset ja hauet, toutaimet yms päästetään takaisin.

mrs.lahna

No joo... ku sais joskus niin paljon kalaa että sitä vois päästää takaisin. Yleensä kaikki menee syöntiin. Kissallekin kelpaa hyvin!
Alamittaiset päästän jos ei ole loukkautuneet pahasti.
Tytölläkin tärppää

raputiimi

Tällä helteellä kaikki lasketaan takaisin. Muuten ruokakalat otetaan 1kg hauet>, alamittaiset jalokalat lasketaan takaisin.

Mitta kalan kohdalla mietitään tarkasti (jos istari niin sitten otetaan, jos luonnonkala niin takaisin).

Kala kohtaisesti, ahvenet otetaan jos niitä rupee tulemaan enemmänkin. Alle kiloiset hauet lähes aina takaisin, kirret pussiin.
-----------------
Juha Salonen
Taimentiimin puheenjohtaja
Nuorten kalastajien asialla
//www.skes.org

janneko17

Kotini lähistöillä otan kaikki kalat mukaan elleivät ne ole loukkaantuneet pahasti. Kärrään ne omaan kasvatus altaaseeni. :)
Jos olen jossain kaukana kalassa ni kala saa olla aika iso että vaivaudun ottamaan mukaan ( min n. 0,5kg).
Älä KOSKAAN SYÖ keltaista lunta!

Acksonn

Yleensä lasken virtavesissä kaikki muut kalat pois paitsi kuhat, poikkeuksena ylämittaiset jalokalat siellä missä ne ovat istutettuja tai kanta kestää.
Isommissa vesissä isot säyneet ja lahnat, sekä ahvenet, kuhat ja jalokalat tulee otettua. 8)

Ronnie

Jos koskessa on myös omaa taimen kantaa otan jokaisen kirren pois kokoon katsomatta, sillä pienikin istari on liikaa siinä koskessa. Saalis varmuuden kustannuksella pilataan monta hyvää koskea. >:(
Tiesitkö että, on olemassa kalamiehiä ja SUAMAMIEHIÄ.

UL_Tommi

yleensä ne pääsee takasin  :)

pete16

yleensä päästän kaikki alle kiloiset kalat pois siitä painavammat kalat tulee otettua mukaan itselleni tai tuttaville

Hooded

Syömäkalat otetaan. Eli mitalliset jalokalat. Roskalat kuten hauki tms. joutaa kaverin koirille ruuaksi. ;D

Toki otan pahasti kiinni käyneet alamittaisetkin ylös.

SledgeHammerFIN

Nykyään olen oppinut päästämään kalat pois, siis sellaiset jotka selviytyvät vielä vedessä. Eivätkä kidu hengiltä, kiitos kaverin se sanoi ettei ota kalaa ennen kuin vanhatkin on syöty :)
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

Joel

En missään nimessä siitähän saa hyvän ruuan ellei ole sitte ihan roskakala. Mutta pikkukalat voi antaa kissalle.

heittäjä

¨Mä kalastan aina c&r-tyylillä.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

Anonymous

Otan yleensä vain ruokakalan ylös ja muut takaisin kasvamaan (paitsi tietysti ennätys-kala ylös).

Hata

kyllä mä yleensä pikkukalat päästän takas mut joskus jos tulee isompi niin saatan ottaakki.

T:Hata

flyfisher14

Oikeastaan kaikki kalat jotka ei oo vahingoittunu lähtee takas, poikkeuksen tekee istari kirret/tanet, ne vaikka ois hyvässä kunnossa otan, ongittavaksihan ne o tarkoitettu.

visa

Ainahan ne am. kalat takasin pääsee. Mukaan tulee vain kirret, osa kuhista, istaritanet/järvärit ja muut hyvänkokoiset rasvaevälliset. Ja tottakai madet ;) Yleensä kyllä n.50% pääsee takas. :)

petsku

Pienet (alamittaiset) kalat päästän menemään, paitsi jos on pahasti haavoittunut. Isommat kalat otan mukaan jos siihen on tarve.

panumies

Joskus tulee otettua isommasta päästä pari ruokakalaa, muuten päästän kaikki hellästi takaisin.