Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ruutanoita Pohjois-Suomessa? (Muonio - Kuusamo - Kemi)

Started by Shark, July 24, 2007, 23:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shark

Eli olisiko jollakin tiedossa jokin järven tapainen, jossa polskisi ruutanoita?
Otsikossa mainituilla leveysasteilla, Muonio-Kuusamo-Kemi?

Edes Oulun suunnalta?
Jovain.

Hemulisoturi

Pohjoisemmastakin löytyy ainakin yksi paikka missä on ruutanoita. Levin rinteiden alla olevassa rapakossa polskii jotakin kalaa ja olin aivan varma että ruutanoita ne oli.
Samoin myös Ylitornion kohdalla on pieni lampi (en muista nimeä) aivan pikitien vieressä jossa on ruutanoita.

Shark

Kiitos tiedosta hemulisoturi. Missä Ylitornion lähettyvillä niitä on? Ennen Ylitorniota, vai jälkeen?
Jovain.

Hemulisoturi

Quote from: Shark on July 25, 2007, 12:31:44 Missä Ylitornion lähettyvillä niitä on? Ennen Ylitorniota, vai jälkeen?
Lampi oli Ylitorniosta n. 15km pohjoiseen. Tien ali kulkee ensiksi pieni puro missä on suuria ahvenia. Lampi on sitten pohjoiseen päin katsottuna oikealla puolella. Lampi on tosi rehevöitynyt ja siinä on aika paljon pientä ruutanaa.

Shark

Quote from: Hemulisoturi on July 25, 2007, 14:25:08
Quote from: Shark on July 25, 2007, 12:31:44 Missä Ylitornion lähettyvillä niitä on? Ennen Ylitorniota, vai jälkeen?
Lampi oli Ylitorniosta n. 15km pohjoiseen. Tien ali kulkee ensiksi pieni puro missä on suuria ahvenia. Lampi on sitten pohjoiseen päin katsottuna oikealla puolella. Lampi on tosi rehevöitynyt ja siinä on aika paljon pientä ruutanaa.

Erittäin paljon kiitoksia!
Jovain.

jukkis69

Taitaa tuossa Oulun yliopiston kupeessa olevan kasvitieteellisen puutarhan lammikoissa asustaa ruutanaa. Olen seuraillut niitä useamman vuoden ja mukavasti on mittaa tullut kaloille vuosien mittaan. Niitä näkee kun pikkasen aikaa malttaa tiirailla rannalla. Runsaimmin niitä tuntuu olevan lammen takaosissa Kaitoväylältä katsottuna. Se sitten saako niitä kalastaa taitaa olla ihan eri juttu.

Shark

Ei löytynyt... Ainoastaan eräs pieni (n. 1x1m) ruskea lampi tien vieressä Kaulinrannassa. Voisikohan se olla se?  :?
Jovain.

Hemulisoturi

Quote from: Shark on August 02, 2007, 22:35:47
Ei löytynyt... Ainoastaan eräs pieni (n. 1x1m) ruskea lampi tien vieressä Kaulinrannassa. Voisikohan se olla se?  :?
Siinä lammessa missä ruutanan tapasin pystyi heittelemään jopa ihan virveliä. Ei oikein jää nuo paikan nimet muistiin kun itse asun P-Savossa. Mutta olen sitä mieltä että se paikka oli kyllä Ylitorniossa aivan asfaltoidun tien vieressä.  :oops:

Shark

Quote from: Hemulisoturi on August 07, 2007, 13:53:21
Quote from: Shark on August 02, 2007, 22:35:47
Siinä lammessa missä ruutanan tapasin pystyi heittelemään jopa ihan virveliä. Ei oikein jää nuo paikan nimet muistiin kun itse asun P-Savossa. Mutta olen sitä mieltä että se paikka oli kyllä Ylitorniossa aivan asfaltoidun tien vieressä.  :oops:

Kiitos kuitenkin, tuossa mainitsemassani ei kyllä pystynyt heittämään...  :roll:
Jovain.

NapaKettu

Keminmaassa pörhölänputtaalla on ruutanoita. Huhu kertoo, että sieltä olisi saatu Suomen suurin ruutana, mutta kun myöhemmin piti saada jonkinlaista näyttöä saadulle kalalle se poistettiin ennätys rekisteristä. Kalalla oli huhun mukaan painoa yli 3 kiloa.

Itse joskus saanut sieltä katiskalla ruutanoita. Ja on myös kauheita ahvenia, mutta harmikseen niillä on ikävä ominais maku puttaalla. Muta ja öljy.
Pöllöt ovat viisaita lintuja

"Jupe

Haukiputtaalla (haapajärvessä) Kuulemma asustaa  paljon pienehköjä ruutanoita...itse en ole käynyt asiaa tarkistamassa

fishermän

kyllä ylitorniolla ainaki yks ruutanapaikka tiettävästi on. Itte en ole käyny mutta kaveri tietää sen paikan. Jos on tarvetta voin kysellä ko ylitorniolla asun.
saatan mie vain senki tehä.

HaukiTomppa

Oulussa löytyy yks paikka, mutta sitä en kerro koska isäntä joskus n. 20v sitte istutti kyseiseen lampeen pari ruutanaa. Nyt paikka kuhiseeruutanoita. Ruutanat on muuten uskomattomia fisuja, kaverin kanssa tupakan filttereillä (venteillä) ongittiin niitä kyseisestä lammesta ylös  :-D

El Dorado

Oulu/toppilan putkelta olen onnistunut 1 ruutanan saamaan.

Teeba

Quote from: NapaKettu on August 15, 2007, 15:03:21
Keminmaassa pörhölänputtaalla on ruutanoita. Huhu kertoo, että sieltä olisi saatu Suomen suurin ruutana, mutta kun myöhemmin piti saada jonkinlaista näyttöä saadulle kalalle se poistettiin ennätys rekisteristä. Kalalla oli huhun mukaan painoa yli 3 kiloa.

Itse joskus saanut sieltä katiskalla ruutanoita. Ja on myös kauheita ahvenia, mutta harmikseen niillä on ikävä ominais maku puttaalla. Muta ja öljy.

Itse satun asumaan kyseisen paikan rannalla. Entinen naapuri sai joskus vuonna 1995 sieltä verkoilla parin kilon ruutanan. Sen jälkeen en ole kuullu että kukkaan ois saanu sieltä muutaku särkeä ja haukea. Viime kesänä jäi hauki saalitki pieneksi ja ahvenia ei vissii ole ollenkaan. Taitaa olla kuollu koko rapakko.

Murmeli

Quote from: El Barto on April 05, 2008, 09:11:02
Oulu/toppilan putkelta olen onnistunut 1 ruutanan saamaan.
Ei varmaan auta Sharkia kuitenkaan yhtään eteenpäin. :-D

Oulunsalon Riutunkarissa on pieniä lampia, mihin kalat nousee keväällä, kun vesi on korkealla. Eilen kävin pilkillä sielä ja joku oli saanu puolen kilon rutkun yhestä niistä lammista. Keväällä näkee kun joku on heitelly rannoille ruutanoita. Ongella varmaan saattais saada sieltä, ehkä talvellakin.

Qkkeli

Raattamasta löytyy Ounasjoen "takaa" pieni lampi, joka on täynnä ruutanoita. Tällä hetkellä en osaa tarkempaa sijaintia kertoa.

unskilo

En tiedä tarvitseeko aloittaja enää ruutanapaikkoja, mutta Keminmaan keskustassa oleva Kallinjärvi on ko. kalaa suunnilleen täynnä  :roll: Siellä ei taida ruutanan lisäksi olla edes muuta kalaa, ellei sitten tuttavien viemät hauet ole alkaneet lisääntyä siellä, jos ovat selvinneet hengissä. En tiedä kalojen koosta, koska en ole koskaan siellä kalastanut, mutta tuttu taksikuski kertoi, että pitää siellä joskus katiskaa ja se on joskus suunnilleen täynnä kalaa. Kerran näin ihan hyvän kokoisen kalan lähtevän uimarannan laiturin alta ja pari ihan pientä olen saanut biologian kurssin ötököiden haavimisen yhteydessä. Uimarannan puoleinen ranta lienee parasta aluetta kalastuksellisesti, siellä on sen verran vettä että pystyy kalastamaan oksti. Pieni, matala, rehevä järvi on kyseessä.
http://unski.pulu.org/onki/  Kalastusblogini. http://rohtologi.pulu.org/ Opiskelublogini.

siika*

ei oo ainakaa kuusamossa/en ainakaa tiiä että öis ja en usko

kippe

Quote from: Shark on July 25, 2007, 12:31:44
Kiitos tiedosta hemulisoturi. Missä Ylitornion lähettyvillä niitä on? Ennen Ylitorniota, vai jälkeen?
Jälkeen Ylitornion on yksi paikka siinä kaulinrannan kohdalla,siinä on kyl pari mökkiä mut uskoisin että ei haittaa jos siinä käy kalassa jos ruutanat kiinnostaa(kunhan autoa ei jätä siihen pikku tielle vaan siihen Kaulinrannantien varteen)........Olen jopa itse siinä ainaki pienenpänä kalastanu ja laittanu kalat takaisin....
Perhokalastus voiko sen parempaa ollakkaan??  :)