Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

onkivavat ja kohot?

Started by harrastelija86, September 03, 2007, 10:59:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harrastelija86

Elikkäs. Mitkä listaisitte hiilikuitu onkivapa merkeistä parhaaksi? Varmaan käressä monella trabucco, julia rod ja triana. Entä maver. Onko hyvät vavat? Tekeekö milo tai sensas vapoja? ja jos tekee niin onko suomesta mahdollisuutta saada näitä vapoja?

Jos haluaa hyvän hiilikuituvavan niin kannataako ostaa mahdollisimman kevyt? Onko mitään muuta mitä kannataa ostaissa ottaa huomioon? Onko kärkitoiminen vai koko toiminen? tai muuta?

Mitenkä kohoista kokemuksia?
Itselläni on maverista ja colmikista (kestäviä ja hyviä kohoja) ja sitten trabuccon kohoista, jotka eivät kestä mitään mielestäni. Eilen kisoissa meni 3kpl kohoja. 2kpl meni lumpeisiin (sen ymmärrän), mutta yksi koho hajosi siihen kun nostin kalan ja se rimpuili (niin kuin kalat yleensä) kohosta lähti antennisilmukka irti (niin kuin noista lumpeeseen jääneistä). Voisin väittää että maverin ja colmicin kohot olis kestäny myös lumpeet. Taitaa pitää heittää vesilintu noilla trabucoilla. Vai liekkö jokin valmistusvika :cry:

xyu

Hei!

Noista merkeistä on Suomessa saatavilla muut paitsi Milo (korjatkaa jos olen väärässä). Trabuccoa ja Sensasta tuo maahan MH-toimi, Trianaa ja Colmiccia Onkitukku Triana, Julia Rodia tuo maahan DIDA ja Maveria Haukka-Pilkki. Kaikki valmistajat ovat varmasti aivan päteviä, eli puhutaan merkkituotteista.

Mieti vavassa sen käyttötarkoitusta. Ongitko isoa vai pientä kalaa? Jos isoa, hanki kokotoiminen ja vahva vapa. Jos ongit särkeä/salakkaa hanki spagettikärkinen kevyt vapa. Eli ei ole olemassa absoluuttisesti hyvää/huonoa hiilikuituvapaa, on vain käyttötarkoituksia.

Kohoista on kokemuksia myös jonkin verran. Trabuccon mallistossa on muutamia aika herkkiä kohoja. Mallistoissa löytyy myös "lumpeikkoversioita" joilla on kestoa sitten paljon. Eli kyseessä tuskin on merkkiin liittyvä ongelma, lähinnä malliin. Olen itse ollut varsin tyytyväinen Trabuccon kohoihin, eikä niissä hajoamisprosentti ole noussut kovin suureksi.

harrastelija86

Minulla on ollut trabuccon kohoista big ball, etang ja ultimate 1, jotka ovat hajonneet herkästi. Osaatko sanoa Henrik K mitkä mallit trabuccossa on olleet hyviä kestämään vähän koheltaja onkijaakin?

Sir.Milo

Eipä taida kukaan tällähetkellä Miloa tänne tuoda.

Vavoista...  aloittelevalle en spagettikärkeä suosittele. Kärkitoiminen paksulla kärjellä,
niin selviät surutta monta rajuumpaakin kokemusta.

Kohoista...  ei merkki tee kohosta kestävää vaan malli, kuten Henri K jo totesikin. Sekä Trabuccolta, että Colmicilta löytyy malleja joissa ei ole siimalenkkejä lainkaan vaan siima kulkee kohon läpi, jolloin kohot kestävät kovemmatkin tappelut lumpeiden kanssa. Kohon mallin rikkoutumis herkkyyden näkee kyllä jo osto vaiheessa.
Kannattaa tarkistaa:
- Antenni, eli sen materiaali, paksuus ja miten se on kohossa kiinni.
- Siimalenkki, eli onko se kiinni kohon massassa vai antennissa vai onko sitä ollenkaan.
- Kohon maalipinnan paksuus.
- Ala-antennin materiaali.

haukka_1

Kyllä minbä ainakin näin tuolla SM-onginnan myynti paikalla että yhdellä myyjällä oli Milon vapoja (en muista että kenellä se oli).
Kun Sir.Milo kertoi tuossa että siima lenkki voi olla joko kohon rungossa taikka antennissa, niin kyselinsin sen pohjalta että kummat ovat teillä kestäneet paremmin? Itse en ole kokeillut kuin näitä kohoja joissa lenkki on kiinni kohon massassa.

harrastelija86

Mitäs hyötyä on spagettikärjestä? nopauttaako se yleensä ongintaa? kala mitä minä yleensa kalastan on pientä n. 10-30g harvoin 100g särkeä paitsi muutamaa kisaa lukuunottamatta. Onkos tämä spagettikärki helpompi hajoamaan isomman kalas sattuessa? voiko sillä yleensä nostaa isomman kalan ilmaan vai pitääkö veden pintaa pitkin ujuttaa? Isommalla kalalla tarkoitan juuri nointa 100g särkiä.

xyu

Spagettikärjellä tommoset kalat pitää melkein jo ujuttaa. Sitten jos tarkoitus on kiskoa 100 g + kaloja liukuhihnalla, niin sitten raskaampitekoinen vapa. Spagettikärki pitää kalat paremmin kiinni koukussa, se joustaa eikä revi leukoja. Pienille kaloille erittäin hyvä.

harrastelija86

Kuinkas colmicin vavat. Ovatko laadukkaita? tuossa katselin edellistä aihatta. mitä onkivapoja löytyy pussista. Enkä löytänyt kellään olevan colmicin vapoja. Katselin  trianan sivuilta colmicin vapoja canda ja extreme, jotka minusta vaikuttavat keveiltä ja hyviltä, mutta mene ja tiedä kun ei ole kokemusta colmicin vavoista.

xyu

Colmicin vapoja ei käsittääkseni ole tätä vuotta aiemmin tuotu suomeen? Siksi ei varmastikaan paljoa käyttäjäkokemuksia ole kenelläkään. En pysty henkilökohtaisesti suosittelemaan, kun en ole kokeillut. Eivät varmastikaan ole huonoja vapoja, se on selvää.

Sitten semmonen pointti vielä. Todella isoille kaloille (ja vahvoille) ei sitten enää kannata käyttää teleskooppivapaa. Esim. 2kg+ suutarit vetävät ainakin heikommat teleskoopit poikki, mikäli siimat ovat paksuja. Samoin sitten vastaavasti karpit. Jos ihan normiongintaa harjoittaa, niin ei tietysti ole mitään ongelmia.

Sir.Milo

Yeap, eli Colmikin vavat ovat tulleet Suomeen vasta Onkitukku Trianan myötä. Ja näin ollen olleet markkinoilla vasta hetken.

Milo:sta sen verran vielä, että toki niitä saattaa löytyä, mm. Kainulaisen Samilta, mutta tällähetkellä niitä tuskin maahan kukaan tua.

haukka_1

Itse tuli ostettua Colmikin 8m vapa SM-onkeen ja olen ollut ihan tyytyväinen ostooni. Vapa on kärkitoiminen joten sillä on mukava väsytellä vähän isompaakin kalaa.

harrastelija86

Kuinkas on painojen laita onginnassa? Tuleeko ne tapsiin vai tapsin yläpuolelle? Tilasin trabuccon kohoja mh-toimelta ja sain siinä mukana trabuccon tuotekuvasto ja siinä oli myytävänä tapsia, joissa oli painot tapsissa. Itse olen ainakin tähän asti laittanut tapsin yläpuolelle painot, mutta se laittoi vähän miettimään kannattaisiko laittaa tästä lähin painot tapsiin, kun se helpottaisi siinä suhteessa ettei tarvitsisi painoja liikutella edestakaisin siimassa eikä näin siima kuluisi. Onhan se tietysti niinkin että jos koukku jää pohjaan kiinni ja tapsi katkeaa niin painothan siinä menee mukana. painotustakin olisi helpompi vaihtaa jos ei tarvitsisi kuin tapsi vaihtaa.

Kuinkas sitten kun luin vapaa-ajan kalastajasta lahnan onginnasta juttua ja siinä oli lahna tärppi eikä kala pysynyt kiinni niin onkija otti yhden pienen haulin pois ja sanoi tämän parantavan kiinni jääntiä. kuinkas se vai parantaa kiinni jääntiä kuin kohon painotushan siinä menee sekaisin ja kalakaan ei ota niin herkästi kiinni kun painotus menee parseelleen. Vai onko kyseessä niin pieni paino ettei se laita painotusta perseelleen?

Tää ei nyt varsinaisesti kuulunut aiheeseen, mutta arvelin laittaa tähän kun en kehtaa aloittaa uutta aihetta.

xyu

Quote from: harrastelija86 on September 08, 2007, 18:20:33
Kuinkas on painojen laita onginnassa? Tuleeko ne tapsiin vai tapsin yläpuolelle? Tilasin trabuccon kohoja mh-toimelta ja sain siinä mukana trabuccon tuotekuvasto ja siinä oli myytävänä tapsia, joissa oli painot tapsissa. Itse olen ainakin tähän asti laittanut tapsin yläpuolelle painot, mutta se laittoi vähän miettimään kannattaisiko laittaa tästä lähin painot tapsiin, kun se helpottaisi siinä suhteessa ettei tarvitsisi painoja liikutella edestakaisin siimassa eikä näin siima kuluisi. Onhan se tietysti niinkin että jos koukku jää pohjaan kiinni ja tapsi katkeaa niin painothan siinä menee mukana. painotustakin olisi helpompi vaihtaa jos ei tarvitsisi kuin tapsi vaihtaa.

Kuinkas sitten kun luin vapaa-ajan kalastajasta lahnan onginnasta juttua ja siinä oli lahna tärppi eikä kala pysynyt kiinni niin onkija otti yhden pienen haulin pois ja sanoi tämän parantavan kiinni jääntiä. kuinkas se vai parantaa kiinni jääntiä kuin kohon painotushan siinä menee sekaisin ja kalakaan ei ota niin herkästi kiinni kun painotus menee parseelleen. Vai onko kyseessä niin pieni paino ettei se laita painotusta persikka?

Tää ei nyt varsinaisesti kuulunut aiheeseen, mutta arvelin laittaa tähän kun en kehtaa aloittaa uutta aihetta.

Painot laitan itse ainakin tapsin yläpuolelle. Tapsiin voi poikkeustapauksessa laittaa pienen painon merkkaamaan tärppejä. Yleensä sitä ei kuitenkaan käytetä. Tapsiin harvemmin kannattaa enempää painoa ainakaan laittaa, sillä syötti ei ole kovin houkutteleva jos siinä on 5 cm päässä iso painonippu. Painotusta voi nopeiten vaihtaa sellaisella laitteella, jolla voi avata painoja suoraan siimasta, esim (http://www.mh-toimi.fi/?p=productsMore&iProduct=162) Painojen laittaminen siimaan on onkilaitteen valmistuksessa aikaa vievin osuus, joten painojen jättäminen pohjaan ei ainakaan ole tarkoituksenmukaista.

Jos koho on ylipainotettu, tai liian herkkä menemään veden alle, siitä voidaan poistaa pieni paino. Painotuksen muuttaminen tilanteen mukaan parantaa kohon luettavuutta, ja siten kalojen tartutusta.

Himopilkkijä89

Mutta jos onkii salakkaa pinnasta niin eikö silloin voi painot olla tapsissa?
Pohjaanhan koukku ei voi jäädä jos pinnasta onkii...

xyu

Quote from: Himopilkkijä89 on September 09, 2007, 16:50:27
Mutta jos onkii salakkaa pinnasta niin eikö silloin voi painot olla tapsissa?
Pohjaanhan koukku ei voi jäädä jos pinnasta onkii...

En ainakaan itse ole ikinä onkinut painot tapsissa. Tähän on yksinkertainen selitys. Mikäli painot ovat tapsissa, niitä ei voi liikutella kovinkaan paljoa. Tämä ei anna mahdollisuuksia muutella syötin laskeutumista. Ja jos painot ovat tapsissa, voi laskeutuminen olla liian nopeaa salakalle.

Sitten ongelmaksi tulee painojen puristelu tapsiin. Tapsiin pitää sitten painottaa koho (!) ja tapsin katketessa painotus häviää. Jokaiseen tapsiin tarvitsee painottaa tietylle koholle sopiva painomäärä... Turhan vaikeaa ja ÄÄRIMMÄISEN työlästä siis on. Joskus tapsia joutuu vaihtamaan vaikkei laite jäisi pohjaankaan. Esim solmu muodostuu tapsiin varsin helposti.

Himopilkkijä89

Itse asiassa mulla ei ole kovin työlästä tuo salakkaongen painotus kun yksi paino riittää. Käytän meinaan melkoisen pientä kohoa.

Tämä siis 3 metrin vavassa.