Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

tuuli solmut.......

Started by kalamies vaa, September 21, 2007, 22:40:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalamies vaa

olen kuullut sinnepäin että jotkut 0.01-015.mm siimat (punotut) menee solmuun heitoissa
olen katsellut spider wiwerin ohuita siimoja ja mietin kannattaako ostaa

Salmo

Itse en niinkään punottujen kanssa ole kärsinyt tuulisolmuista vaan fuusiosiimojen, etenkin Firelinen. Ja juuri ohuilla siimapaksuuksilla ongelmia ilmenee, omalla kohdallan lähinnä jigikelalla. Tosin nyt olen kalastanut 0,12 mm Firelinella koko kauden täysin ongelmitta, kun olen joka heiton jälkeen varmistanut, ettei puolalla ole lenkkejä. En ole myöskään heittänyt mitään muuta kuin jigiä, joten siima ei ole pääsyt juuri kiertymään. Kelana Daiwa Laguna 1500...

Eli tuulisolmuja tulee, kun siima on kierteellä. Paras ehkäisy on käyttää uistimia, jotka eivät siimaa kierrä.

Tumzu

Ainakin rapalan ohueilla punotuilla tuli aivan kokoajan näitä tuulisolmuja. Ikinä en enää mene ostamaan ohuita punottuja. vaihdoin siimatkin kolmen reissun jälkeen pois kelasta, kun otti päähän sen verran...

kaivo

Käytin UL-kalastuksessa (kahdella eri kelalla) 0,12 mm FireLinea melkein kymmenen vuoden ajan. Ikinä ei ollut ongelmia tuulisolmujen kanssa. Käytin melko paljon myös lippoja, toki leikarin kanssa. Kyseisestä siimasta on enimmäkseen hyvää sanottavaa.

Viimeiset kolme vuotta olen käyttänyt (yhdellä) 2500-luokan avokelalla 0,23 mm PowerProta, joka on siis punottua. Tuulisolmuja on tullut, ei häiritsevän paljon eikä edes joka toisella reissulla, mutta joskus kuitenkin. Kelani (keskihintainen Shimano) puolausjälki ei ole aivan huippuluokkaa, joten puolaa ei ole kannattanut täyttää aivan piripintaan. Lippoja olen heitellyt varsin vähän, joten kovin kiertynyttäkään siima ei ole voinut olla.

Kahden siimamerkin vertailu on vähän hankalaa kun kyse on aivan eri paksuuksista ja keloista. Silti vaikuttaisi siltä, että ainakin tämä punottu siima on hieman sotkualttiimpaa kuin FireLine.

kalamies vaa

hyvä rauhoittaa mieltä ostan punottua siimaa jotain 0.15mm

Salmo

Kapeapuolainen avokela, jonka puola on täytetty ohuella kuitusiimalla piripintaan, on tosiaan altis tuulisolmuille. Eli aivan täyteen ei kannata ladata...