Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Puru- ja Pihlajaveden kyrmyniskat

Started by PenZa, November 21, 2007, 15:26:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PenZa

Minkäslaisia vinnkejä porukalla on antaa puruvedelle?
Itse kävin siellä viimevuonna ekan kerran. Pilkkiahventen keskikoko on tuolla järvellä jotain aivan muuta kuin pihlajavedellä, missä yleensä pilkin.
Tänä talvena olis tarkotuksena yrittää rikko se maaginen kilon raja. :mrgreen:
Pilkit? paikat? aika?

NikoK.

Puruvesi on joskus aika oikullinen paikka, mutta keski koko on monesti suhteellisen hyvä. Syys ja keski talvella jolloin olen eniten käynyt (viime vuonna jotain 15-20 kertaa) kalat löytyvät suhteellisen suvältä 8-15m ja jopa syvenpääkin mutta sitten on jo aika hidasta touhua. Syvyydestä johtuen astuu kuvaan astetta tai paria karkemmat pilkit. Itse käytän Puruvedelllä hiukan pidempää tapsi mitä normaalisti käytän, 10-20cm jonka päässä morri kokoa 14-10.

Isoimman ahvenen puruvedeltä olen saanut Rauitsen selältä saku liukupilkillä ja sinikromi morrilla, painoa kalalla oli 1070g.

Missäs päin olet ajatellut käydä puruvedellä kalassa tai missä viime vuonna kävit ja millainen oli saalis??

NikoK.

Joo, toi paju selkä on kuulemma ihan parhaimpiapaikkoja ison ahvenen jallitukseen puruvedellä, itse en kyllä siellä olen käynyt vaikka mieli kyllä tekisi. Sammalselallä olen käynyt jo useampana vuonna useamman kerran sekä hupipilkillä että kisoissa. Missäs päin sammalta olet käynyt yleensä, meinaan että pääkännän vaiko siellä toisessa päässä missä on esim. paassaaret?
Missäspäin tämä kuhivasniemi oikein on?

Tasapainoja en itse uita juuri ollenkaan, muutaman kerran talvessa. Joten en ole niillä juuri kalaakaann saanut johtuen varmaan siitä että uittotekniikka on vielä niin hakusessa. Muutaman noin puolikiloisen niillä viime vuonnakin sain mutta huomattavasti paremmin kalaa tuli tapsilla.

Jospa se nyt pitäisi vähän reippaampia pakkesia niin pääsisi puruvedellekkin kalaan, vaikka kyllä noilta vähän pienemmiltäkin lahtiloilta ja lampiloilla tuntuu olevan myös isompaakin ahventä.

NikoK.

Kokeilemisen arvoisia paikkoja on myös punkaharjun puolella (ena, pöllän ja kokoselkä). Varsinkin enaselkä antoi viime vuonna joitakin hyviä ahvenia keskitalvella. Tosin jos särkeä arastaa niin harvoin on reissuja tuonne punkaharjun puolelle tehty jolloin ei niitä olisi tullut.

Missäpäin Pihlaja vettä yleensä ongit? Sillä kyllä sieltäkin on joskus tullut ihan kelpo ahvenia tosin harvemmin.
Huomenna olisi taas tarkoitus lähteä kokeilemaan eräältä pihlajaveden pieneltä lahdeltä.

PenZa

Joo, tuolla punkaharjun puolella olen käynyt vain pöllänselällä.
Niilliä reissuilla mitä olen sinne tehnyt on ahven ollut aika tiukassa, mutta isohkoja särkiä on tullut todella paljon.

Pihlajavedellä pilkin lähinnä melko lähellä kaupunkia. Rossilahdesta lähtevän jäätien varrella on yksi parhaista paikkoista joita tiedän. Varsinkin keväällä tuosta paikasta saa nostaa (pientä) ahventa mielin määrin. Myös itse rossilahti on hyvä paikka, tosin ahvenet eivät ole isoja.

Oletkos pilkkinyt niko paljon haapavedellä? Ite en ole montakaan kertaa, mutta saalista on tullut ihan hyvin. Pienen Suottaan saaren vierestä on joskus noussut ihan hyviäkin ahvenia... :wink:

Minne lahelle meinasit mennä. :-o

NikoK.

Rossinlahden lähettyvillä olen käynyt kerran, ahventa tosiian tuli paljon mutta pientä. En kyllä kalastanut silloinkaan kuin puolitoista tuntia, ahventa tuli reilu vitonen, noin. parisataa kappaletta. Hyvä paikka treenata noputta jos ei muuta.

Nojanmaanlahdella ja sen ympäristössä (juuri tuolla Suottaiden lähettyvillä) olen käynyt joka talvena useita kertoja, parhaina vuosina jotain 30 kertaa. Ahventa tulee paljon jos löytää syövän parven ja sessa on parempiakin yksilöitä.
Yhteensä pilkkivuosieni aikana olen siellä käynyt varmaan lähemmäs sataa kertaa, johtuen siitä että himasta on sinne vain 1,5 km.

Aholahden lähettyville naistenlahti nimiseen paikkaan olisi tarkoitus mennä, jo toista kertaa tänä vuonna. Viime viikon loppuna pyhänä käytiin siellä eka kertaa ja kirjoittelinki reissusta jo vähän tonne http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=17104.90

PenZa

Joo, naistenlahti onkin kuulemma niitä paikkoja jotka jäätyvät ensimmmäisenä savonlinnassa.
Jos siellä muka on jo kantavat jäät, niin vois siellä vaikka viikonlopun aikana käyvvä.

NikoK.

Naistenlahti on senkin puolesta mukavapaikka että se antaa monesti isompiakin ahvenia, viime vuonna saimme kaikki kolme paisti ahvenet joiden seassa oli useampi puolikiloisiakin. Viime viikon loppuna jäätä oli sen  verran vähän ettei parhaille paikoille päässyt mutta nyt on kuulemma jo yli 7 senttiä ja paikoitellen enemmänkin.

NikoK.

No kävitkiö naistenlahdella?? Aika hiljaseksi on lahti mennyt, johtuen siitä että ensimmäisen viikon aikana siellä oli kalastajia useita jokapäivä ja alue ei kumminkaan ole iso.
No mutta jos sitä viikon tai viimestään parin päästä rupeis pääsemään puruvedelle matalammille silelli ja lahille.

PenZa

En käyny, vaikka ois kyllä tehny mieli päästä jo pilkille :cry:. Minkäs sille mahtaa kun en saanu kyytiä.
No, ensviikolla sitte naistenlahelle tai jollekkii pikkujärvelle haukea ja ahventa koittamaa.

NikoK.

Sammaleen selkä kuulemma vielä lainehtii mutta hytermän puolella oli jo senverran jäätä jotta oli pilkille päässyt eilen.

NikoK.

Tänään tuli avattua puruvesi kausi punkaharjun puolella enaselän lieppeillä.
Kala oli todella huonolla syönnillä ja vain muutaman hassun ahvenen onnistuimme saamaan.
Liekkö pitkään jatkunut hämärä kausi vaikuttanut kalan aktiivisuuten :? Kyllä niitä tuntui alla olevan kun tuli muualtakin kuin suusta kiinni olevia mutta ei sitä tuntunat saavan syömään millään.

Huomenna uudelleen koittamaan joko jänne tai puruveden puolelta. Jokos olet itse käynyt?

PenZa

Yhen kerran oon naistenlahella käyny, mut puruvedelle en oo vielä uskaltautunu. Naistenlahella tuli surkeesti kalaa.
Ens viikonloppuna saatetaan lähtee puruveelle jos jäätilanne näyttää paremmalta.

NikoK.

Jäätä oli yli kymmenen senttiä tosin jään päällä oleva vesi syövyttää sitä. Kerimäen puolelle ei vielä pääse, kun se kuulemma lainehtii edelleen.

Tuliko naisten lahdelta yhtään isompaa??

PenZa

Ei tullu kun muutama alle 10 cm ahven ja yks vähä isompi pasuri  :x

NikoK.

Tänään käytiin kattoo joko olisi jännevedelle tai isommalle enaselälle päässyt mutta ei niin ei. Onneksi sää ennusteen mukaan pitäisi taas vähän viiletä.
Menimme lopulta samaan paikkaan missä eilen olimme (harjutien vieressä oleva pieni selkä tai pikemminkin lahti). Ahvenia tuli jonkin verran noin kymmenestä metristä, mutta kaikki oli edelleen todella pientä keskipainon ollessa 10 gramman luokkaa. Tuntuu isommat ahvenet olevan täysin häveyksissä, tosin viime vuonnakaan emme kyseiseltä selältä saaneet kuin isoja särkiä, mutta kun rupesi pääsemään isommille selillä rupesi niitäkin tulemaan. Joten voi olla ettei kyseisessä paikassa ole näin syksystä isompaa ahventa, vaan se näyttikin enemmän kutu paikalta.

Aika ihme juttu jos naistenlahdelta ei sen enmpää ole tullut? Kun paikka yleensä kumminkin antaa kalaa varsin hyvin ja jonkin verran paistikkaitakin. Voi olla että siellä kävi alkutalvesta niin paljon porukkaa että se tyhjeni.

Minnepäin puruvettä meinasit suunnata ensi viikonloppuna??

NikoK.

Huomenna olisi tarkoitus lähteä kopasemaan enaselkää, jossa jääta pitäisi olla sellaset 7cm. Isoa ahventa on kuulemma noussut aika hyvin.

NikoK.

Tänään oltiin siellä enaselällä. Jäätä oli 7-8cm ja lunta ei juuri ollenkaan, vain pieninä läiskinä.

Kovin hyvällä syönnillä ei ahven ollut, vaan antoi yleensä vain muutaman kalan avannoltaan, mutta onneksi se oli suht. hyvän kokoista eikä ihan pientä silppua antanut kuin muutaman hassun. Juuri siivosin 15 ahventa joista pienin 150g ja isoin 550g, joten keski paino ihan ok.

Kävitkö ite tänään missään pilkillä tai meinasitko huomenna mennä?

PenZa

Tältä viikonlopulta pilkkireissu tais jäähä koknaan väliin :cry:
No, ens viikonloppuna sitten.

NikoK.

Just tulin enaselältä, kalaa tuli n.6kg, mutta isoja oli vain viisi (150-250g).
Yhen kunnon möllikän puotin alle puoli metriä jään alapuolelta, kalalla arviolta painoa 600-700g, mutta kun ei niin ei.
Viime viikolla oli tullut useita puolen kilon ja 800gramman väliin olevia ahvenia.

PenZa

Ens viikonloppuna meen puruveelle vaikka pitäs kävellä!
Missäs päin enaselkää olit?
Onkos kokemuksia Hälvänsaaren ympäriltä tai Hälvänlammesta.

NikoK.

Mentiin metsätutkimus laitoksen takaa siihen muuraan saaren lieppeille.
Siis tarkoitatko sitä isoa hälvän saarta mikä on kerimäellä?? Eikös sammeleen selät ja ne ole siellä?

Nythän sitä rupeis kohta pääsemään jännevedelle vetelemään kunnon körmyjä, kun eilen sain paikatkin tietää.

PenZa

Joo, just sitä hälvää tarkotin.
Jänneveellä on muuten tosi paljo isoo ahventa!
Tutuilla on talo siinä Virtasalmessa joka yhistää pihlaja- ja jänneveden.
Pohjaongella ahvenia tulee niin paljo ku jaksaa vetää.
Verkoilla ovat saaneet siitä salmesta muutaman yli kilosen ahvenen ja yli 5kg järvärin!

NikoK.

Hälvän ympäsillä olen käynyt useamman kerran vähän siellä sun täällä, siinäkin on selkiä ja kalapaikkoja níin perkeleesti. Taitaahan nuo pajuselät sun muut sen puoleiset olla myös hälvän saaren lieppeillä.

Muutama tuttu käy jännevedellä vuosittain ensijäillä. Viime vuonna isoin ahven oli ollut puolitoistakilonen.

NikoK.

Jokos olet puruvedellä käynyt??
Itse olen kerran käynyt ena selällä sen jälkeen kun viime reissusta kirjoitinkin ja kerran jännevedellä, tosin aika laihoin saaliin.

PenZa

En oo käyny, mut huomenna lähetään pilkille jonnekkiin punkaharjun lähelle.
Mennään varmaan enaselälle tai pöllänselälle jos jäät vaan kantaa.
Jos jäät näyttää huonolta, nii mennään varmaan jollekkii lammelle..

NikoK.

Samanlaiset tarkoitikset olis mullakin joko enaselälle tai pöllän selälle. Vois olla ihan hyvä jos vään pääsis pöllänselälle kun enaselkä on niin älyttömän ongittu ettei se anna oikei muuta kuin silppua enää.
Rohkeimmat oli kuulemma käyneet jo sammaleen selälläkin ja nyt lupas niin pitkälle kun näyttää yli -10 astetta.

PenZa

Pilkkipäivä Enaselällä takana.
Kala söi melko hyvin, mutta emme löytäneet kuin "kukkoahventa".
Muutama isompi kävi raapasemassa, mutta eivät jääneet kiinni.
Mentiin metsäntutkimuslaitoksen takaa siihen muuraissaaren etelä puolelle.
Kävitkös ite missä?

NikoK.

Pöllänselällä oltiin.
Kalaa tuli oikeastaa kokopäivän suht hyvin, mutta paisti ahvenia ei ollut kuinpuolisen kymmentä vaikka tasuria heilutin vähintään puolet ajasta.

Ei tuo tasapinoilu oikein tunnu onnistuvan. Tänään tasurilla ehkä viisitoista ahventa kahen tunnin heiluttelulla ja sitten tapsilla toiseen pariin tuntiin kuitenkin useampi kilo.

PenZa

Nähtii siellä enaselällä joku ukko joka valitteli ettei pöllänselälle oo viellä mitään asiaa. :-o
Missäspäin pöllällä olit ja paljo oli jäätä?
Enaselällä oli kuulemma joku kastellu ittensä ajamalla potkurilla railoon :-(
Enalla jäätä oli semmoset 10 cm ja siinä puolenpäivän tienoilla jää alko paukkumaan. Liekkö se sitten pelottanut isompia ahvenia?
Eikö kellään muulla kuin nikolla ja mulla oo kokemuksia puruvedestä? :?