Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lusikan maalit

Started by Jankka, December 15, 2003, 13:09:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jankka

Lueskelin aikaisempia viestejä ja en ainakaan huomannut, että olisi ollut juttua lusikoiden maaleista. Asiaan. Pakin pohjalle on kertynyt jonkinmoinen kasa ruostuneita ja maalittomia lusikoita. Mitä maalia kannattaa käyttää niiden uudelleenmaalamiseen? Itsellä ainakin lusikat ovat kovassa käytössä (kivet ja kalliot, mitkä on väärässä paikassa). Eli kannattaako maalipinnan päälle laittaa lainkaan lakkaa?

Mikko_-Procyon-

Itse olen maalannut menestyksekkäästi "sormiväreillä". Tarkkaan en tiedä, mitä ne maalit ovat. Ostin ne kalastustarvike-sintistä joskus kauan sitten (ko. liikettä ei enää ole). Maalit ovat todella sitkeää ja sottaavaa laatua, mutta erittäin ohuesti ja varovaisesti levitettyinä niistä sai hyviäkin kuultopintoja ja mikä parasta, ne olivat kestäviä! Ohut kerros lakkaa päälle ja viehe kesti useiden haukien käsittelyn.

Mitä tämä maali sitten oli? Vaikea sanoa, mutta se oli rakenteeltaan hyvin samanlaista kuin grafiikkavedoksissa käytettävä maali. Ja mistäkö sitten tätä saa? En todellakaan tiedä, mutta kannattaisi varmaan kysyä jostain taidetarvike-kaupasta. Hinta sintistä aikanaan ei ollut kovin suuri, tosin maaliakin oli "vain" filmipurkillinen. Riittoisaa se maali silti oli. Kuivuivat vain turhan nopeasti käyttökelvottomiksi.

Itselläni tuli mieleen vain se ala-asteella koulussa kokeiltu "emalointi". Mitenkähän se kestäisi lusikan pinnassa? Siis ripotellaan vieheen pintaan sitä "jauhoa" ja pistetään kuumaan liekkiin vähäksi aikaa, että jauho sulaa ja lasittuu siihen pinnalle. Onnistuisikohan tällainen käsittely vieheelle... iskunkestävyys tuskin olisi kummoinen, mutta silti...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

miigu

Vanha aihe mutta onko Mikko_-Procyon-  sulla vielä tallella noita oma maalaamia lusikoita ja miten on maalit pysyny? ja onko uusia lusikoita tullut maalailtua.?

Haukihunter

Itsellä olisi kovastikin käyttöä lusikkamaaleille, kävisiköhän joku normaali metallimaali kuten vaikka maston?
Ja tuo emalointi ei oikeen toimi, itse teen teknisessä lusikkaa ja se emali ei pysy sitten millään. :x
Ahkera angler @ Mikkeli!

miigu

minä maalasin pari paukkupullo spreillä kokeeks ja ihan hyviä tuli ja kalaaki tuli jopa nyt viimeks ku niitä kokeilin, mut pitäs lakata noi et ei maali lähe kävelee, vaik on kyllä tosin toistaseks vielä pysyny maalitki, sit tussilla tein loput kuviot ja pisteet.

kalastan_kaikkea

maalikynällä hyvää jälkeä
maalina tinneriliukoinen automaali

josepoika94

en tuosta maalauksesta tiedä mutta olen väännellyt ''aavelusikan'' rosterista ja äskön hioin sen 320 hiomapaperilla ja kastoin pari kertaa probionaattiin ja tuli yllättävän hyvä pinta kun luulin että en saisi lakkaa tarttumaan siihen ollenkaan..   nyt maalaamaan :-D

elsku

itse olen lusikoita maalaillu kynsilakoillane kestää ihan tarpeeks hyvi ja kalaaki on tullu